Citat:
Det du nämner är absolut inte en diversifierad portfölj. 1 så har du en uppenbar key man risk och 2 en absurt uppenbar varumärkesrisk. Sitter du fullmatad i ett enskilt bolag och detta varumärke blir förstört av antingen Elon själv eller någon rasismrättegång eller va som helst så är det sjukt sårbart. Det har hänt med flertalet varumärken.
Att bolaget i fråga har en värdering som uppenbart prisar in många år av 40-60% tillväxt är självklart också en risk då marknaden för bilar i teslas prisklass inte direkt säljer som smör i lågkonjunkturer. Jag ställer mig inte emot din investering men att påstå att Tesla som enskilt bolag är en diversifiering är bara uppenbart felaktigt. tyvärr
Att bolaget i fråga har en värdering som uppenbart prisar in många år av 40-60% tillväxt är självklart också en risk då marknaden för bilar i teslas prisklass inte direkt säljer som smör i lågkonjunkturer. Jag ställer mig inte emot din investering men att påstå att Tesla som enskilt bolag är en diversifiering är bara uppenbart felaktigt. tyvärr
Beror ju på vad man jämför med. Det är absolut en diversifierad investering men såklart inte på samma nivå som global-fonder och sån skit. Vill du vara riktigt diversifierad så ska du ju ha både globalfonder, obligationer, valutor, råvaror, crypto, postkodlott och sedlar under madrassen. Men Tesla är absolut mycket mer ETF-liknande än många andra bolag, och framför allt andra biltillverkare.
Sen finns som du nämner absolut risker. Key man är en av dem. Dock menar jag att Tesla fortfarande kommer växa in i sin värdering (och mer därtill) även om Elon skulle försvinna idag. Elons inblandning gasar bara på mer samt garanterar samma typ av styre framöver som lett dem hit. Om både Elon och hela ledningsgruppen försvinner blir det lite värre, men företagskulturen är rätt djupt rotad i Tesla vid det här laget så det skulle nog krävas ännu mer för att verksamheten framöver skulle vara hotad av "konkurrensen".
Varumärkesrisk, tja. Finns väl långsökta risker kanske. Men de blir ju ständigt attackerade med diverse bullshit som media spär på då Tesla till skillnad från andra bolag inte finansierar media, de har överlevt hittills. Sen har jag personligen sett på nära håll exakt hur extremt starkt Teslas varumärke är, även det en anledning att jag gick in som aktieägare. Det är främst förståsigpåare som dig som hatar på bolaget, nästa generation är till stor del fanboys redan från 5-10 års åldern och det ska mycket till för att de ska byta lag.
Senast redigerad av gladihatten 2022-09-01 kl. 18:00.
Senast redigerad av gladihatten 2022-09-01 kl. 18:00.