Citat:
Ursprungligen postat av
Sickmyduck
De kör allt digitalt. I alla fall i Göteborg. Man behöver bara prata med dom i telefon 2-3 ggr under året och skicka in en aktivitetsrapport en gång i månaden.
Jag tror inte man får vara utomlands eller i alla fall inte bo utomlands under längre period när man går på a-kassan men som sagt finns ingen anledning för dom att misstänka det så länge du inte beter dig konstigt.
Om de av någon anledning får veta att du lever utomlands så skulle de ju kunna gå vidare med det men chansen är minimal.
Kanske kan vara smart att i alla fall föra över a-kassan till ett annat bra kreditkonto innan du spenderar pengarna så de inte kan se att du spenderat dom utomlands.
Är det fler som har denna erfarenhet att allt är på distans?
Vad är det som avgör om man ska få Rusta och Matcha?
I detta inlägg hävdar en fb-användare att det är AI som avgör om man blir inskriven i programmet.
Vad kan denna AI tänka basera sin bedömning på?
Antar att vid inskrivning så avgörs det på arbetslivserfarenhet och utbildingsnivå samt hur eftertraktad ens utbildning är.
I mitt fall har jag arbetat i ett par år och har en eftertraktat utbildning och borde därför inte hamna i rusta och matcha från start.
Men antar att det kan ändras med tiden.
Vad kan man göra för att undvika att bli klassad som "långt från arbetsmarknaden" och därmed riskera Rusta och matcha?