2022-08-29, 21:08
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Eh, jo. Alla har rätt att köra om i sin hastighet, max den hastighet som råder. 🤷🏼‍♀️ Bra att trafiken bakom får lugna sig en aning.

Helt sant att alla får köra om i sin hastighet (men köra om ska man), men sen ska man ju hålla till höger när omkörning inte sker, oavsett vilken hastighet som råder (över 70 km/h då).
Senast redigerad av johkv637 2022-08-29 kl. 21:15.
Citera
2022-08-31, 11:35
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Helt sant att alla får köra om i sin hastighet (men köra om ska man), men sen ska man ju hålla till höger när omkörning inte sker, oavsett vilken hastighet som råder (över 70 km/h då).

Ja exakt.. lägger mig tillbaka längst till höger så fort som möjligt, så länge som det inte är kö i omkörningsfilen tex så man flyter med en bit till.

Även om man kör tio under gränsen, betyder ju inte att man kan låta bli att köra om hur länge som helst för andras skull, fastnar ju ofta bakom långtradare.
Citera
2022-08-31, 15:17
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Eh, jo. Alla har rätt att köra om i sin hastighet, max den hastighet som råder. 🤷🏼‍♀️ Bra att trafiken bakom får lugna sig en aning.

Visst, du blir inte straffad för att du ligger i 100 km/h på 110-väg när du kör om en lastbil, men vad skulle anledningen vara till att köra så sakta? Det skapar bara irritation för bakomvarande, som antagligen inte tycker att du håller en för omkörningsfilen lämplig hastighet.
Citera
2022-09-01, 20:32
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ja exakt.. lägger mig tillbaka längst till höger så fort som möjligt, så länge som det inte är kö i omkörningsfilen tex så man flyter med en bit till.

Även om man kör tio under gränsen, betyder ju inte att man kan låta bli att köra om hur länge som helst för andras skull, fastnar ju ofta bakom långtradare.

Vad betyder det där på svenska?
Citera
2022-09-01, 20:38
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Visst, du blir inte straffad för att du ligger i 100 km/h på 110-väg när du kör om en lastbil, men vad skulle anledningen vara till att köra så sakta? Det skapar bara irritation för bakomvarande, som antagligen inte tycker att du håller en för omkörningsfilen lämplig hastighet.
Välkommen till tråden där "jag kör mitt race och alla andra kan dra åt helvete" tycks vara praxis!
Citera
2022-09-01, 20:45
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Vad betyder det där på svenska?

Jadu, du får väl köra Google translate
Citera
2022-09-01, 20:47
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Jadu, du får väl köra Google translate
Det behövs inte efter dina editeringar!
Citera
2022-09-01, 20:48
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Välkommen till tråden där "jag kör mitt race och alla andra kan dra åt helvete" tycks vara praxis!

Precis så jag känner för dom som tycker att de kan ligga långt över maxhastighet och trycka folk i röven som inte vill hålla deras hastighet.
Om jag hamnar bakom någon som kör långsammare än mig, så håller jag respektfullt avstånd tills personen bytt fil eller liknande.
Citera
2022-09-01, 20:52
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Precis så jag känner för dom som tycker att de kan ligga långt över maxhastighet och trycka folk i röven som inte vill hålla deras hastighet.
Om jag hamnar bakom någon som kör långsammare än mig, så håller jag respektfullt avstånd tills personen bytt fil eller liknande.
Det är väldigt fint av dig,vilken fin människa du är. liknande är att bilen har förintats eller?
Citera
2022-09-01, 20:54
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Om jag ligger tio under och ska köra om försöker jag oftast öka till iaf maxhastighet. Men har inte alltid kunnat det då jag kört äldre bilar. Finns tusen anledningar till att man inte vill köra i den takten som omkörningsfilen har ( ofta 15km/h över) . Vägarna är inte bara gjorda för dom som vill dra på långt över gränser o ligga i röven på folk.
Citera
2022-09-01, 20:57
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Det är väldigt fint av dig,vilken fin människa du är. liknande är att bilen har förintats eller?
Tack o bock 🙏🏻
Nu har jag lite svårt med att översätta vad du säger 😂 men ja, när bilen gått upp i rök så fortsätter jag min framfärd i min valda hastighet
Citera
2022-09-01, 21:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Om jag ligger tio under och ska köra om försöker jag oftast öka till iaf maxhastighet. Men har inte alltid kunnat det då jag kört äldre bilar. Finns tusen anledningar till att man inte vill köra i den takten som omkörningsfilen har ( ofta 15km/h över) . Vägarna är inte bara gjorda för dom som vill dra på långt över gränser o ligga i röven på folk.

Jag kör sällan långt över gränsen, och jag plågar inte framförvarande trafik genom att ligga för nära dem heller (min bil sköter det där med att hålla avstånd själv om jag har farthållaren påslagen, vilket jag vanligtvis har på större vägar).

Beträffande att du kör äldre bilar så kan man fundera på hur gamla dessa är. En 50 år gammal ordinär familjebil (standardmodeller från Volvo, Saab etc) klarar utan problem att köra i de hastigheter som man får köra i Sverige. En 100 år gammal T-Ford gör det inte, men jag tvivlar på att det är den typen av bil du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in