Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 20:04
  #1
Medlem
Hej alla, moderator får flytta/låsa om detta ska va under annan sektion eller om det redan tagits upp.

Detta föranleds av en ganska hetsig diskussion jag hade i bilen när jag körde E4 från Malmö till Sthlm nyligen. Ungefär mellan Jönköping och Mjölby ligger många i ca 130. På skylten står det 120.... alla följer med ett hyfsat flöde. Strax efter Mjölby upphör 120 och det blir 110. Men man märker ingen direkt skillnad på stil i trafiken. Folk håller ca 125-130 och byter fil och tar sig framåt. Vissa ligger i 110 men då fastnar man bakom lastbilar och 90% av trafiken kör om en.

Vad är åsikten från er kring detta? "Passenger drivern" jag tyvärr spenderade sex timmar med hade synpunkter på att jag ökade, låg i 125 ca och bytte fil och tog mig framåt och personen var inte alls mottaglig för att jag faktiskt följer med flödet. Däremot kunde personen inte riktigt argumentera för att vi blev omkörda av 90% bilar när jag rent demonstrativt la mig i 113 på farthållaren. Antagligen en diskussion många blir osams om. Men tänkte vi kan utbyta lite åsikter?

- Är man till och med en "fara" om man ligger i 110 och tar upp plats och gör så fler kör om?
- Är det moraliskt fel att ens gå över 110?
- Är det ändå "rimligt" att följa med flowet?
- "Då tar polisen dig"-argumentet finns ju.... men dom kan ju inte ta 90% av E4:an?

Ja många frågor!

Jojje
Citera
2022-07-23, 20:13
  #2
Medlem
6stringlevins avatar
Min syn på detta är att det är helt ok att köra fort på motorväg även om jag inte gör det själv.

Jag kör långsamt för att slippa köra om. Det finns dock tidpunkter på året då den strategin inte funkar och det är på sommaren med alla husbilar i kombination med lastbilar.
Då kör jag ibland 120-130 för att just slippa hålla på med ständiga fart höj och sänkningar och omkörningar. Jag vill ha en stressfri körning mer än något annat.
Jag hade panikångest 2004 och vägrar nu mer stressa.
Citera
2022-07-23, 20:28
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Du kör lagligt. Om passageraren gör invändningar får de en smäll i ansiktet. Bara för att 90% av förarna är idioter som kör för fort behöver du inte göra det själv.
Citera
2022-07-23, 20:45
  #4
Medlem
CygneRouges avatar
Så länge du inte ligger i vänsterfilen längre än nödvändigt kan du hålla 113 km/h hela dagen om du vill. Du kan dock inte räkna med att kunna ligga kvar på farthållaren, ibland får du slå ur den när du kommer ikapp en tradare och det finns snabbare trafik som vill förbi. Du har ingen rätt att blockera vänsterfilen bara för att du kör 113 km/h.
Citera
2022-07-23, 22:00
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Gör som du vill, men håll åtminstone hastigheten som står på skylten, inget är så irriterande som stoppklossar.
Tips, ta gärna telefonen till hjälp för att avgöra om din hastighetsmätare som de flestas visar fel!
Citera
2022-07-23, 22:11
  #6
Medlem
För att förtydliga, jag försöker inte ta ställning själv här utan öppnar upp för diskussion. Och när jag säger att jag gick ner till 113 km/h "i protest" så va det för att visa att jag körde långsammare än snittet för den här personen. Och självklart låg jag då i högerfilen och stoppade inte upp något.
__________________
Senast redigerad av Jojjesthlm 2022-07-23 kl. 22:25. Anledning: Felskrivning x2
Citera
2022-07-23, 22:16
  #7
Medlem
Fistkramps avatar
Ligger på 130 km/h oavsett, det är den mest behagliga hastigheten.
Citera
2022-07-24, 05:29
  #8
Medlem
swedsters avatar
Kör du fort så minskar du tiden som en olycka kan inträffa det kan ingen argumentera bort!
Citera
2022-07-24, 07:51
  #9
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag håller vägens hastighet (plus några få pinnar för att kompensera den lilla avvikelsen jag noterat mot de radartavlor som är utplacerade lite överallt) numer.

Och jag håller mig laglig beror på en hastighetsöverträdelse som skedde samtidigt i samband med att jag fick adaptiv farthållare.

Efter boten höll jag mig i skinnet och märkte att den adaptiva farthållaren gjorde att jag inte brydde mig längre att jag körde lagligt. Jag började inse att jag inte var lika stressad och att irritationen över alla vägsniglar var som bortblåst.

Så jag tycker att man ska hålla vägens hastighet med undantag för de omkörningar av vägsniglar där det ofta krävs ökning då många börjar gasa när man kör om. Kör alla för fort jämt kommer detta så klart öka över tid tänker jag.

Att köra under skyltad hastighet (vid normalt väglag och med bilen i ordning) är dock en större synd enligt mig.
Citera
2022-07-24, 08:24
  #10
Medlem
Man bör köra som långtradarna 95 - 100. Och man bör sällan köra om. Fler än man tror accepterar en låg hastighet. När det börjar bli mörkare och vinter kan man köra i 85 km och även det accepteras. Att man blir omkörd många gånger hör till. Farten dödar. Många har bråttom till graven.
Citera
2022-07-24, 09:24
  #11
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Man bör köra som långtradarna 95 - 100. Och man bör sällan köra om. Fler än man tror accepterar en låg hastighet. När det börjar bli mörkare och vinter kan man köra i 85 km och även det accepteras. Att man blir omkörd många gånger hör till. Farten dödar. Många har bråttom till graven.
Just detta, jag upplever stt många numer faktiskt kör på tok för sakta, de blir tom omkörda av bussar.

130 är det mycket få dom kör, de flesta måsar sig fram i hundra även om det står 100, 110 eller 120 på skyltarna.
Citera
2022-07-24, 14:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej alla, moderator får flytta/låsa om detta ska va under annan sektion eller om det redan tagits upp.

Detta föranleds av en ganska hetsig diskussion jag hade i bilen när jag körde E4 från Malmö till Sthlm nyligen. Ungefär mellan Jönköping och Mjölby ligger många i ca 130. På skylten står det 120.... alla följer med ett hyfsat flöde. Strax efter Mjölby upphör 120 och det blir 110. Men man märker ingen direkt skillnad på stil i trafiken. Folk håller ca 125-130 och byter fil och tar sig framåt. Vissa ligger i 110 men då fastnar man bakom lastbilar och 90% av trafiken kör om en.

Vad är åsikten från er kring detta? "Passenger drivern" jag tyvärr spenderade sex timmar med hade synpunkter på att jag ökade, låg i 125 ca och bytte fil och tog mig framåt och personen var inte alls mottaglig för att jag faktiskt följer med flödet. Däremot kunde personen inte riktigt argumentera för att vi blev omkörda av 90% bilar när jag rent demonstrativt la mig i 113 på farthållaren. Antagligen en diskussion många blir osams om. Men tänkte vi kan utbyta lite åsikter?

- Är man till och med en "fara" om man ligger i 110 och tar upp plats och gör så fler kör om?
- Är det moraliskt fel att ens gå över 110?
- Är det ändå "rimligt" att följa med flowet?
- "Då tar polisen dig"-argumentet finns ju.... men dom kan ju inte ta 90% av E4:an?

Ja många frågor!

Jojje

Det som mest förundrar mig i sådana här frågor är att du och i princip alla som svarat dig hittills, helt tycks glömt bort vad de ska ha fått lära sig i körskolan…..

Så, du har nog korrekt svar själv om du bara ställer dig frågan om hur det hade gått på uppkörningen om du kört så som du beskriver i ditt inlägg…..

Varför folk sen tror att de vet bättre än alla körskolor och trafikforskare etc, och tycker att man ska köra lite som man vill och har frikort på att kunna skita i trafikreglerna kanske nån psykolog kan ge diagnos på….

Finns det en skyltad hastighet så ska man inte köra fortare än så, oavsett hur många andra som gör det.
Max trafikrytm är bara upp till det som är skyltat, och det är vad du skall rätta dig efter.

Man fastnar normalt inte mer eller mindre bakom tradare om man håller 110, eller 140, tradarna kör normalt i max 88-90kmh vilket är vad deras fartspärr ligger på, och då kör de flesta av dem redan över sin max tillåtna hastighet 80.

Alltså, kör så som vi fått lära oss i körskolan, och om alla bidrar med att sprida den körkulturen så får vi en säkrare och bättre trafikmiljö än vi får om vissa inte klarar att förstå vitsen med trafikregler och att vi alla försöker följa dessa och ha en god praxis i trafiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback