Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag hör av mig då ryssarna omringat Odessa, dom närmar sig ...
Det ser jag fram emot. Vi lär väl pratas vid runt sommaren 2023 då, om kriget fortfarande är igång, och framryckningen går i den takt den hittills gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Kommer du inte ihåg att Rysslands långdistansvapen var mycket framgångsrikt i februari då det mesta av militär infrastruktur slogs ut?
Vilka långdistansvapen är det du tänker på då, och vilken effekt har avlövningen på bruket av dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Tillsammans med LPR och DPR hade man omkring 200 000 soldater inblandade så det är bara att räkna själv.
Man hade ca 150-155 000 man inblandade, plus runt 60-70 000 från LPR och DPR.
Rysk fredstida arméstyrka är 280 000, marininfanteriet består av ytterligare omkring 15 000 man. 60% av 280 000 är 168 000. Med marininfanteriet inräknat så använde ryssarna runt 60% av sin gripbara markförmåga i Ukraina.
Faktum kvarstår dock, man använder i princip allting man kan avvara, och lite därtill, givet hur stort Ryssland är och vilka behov de har av militär närvaro på allehanda platser.
Det finns inga gigantiska reserver att tillgå för ryssarna utan mobilisering, och vid mobilisering tillkommer problemet att de mobiliserbara styrkorna har sämre utrustning och är i sämre form såväl fysiskt som psykiskt. Den operativa användbarheten av sådana förband är starkt kringskuren, i förhållande till de förband ryssarna idag opererar med i Ukraina.