2022-09-03, 21:37
  #208585
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Om nu det gått så dåligt för ryssarna varför har inte Ukraina knappt tagit någon terräng?

Avancemanget sker till fots. Ukraina har dåligt med mekaniserade infanteriföband. Det kommer ta tid.
Citera
2022-09-03, 21:39
  #208586
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag hör av mig då ryssarna omringat Odessa, dom närmar sig ...

Det ser jag fram emot. Vi lär väl pratas vid runt sommaren 2023 då, om kriget fortfarande är igång, och framryckningen går i den takt den hittills gjort.


Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kommer du inte ihåg att Rysslands långdistansvapen var mycket framgångsrikt i februari då det mesta av militär infrastruktur slogs ut?

Vilka långdistansvapen är det du tänker på då, och vilken effekt har avlövningen på bruket av dem?


Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Tillsammans med LPR och DPR hade man omkring 200 000 soldater inblandade så det är bara att räkna själv.

Man hade ca 150-155 000 man inblandade, plus runt 60-70 000 från LPR och DPR.

Rysk fredstida arméstyrka är 280 000, marininfanteriet består av ytterligare omkring 15 000 man. 60% av 280 000 är 168 000. Med marininfanteriet inräknat så använde ryssarna runt 60% av sin gripbara markförmåga i Ukraina.

Faktum kvarstår dock, man använder i princip allting man kan avvara, och lite därtill, givet hur stort Ryssland är och vilka behov de har av militär närvaro på allehanda platser.

Det finns inga gigantiska reserver att tillgå för ryssarna utan mobilisering, och vid mobilisering tillkommer problemet att de mobiliserbara styrkorna har sämre utrustning och är i sämre form såväl fysiskt som psykiskt. Den operativa användbarheten av sådana förband är starkt kringskuren, i förhållande till de förband ryssarna idag opererar med i Ukraina.
__________________
Senast redigerad av T-80U 2022-09-03 kl. 21:47.
Citera
2022-09-03, 21:42
  #208587
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Om nu det gått så dåligt för ryssarna varför har inte Ukraina knappt tagit någon terräng?

Det har de. Den här kartan uppdaterades 29 augusti, sedan dess har det dock hänt saker, så den kan egentligen bara användas för att visa att de tagit tillbaka terräng längs hela frontlinjen utanför Kherson.

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/11B48/production/_126502527_kherson_close_up_30.08.22_640_2x-nc.png.webp
Citera
2022-09-03, 21:45
  #208588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så 2000 dödade är bra menar du?
Hur kan du veta att man knappt tagit terräng?
Ge oss uppdaterade kartor .

Här har du en som går igenom både ryska kartor och kartor av Väst.

https://youtu.be/O1ettbWDNAQ

Det är väl egentligen bara ett ställe där man lyckats ta terräng men å andra sidan verkar man där blivit avskurna att domkan inte få förnödenheter och ammunition.
Citera
2022-09-03, 21:47
  #208589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryssland använder 3-4% av sin arsenal i det här kriget. Det är alltså inte reguljära ryska trupper som slåss i Ukraina men legosoldater och milistrupper.
Hahahahahahaha åh gode gud, 3-4% av sin arsenal hahahahaha aaah visst du.
Inga reguljära styrkor, haha vad fan är det jag läser, detta är ju rena skämtet. Ju du menar alltså at de sk. Russian guard enheterna som varit elitförband ända sedan ryska imperiet, soviet guard under sovjet och sedan russian guard igen plötsligt blivit milistrupper? Deras lufttransporterade vdv är också milis nu? De är inte bara reguljära kontraktsoldater utan representerar en elit, speciellt vad gäller guard förbanden. Det absolut bästa och det mesta de har är och dör i ukraina. Argumentet att detta krig bara representerar ett lillfinger eller en liten del av den ryska militärmakten saknar helt grund.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är därför inget EU eller NATO land kommer skjuta på Ryssland.
Turkiet har skjutit ner ryska plan i syrien.
Citera
2022-09-03, 21:49
  #208590
Medlem
The Insider hävdar att Rysslands artilleriammunition är slut vid årsskiftet. De flesta experter säger att ryssarna har stora lager av sovjetisk rysk artilleriammunition. Men det stämmer inte. I alla fall när det gäller 122mm och 152 mm.

"The problem is that Soviet artillery shells could not be stored for long and as early as summer 2002, during the second Chechen campaign, the Russian army faced a shortage of 122 mm and 152 mm shells." (The Insider)

Det ser inte bra ut för Ryssland om det som skrivs i artikeln stämmer.

https://theins.ru/en/politics/254573
Citera
2022-09-03, 21:50
  #208591
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har sparat över 700 klipp på människor som stupat när de försökt försvara sina familjer och sitt land? Varför?

Självklart inte.

Behöver bara söka på några Telegramkanaler med sökord som "hohol, pig, ukrop, gay, kokhol, lgbt" så kommer bilder och klipp upp på slaktade motståndare till Ryssland.

https://t.me/DonbassDevushka/22867

“Is that a flying hohol?” -MV

https://t.me/DonbassDevushka/22868?single

Byeraktar from kherson

Hur mår Julian "Putins polare" Röpcke?
Citera
2022-09-03, 21:51
  #208592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Exakt desperata fake news från ukraina nu

Kan inte dröja länge nu innan Zelensky blir utsatt för ett strandat eller kuppförsök. Det enda han är bra på är media och ljuga. Den ukrainska militären kommer upptäcka det rätt snart när storoffensiven blev till grus.
Citera
2022-09-03, 21:52
  #208593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det har de. Den här kartan uppdaterades 29 augusti, sedan dess har det dock hänt saker, så den kan egentligen bara användas för att visa att de tagit tillbaka terräng längs hela frontlinjen utanför Kherson.

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/11B48/production/_126502527_kherson_close_up_30.08.22_640_2x-nc.png.webp

Här har du en som går lite mer på djupet när det gäller kartor.

https://youtu.be/O1ettbWDNAQ
Citera
2022-09-03, 21:53
  #208594
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
The Insider hävdar att Rysslands artilleriammunition är slut vid årsskiftet. De flesta experter säger att ryssarna har stora lager av sovjetisk rysk artilleriammunition. Men det stämmer inte. I alla fall när det gäller 122mm och 152 mm.

"The problem is that Soviet artillery shells could not be stored for long and as early as summer 2002, during the second Chechen campaign, the Russian army faced a shortage of 122 mm and 152 mm shells." (The Insider)

Det ser inte bra ut för Ryssland om det som skrivs i artikeln stämmer.

https://theins.ru/en/politics/254573

Låter bättre än vad ni experter påstod för 6 månader sedan, dvs att deras bensin, ammo och mat skulle ta slut (om några veckor).
Citera
2022-09-03, 21:54
  #208595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Låter bättre än vad ni experter påstod för 6 månader sedan, dvs att deras bensin, ammo och mat skulle ta slut (om några veckor).

Vilka experter var det? Kan du länka är du snäll.
Citera
2022-09-03, 21:57
  #208596
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Rysk fredstida arméstyrka är 280 000, marininfanteriet består av ytterligare omkring 15 000 man. 60% av 280 000 är 168 000. Med marininfanteriet inräknat så använde ryssarna runt 60% av sin gripbara markförmåga i Ukraina.

Faktum kvarstår dock, man använder i princip allting man kan avvara, och lite därtill, givet hur stort Ryssland är och vilka behov de har av militär närvaro på allehanda platser.

Det finns inga gigantiska reserver att tillgå för ryssarna utan mobilisering, och vid mobilisering tillkommer problemet att de mobiliserbara styrkorna har sämre utrustning och är i sämre form såväl fysiskt som psykiskt. Den operativa användbarheten av sådana förband är starkt kringskuren, i förhållande till de förband ryssarna idag opererar med i Ukraina.

Sedan får vi lägga till de hemlösa, kriminella fångarna, libyerna, syrierna, Wagner-kufarna och tjetjenerna. Ytterst låg kvalitet på allesammans är vi nog överens om!

Som en jämförelse från kalla kriget så hade Sverige med sina då (1980-tal) ca 8 miljoner invånare en mobiliserad styrka på 800 000 man, dvs 10 % av befolkningen. Nu är vi 10,6 miljoner invånare och numer är även kvinnor med i urvalsgruppen så det vårt försvar borde sikta på är en total militär försvarsstyrka på 1 050 000 män/kvinnor som MINIMUM. Ett utökat scope borde sedan vara 1 500 000 på längre sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in