2022-09-06, 11:37
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om man i det här fallet inte kommer att ha en definitiv mordplats, definitiv dödorsak, mordplats eller mordvapen, så tror jag att indiciekedjan med så mycket bevisning ändå kommer att hålla för att det finns ingen annan rimlig alternativ gm.

Jag tror han är rökt.

Håller med. Även om det inte går att utesluta att han någonstans på vägen plockat upp en medhjälpare så har han definitivt varit närvarande och delaktig i hennes död. Det ska väldigt långsökta teorier till för att få det till något annat. Men varför inte försöka...

När han lämnar O är han inte blodig och han är lugn, när han kommer till grannen ca 2.5 timme senare är han blodig och beter sig påfallande underligt. Därför är jag övertygad om att han har kontakt med Bs blodiga kropp däremellan. Hans bil ses lämna för Ystad och han både vidgår och förnekar den resan.

Ett alternativ skulle vara att någon annan nu har Suzukin med Bs väska och telefon medan C på annat sätt tar sig till en död eller levande B. Den andra bilen vore alternativ nummer ett, men var lämnar han i så fall mobilen som under tiden kopplar upp på P-gatan, och hur kommer båda bilarna hem igen? Dessutom vill jag minnas att grannen sett arbetsbilen stå kvar. Då återstår att han får skjuts med ytterligare någon annan. Den typen av kontakt finns inte i hans telefon så det förutsätter att mannen som inte klarar av att byta ringsignal har en burner phone som han dessutom lyckats göra sig av med.

Åker han i Suzukin till Ystad är tiden sedan för knapp för att han ska hinna leta reda på B efter Ystad. Han vet i så fall var hon finns eller får information om det av någon som finns med B. Även här krävs en burner phone eller att någon annan är med honom till Ystad och förmedlar informationen. Att den personen inte skulle ha trätt fram och förkunnat Cs oskuld är högst orimligt, så länge denne inte är delaktig.

Han anländer till B, antingen från P-gatan eller Ystad. Om HAN varken stryper eller skär henne så betyder det att han återvänder till någon annan som är kapabel att göra det. Hur har denne eller dessa kommit dit? En annan bil hävdar C. Men hur fick den eller dom reda på var C och B var? Följt efter? Burner phone? Här ger ju C lika många versioner som det finns förhör med honom, men en variant är ju att han inte utför detta själv utan bevittnar någon annan göra det som sedan tvingar honom att begrava henne under hot att O annars står på tur.

För att den här sista biten ska kunna vara möjlig krävs att han, som han påstått i vissa förhör, lämnar B i "dom/den andras" våld innan han skjutsar hem O. Det som talar emot detta är att O inte sett några andra i närheten (förutom en skugga i mörkret som han inte tycks ha kunnat avgöra om det var människa eller djur), C tar sig tid att åka och tanka och handla hamburgare istället för att skjutsa O raka vägen hem, i denna kritiska stund lämnar han mobilen på laddning i den andra bilen och innan han återvänder till B åker han ända till Ystad för att gömma hennes saker.

Det som skulle kunna tala för det här scenariot är om han inte är så bekymrad att komma tillbaka snabbt, om det är hans medhjälpare som är skuggan, som stryper och knivskär B innan dom hjälps åt att begrava henne. I så fall är han i mina ögon lika skyldig till mord ändå.
Citera
2022-09-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Indicier ska förstås värderas var och en för sig, men sedan också i ett helthetsperspektiv.

Nu ska jag inte försöka att hävda att jag kan mer än en domare, men i Stefan Davidssons fall kändes det som varje indicium sågades till fotknölarna så att det aldrig bildades ens ett minsta mönster.
Han friades i TR medan fälldes i HR.

Nu var det vissa indicier som stärktes upp i HR, och åklagarna ansåg också att TR missuppfattat vissa saker och även hade dragit helt fel slutsatser i andra fall. Jag tyckte dock att bevisningen var bitvis svag, och det kändes mycket svårare att måla upp en tydlig indiciekedja i TR.

T ex sågades en ganska stor blodfläck på Stefans tvättmaskin, en blodfläck med Lenas blod. Även blodfläckar och DNA på Stefans skor sågades. Stefans DNA på Lenas ring sågades. Man ansåg att man inte kunde visa hur och när.

Men till överklagandet hade man skickat ringen till Holland för ytterligare undersökning, topsningar på skorna skickades in för analys, tidslinje för minut för minur vad Lena hade gjort dagarna innan mordet för att visa att DNA:t på (utsidan) av ringen omöjligt skulle kunna sitta kvar efter allt hon gjort med ringen på osv osv.

Ser här att det finns en del prover som tagits, men som inte skickats in på analys. Jag är lite för trött nu för att orka leta, men vet att jag såg några grejor som man skulle kunna skicka in om det skulle behövas.

I Lenas fall hade man en dödstidpunkt, vilket gjorde att alibit för den tidpunkten blev viktig.

I det här fallet har man tyvärr ingen dödstidpunkt, vilket kan bli ett problem.

Svårt att jämföra fall, svårt att veta vilken domare och vilka nämndemän som dömer.

Noterade också väldigt många saker som beslagtagits med inte skickat på analys.

Trots att inget blod hittades på vare sig kniven eller väskremmen tror jag inte man kan utesluta dom som mordvapen. Alla analysresultat från NFC visade negativt för blod, dna och fingeravtryck. Även USB minnet testades negativt. Att ingenting hittas trots att alla tre saker kommit i kontakt tidigare med Beata även på naturlig väg borde ju betyda att naturen förstört alla spår.
Citera
2022-09-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Håller med. Även om det inte går att utesluta att han någonstans på vägen plockat upp en medhjälpare så har han definitivt varit närvarande och delaktig i hennes död. Det ska väldigt långsökta teorier till för att få det till något annat. Men varför inte försöka...

När han lämnar O är han inte blodig och han är lugn, när han kommer till grannen ca 2.5 timme senare är han blodig och beter sig påfallande underligt. Därför är jag övertygad om att han har kontakt med Bs blodiga kropp däremellan. Hans bil ses lämna för Ystad och han både vidgår och förnekar den resan.

Ett alternativ skulle vara att någon annan nu har Suzukin med Bs väska och telefon medan C på annat sätt tar sig till en död eller levande B. Den andra bilen vore alternativ nummer ett, men var lämnar han i så fall mobilen som under tiden kopplar upp på P-gatan, och hur kommer båda bilarna hem igen? Dessutom vill jag minnas att grannen sett arbetsbilen stå kvar. Då återstår att han får skjuts med ytterligare någon annan. Den typen av kontakt finns inte i hans telefon så det förutsätter att mannen som inte klarar av att byta ringsignal har en burner phone som han dessutom lyckats göra sig av med.

Åker han i Suzukin till Ystad är tiden sedan för knapp för att han ska hinna leta reda på B efter Ystad. Han vet i så fall var hon finns eller får information om det av någon som finns med B. Även här krävs en burner phone eller att någon annan är med honom till Ystad och förmedlar informationen. Att den personen inte skulle ha trätt fram och förkunnat Cs oskuld är högst orimligt, så länge denne inte är delaktig.

Han anländer till B, antingen från P-gatan eller Ystad. Om HAN varken stryper eller skär henne så betyder det att han återvänder till någon annan som är kapabel att göra det. Hur har denne eller dessa kommit dit? En annan bil hävdar C. Men hur fick den eller dom reda på var C och B var? Följt efter? Burner phone? Här ger ju C lika många versioner som det finns förhör med honom, men en variant är ju att han inte utför detta själv utan bevittnar någon annan göra det som sedan tvingar honom att begrava henne under hot att O annars står på tur.

För att den här sista biten ska kunna vara möjlig krävs att han, som han påstått i vissa förhör, lämnar B i "dom/den andras" våld innan han skjutsar hem O. Det som talar emot detta är att O inte sett några andra i närheten (förutom en skugga i mörkret som han inte tycks ha kunnat avgöra om det var människa eller djur), C tar sig tid att åka och tanka och handla hamburgare istället för att skjutsa O raka vägen hem, i denna kritiska stund lämnar han mobilen på laddning i den andra bilen och innan han återvänder till B åker han ända till Ystad för att gömma hennes saker.

Det som skulle kunna tala för det här scenariot är om han inte är så bekymrad att komma tillbaka snabbt, om det är hans medhjälpare som är skuggan, som stryper och knivskär B innan dom hjälps åt att begrava henne. I så fall är han i mina ögon lika skyldig till mord ändå.

Jag undrar om C kom på sin sista historia efter ha tagit del av FUP. Där han kunde läsa Angelas vittnesmål som hört två mansröster vid grusvägen ner till Käglinge Cementgjuteri.

Angela ombeds att berätta fritt om händelsen som inträffade vid Käglinge cementgjuteri den 24:e september mellan kl. 22-23.
Jag bor på Mårten Krigs väg 9 i Oxie. Min trädgård angränsar till Käglinge cementgjuteri som min svärfar samt min sambo arbetar på. På kvällen den 24:e september gick jag ut på vår uteplats för att röka och jag hörde då två mansröster från grusvägen som leder ner mot cementgjuteriet.
Jag är ganska säker på att det var mansröster, men jag kunde inte höra vad de sa eller vilket språk de pratade på.
Det lät som att de var irriterade och tjafsade om något, men det var inget bråk i vilket de skrek på varandra.
Det lät som att de stannade halvvägs ner på grusvägen som leder mot cementgjuteriet.
Därefter gick de upp mot Källstorpsvägen igen. Eftersom de inte fortsatte ner mot cementgjuteriet så gick jag in i huset igen efter det att jag rökt färdigt.
Citera
2022-09-06, 19:48
Medlem
Polisen har ett telefonförhör med Pawel den 27 sept på kvällen.

Pawel skrev till sin pappa på Messenger i fredags den 24:e september klockan 20:16, Pawel (Cezary?)svarade klockan 21:10, de två chattade och Pawel undrade om pappan hade någonstans att bo. Pappan svarade att han kanske fått en lägenhet på måndag. Pawel svarade "ok, ok". Pawel frågade sedan hur det var hos pappan, detta skickade han till pappan kl. 21:11, på detta svarade pappan aldrig. Pawel försökte ringa senare men fick inget svar.

Den 28 dec har polska åklagarmyndigheten ett förhör med Pawel på polisstationen i Polen. Han blir informerad att det år straffbart att ljuga och lämnar då en helt annan tid för messenger konversationen med pappan. P frågar om C fått lägenheten och fick svar av C 09:10 samma dag. Efter det svarade inte C på P s meddelande.

Eftersom dom sitter på polisstationen har polisen själv möjligheter att kolla så tiderna stämmer. Tyvärr framgår det inte om dom kollat.

Frågan är om han medvetet ljög för svenska polisen för att ge nåt sorts alibi eller om det blev missförstånd med tiden. Polen använder inte 12 timmarsklockan (am/pm).
Citera
2022-09-06, 21:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack. Om det stämmer så var det givetvis inte ömsesidigt. Men i hans sjuka huvud kanske han trodde detta och det iså fall skulle bli en nystart med att Beata välkomnar honom tillbaks.

Min tanke här är att han upptäcker p pillerna när han rotar igenom hennes väska och blir rasande igen. Att det kan vara en anledning till att han skär henne djupt tre gånger. Kan inte riktigt släppa att han skär henne så djupt tre gånger. Antingen var han ursinnig eller hade han panik över att hon gav ifrån sig ljud.
Det kommer väl inte ljud från en avliden så lång tid efter själva dödsögonblicket? Om det kom ljud, bör hon levt ett bra tag efter det att han lämnade henne. Och jag tror att han förvissade sig om att hon var död, annars hade han nog haft mer bråttom tillbaka. Panik över ljud tror jag inte på.
Citera
2022-09-06, 21:11
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det kommer väl inte ljud från en avliden så lång tid efter själva dödsögonblicket? Om det kom ljud, bör hon levt ett bra tag efter det att han lämnade henne. Och jag tror att han förvissade sig om att hon var död, annars hade han nog haft mer bråttom tillbaka. Panik över ljud tror jag inte på.

Vet av erfarenhet att en död kropp kan göra ljud flera timmar efter dödsfallet, detta pga gaser som lämnar kroppen, bland annat genom strupen. Har B haft snaran hårt runt halsen och den lossas efter att hon varit död ett tag kan absolut denna typ av "gasutsläpp" orsaka t.ex. gurglande ljud. Vet man inte det kan man nog mycket väl förväxla det med andetag under en så stressad situation som C bör ha befunnit sig i.
Citera
2022-09-06, 21:13
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:

Pawel skrev till sin pappa på Messenger i fredags den 24:e september klockan 20:16, Pawel (Cezary?)svarade klockan 21:10, de två chattade och Pawel undrade om pappan hade någonstans att bo. Pappan svarade att han kanske fått en lägenhet på måndag. Pawel svarade "ok, ok". Pawel frågade sedan hur det var hos pappan, detta skickade han till pappan kl. 21:11, på detta svarade pappan aldrig. Pawel försökte ringa senare men fick inget svar.

Den 28 dec har polska åklagarmyndigheten ett förhör med Pawel på polisstationen i Polen. Han blir informerad att det år straffbart att ljuga och lämnar då en helt annan tid för messenger konversationen med pappan. P frågar om C fått lägenheten och fick svar av C 09:10 samma dag. Efter det svarade inte C på P s meddelande.

Eftersom dom sitter på polisstationen har polisen själv möjligheter att kolla så tiderna stämmer. Tyvärr framgår det inte om dom kollat.

Frågan är om han medvetet ljög för svenska polisen för att ge nåt sorts alibi eller om det blev missförstånd med tiden. Polen använder inte 12 timmarsklockan (am/pm).

Kan ju vara en brist i tolkningen, om han sagt "tio över nio".
Citera
2022-09-06, 21:14
Medlem
sybels avatar
Citat:

Tiden för konversationen på messenger borde synas i Cs tfn. Jag försökte leta, men hittade i vanlig ordning inte vad jag sökte.
Citera
2022-09-06, 21:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vet av erfarenhet att en död kropp kan göra ljud flera timmar efter dödsfallet, detta pga gaser som lämnar kroppen, bland annat genom strupen. Har B haft snaran hårt runt halsen och den lossas efter att hon varit död ett tag kan absolut denna typ av "gasutsläpp" orsaka t.ex. gurglande ljud. Vet man inte det kan man nog mycket väl förväxla det med andetag under en så stressad situation som C bör ha befunnit sig i.
Ok. Din erfarenhet slår min. SÅ länge har jag inte varit med. Det har varit "lugnt" när jag lämnat, därför utgick jag ifrån det.
Citera
2022-09-06, 22:01
Medlem
Citat:
Kan ju vara en brist i tolkningen, om han sagt "tio över nio".

Så kan det vara. Kan tycka att det är viktigt detalj i polisen kartläggning av Cezary som dom borde gått till botten med.

När C tar med sonen på eftermiddagen till rättscentrum ser det ut som han har en svart dunjacka. Bilden från mcdonalds ser också jackan svart ut. Är det bildkvalitén som spökar eller byter han senare till den militärmönstrade jackan?

Edit. På korten från mcdonalds såg jag nu det oranga innefodret samt flaggan på vänster arm som överensstämmer med hans militärmönstrade jackan.
Senast redigerad av Heretic77 2022-09-06 kl. 22:25.
Citera
2022-09-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tiden för konversationen på messenger borde synas i Cs tfn. Jag försökte leta, men hittade i vanlig ordning inte vad jag sökte.

Det är först 12:19 jag hittar C s datahistorik.

21:10 Ska han befunnit sig runt färjeterminalen i Ystad. Körandes i sin bil. Hans telefon befann sig på Proffessorsg. Har han skickat detta har han gjort det från en annan telefon.
Citera
2022-09-06, 22:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är först 12:19 jag hittar C s datahistorik.

21:10 Ska han befunnit sig runt färjeterminalen i Ystad. Körandes i sin bil. Hans telefon befann sig på Proffessorsg. Har han skickat detta har han gjort det från en annan telefon.
Då är det nog så, som Smurfen trodde, att det blivit missförstånd med tiden. När jag letade, snubblade jag över ett inspelat samtal med C och någon annan där C missförstod på liknande sätt. De kanske inte uttrycker tid på samma sätt som vi?
OM det är 21.10 är det märkligt att det inte rotats vidare i det.
Senast redigerad av sybel 2022-09-06 kl. 22:53. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in