2022-09-04, 13:23
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Svara på frågan istället för att säga att frågan sällan uppkommer.

Jag tror att de kvinnor med Huntingtons har för mycket problem för att ens kunna ta hand om barn. Den åkomman är ju tack och lov sällsynt.

Sedan så tror jag att man inte testar kvinnorna i lika hög grad på grund av att de betalar (för förhoppningsvis felfri säd) när det gäller den möjligheten som finns i Danmark.
Då åker de dit istället och det vill man inte i Sverige, så då är de snällare mot mottagarna.
Eller vad tror du?
Citera
2022-09-04, 13:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
De par som inte kan bli gravida borde fungera lite på om det är naturen som försöker säga dom något...
Citera
2022-09-04, 19:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Jag tror att de kvinnor med Huntingtons har för mycket problem för att ens kunna ta hand om barn. Den åkomman är ju tack och lov sällsynt.

Sedan så tror jag att man inte testar kvinnorna i lika hög grad på grund av att de betalar (för förhoppningsvis felfri säd) när det gäller den möjligheten som finns i Danmark.
Då åker de dit istället och det vill man inte i Sverige, så då är de snällare mot mottagarna.
Eller vad tror du?
Nej tvärtom Huntingtons ger inte problem förrän efter den typiska åldern för folk att skaffa barn.
Citera
2022-09-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju inte bara i Skåne spermierna tar slut. Vi ser spermageddon an: https://sverigesradio.se/avsnitt/spermageddon-sa-hotas-var-formaga-att-fa-barn-r

Kanske dags att göra på liknande sätt som mammografi dvs. kolla spermiekvalite med viss intervall, så kan både männen veta hur det ligger till, samt man kan kartlägga och göra undersökningar om det viker av för mycket för att försöka hitta samband. Det där är ju väldigt lömskt och smygande och inget som man kan annars veta om.
Citera
2022-09-04, 19:59
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Nej tvärtom Huntingtons ger inte problem förrän efter den typiska åldern för folk att skaffa barn.

Läste nyss på internetmedicin att symptomdebuten vanligen sker mellan 30-50 års åldern, men att det också kan ses i andra åldrar , inklusive barnaåren.
Prevalensen är 5-7 per 100 000 , så den är inte så vanlig.

Så om de inseminerar 20 000 kvinnor, så kanske 1 av dem lider av just denna ärftliga åkomma.

Skall insemination just göras för att minska risken för ärftliga sjukdomar?
Tänk om det fortfarande är så att allt inte upptäcks via test, samt om insemination kan missbrukas av vissa, som gärna vill sprida just sina frön till världen.
Det tåls att fundera på.
Citera
2022-09-04, 20:09
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Läste nyss på internetmedicin att symptomdebuten vanligen sker mellan 30-50 års åldern, men att det också kan ses i andra åldrar , inklusive barnaåren.
Prevalensen är 5-7 per 100 000 , så den är inte så vanlig.

Så om de inseminerar 20 000 kvinnor, så kanske 1 av dem lider av just denna ärftliga åkomma.

Skall insemination just göras för att minska risken för ärftliga sjukdomar?
Tänk om det fortfarande är så att allt inte upptäcks via test, samt om insemination kan missbrukas av vissa, som gärna vill sprida just sina frön till världen.
Det tåls att fundera på.
Bra att du lär dig av samtalet. Huntingtons kan man testa tillförlitligt. Hur bra är du på att lukta dig till det?
Citera
2022-09-04, 20:48
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Bra att du lär dig av samtalet. Huntingtons kan man testa tillförlitligt. Hur bra är du på att lukta dig till det?

Ja, förhoppningsvis kan de testa mer tillförlitligt för det.
Sedan är det så att äkta kärlek doftar gott, liksom man hoppas ha en partner med ett bra kompletterande immunsystem.

En fråga.
Om ett test för Huntingtons kostar 1000 SEK i anspråk, inklusive möte och allt.
Är det då värt 20 000 000 för att förhindra 1 fall ?
Citera
2022-09-04, 23:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ja, förhoppningsvis kan de testa mer tillförlitligt för det.
Sedan är det så att äkta kärlek doftar gott, liksom man hoppas ha en partner med ett bra kompletterande immunsystem.

En fråga.
Om ett test för Huntingtons kostar 1000 SEK i anspråk, inklusive möte och allt.
Är det då värt 20 000 000 för att förhindra 1 fall ?
Du fortsätter påstå att du kan lukta dig till Huntingtons? I så fall behöver vi inte betala 20 000 000 utan det räcker att anställa dig.
Citera
2022-09-05, 05:27
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Du fortsätter påstå att du kan lukta dig till Huntingtons? I så fall behöver vi inte betala 20 000 000 utan det räcker att anställa dig.

Nej, det har jag Inte påstått, det är du som försöker få in mig på det spåret, liksom andra vilseledande spår.
Klart att man vill ha en partner som har de egenskaper man söker, och känner för. Så där spelar t ex doften in som roll.

Det är du som är inne på att vi skall testa, med ditt sätt att se på insemination. Då jag inte är för det, så är jag mer för att de hittar partner på naturlig väg där t ex olika egenskaper spelar roll.

Men är det värt att testa för t ex genetiska sjukdomar då de ännu är så ovanliga?
Citera
2022-09-05, 21:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nej, det har jag Inte påstått, det är du som försöker få in mig på det spåret, liksom andra vilseledande spår.
Klart att man vill ha en partner som har de egenskaper man söker, och känner för. Så där spelar t ex doften in som roll.

Det är du som är inne på att vi skall testa, med ditt sätt att se på insemination. Då jag inte är för det, så är jag mer för att de hittar partner på naturlig väg där t ex olika egenskaper spelar roll.

Men är det värt att testa för t ex genetiska sjukdomar då de ännu är så ovanliga?
Ja det är värt att testa för genetiska sjukdomar precis som man göra idag.

Det är du som påstått saker om att lukta. Inte jag.
Citera
2022-09-05, 21:22
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ja det är värt att testa för genetiska sjukdomar precis som man göra idag.

Det är du som påstått saker om att lukta. Inte jag.

Jag håller inte med om att det alltid är värt att testa för genetiska sjukdomar, om de t ex är så ovanliga som 1 på 20 000.

Jag har inte påstått att man skall lukta, det är du som fastnat vid det ordet.
Däremot är god doft en av egenskaperna som söks hos en partner man vill känna en bra attraktion till.
Citera
2022-09-05, 21:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag håller inte med om att det alltid är värt att testa för genetiska sjukdomar, om de t ex är så ovanliga som 1 på 20 000.

Jag har inte påstått att man skall lukta, det är du som fastnat vid det ordet.
Däremot är god doft en av egenskaperna som söks hos en partner man vill känna en bra attraktion till.
Du har sagt det med ett extra steg via ditt påstående om "attraktionskraft".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in