2022-09-07, 10:14
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Jag tänker helt enkelt inte betala elräkningen, Jag tänker inte betala någonting som sverige är skyldiga till. Och jag tänker inte rösta och jag tänker inte göra någonting som den äckliga regeringsfittan vill. Och kronofogden kan komma och plocka mig, ta med en hel jävla liga för det kommer behövas. Jävla svin regering. JAG HATAR DEN ÄCKLIGA DEMOKRATIN.

Vad gör du i Sverige?
Citera
2022-09-07, 10:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Såg detta också.
Och jag kan tycka att detta är en ren provokation från de styrande i Tyskland.

Här måste EU gå in och tala tyskarna tillrätta.
Vi befinner oss i ett allvarligt läge, och det mest demokratiska är att vi alla hjälps åt.
Då får de lägga mindre viktiga visioner åt sidan tills det finns förutsättningar att fullfölja dessa.

Ja absolut. Det är tyskarna som har ställt till denna situation genom att så ensidigt göra sig beroende av rysk gas. Detta har påverkar flera länder. Några länder har kanske inget val än rysk gas pga geografiska förhållanden, men Tyskland har gjort sig beroende genom att lägga ned andra kraftkällor.

Att så här mitt i en kris lägga ned den kärnkraft som finns kvar är förstås inget annat än en ren provokation av tyskjävlarna. Jag kan inte förstå att deras medborgare accepterar detta, kan inte förstå att andra europeiska regeringar accepterar detta.

Det är inte bara en ren och skär provokation mot sina grannländer, snarare att likna vid en krigsförklaring mot oss andra.
Citera
2022-09-07, 10:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ja men man skiter väl för fan i vad du eller någon annan har för situation. konsekvenserna blir lika för alla för det är ett jävla demokratur

Nej, jag har ett lagligt avtal med ett kommunalt erlbolag, dom kan inte bryta detta avtal
utan att ha laglig grund för det.

Som att du har bolån bundna på 5 år och banken tycker att det blev för billigt och höjer räntan
Citera
2022-09-07, 10:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Haha jag hoppas ni som har bundit i tid går ut och demonstrerar med ruttna ägg redo om detta skulle bli verklighet.
Nej, det kommer man knappast att göra.
Däremot kommer man att:
- hytta med näven
- skriva arga inlägg på Flashback
- skylla allt på Sossarna

Glöm dock inte att:
- folket har röstat för nedläggning av kärnkraften
- vi har haft borgerliga regeringar som inte gjort ett dyft
- man har haft tid gott om tid på sig att klaga men nöjt sig med att:
’ kakla om badrummet
’ grilla flintasteken
’ kolla på Mellospektaklet, Gladiatorerna, PH och Bonde söker fru
’ åkt till Thailand
’ hojtat Refugees Welcome och hyllat poliser som krumbuktar sig på Pride och känt sig duktig
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har 5 års avtal med Skellefteåkraft, 4 år kvar.
Betalar fast pris 0.57 kr/ kw inkl moms

Skall bli mycket interesant att höra hur dom skulle motivera force majeure då
jag inte hört talas om några strider längs med Skellefteå älven där dom äger
äger 20 kraftverk.

Har någon hört talas om kriget i Storuman ? Nähä. Bra, för där har Skellefteåkraft + 100 vindkraftverk
som levererar min el.
Fast det är krig i Ukraina som gjort att elpriserna har skenat utom deras möjlighet att påverka. Nåja låt os hoppas att du får rätt, då konkar de istället och du får betala 5,70 + moms.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Du är en stenhård loser och det lyser igenom i dina bittra inlägg. Sätt fart och var produktiv så kanske du själv kan "preppa" ett för en vuxen man värdigt hem (hus) istället för att agera katastrofguru från din lilla etta i Bagarmossen.

Just nu bor jag i en mindre lägenhet vilket kommer gynna min ekonomi i vinter. Hus planerar jag att köpa när priserna fallit ännu mer. Då jävlar blir det självhushållning!
Citera
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Solceller är EN del i den självförsörjning alla husägare borde ha.
Du får inte bygglov för solceller överallt så det kan du glömma.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elb...-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.

Politisk incitament.
S vinner stöd på kriser.
5 dagar före valet från går SR ut och visar sitt politiska stöd.

Sen visst förstår jag leverantörerna att de undersöker möjligheten för det, vore dumt annars.
Bundna el-avtal förlorar de på just nu när de förväntas gå rejält med vinst.
Men någon framgång legalt kommer de inte nå, force majeure är nått helt oväntat händer, i dignitet med naturkatastrof. Beroendet på rysk gas är nått man vetat om sen länge och utgjort pendlande priser tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har dom varit så korkade att dom ingått långa avtal utan att säkra upp motsvarade från
producenter av el så skall dom så klart gå i KK.

Vem kommer sakna :
Tibber, Greenely, Svealands el eller Cheap energy ?

Alla som bundit avtal med lågt pris kommer sakna den 😉
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Snälla börja inte med det där jävla putins fel...jag kommer seriöst slå sönder väggen!
What?

Det är självklart regeringen Reinfeldts och regeringen Löfvens fel att Sverige är beroende av att Tyskland och Frankrike levererar. Det var dock inte vad frågan handlade om.

Att elbolagen vid avtalets tecknande inte kunde förutse att tyskarna inte längre skulle få gas levererat kan vara legitimt för Force Majeure. Elbolagen kan då inte garantera leverans öht, än mindre leverans till avtalat pris.
Citera
2022-09-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att Ryssland vrider av NS1 kan betraktas vara en oförutsedd händelse utom bolagets kontroll.
Möjligen. Beror på när avtalet ingicks. Är det efter kriget inletts 24/2 så är det tveksamt. Men hindrar det elbolaget att leverera el? För annars är det helt irrelevant.
Citera
2022-09-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Vadå EU? Tyskland är EU. EU är deras sandlåda för att driva politik som passar sin egen agenda. Att de ex kan importera el från Sverige är en perfekt lösning.
Visst är Tyskland medlemmar i EU.

Men det är också ett antal andra länder.

Om nu länderna i EU ska försöka spara el, är det högst provokativt av Tyskland att fortsätta stänga ner kärnkraftverk.

Där får de helt enkelt rätta in sig i ledet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in