2022-09-01, 11:19
Medlem
Grevelesevis avatar
På de flesta a-kassors hemsidan kan man läsa att:
Om du tackar nej till ett jobb eller ett arbetsmarknadspolitiskt program eller på annat sätt förlänger din tid i arbetslöshet.

Första gången: Avstängd från rätten till ersättning 5 dagar.
Andra gången: Avstängd från rätten till ersättning 10 dagar.
Tredje gången: Avstängd från rätten till ersättning 45 dagar.
Fjärde gången: Rätten till ersättning är förlorad tills ett nytt arbetsvillkor är uppfyllt.

Kan man tacka nej till Rusta och matcha och bara bli avstängd i 5 dagar?
Någon med erfarenhet?
Citera
2022-09-01, 16:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
På de flesta a-kassors hemsidan kan man läsa att:
Om du tackar nej till ett jobb eller ett arbetsmarknadspolitiskt program eller på annat sätt förlänger din tid i arbetslöshet.

Första gången: Avstängd från rätten till ersättning 5 dagar.
Andra gången: Avstängd från rätten till ersättning 10 dagar.
Tredje gången: Avstängd från rätten till ersättning 45 dagar.
Fjärde gången: Rätten till ersättning är förlorad tills ett nytt arbetsvillkor är uppfyllt.

Kan man tacka nej till Rusta och matcha och bara bli avstängd i 5 dagar?
Någon med erfarenhet?
Som du skriver så är det ju en stegrande trappa och om du tackar nej en gång så slutar dom givetvis inte att erbjuda KRoM utan du får ett nytt erbjudande o.s.v och fortsätter du att tacka nej så slutar det med att du måste uppfylla ett nytt arbetsvillkor för att få ersättning...
Enklast att slippa KRoM är att skaffa ett jobb på egen hand eller börja studera.
Citera
2022-09-01, 17:33
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som du skriver så är det ju en stegrande trappa och om du tackar nej en gång så slutar dom givetvis inte att erbjuda KRoM utan du får ett nytt erbjudande o.s.v och fortsätter du att tacka nej så slutar det med att du måste uppfylla ett nytt arbetsvillkor för att få ersättning...
Enklast att slippa KRoM är att skaffa ett jobb på egen hand eller börja studera.

Jo, har studier som börjar nästa år förhoppningsvis. Har a-kassedagar fram tills dess.
Vill inte sitta fast i rusta och matcha fram tills årsskiftet.
Ska ringa a-kassan imorgon och höra hur det ligger till.
Undrade bara om någon avstängts helt för att de tackade nej till just rusta och matcha.
Citera
2022-09-01, 18:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Jo, har studier som börjar nästa år förhoppningsvis. Har a-kassedagar fram tills dess.
Vill inte sitta fast i rusta och matcha fram tills årsskiftet.
Ska ringa a-kassan imorgon och höra hur det ligger till.
Undrade bara om någon avstängts helt för att de tackade nej till just rusta och matcha.
Är du inskriven på studier i början på nästa år så tror jag du kan slippa Rusta o Matcha till dess. Annars kan du ju försöka få Rusta o matcha att omfatta dina studier och du får då ersättning därifrån o slipper ev. studielån
Citera
2022-09-01, 22:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu jämför ju du a-kassa mot att arbeta. Vad blir skillnaden i din jämförelse mellan att gå i pension vid 62 jämfört med att gå på a-kassa mellan 62-65 och sedan gå i pension, jag gissar att det senare alternativet ger mer...
Jag tror så här...om man ska gissa hur genomsnittet blir om man skulle räkna på de tre olika alternativen, så tror jag att du har rätt. Men, jag tror att skillnaderna mellan olika personer inom ett och samma alternativ är större än skillnaderna mellan de olika alternativen. Vad jag menar är alltså att förutsättningarna för olika personer ser så extremt olika ut, att det egentligen är ganska meningslöst att försöka komma fram till vilket av alternativen som generellt sett är bäst - man måste själv inhämta siffror från Pensionsmyndigheten, sätta sig in i vilka belopp arbetslöshetsersättningen ligger på efter X dagars arbetslöshet m.m.
Citera
2022-09-05, 14:36
Medlem
polkagris1234s avatar
Jag har försörjningsstöd, full norm. Som de kallar det. Ligger på lite mer än 4000 spänn. Men min fråga är vad hade hänt om jag sökt a-kassa med förfalskade uppgifter SOM FUNGERAR 100% och resulterar i godkänd utbetalning? får jag både försörjningsstöd och a kassa pengar?
Detta är ingen idé, utan jag vet att många är bedragare och hade varit intressant samt ledsamt o veta att det var så enkelt.

//POLKAGRIS
Citera
2022-09-05, 14:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polkagris1234
Jag har försörjningsstöd, full norm. Som de kallar det. Ligger på lite mer än 4000 spänn. Men min fråga är vad hade hänt om jag sökt a-kassa med förfalskade uppgifter SOM FUNGERAR 100% och resulterar i godkänd utbetalning? får jag både försörjningsstöd och a kassa pengar?
Detta är ingen idé, utan jag vet att många är bedragare och hade varit intressant samt ledsamt o veta att det var så enkelt.

//POLKAGRIS
På vilket sätt skulle du kunna förfalska uppgifterna till/från a-kassan menar du?
Citera
2022-09-05, 15:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Hur funkar det där med att gå över från a-kassa till jobb och utvecklingsgaranti? Får man behålla samma inkomst man hade med A-kassan?
Ja du får exakt samma ersättning som du fick från från a-kassan som du får från försäkringskassan. Dock bör du vara beredd på att du får ersättningen från försäkringskassan månaden efter du sökt den så beroende på hur du valt utbetalning från a-kassan så blir det ett glapp 15-30 dagar (du förlorar inga pengar på det utbetalningen flyttar bara framåt) så det är bra att ha en månadslön i buffert vid övergången...
Citera
2022-09-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
De kör allt digitalt. I alla fall i Göteborg. Man behöver bara prata med dom i telefon 2-3 ggr under året och skicka in en aktivitetsrapport en gång i månaden.

Jag tror inte man får vara utomlands eller i alla fall inte bo utomlands under längre period när man går på a-kassan men som sagt finns ingen anledning för dom att misstänka det så länge du inte beter dig konstigt.

Om de av någon anledning får veta att du lever utomlands så skulle de ju kunna gå vidare med det men chansen är minimal.

Kanske kan vara smart att i alla fall föra över a-kassan till ett annat bra kreditkonto innan du spenderar pengarna så de inte kan se att du spenderat dom utomlands.

Är det fler som har denna erfarenhet att allt är på distans?

Vad är det som avgör om man ska få Rusta och Matcha?
I detta inlägg hävdar en fb-användare att det är AI som avgör om man blir inskriven i programmet.
Vad kan denna AI tänka basera sin bedömning på?

Antar att vid inskrivning så avgörs det på arbetslivserfarenhet och utbildingsnivå samt hur eftertraktad ens utbildning är.

I mitt fall har jag arbetat i ett par år och har en eftertraktat utbildning och borde därför inte hamna i rusta och matcha från start.

Men antar att det kan ändras med tiden.

Vad kan man göra för att undvika att bli klassad som "långt från arbetsmarknaden" och därmed riskera Rusta och matcha?
Citera
2022-09-05, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torebjer-Karsten
Är det fler som har denna erfarenhet att allt är på distans?

Vad är det som avgör om man ska få Rusta och Matcha?
I detta inlägg hävdar en fb-användare att det är AI som avgör om man blir inskriven i programmet.
Vad kan denna AI tänka basera sin bedömning på?

Antar att vid inskrivning så avgörs det på arbetslivserfarenhet och utbildingsnivå samt hur eftertraktad ens utbildning är.

I mitt fall har jag arbetat i ett par år och har en eftertraktat utbildning och borde därför inte hamna i rusta och matcha från start.

Men antar att det kan ändras med tiden.

Vad kan man göra för att undvika att bli klassad som "långt från arbetsmarknaden" och därmed riskera Rusta och matcha?

Rusta och matcha erbjuds när din a-kassa börjar ta slut efter typ 300 dagar inte i början
Citera
2022-09-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Rusta och matcha erbjuds när din a-kassa börjar ta slut efter typ 300 dagar inte i början

Sweet, så allt borde vara distans fram tills dess då?
Citera
2022-09-05, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torebjer-Karsten
Sweet, så allt borde vara distans fram tills dess då?

Det kan du nog utgå från. Blir ett eller två längre samtal med arbetsförmedlingen till en början sen är de lugnt ett tag. Se bara till att alltid skicka in aktivitetsrapport senast 14.e börjar man missa deadline på den kan det bli problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in