2022-09-07, 12:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det vore ju förödande om detta blev verklighet. Ingen skulle ju då ha förtroende alls för elmarknaden.

Till skillnad från idag?
Citera
2022-09-07, 12:40
Medlem
Säkert något mindre elbolag som flaggat för detta för att inte kånka. Sedan blåser media upp nyheten stort.

Verkar ju inte som något bolag av alla som uttalat sig som tänker göra detta.

Höna av en fjäder.
Citera
2022-09-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Alla skall med. Den regeringen som bestämmer och kommer bestämma så bara för dig att acceptera en höjning på din elräkning

Solidariskt skall vi alla bekämpa kostnader i dessa kristider.
Bästa vore om de rakt av körde sverigepriser på 2,50 kr kWh för precis alla. Privata och företag

2,50? siste man släcker ljuset

"Att bolaget inte till högre grad är prissäkrade förklarar han med att den låga likviditet på Nasdaq gör det svårt för basindustrin att handla terminerna som i så fall skulle behövas:

– Problemaktien är likviditeten […]. Försöker du handla 2-3 år bort är det inte samma likviditet och det kan vara svårt att få [prissäkring]. Sen är det ju också problemet med de stora prisområdesskillnaderna. Epad-kontrakten var väldigt dyra [ifjol] och fluktuerar även mycket nu och har även de dålig likviditet längre bort [på kurvan]. "

https://www.montelnews.com/se/news/1192857/holmen-vi-var-fr-hgt-exponerade-mot-spotpriset

är det inte dags att göra om och göra rätt?
handeln på kalle anka-börsen fungerar ju inte alls

elförsörjningen är såpass viktig att man måste se till att det fungerar på bästa sätt
Citera
2022-09-07, 12:42
Medlem
Vem är förvånad ,staten och kapitalet bryter vilka avtal som helst om det gynnar dom, snart kommer bankerna och vill bryta låneavtal med bundna räntor
Citera
2022-09-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jasså det tror dom, men bryter dom mitt elavtal får dom betala en rejäl straffavgift så det så!

Vad grundar du det på? Om du läser ditt elavtal finns det med största sannolikhet en paragraf som säger att ditt avtal kan komma att ändras om omständigheterna kräver det.

Dock håller jag med om att rådande situationen inte är skäl nog att häva ett bundet avtal.
Citera
2022-09-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Lite synd att en såpass intressant juridisk fråga postas i nationalekonomiforumet istället för i juridikforumet (där man rimligtvis kan få svar baserade på... juridisk grund), men lite kul att se definitionen för FM är det ju ändå. Rimligtvis gäller FM dock för mer direkta krig än att "det sker ett krig i något annat land som sen påverkar oss indirekt" men ändå lite kul att röra om i grytan:

https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla-till-samhallsviktig-verksamhet/krisberedskapsaspekter-i-offentliga-kontrakt/force-majeure--att-reglera-oforutsebara-handelser/

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/corona-force-majeure
Precis.

Det är krig nånstans i världen hela tiden men det är inte force majeure i Sverige bara för det eftersom det inte är krig här.

Skilj på politik och naturkatastrofer gott folk...
Citera
2022-09-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Vad grundar du det på? Om du läser ditt elavtal finns det med största sannolikhet en paragraf som säger att ditt avtal kan komma att ändras om omständigheterna kräver det.

Dock håller jag med om att rådande situationen inte är skäl nog att häva ett bundet avtal.

Jag hittade faktiskt inget i mitt (men finns säkert där), men däremot om jag bryter avtalet så ha de rätt att kräva mellanskillnaden mellan de pengar de förväntar sig få in i förhållande till spotpriset för återstående tid av avtalet. Det är ju iof helt rimligt, men det går ju åt båda hållen...
Citera
2022-09-07, 12:51
Medlem
"I media rapporteras det att elbolag utreder möjligheten att säga upp elavtal med hänvisning till klausulen force majeure, på grund av de oförutsedda händelserna relaterade till energisituationen i Europa. Vattenfall hänvisar inte till force majeure. Vattenfalls ingångna avtal gäller."

vattenfall.se

man ska nog hålla sig till säkra kort
Citera
2022-09-07, 12:52
Medlem
Hor-Ullas avatar
Har själv bundit 3 år med Eon, och Eon har precis gått ut och sagt att man kommer hedra ingågna avtal.
Citera
2022-09-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om det ingångna avtalet innehåller en force majeure-klausul så är det väl inget orättvist i att den åberopas?

Detta är ingen force majeur. Det var högst väntat utifrån att man hindrade handel med Ryssland att de skulle göra det samma. Men skulle så vara så gäller den åt båda håll? Då kan kunden också åberopa detta. Hörde på radio nyss att vissa bolag verkar fundera på att riva upp avtal oavsett, i så fall hoppas jag de blir skadeståndsskyldiga för mer än de tjänar på det. Garanterat kommer de elbolag som gör det förlora alla sina kunder då dessa kommer välja ett annat bolag som straff.
Citera
2022-09-07, 12:59
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Men den påverkar prisbilden högst markant, genom den gemensamma elmarknaden i EU.

Det verkar för övrigt som om många som postat i tråden har ett mycket vagt begrepp om vad force majeure faktiskt innebär.

Och det är...?

Kan vi få höra en intelligent föreläsning.

PS. Menar du det EU som ni röstade för att vi skulle vara med i? Var det inte politiskt? Nu får vi svälja all skit som kommer från Bryssel.
Senast redigerad av What-the-heck 2022-09-07 kl. 13:07.
Citera
2022-09-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racquel.Darrian
Som flertalet nämnt, blir inte Force Majeure svårt att hävda då Sverige inte är i krig? Vi är bundna till att sälja och köpa el från övriga EU-länder, vilket redan borde prisats in då de erbjöd avtalet.

Jag har inga juridiska kunskaper, men om elbolaget bryter avtalet och hävdar Force Majeure så borde man väl via en grupptalan kunna stämma dem?

Problemet skulle jag underteckna Merkel på. Det var hon som var förespråkare för att EU med omnejd skulle införa rysk gas eftersom hon menade på att man inte krigar med de man handlar med. Sen kom tsunamin och förstörde fukoshima och Tyskland la ner fler kärnreaktorer. De fick trots allt problemfri gas från Ryssland. Nu undrar jag vad Merkel tänker nu när hon kört hela EU ner för branten med hennes kristdemokratiska parti CDU i spetsen. Men det är väl så marknadsekonomi fungerar. Man lägger ner det som inte är tillräckligt lönsamt och köper in billigare utifrån 🙁

Hoppas innerligt att EU lär sig av detta och att EU kan ha ett exportmål istället för importmål på energin, men även maten. Detta skall inte kunna ske i väst på 2020-talet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in