2022-08-31, 17:49
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Dom kan väl sänka kraven på spermiedonatorer så löser det sig nog
Hur menar du nu? Skåningar är redan lägst av alla i landet
Citera
2022-08-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så illa det kan bli. Och dessutom är det pandemins fel.

Hur agerar du när de skånska spermierna är slut? Reser till andra län för att bli befruktad?
Pandemin gjorde att de donerade spermierna i Region Skåne tog slut förra året, rapporterar P4 Malmöhus.
Kön till Region Skånes avdelning är därför nu ”orimligt lång” enligt ansvariga chefen...
Kön är lång, men inget annat :-O

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=933710
Det är ju inte bara i Skåne spermierna tar slut. Vi ser spermageddon an: https://sverigesradio.se/avsnitt/spermageddon-sa-hotas-var-formaga-att-fa-barn-r
Citera
2022-09-01, 11:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Ok, jag googlade och fann detta citat på
https://genomicmedicine.se/en/complex-diseases/
” Healthcare today has a limited ability to further expand on the diagnostics of complex diseases, on a genetic and molecular level, which makes it difficult to provide individualized treatment. As a result of this, there is an increased risk of a lack of response to treatment and a risk of adverse reactions.”

Jag tolkar det som att sjukvården har en begränsad möjlighet att hitta diagnos på komplexa sjukdomar, på både genetisk och molekylär nivå.
Så än, har jag inte hittat något som stöder ditt påstående.
Däremot är det säkrare med diagnos om man hittar vissa proteiner, men det går utanför diskussionens ämne.

Jag hittade också denna annons / artikel som Roche har (antar att det är det medicinska företaget).

https://diagnostics.roche.com/se/sv/c/navify-mutation-profiler.html?gclid=EAIaIQobChMI37mO6rLx-QIVA0iRBR208AMGEAAYASAAEgIdBPD_BwE
De säger sig kunna erbjuda mer individuell behandling, för olika typer av cancer där man kan upptäcka olika mutationsprofiler.

Hur vidimerat det är, vet inte jag. Det är den bästa reklamen för ditt påstående, som jag kan hitta och det enbart för cancer.

För att ge grund för ditt påstående så är det du och inte jag, som skall hitta källorna.

Lycka till!
För mitt påstående? Vilket påstående? Vad är det du bemöter?
Citera
2022-09-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så illa det kan bli. Och dessutom är det pandemins fel.

Hur agerar du när de skånska spermierna är slut? Reser till andra län för att bli befruktad?
Pandemin gjorde att de donerade spermierna i Region Skåne tog slut förra året, rapporterar P4 Malmöhus.
Kön till Region Skånes avdelning är därför nu ”orimligt lång” enligt ansvariga chefen...
Kön är lång, men inget annat :-O

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=933710

Jag försökte donera sperma i USA när jag bodde där för 15 år sedan. Jag fick fylla i ett papper med ursprung (vit, svart, asiat, latino), hårfärg, ögonfärg, utbildningsnivå, om jag hade några sjukdomar mm. Hade jag blivit kvalificerad hade jag fått 150 dollar/ tillfälle. Skulle komma in och spruta 3 gånger per vecka (=450 dollar= 4500 kr per vecka i ersättning) så helt klart kan man göra ganska OK med pengar där borta om man kvalificerar sig. Fick gå in med en kopp i ett av rummen de hade. Där inne fanns papper som man kunde torka upp på golvet. Dessutom fanns det en DVD spelare och en pärm med många olika porrfilmer. De ville att man inte skulle ha runkat på 3 dagar för då har man bäst kvalité och bra mängd med sperma.

Hur som helst. Jag kom inte med. De sa att ca 1% av alla som provar har så pass bra sperma i kvalité och kvantitet att de blir godkända.
Senast redigerad av Halshuggning 2022-09-01 kl. 16:50.
Citera
2022-09-01, 20:04
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad är "ämnet" du vill lära dig mer om? Genetisk analys och dess nytta för att förutse allvarlig sjukdom? Det tror jag att du hittar gott om källor för själv om du googlar just det.
I inlägget ovan framför du indirekt, ditt påstående, men jag antar att ditt påstående är att s k ”genetisk analys” = fungerar?

Citat:
För mitt påstående? Vilket påstående? Vad är det du bemöter?
Se ovan.
Jag har försökt hitta källor för det där med ”genetisk analys”, men bara hittat mutationsprofiler som man kan spåra.
Frågan är om sådana test görs på donatorerna? De som genomgått det, kan isf berätta.
Du får själv backa upp din inställning om genetisk analys aka mutationsprofiler, i detta fall är pålitligt eller inte?

Lycka till.
Citera
2022-09-02, 21:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
I inlägget ovan framför du indirekt, ditt påstående, men jag antar att ditt påstående är att s k ”genetisk analys” = fungerar?

Se ovan.
Jag har försökt hitta källor för det där med ”genetisk analys”, men bara hittat mutationsprofiler som man kan spåra.
Frågan är om sådana test görs på donatorerna? De som genomgått det, kan isf berätta.
Du får själv backa upp din inställning om genetisk analys aka mutationsprofiler, i detta fall är pålitligt eller inte?

Lycka till.
Den mest kända genetiska sjukdomen kanske är Down's syndrom. Du förstår säkert ingenting av källan nedan men det betyder att du skämt ut dig.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6589404/

Citat:
Background
Non-invasive prenatal testing (NIPT) using cell-free fetal DNA from maternal plasma for fetal aneuploidy identification is expanding worldwide. The objective of this study was to evaluate the clinical utility of NIPT for the detection of trisomies 21, 18, and 13 of high-risk fetus in a large Korean population.

Methods
This study was performed retrospectively, using stored maternal plasma from 1,055 pregnant women with singleton pregnancies who underwent invasive prenatal diagnosis because of a high-risk indication for chromosomal abnormalities. The NIPT results were confirmed by karyotype analysis.

Results
Among 1,055 cases, 108 cases of fetal aneuploidy, including trisomy 21 (n = 57), trisomy 18 (n = 42), and trisomy 13 (n = 9), were identified by NIPT. In this study, NIPT showed 100% sensitivity and 99.9% specificity for trisomy 21, and 92.9% sensitivity and 100% specificity for trisomy 18, and 100% sensitivity and 99.9% specificity for trisomy 13. The overall positive predictive value (PPV) was 98.1%. PPVs for trisomies 21, 18, and 13 ranged from 90.0% to 100%.

Conclusion
This study demonstrates that our NIPT technology is reliable and accurate when applied to maternal DNA samples collected from pregnant women. Further large prospective studies are needed to adequately assess the performance of NIPT.

Försök lukta dig till de siffrorna.
Citera
2022-09-03, 09:58
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Den mest kända genetiska sjukdomen kanske är Down's syndrom. Du förstår säkert ingenting av källan nedan men det betyder att du skämt ut dig.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6589404/

Försök lukta dig till de siffrorna.

Men åh vad ledsen jag blir av att höra ditt uttalande.
Jag antar att du har 46 kromosomer? Men tänker inte gå mer åt personangrepp än så.
———————————
Kan man inte utesluta rätt mycket av risk för downs syndrom om man kollar upp om mottagarna och om donatorn har det i släkten, samt om mamman inte är alltför gammal?

I den länken du angav så var det ju de gravida kvinnorna som testades.
Det står inget om att männen testades innan de skaffade barn.

Menar du att genetiska sjukdomar kan upptäckas innan par skaffar barn?

I min tidigare länk, i tidigare inlägg, så står det en rad andra mutationer, sjukdomar / eller avvikelser som kan förekomma, och som de påstår sig kunna upptäcka via mutationsprofiler. T ex Sickle Cell , men i visst fall är den ju också för överlevnaden bra att ha.

Angående din fråga om jag kan lukta mig fram till dom siffrorna, svarar jag?

Behövs inte då siffror ej luktar. Sedan sade studien inget om pappans arvsmässiga roll i det hela, vilket denna debatt handlar om.
Det är väl den rollen vi skall diskutera?
Citera
2022-09-03, 15:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Men åh vad ledsen jag blir av att höra ditt uttalande.
Jag antar att du har 46 kromosomer? Men tänker inte gå mer åt personangrepp än så.
———————————
Kan man inte utesluta rätt mycket av risk för downs syndrom om man kollar upp om mottagarna och om donatorn har det i släkten, samt om mamman inte är alltför gammal?

I den länken du angav så var det ju de gravida kvinnorna som testades.
Det står inget om att männen testades innan de skaffade barn.

Menar du att genetiska sjukdomar kan upptäckas innan par skaffar barn?

I min tidigare länk, i tidigare inlägg, så står det en rad andra mutationer, sjukdomar / eller avvikelser som kan förekomma, och som de påstår sig kunna upptäcka via mutationsprofiler. T ex Sickle Cell , men i visst fall är den ju också för överlevnaden bra att ha.

Angående din fråga om jag kan lukta mig fram till dom siffrorna, svarar jag?

Behövs inte då siffror ej luktar. Sedan sade studien inget om pappans arvsmässiga roll i det hela, vilket denna debatt handlar om.
Det är väl den rollen vi skall diskutera?
Såklart att de kan. Huntingtons t.ex. Du får gärna flytta målstolparna igen. Min boll hamnar i krysset varje gång.
Citera
2022-09-03, 19:47
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Såklart att de kan. Huntingtons t.ex. Du får gärna flytta målstolparna igen. Min boll hamnar i krysset varje gång.

Cystisk fibros, kan också upptäckas. Så det finns ett flertal syndrom eller sjukdomar som idag kan upptäckas hos en individ (men jag vet inte vilka avvikelser det just testas för). Kan de upptäcka om någon är ”bärare”, d v s har en recessiv avvikelse som ej ger symptom, men kan så ge om också andra partnern också är bärare.

Testar de mottagarna också? Jag har ej hört / läst, att de gör det.

Det är du som flyttar målstolparna, efter dina preferenser. Vilket gör det för lätt att göra konstgjort mål.

Om de inte testar mottagarna, så kan man ju undra varför?
Jag har ej fått svar på det.
Citera
2022-09-03, 21:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Cystisk fibros, kan också upptäckas. Så det finns ett flertal syndrom eller sjukdomar som idag kan upptäckas hos en individ (men jag vet inte vilka avvikelser det just testas för). Kan de upptäcka om någon är ”bärare”, d v s har en recessiv avvikelse som ej ger symptom, men kan så ge om också andra partnern också är bärare.

Testar de mottagarna också? Jag har ej hört / läst, att de gör det.

Det är du som flyttar målstolparna, efter dina preferenser. Vilket gör det för lätt att göra konstgjort mål.

Om de inte testar mottagarna, så kan man ju undra varför?
Jag har ej fått svar på det.
Det du nu svamlar om är varför man inte testar kvinnorna som vill insemineras för olika genetiska sjukdomar? Ja sannolikt därför att om man hittar defekt sperma kastar man den och tar nån annan, till ingen förlust för spermadonatorn. Men att säga nej till en kvinna för att det finns förhöjd risk för någon viss sjukdom är såklart en mycket svårare etisk fråga.

Däremot vet jag inte om man inseminerar kvinnor med Huntingtons. Oklart! Du kan ta reda på det och rapportera tillbaks.
Citera
2022-09-03, 21:57
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Det du nu svamlar om är varför man inte testar kvinnorna som vill insemineras för olika genetiska sjukdomar? Ja sannolikt därför att om man hittar defekt sperma kastar man den och tar nån annan, till ingen förlust för spermadonatorn. Men att säga nej till en kvinna för att det finns förhöjd risk för någon viss sjukdom är såklart en mycket svårare etisk fråga.

Däremot vet jag inte om man inseminerar kvinnor med Huntingtons. Oklart! Du kan ta reda på det och rapportera tillbaks.

Ja, du går på personangrepp istället för att bemöta sakfrågan, men…
Äntligen fick jag något svar på den frågan från dig…. !?
Det är alltså viktigast att sädescellerna från donatorn inte är defekta ( genom s k pålitliga test) , än att ägget är det!? Av etiska skäl?

Huntingtons är rätt sällsynt (om nu t ex bara 1000 personer i Sverige som lider av den) , och bland många som får diagnosen lär det synas i journalen.
Det lär nog knappast förekomma att kvinnor som väntar på insemination, just har denna ärftliga åkomma. Så det exemplet av dig är rent av, dåligt.

Du förlitar dig på att vetenskapen i detta fall används på ett bra sätt, men det gör inte jag.

Jag tar nedanstående nyhet igen, publicerad från 2012, där ett antal (43) kvinnor ändå blev inseminerad av en donator med ärftlig sjukdom.

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/spermadonator-hade-arftlig-sjukdom

Att testa för många ärftliga sjukdomar lär ju kosta och ovanstående exempel visar att banken trots allt tagit emot defekt säd. Denne donator klarade ju då alla tester, men är de bättre tillförlitligare idag?
Citera
2022-09-04, 09:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ja, du går på personangrepp istället för att bemöta sakfrågan, men…
Äntligen fick jag något svar på den frågan från dig…. !?
Det är alltså viktigast att sädescellerna från donatorn inte är defekta ( genom s k pålitliga test) , än att ägget är det!? Av etiska skäl?

Huntingtons är rätt sällsynt (om nu t ex bara 1000 personer i Sverige som lider av den) , och bland många som får diagnosen lär det synas i journalen.
Det lär nog knappast förekomma att kvinnor som väntar på insemination, just har denna ärftliga åkomma. Så det exemplet av dig är rent av, dåligt.

Du förlitar dig på att vetenskapen i detta fall används på ett bra sätt, men det gör inte jag.

Jag tar nedanstående nyhet igen, publicerad från 2012, där ett antal (43) kvinnor ändå blev inseminerad av en donator med ärftlig sjukdom.

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/spermadonator-hade-arftlig-sjukdom

Att testa för många ärftliga sjukdomar lär ju kosta och ovanstående exempel visar att banken trots allt tagit emot defekt säd. Denne donator klarade ju då alla tester, men är de bättre tillförlitligare idag?
Svara på frågan istället för att säga att frågan sällan uppkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in