2022-08-15, 18:17
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingoKungen
Någon som kan hjälpa mig? Hade VERKLIGEN uppskattat hjälp!

Du ska visa att du har avsikten att hitta ett heltidsjobb under tiden tills du börjar ditt nya. Det är bara att inte ta något jobb, sök jobb där du har för liten kompetens etc.

Du behöver inte berätta att du fått nytt jobb, men du kan berätta, gör ingen skillnad, a-kassan är till för att ha en inkomst mellan arbeten.
Citera
2022-08-15, 18:19
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbilbo
är visstidsanställd och mitt kontrakt går ut om någon vecka. vad säger akassan om jag inte skriver på ett nytt kontrakt även fast det erbjuds? räknas det som att säga upp sig?

Det räknas som att tacka nej till lämpligt arbete, det ”straffas” med 5 avstängningsdagar.
Citera
2022-08-15, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Måste säga upp mig från jobbet innan jag går in i väggen, vill gärna få lite klarhet från er:
  • Är det fortfarande vanligt med obligatoriska fysiska möten med handläggare?
  • Om inte, kan jag i princip vara utomlands under tiden jag får ersättning? (lever ju fan billigare än i Sverige)

Nej och Ja.

Kan säga att jag nu gått på a-kassa 300+ dagar och har aldrig behövt att fysiskt befinna mig hos AF och de har ingen aning om vad jag gör om dagarna så skulle utan problem kunna leva utomlands.
Citera
2022-08-15, 20:16
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Nej och Ja.

Kan säga att jag nu gått på a-kassa 300+ dagar och har aldrig behövt att fysiskt befinna mig hos AF och de har ingen aning om vad jag gör om dagarna så skulle utan problem kunna leva utomlands.
Hur duckade du att aldrig behöva vara fysiskt hos AF eller att dom gör någon check på dig på något sätt?
Citera
2022-08-15, 20:17
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
De kan de inte veta, sköter du allt gentemot AF och a-kassan kan du tuta och köra utomlands.
Varför skulle dom inte kunna veta det? Med dagens teknik och data samling via datorer/internet varför skulle dom inte?
Citera
2022-08-15, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Hur duckade du att aldrig behöva vara fysiskt hos AF eller att dom gör någon check på dig på något sätt?

De kör allt digitalt. I alla fall i Göteborg. Man behöver bara prata med dom i telefon 2-3 ggr under året och skicka in en aktivitetsrapport en gång i månaden.

Jag tror inte man får vara utomlands eller i alla fall inte bo utomlands under längre period när man går på a-kassan men som sagt finns ingen anledning för dom att misstänka det så länge du inte beter dig konstigt.

Om de av någon anledning får veta att du lever utomlands så skulle de ju kunna gå vidare med det men chansen är minimal.

Kanske kan vara smart att i alla fall föra över a-kassan till ett annat bra kreditkonto innan du spenderar pengarna så de inte kan se att du spenderat dom utomlands.
Citera
2022-08-16, 10:10
Medlem
Om jag går på akassa och gjort av med hälften av mina 300st ersättningsdagarna och sedan börjar att jobba.
Är det någon som vet hur länge jag måste jobba för att få så jag har 300 ersättningsdagar igen? Blir jag uppsagd efter t.ex 6 månader. kommer jag ha 150 ersättningsdagar då fortfarande eller 300?
Citera
2022-08-16, 10:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tixwi
Om jag går på akassa och gjort av med hälften av mina 300st ersättningsdagarna och sedan börjar att jobba.
Är det någon som vet hur länge jag måste jobba för att få så jag har 300 ersättningsdagar igen? Blir jag uppsagd efter t.ex 6 månader. kommer jag ha 150 ersättningsdagar då fortfarande eller 300?
Om det var mindre än tolv månader sedan du hade ersättning i din ersättningsperiod och du fortfarande har dagar kvar på perioden, fortsätter du på samma period. Det betyder att du inte behöver göra någon ny karens och att du har samma ersättning som tidigare.

När dina 300 dagar är slut blir du överflyttad till jobb o utvecklingsgarantin och får där samma ersättning som från a-kassan så länge då är med i det programmet, där finns (än så länge) inget max antal dagar.
Max ersättning du kan få är 1000kr/dag = 22000kr/mån = ~15000kr/mån efter skatt.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-08-16 kl. 10:27.
Citera
2022-08-16, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
De har absolut inte tid att granska nån svenne som iaf följer alla regler och noggrant skickar in aktvitetsrapport varje månad.

Med alla låt oss säga "nyanlända" stjärnor som våran kära regering vill ha ut i arbete trots att det är oanställningsbara. Där ligger fokuset för AF med direktiv från Maggan och tidigare Steffe.
Senast redigerad av Hinku 2022-08-16 kl. 10:28.
Citera
2022-08-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
De kan de inte veta, sköter du allt gentemot AF och a-kassan kan du tuta och köra utomlands.
Citat:
Nej och Ja.

Tack grabbar. Låter absolut rimligt, har svårt att tänka mig att de skulle kunna spåra detta.

Största risken verkar vara att de får reda på att jag är på semester utan att ha anmält det, blir av med min försörjning samt bannad i x dagar. Okej, de kan väl kräva återbetalning också om jag varit borta länge. Det är en risk jag är villig att ta. Att bli åtalad för bidragsfusk eller liknande låter inte sannolikt, och om det är det skulle min övervägning se annorlunda ut.

Nödvändigt ont, detta. Strax tillbaka på att bidra till statskassan så att fler jonnar kan leva loppan på mina pengar.
Citera
2022-08-16, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Tack grabbar. Låter absolut rimligt, har svårt att tänka mig att de skulle kunna spåra detta.

Största risken verkar vara att de får reda på att jag är på semester utan att ha anmält det, blir av med min försörjning samt bannad i x dagar. Okej, de kan väl kräva återbetalning också om jag varit borta länge. Det är en risk jag är villig att ta. Att bli åtalad för bidragsfusk eller liknande låter inte sannolikt, och om det är det skulle min övervägning se annorlunda ut.

Nödvändigt ont, detta. Strax tillbaka på att bidra till statskassan så att fler jonnar kan leva loppan på mina pengar.

Största risken är nog som jag uppfattade det du skrev att någon annan i din närhet anmäler dig. Av den anledning hade jag fört över a-kassan varje månad till ett annat konto typ Revolut kreditkort som jag sen handlar med utomlands. De kan då inte se vad eller vart du spenderat pengarna om de skulle vilja starta en utredning.

Och självklart inte berätta för folk om vad man håller på med.
Citera
2022-08-16, 23:09
Medlem
Citat:
Största risken är nog som jag uppfattade det du skrev att någon annan i din närhet anmäler dig. Av den anledning hade jag fört över a-kassan varje månad till ett annat konto typ Revolut kreditkort som jag sen handlar med utomlands. De kan då inte se vad eller vart du spenderat pengarna om de skulle vilja starta en utredning.

Och självklart inte berätta för folk om vad man håller på med.

Absolut, bra poäng. Cheers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in