2022-09-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Kan inte dröja länge nu innan Zelensky blir utsatt för ett strandat eller kuppförsök. Det enda han är bra på är media och ljuga. Den ukrainska militären kommer upptäcka det rätt snart när storoffensiven blev till grus.

Härligt när ni börja få panik i trollverkstan!

Blir riktigt underhållande faktiskt..
Citera
2022-09-03, 21:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Siffran är strax under 2000 "casualties", dvs "förluster". Med detta menas inte enbart stupade, utan även sårade och tillfångatagna, dvs alla som "försatts ur stridbart skick". Jag skulle vilja säga att den ursprungliga ryska numerären har degraderats med ca 10 procent på fem dagar. Det är mycket det också, om siffrorna stämmer. Fortsätter det i den här takten så ser det inte bra ut för ryssarna.

Exakt, och Ukraina har ju poängterat att offensiven kan dra ut på tiden.
Slava Ukraini!
Citera
2022-09-03, 22:02
Medlem
Ryssarna börjar bli riktigt nervösa nu.
Citera
2022-09-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Censuren handlar om att inte avslöja trupp positioner när man befinner sig i ett känsligt läge. Idiot.

1. Och det var något som Ukraina lärde sig av att läsa på flashback. Nu har de seriösa problem, eftersom de kallar till pressträff för minsta framgång så undrar nu alla vart mediemötena tagit vägen. Med andra ord hade Ukraina en dålig medie taktik från början och har nu svårt att förklara övergången till en smartare taktik.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
The Insider hävdar att Rysslands artilleriammunition är slut vid årsskiftet. De flesta experter säger att ryssarna har stora lager av sovjetisk rysk artilleriammunition. Men det stämmer inte. I alla fall när det gäller 122mm och 152 mm.

"The problem is that Soviet artillery shells could not be stored for long and as early as summer 2002, during the second Chechen campaign, the Russian army faced a shortage of 122 mm and 152 mm shells." (The Insider)

Det ser inte bra ut för Ryssland om det som skrivs i artikeln stämmer.

https://theins.ru/en/politics/254573

1. Gnället om att Ryssland har dålig logistik eller slut på den och den sortens granater visar bara att Ukraina har kass moral och att de försöker stötta upp den med påhitt om att "snart har Ryssland slut på granater".

2. Låter inte trovärdigt med andra ord.

3. Bye-bye
Citera
2022-09-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Som en jämförelse från kalla kriget så hade Sverige med sina då (1980-tal) ca 8 miljoner invånare en mobiliserad styrka på 800 000 man, dvs 10 % av befolkningen. Nu är vi 10,6 miljoner invånare och numer är även kvinnor med i urvalsgruppen så det vårt försvar borde sikta på är en total militär försvarsstyrka på 1 050 000 män/kvinnor som MINIMUM. Ett utökat scope borde sedan vara 1 500 000 på längre sikt.
Sveriges försvar skall återgå till full värnplikt och utbilda 40,000 grabbar plus ytterligare 10-20,000 kvinnor varje år? Dream on! Sverige har helt enkelt vare sig officerare, kaserner eller materiel för detta. Kan vi utbilda totalt 7-8,000 varje år då skall vi skatta oss lyckliga. Allt över detta är orealistiskt.
Citera
2022-09-03, 22:05
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, och Ukraina har ju poängterat att offensiven kan dra ut på tiden.
Slava Ukraini!

I UAF bok så får den gärna pågå förevigt, för det kommer inte vara UAF som kommer erkänna deras fatala misslyckande.

Men så satte aldrig Putin någon deadline på SMO heller..
Citera
2022-09-03, 22:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Sveriges försvar skall återgå till full värnplikt och utbilda 40,000 grabbar plus ytterligare 10-20,000 kvinnor varje år? Dream on! Sverige har helt enkelt vare sig officerare, kaserner eller materiel för detta. Kan vi utbilda totalt 7-8,000 varje år då skall vi skatta oss lyckliga. Allt över detta är orealistiskt.

Det är korrekt att det här kommer ta tid. På 1980-talet utbildade vi ca 50 000 pojkar varje år. Nu föds ca 120 000 barn varje år så att utbilda 100 000 per år borde vara rimligt. Efter 15 år har vi då en reserv på 1,5 miljoner soldater.

Det går fort att rasera saker och ting. Det tar längre tid att bygga upp.
Citera
2022-09-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Och det var något som Ukraina lärde sig av att läsa på flashback. Nu har de seriösa problem, eftersom de kallar till pressträff för minsta framgång så undrar nu alla vart mediemötena tagit vägen. Med andra ord hade Ukraina en dålig medie taktik från början och har nu svårt att förklara övergången till en smartare taktik.

1. Gnället om att Ryssland har dålig logistik eller slut på den och den sortens granater visar bara att Ukraina har kass moral och att de försöker stötta upp den med påhitt om att "snart har Ryssland slut på granater".

2. Låter inte trovärdigt med andra ord.

3. Bye-bye

Du har inte läst artikeln. Så du brölar bara ut vad du tror.
Citera
2022-09-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Låter bättre än vad ni experter påstod för 6 månader sedan, dvs att deras bensin, ammo och mat skulle ta slut (om några veckor).
Det finns skäl till varför jag förespråkar ansvarsfulla statliga myndigheter och du gav ett sådant exempel på ett oansvarsfullt agerande från den statlig myndighet. Om jag inte missminner mig var det den brittiska regeringen som hävdade att Ryssland hade slut bränsle, ammunition, proviant, mediciner och mat. Det fick sedan en okritisk spridning och har gjort mer skada för britterna än för Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Hahahahahahaha åh gode gud, 3-4% av sin arsenal hahahahaha aaah visst du. Inga reguljära styrkor, haha vad fan är det jag läser, detta är ju rena skämtet. Ju du menar alltså at de sk. Russian guard enheterna som varit elitförband ända sedan ryska imperiet, soviet guard under sovjet och sedan russian guard igen plötsligt blivit milistrupper? Deras lufttransporterade vdv är också milis nu? De är inte bara reguljära kontraktsoldater utan representerar en elit, speciellt vad gäller guard förbanden. Det absolut bästa och det mesta de har är och dör i ukraina. Argumentet att detta krig bara representerar ett lillfinger eller en liten del av den ryska militärmakten saknar helt grund. Turkiet har skjutit ner ryska plan i syrien.
Jag redigerade mitt inlägg. Ja, det framgår även av ISW att Ryssland använder en mindre del av sin styrka men jag antar att ISW är ryssvänner. Någon estimerade 3-4%, någon 5% och någon 5-10%. Frågan är högst diskutabel och jag har inte de kunskaperna och den insynen att jag kan avgöra detta. Till skillnad från dig så sitter jag inte på hemlighetsstämplat material. Turkiet har sköt ned ett ryskt flygplan. Ukraina har skjutit ned många ryska plan. Spelar det någon roll för den operativa nivån? Vidare, skriv ordentlig svenska. Det behöver inte vara bra svenska men läsbar svenska. Detta är inte Lunarstorm. Detta är Flashback och är ett forum för vuxna.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-03 kl. 22:22.
Citera
2022-09-03, 22:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag trodde Rysslands kärnvapen var odugliga? Vidare, finns det ett spel teoretiskt moment här. Om Ryssland svarar med kärnvapen så svarar västvärlden med kärnvapen. Det verkar inte som du vill riskera något själv. Du verkar vara villig att slåss till den sista ukrainaren men inte uppoffra något själv. Ukraina har förövrigt direkt frågat om NATO och EU kan skicka trupp vilket de har blivit nekade precis som de har blivit nekade en lång rad av de vapen i både kvalitet och kvantitet som de efterfrågat. Om "Slava Ukraini" skall ha något värde för Ukraina bör du också vara för en intervention - och där med riskera något själv. Om inte gör du bäst i att argumentera för en diplomatisk lösning på den här konflikten.

Napoleon ockuperade Moskva i 36 dagar men jag antar att du förstår min poäng - att det är dags att släppa det pro-ryska narrativet och gå i direkt militär konfrontation med Ryssland.

Så du vill alltså slåss till den sista ukrainaren men inte offra något själv? Detta låter väldigt underligt och egoistiskt. Du vill sitta på läktaren och heja men inte riskera något. Vidare förstår jag inte riktigt. Du är rädd att ryssarna skall enas? De är redan enade och vidare - vad spelar det för roll om de är enade? Du kallar etniska ryssar för orcher, nazister, djur, undermänniskor och onda men du är rädd för att de skall enas? Vad spelar det för roll? Då blir det ju bara mer ryssar att döda eller hur? Vidare kommer västvärlden också enas i ett krig mot Ryssland. Västvärlden har förövrigt en samlad population som är många gånger större än den ryska.

Jag antar att du är orolig att Ryssland blir militärt starkare om ryssarna enas men då vill jag ju påpeka att Ryssland spenderar drygt 10% av vad NATO spenderar på sitt försvar. Självklart kommer det avlida drivor med civila ryssar i ett krig mellan NATO och Ryssland och visst kommer det leda till att bland annat Finland och Baltikum upphör att existera. Många skulle vara villig att slåss till den sista finländaren och den sista balten. Faktum är att många skulle vara villig att slåss till den sista svensken. Vem bryr sig om Stockholm. Är inte Kiev viktigare? Du oroar dig för kärnvapen? Tja, Ryssland kanske drar i väg ett par på Bryssel, London, Berlin, Amsterdam, Paris, Madrid, New York, Chicago och Los Angeles? Vad spelar det för roll? Det är ju inte så att västvärlden inte kan svara. Vidare, givet vad folk röstar så är stödet för ett krig med Ryssland kompakt och jag tror att var enda amerikan är villig att offra sitt liv, sina barns liv, grannars och arbetskamraters liv över Ukraina.

Du har i tråden förklarat att Ryssland förlorar i Ukraina och de som har haft en annan analytisk utgångspunkt har du anklagat för att vara pro-ryssar. Många på den pro-ukrainska sidan i tråden har förklarat att Ryssland inte ens har fungerande kärnvapen. Om Ryssland inte ens kan besegra Ukraina och inte har fungerande kärnvapen så borde ju det vara fruktansvärt enkel sak för NATO och EU att gå i direkt konfrontation med Ryssland. De som har en försiktig inställning till krig och vill se en diplomatisk lösning har du och många användare i tråden kallat för fula namn. När det kom till kritan var du inte villig att offra något. Det känns inte riktigt som "Slava Ukraini" betyder något för dig.

Jag har nu dragit detta till sin spets och jag gjorde det medvetet. Det här kriget handlar inte om att "vinna" något. Det handlar om att många av er i tråden vill agera hejarklack åt ena sidan. Ni ser det som en fotbollsmatch men detta är ett riktigt krig och kommer i vinter påverka miljontals svenskars privata ekonomi. Vidare är kriget intressant av andra anledningar. Kriget är intressant ur ett krigsvetenskapligt, historiskt, statsvetenskaplig och nationalekonomiskt perspektiv. Är det inte bättre att framförallt du och Info som jag vet är belästa lägger ned opinionsbildningen och istället analyserar konflikten? Ni har ju uppenbarligen förmågan att analysera det mesta i alla andra trådar. Det gör mig förundrad att ni inte gör det i den här tråden. Jag är besviken på dig och Info - ni två borde veta bättre och ni borde stå över den här trådens jargong och avsaknad av akademisk analys.

Ryssland har en kompetent kärnvapenarsenal och börjar det skjutas så dör vi. Min retoriska poäng är denna - är du villig att offra något själv? Det visade sig att få i tråden faktiskt var det. Tråden har gått från att vara intressant till att bli ett ställningskrig. Det är förvisso inte trådens fel men media, politikerna och statliga tjänstemäns fel som inte förklarar vad ett riktigt krig innebär och förhåller sig neutrala. Skälet till varför USA och EU inte vågar gå i krig med Ryssland beror dels på kärnvapen men framförallt att den västerländska civilbefolkningen inte vet vad krig med Ryssland innebär. Ryssland använder 5% av sin arsenal i det här kriget. Det är alltså inte reguljära ryska trupper som slåss i Ukraina men legosoldater och milistrupper.

I ett krig mellan NATO och Ryssland är alla "bets off" och då kommer robotar även flyga över Stockholm. I ett krig mellan NATO och Ryssland talar vi om tiotals och kanske hundratals miljoner döda människor. Det är därför inget EU eller NATO land kommer skjuta på Ryssland. Vad Washington DC och Bryssel hoppas på är att det här kriget skall dra ut på tiden. Övertid hoppas de att kriget bli opopulärt i Ryssland - ungefär på det sättet som kriget i Afghanistan blev opopulärt i USA.

Det finns dock en annan sida av myntet och det är att Ryssland de facto går ut som vinnare. Detta är problemet med så kallade "proxykrig" - vilket kriget i Ukraina i högsta grad är. Det är inte säkert att din proxy överlever eller den du krigar mot genom din proxy förlorar kriget. Västerländska länder har förlorat drivor med proxykrig. I det här fallet är det inte säkert att ukrainska folket kommer tolerera år av krig. Det är med andra ord lätt att sitta på läktaren att applådera men det är ukrainarna själv som drabbas av kriget. I och med att USA/EU inte är villiga att direkt konfrontera Ryssland (vilket de kan göra idag) så finns det en risk att Ryssland faktiskt vinner kriget. Eftersom det enda Ukraina lyckas med är taktiska vinster och inte strategiska är detta ett skyttegravskrig som kan pågå i många år och det kommer varken bli populärt i Västvärlden, Ryssland och Ukraina. Folk i EU har redan tröttnat;

Den här typen av demonstrationer var givna. Vem som helst med någon basal insyn i politisk sociologi vet att folk inte gillar krig i realiteten. Folk är villiga att heja på Ukraina men de tänker inte offra något. Om det här kriget hade förklarats och motiverats hade det varit en sak men det har det inte. Precis som med allt annat i västvärlden har det inte funnits en plan. Ryssland har planerat det här kriget sedan 2014. Sanktionerna mot Ryssland är en eftertanke. Precis som med Covid-19 är detta nästan pinsamt hanterat av våra liberala eliter.

Sant är att jag inte skulle vilja se, minimum, tiotals miljoner döda i Europa och i värsta fall jordens undergång.Men jag vill heller inte se miljontals, kanske 20 miljoner ukrainare, slaktade av den ryska folkmordspolitiken i Ukraina. Jag vill inte ha en upprepning av WW2 eftertänksamhet: "Oj, vi visste inte....".

Sant är att jag vare sig vill eller har praktisk förmåga att åka till Ukraina för att strida, och det skäms jag inte för! Men du borde skämmas för att springa den ryska cancersvulstens ärenden, då du "drar allt till sin spets", och trollar runt lite.

Hur som helst: en majoritet av ukrainarna skulle säkert inte åka till Sverige för att strida med oss, om vi blev angripna av RySSland. Det är bara som det är: Vi är tacksamma för att andra tar första stöten. Ukrainarna har, för övrigt, inget annat val. De skulle fortsätta att strida utan vapen och stöd ifrån väst pga den ryska cancersvulstens folkmordspolitik. I mycket gjorde de det i i slutet av februari och halva mars och lyckades ändå få rySSarna att dra sig tillbaka ifrån Kyiv!

Så var och en får hjälpa Ukraina på det sätt som passar bäst in i deras vardag. Och jag gör det genom att bekämpa rysstroll som dig! I övrigt så står jag fast vid att vi inte behöver ha diplomatiska förbindelser med en cancersvultst som skiter i både internationell lag och ljuger som en häst travar. Vi behöver ingen handel heller med ett sådant monster! Låt oss hoppas på att det i slutänden faller samman av sig själv!

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-03, 22:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
I UAF bok så får den gärna pågå förevigt, för det kommer inte vara UAF som kommer erkänna deras fatala misslyckande.

Men så satte aldrig Putin någon deadline på SMO heller..

Nej, det är bara det att det är förbjudet i RySSland att ens nämna hur länge "specialoperationen i Ukraina" har pågått!
Vilket säger en hel del om "stabiliteten" hos den ryska cancersvulsten och hur rädd ledningen är för det egna folkets reaktioner på, t.ex. en allmän mobilisering.🙂

Sedan kan det ju vara kul för dig att veta att de rySSa vapnen och ammunitionen tar slut runt nyår!😄

https://theins.ru/en/politics/254573

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-03, 22:35
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Medvedev börja förstå att slutet är när och hotar igen med apokalyps..
https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-updates-putin-ally-says-west-is-playing-chess-game-with-death-as-eu-says-gas-deli veries-used-as-a-weapon-12541713

En hidden-assassinator-squad är på väg att eliminera Putte, Lavrov och Peskov…..

Så snart är det slut med otyget att ränna runt och bajsa i väskor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in