2024-09-13, 11:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Jag kör mest i södra Sverige så möjligen är beteendet annorlunda i Mälardalen och norrut.

Men körbeteendet här är sämst i Europa. Det säger min empiriska studie. Möjligen med undantag av danskarna. De har ingen spatial förmåga överhuvudtaget vilket är förvånande med tanke på landets ganska höga befolkningstäthet. De borde lärt sig parera.

I södra Sverige är högerfilerna en enda mur av långtradare. Därför har vi söndagsåkarna i omkörningsfilen.

Alla hade mått bra om de som max kör 110 ( det är ofta 103 eftersom deras bilars hastighetsmätare visar fel) ligger bakom långtradarna i 85. Långtradarna ställer farthållaren på 85 eftersom polisen skiter i de 5 extra.
Jag märker att du inte kört bil i Kina om du ojar dig över Medelsvenssons uselhet på motorvägen. Pespektiv gör dig gott.
Citera
2024-09-13, 13:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Alla hade mått bra om de som max kör 110 ( det är ofta 103 eftersom deras bilars hastighetsmätare visar fel) ligger bakom långtradarna i 85. Långtradarna ställer farthållaren på 85 eftersom polisen skiter i de 5 extra.

Jag har oftast farthållaren på 120 om det är en 110-väg, men det händer att det går bra mycket fortare än så om omständigheterna är fina och jag ska köra om en grupp långsamma fordon.

Det händer förstås ganska ofta att jag hamnar bakom någon som ligger i 110, och ibland om jag ligger i 120 så dyker det upp någon bakom mig som egentligen hade velat köra ännu fortare.

Är det något att må dåligt över? Vad andra håller för hastighet bör inte påverka måendet alls tycker jag, för då är det nog bättre att stanna hemma.
Citera
2024-09-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Vad andra håller för hastighet bör inte påverka måendet alls tycker jag, för då är det nog bättre att stanna hemma.

Ett sunt förnuftigt tänk och attityd, och med en starkt poäng på slutet
Citera
2024-09-16, 09:39
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej alla, moderator får flytta/låsa om detta ska va under annan sektion eller om det redan tagits upp.

Detta föranleds av en ganska hetsig diskussion jag hade i bilen när jag körde E4 från Malmö till Sthlm nyligen. Ungefär mellan Jönköping och Mjölby ligger många i ca 130. På skylten står det 120.... alla följer med ett hyfsat flöde. Strax efter Mjölby upphör 120 och det blir 110. Men man märker ingen direkt skillnad på stil i trafiken. Folk håller ca 125-130 och byter fil och tar sig framåt. Vissa ligger i 110 men då fastnar man bakom lastbilar och 90% av trafiken kör om en.

Vad är åsikten från er kring detta? "Passenger drivern" jag tyvärr spenderade sex timmar med hade synpunkter på att jag ökade, låg i 125 ca och bytte fil och tog mig framåt och personen var inte alls mottaglig för att jag faktiskt följer med flödet. Däremot kunde personen inte riktigt argumentera för att vi blev omkörda av 90% bilar när jag rent demonstrativt la mig i 113 på farthållaren. Antagligen en diskussion många blir osams om. Men tänkte vi kan utbyta lite åsikter?

- Är man till och med en "fara" om man ligger i 110 och tar upp plats och gör så fler kör om?
- Är det moraliskt fel att ens gå över 110?
- Är det ändå "rimligt" att följa med flowet?
- "Då tar polisen dig"-argumentet finns ju.... men dom kan ju inte ta 90% av E4:an?

Ja många frågor!

Jojje

Vilken konstig fråga. Har du ens körkort? Dags att läsa på teorin igen innan du ger dig ut på allmänna vägar.

Max tillåten hastighet är det som är angivet på skylten.

Alltid tillåtet att köra under den hastigheten.

Aldrig tillåtet att köra över den hastigheten (om du inte kör utryckningsfordon.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in