2022-09-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Inga problem, det går säkert bra att säga upp ditt bundna avtal i förtid

Jag har inget, elen ingår i hyran.
Citera
2022-09-07, 13:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elb...-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.
Force Majeure kommer inte att hålla i domstol. Däremot kan de minsta och svagaste elbolagen riskera att gå i konkurs om de inte har hedgat sig tillräckligt för prisökningar. I så fall är ju kunden ändå torsk.
Citera
2022-09-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Detta är ingen force majeur. Det var högst väntat utifrån att man hindrade handel med Ryssland att de skulle göra det samma. Men skulle så vara så gäller den åt båda håll? Då kan kunden också åberopa detta. Hörde på radio nyss att vissa bolag verkar fundera på att riva upp avtal oavsett, i så fall hoppas jag de blir skadeståndsskyldiga för mer än de tjänar på det. Garanterat kommer de elbolag som gör det förlora alla sina kunder då dessa kommer välja ett annat bolag som straff.
Svenskar? Straffa makthavarna?

Inte en chans. Kolla nu på söndag, S och Mp kommer vinna eftersom universums naturlagar säger att det ska vara så.

Som Fredrik Lindström sa i nåt sammanhang, vi knyter näven i fickan och går hem och har avföringsrubbningar.
Citera
2022-09-07, 13:05
Medlem
Detta kan inte fungera juridiskt tänker jag. Man ska också tänka på att de som bundit förmodligen gjort det i många, många år och i åratal betalt in till sitt elbolag, just för att ha en säkerhet. Det de "vinner" nu på bundet avtal kan tyckas mycket men slår man ut det på 10, 15 eller 20 år så tror jag nog att de med bundet avtal betalt mest även när denna vintern passerat.
Det här är förmodligen första gången det lönar sig att ha bundet avtal och då har de mage att fundera på att bryta avtalet. Patetiskt, omoraliskt och kriminellt. Här kommer folk minnas, vilka elbolag som agerar bra eller motsatt.

Och som påpekats, det här påverkar tilliten generellt- vem vågar lite på att bunden ränta gäller om inte ett bundet elpris gäller...
Citera
2022-09-07, 13:07
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Problemet skulle jag underteckna Merkel på. Det var hon som var förespråkare för att EU med omnejd skulle införa rysk gas eftersom hon menade på att man inte krigar med de man handlar med. Sen kom tsunamin och förstörde fukoshima och Tyskland la ner fler kärnreaktorer. De fick trots allt problemfri gas från Ryssland. Nu undrar jag vad Merkel tänker nu när hon kört hela EU ner för branten med hennes kristdemokratiska parti CDU i spetsen. Men det är väl så marknadsekonomi fungerar. Man lägger ner det som inte är tillräckligt lönsamt och köper in billigare utifrån 🙁

Hoppas innerligt att EU lär sig av detta och att EU kan ha ett exportmål istället för importmål på energin, men även maten. Detta skall inte kunna ske i väst på 2020-talet...

Som om en tsunami skulle kunna drabba Tyskland? 🤦🏽‍♂️
Citera
2022-09-07, 13:07
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Och det är...?

Kan vi få höra en intelligent föreläsning.

Det räcker med en mening: Faktorer bortom leverantörens kontroll som omöjliggör kontraktets fullföljande.
Citera
2022-09-07, 13:08
Medlem
Är det något bolag som ens nämnt att de kan tänka sig det?
Känns som varenda bolag förnekar det, så var kommer nyheten ifrån?

Nu skrev jag ett nytt avtal för 1 månad sedan. Tyvärr bara 1 år. Men ser nu att hade jag skrivit idag hade priset blivit det dubbla.
Citera
2022-09-07, 13:09
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det räcker med en mening: Faktorer bortom leverantörens kontroll som omöjliggör kontraktets fullföljande.

Politiska är sådana?

Kom med en bättre definition.
Citera
2022-09-07, 13:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elb...-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.

Krig o skador av krig brukar kunna utlösa force majeure.

Så det vore troligt att det kommer att ske. Sedan så kan ju Maggan äta upp sitt påstående om att de som har rörligt får skylla sig själva.

Näst på tur lär väl vara bankerna o bunden ränta.
Citera
2022-09-07, 13:12
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Är det något bolag som ens nämnt att de kan tänka sig det?
Känns som varenda bolag förnekar det, så var kommer nyheten ifrån?

Nu skrev jag ett nytt avtal för 1 månad sedan. Tyvärr bara 1 år. Men ser nu att hade jag skrivit idag hade priset blivit det dubbla.

Alla bolag kommer säga upp fasta avtal. De med fasta avtal åker räkmacka medan andra lider. Sverige är i ett krigstillstånd.
Citera
2022-09-07, 13:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Politiska är sådana?

Absolut. Till exempel lagstiftning. Och eftersom det är ett politiskt beslut att elpriset nu är EU-bundet, och ett EU-land har utsatts för krigsliknande sanktioner, så finns det definitivt ett case här (till priset av badwill för elbolagen).

Skyll inte på mig, skyll på de som röstat för EU och kleptokratiska skitpolitiker som förstört vårt lands självförsörjningsmöjligheter, för sina egna karriärermöjligheters och låtsat höga morals skull. Jag har alltid röstat nej till detta.
Citera
2022-09-07, 13:13
Medlem
Hur var det för ett år sedan när priserna började stiga? Var det inte så att elkunderna fick lite grann skylla sig själva om man inte hade bundit priserna? Under vintern 2021/22 trädde det fram mängder med elprisexperter på lekmannanivå som hade förutspått prisrusningen redan sommaren 2021.

Det här utspelet från leverantörerna innebär väl i princip att de ger sig själva underkänt i fråga om kunskaper och omvärldsbevakning. Dvs - de får skylla sig själva 🙂. Att de inte kunnat förespå några effekter av Ukraina-invasionen förefaller märkligt. Konflikten har väl pågått i snart ett år. Någon med ett sinne för omvärldsbevakning kunde väl ganska enkelt ha förutspått att något utspel från Putin gällande gasen skulle komma som ett brev på posten?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in