2022-08-24, 20:57
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Och här är den som Errol börjar sjunga på i slutet:
https://youtu.be/sZXrK3f4zbk

Vad skulle du säga att Eddie är, han är ju född i Göteborg men har väl bott på lite olika ställen, mestadels Småland och Västergötland som jag har förstått det.
Citera
2022-08-24, 21:59
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vad skulle du säga att Eddie är, han är ju född i Göteborg men har väl bott på lite olika ställen, mestadels Småland och Västergötland som jag har förstått det.

Han själv sa att han är från Småland så han själv identifierade sig som smålänning.

Möjligen skulle jag definiera honom som en småländsk västgöte/västgötsk smålänning av skånsk börd då hans föräldrar var från Skåne.
Eller så säger vi bara smålänning då han själv kallade sig det, det är dumt att krångla till det.
Citera
2022-08-25, 01:14
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
De enda låtarna som finns där är de som gavs ut på senare kassetter, dessa är då Kärleken É Stor, Come Give Me Your Lovin', Råånka Kuk, Killa Min Fot och Hästakuk, även om sistnämnda tyvärr inte är där i sin helhet.

Jo du har rätt i att Negerj*v'll (ja, Jag skojar om cencur där) är med på Mannen Utan Hjärna och den kassetten ägs av Sony och de vägrar att lägga upp den låten. Vilket är synd då de ändå skulle kunna lägga upp låtar från de 3 första kassetterna då de ändå har lagt upp kassetten Greatest Hits som är en samlingskassett med talande inslag från kassetternaE. Hilter & Luftkaffe Nr. 1 och E. Hitler & Luftwaffe Nr. 2.

Okej, vore kul om alla kassetterna kom ut. Fast jag tänker ändå inte skaffa mig spotiyfy eller vare nu heter.

Kan ju förstå varför Negerjäv' inte är med, även jag är helt emot PK-skiten. Men Sony vägrar alltså lägga ut den, de kan ju ta bort de delarna som är lite för mycket för anti-PK. Finns förresten Obersturmführer Waldmann eller VM I Skitprat I Uganda på spotiy?
Senast redigerad av JojjeMeduza 2022-08-25 kl. 01:19.
Citera
2022-08-25, 01:23
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
En riktig favorit å även en liten bortglömd pärla.
Undrar hur det hade varit ifall den hade kommit på CD.

Även den härliga låten Då Går Vi Upp Och Runkar Våran Ball

Där är en bra outgiven låt, men av de låtarna som gavs ut samtidigt med dokumentären så är de här låtarna bättre enlig mig.

Åh Vilket Slagsmål Det Var
https://www.youtube.com/watch?v=AVMmwjQvEok

Ronka Kuken För Fina Stunder

https://www.youtube.com/watch?v=74cZQeSIBIo
Citera
2022-08-25, 01:27
Medlem
JojjeMeduzas avatar
En fundering som jag haft ett tag är om Errol kom på musiken först och sedan texten. Jag har fått för mig att han skulle kunna ha fått ihop en riktig fin eller häftig melodi och ibland mer eller mindre improviserat fram en text till låten. Och om han blev nöjd med det så sparade han det eller kanske gjorde om låten något. Det här är endast mina spaningar, men de känns inte allt för omöjligt för att vara sant.
Citera
2022-08-25, 01:45
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Apropå improvisationer så älskar jag verkligen när folk kan improvisera och samtidigt lyckas vara rolig. Som sketcherna som Errol gjorde, var helt improviserade. Säkert fanns det någon grundidé till sketchen eller låten för den delen som han hade grunnat på. Men det mesta och säkert det bästa var ju helt improviserat och kom direkt från hans huvud. Han var ingen som andra som sitter i flera år för att ens kunna skriva en simpel textrad. Och jag har sett att många i just om Errol är imponerade över att han kunde skriva så roliga låttexter, men jag är mest imponerad över hans skicklighet över att kunna improvisera och kunna ge svar på tal och även lyckas göra de på ett genialt och humoristiskt sätt.

Och när vi ändå är inne på improvisationer så är det bästa när Kalle Sändare försöker busringa till Errol. Där är det Errol som tar över och driver med busringaren. I det fallet undrar jag om Errol kände kände igen Kalle Sändares röst och visste att det var en busringning på en gång eller om han bara ville driva med en journalist? (jag tror att Errol kände igen Kalles röst i det här fallet). Det roliga är också att Kalle Sändare var väldigt duktig på att improvisera, men här mötte han sin överman. Jag gillar Kalle Sändares busringningar och jag är rätt säker på att även Errol gillade Kalle Sändare.

Här är Kalle Sändares busringning till Errol
https://www.youtube.com/watch?v=kExLLurPVkg

Nä, nu börjar jag bli fuller och svamlar för mycket. Men visst har jag en poäng i mitt spånande över den store Errol Norstedt?
Citera
2022-08-25, 02:28
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Han var inte det vad jag är medveten om, annars hade han troligen gjort någon sportlåt eller en hyllningslåt till något lag han hejar på.

Däremot så gjorde han en låt som heter Domeri-Domerej (melodi: Diggiloo Diggiley) till Bert Karlssons son som är (eller var då vid det tillfället) ishockeydomare.

Här är den:
https://youtu.be/QL2UKs8KGvo

Jag tycker att den är så mycket bättre än originallåten. Men kanske jag är för partisk för Errol.

Errol tyckte i alla fall om bröderna Herreys, då han t.om var och såg dem live. Trodde först att han var mer kritisk till låten och bandet, då jag hörde den roliga sketchen om Golden Shoes på promokassetten för Lester C Garreth. Men han gillade tydligen dem.
Citera
2022-08-25, 02:35
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Och här är den som Errol börjar sjunga på i slutet:
https://youtu.be/sZXrK3f4zbk
Det roliga är ju att Moltas försökte sjunga samma låt i Norge. Men det gick inte så bra.

När vi ändå är inne i Norrrrge så undra jag hur stor är/var Errol i Norge? Maniac som var sångare i det norska Black Metal bandet Mayhem har jag sett ha på sig en Eddie Meduza tröja.
Citera
2022-08-25, 17:49
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Han själv sa att han är från Småland så han själv identifierade sig som smålänning.

Möjligen skulle jag definiera honom som en småländsk västgöte/västgötsk smålänning av skånsk börd då hans föräldrar var från Skåne.
Eller så säger vi bara smålänning då han själv kallade sig det, det är dumt att krångla till det.

Okej, jag för mig att han inte var något större fan av Stockholm.
Citera
2022-08-26, 23:36
Medlem
snurresprettiss avatar
Han är för go Eddie, lyssna och njut.

https://www.youtube.com/watch?v=8gpRwwuADyw
Citera
2022-08-27, 20:24
Medlem
Rebali179s avatar
Tänk om Kalle Sändare & Eddie Meduza skulle ha gjort en skiva eller kassett ihop.
Vad man hade skrattat rejält
Citera
2022-08-28, 01:05
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tänk om Kalle Sändare & Eddie Meduza skulle ha gjort en skiva eller kassett ihop.
Vad man hade skrattat rejält
Ja, det hade varit kul. Två mästare på att kunna improvisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in