Citat:
Ursprungligen postat av
kompakt-utseende
Om vi ändå snackar om Youtubers och palmemordet. Jeremiah gör stabila till synes oberoende analyser som väldigt många av oss redan kommit fram till, skulle gissa att t.ex. syntesen mellan AB och IM vittnessmål delas av många i tråden.
Som jag förstår Jeremiahs analys så är IMs väntande dekorima-man en kombination av att han nervöst tittar sig omkring från bilen, och uppfattar från sina ögonblicksbilder AB och mördaren som samma person, vid olika tillfällen, därav den väntande gärningsmannen, som egentligen är både AB och gärningsmannen.
Det faller absolut ingen skugga över varken AB eller IM, precis som Jeremiah säger, men det är en analys som håller ihop och det finns ett stort värde i att den förklaras.
Det är magstarkt att han kallar denna förklaringsmodell ny. Den har funnits där så länge jag varit intresserad av mordet.
Han menar att enbart IM nämnt en väntande man. Men nu är det ju så att IM i sina förhör 1986 säger att det är en väntande som han sett stå i några enstaka sekunder. Det är inget som motsäger de få andra vittnesmål som beskriver sekunderna innan mordet.
Sen blandar han och ger en del. Det är tydligen svårt att se om en grupp är två eller tre personer, men huvudbonader framträder tydligen väl.
Varför IM inte ser någon annan som kan va AB eller beskriver honom efter mordet? Finns det något vittne som beskriver AB innan mordet eller några sekunder efter? Inte vad jag minns, det är väl enbart att en man gömmer sig i porten i ett senare skede. Jag tror att AB är så långt från situationen att inget vittne kopplar honom till skottsituationen. Om AB är IM:s dekorimaman så bör han ju vaa ungefär lika långt bakom LOP vid mordet som han vad när han kliver ut efter från fasaden. Då tycker jag att IM borde se AB även när skotten faller.
Förstod inte riktigt tilläggsargumentet att AB kan ha stått still vid mordet. Det bortser ju helt från att IM berättar hur han ser en man kliva ut från väggen efter Palme och säger det till sina passagerare, går inte ihop med att den han ser är en stillastående AB, stillastående har den dimma ovanan att inte vara i rörelse...
Det är möjligt att det är AB som står där vid Dekorima, men det kan också vara en GM som står där enstaka sekunder, efter att ha kommit från norr, öst, väst eller söder.