2022-08-28, 01:07
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Han är för go Eddie, lyssna och njut.

https://www.youtube.com/watch?v=8gpRwwuADyw
Haha, hela kassetten som den sketchen kommer ifrån är helt fantastisk. Väldigt roligt!
Citera
2022-08-28, 01:08
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Okej, jag för mig att han inte var något större fan av Stockholm.
Han trivdes bäst ute på landet in Småland, men han brukade bo Stockholm , då hans tjej hade en lägenhet där.
Citera
2022-08-29, 16:43
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Fan, den här låten har jag helt glömt bort. Den är ju riktigt bra, lite Chuck Berry stuk på den.
Johnny Rock
https://www.youtube.com/watch?v=1V9svXUpuWM

Fattar dock inte varför jag har glömt bort den låten. Men tyvärr är skivorna Harley Davidson och Silver Wheels lite i skymundan från de övriga skivorna Errol gjorde. Skivorna är verkligen inte dåliga alls, men det blir lite som att i alla fall jag mest fokuserar på de klassiska skivorna från 80-talet eller hans kassetter.
Citera
2022-08-31, 15:15
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Sjukt trist att ett och ett inte finns på spotify, då jag tycker att det är en av hans absolut bästa låtar.
Citera
2022-08-31, 15:16
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Sjukt trist att ett och ett inte finns på spotify, då jag tycker att det är en av hans absolut bästa låtar.
Den finns ju, albumet rockligan är ju ute där nu.
Citera
2022-08-31, 15:19
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Den finns ju, albumet rockligan är ju ute där nu.

Åfan såg det nu, den kan inte ha funnits där så länge va? Har för mig att jag kollade upp det för några veckor sedan
Citera
2022-09-01, 21:43
Medlem
Hur fan var han så sjuk på dialekter.

Han föddes väl i Göteborg och växte upp i Småland.

Flyttade till den lilla Skånska orten Åstorp som vuxen. Han gör en låt på Skånska, "Gasen i botten".
Inte nog med att Eddie sjunger den på redig Skånska, han sjunger den på exakt den dialekten som talas runt Åstorps området och hålorna öster om Helsingborg.

Särskilt när han sjunger "En jevla kärra å gå" så är det på PRICKEN Åstorp/Klippan galet
Citera
2022-09-02, 15:01
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Okej, vore kul om alla kassetterna kom ut. Fast jag tänker ändå inte skaffa mig spotiyfy eller vare nu heter.

Kan ju förstå varför Negerjäv' inte är med, även jag är helt emot PK-skiten. Men Sony vägrar alltså lägga ut den, de kan ju ta bort de delarna som är lite för mycket för anti-PK. Finns förresten Obersturmführer Waldmann eller VM I Skitprat I Uganda på spotiy?

De sketcherna finns där, nyinspelningarna från E. Hilter & Luftkaffe Nr. 1.
Citera
2022-09-02, 16:17
Medlem
Citat:
En fundering som jag haft ett tag är om Errol kom på musiken först och sedan texten. Jag har fått för mig att han skulle kunna ha fått ihop en riktig fin eller häftig melodi och ibland mer eller mindre improviserat fram en text till låten. Och om han blev nöjd med det så sparade han det eller kanske gjorde om låten något. Det här är endast mina spaningar, men de känns inte allt för omöjligt för att vara sant.

Jo med tanke på att vi har några exempel på när Errol har satt ihop en melodi och sedan skrivit mer än en text till det så är det en intressant tanke.
Och hör och häpna, Jan-Åke kan bekräfta din teori.

Han berättade för mig om när Errol skrev musiken till låten Gasen I Botten så fanns det mer än en text till den. Dels den som vi alla är bekanta med, sedan fanns där en kukronkartext och sedan fanns där även enligt Jan-Åke en fantastisk text och naturen och allt det bär med sig, nu är visserligen Gasen I Botten min favoritlåt av Errol, fast den om skogarna, ängarna och naturen hade varit något att få höra om den finns inspelad eller om man skulle kunna hitta texten.
Citera
2022-09-02, 16:21
Medlem
Citat:
Apropå improvisationer så älskar jag verkligen när folk kan improvisera och samtidigt lyckas vara rolig. Som sketcherna som Errol gjorde, var helt improviserade. Säkert fanns det någon grundidé till sketchen eller låten för den delen som han hade grunnat på. Men det mesta och säkert det bästa var ju helt improviserat och kom direkt från hans huvud. Han var ingen som andra som sitter i flera år för att ens kunna skriva en simpel textrad. Och jag har sett att många i just om Errol är imponerade över att han kunde skriva så roliga låttexter, men jag är mest imponerad över hans skicklighet över att kunna improvisera och kunna ge svar på tal och även lyckas göra de på ett genialt och humoristiskt sätt.

Och när vi ändå är inne på improvisationer så är det bästa när Kalle Sändare försöker busringa till Errol. Där är det Errol som tar över och driver med busringaren. I det fallet undrar jag om Errol kände kände igen Kalle Sändares röst och visste att det var en busringning på en gång eller om han bara ville driva med en journalist? (jag tror att Errol kände igen Kalles röst i det här fallet). Det roliga är också att Kalle Sändare var väldigt duktig på att improvisera, men här mötte han sin överman. Jag gillar Kalle Sändares busringningar och jag är rätt säker på att även Errol gillade Kalle Sändare.

Här är Kalle Sändares busringning till Errol
https://www.youtube.com/watch?v=kExLLurPVkg

Nä, nu börjar jag bli fuller och svamlar för mycket. Men visst har jag en poäng i mitt spånande över den store Errol Norstedt?

Jo Errol kände garanterat till Kalle Sändare, han var väl medveten om vad som gick i nöjes-TV och nöjes-Radio, många pratar gärna om Errols musikaliska influenser som Chuck Berry, The Beatles och Elvis Presley, fast jag skulle gärna vilja se en djupdykning i vad Errol hade för humorförebilder.
Hasse å Tage kan vi ju nämna, de var enormt stora på den tiden när det begav sig, Povel Ramel är också en, Monty Python har sonen Anders nämnt att Errol älskade, Martin Ljung nämner Errol i intervjun med Bodil Furu så vi har lite ledtrådar här och där.
Citera
2022-09-02, 16:23
Medlem
Citat:
Det roliga är ju att Moltas försökte sjunga samma låt i Norge. Men det gick inte så bra.

När vi ändå är inne i Norrrrge så undra jag hur stor är/var Errol i Norge? Maniac som var sångare i det norska Black Metal bandet Mayhem har jag sett ha på sig en Eddie Meduza tröja.

Norge är det land där Errol är näst störst, det finns gott om raggare där också, man ser många norska kommentarer på Youtube när man söker upp Errol och folk i sydöstra Norge är välbekanta med honom, så ja Errol är stor i Norge.
Citera
2022-09-02, 16:24
Medlem
Citat:
Okej, jag för mig att han inte var något större fan av Stockholm.

Vem fanken gillar Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in