2022-08-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja, alla vet ju att allt värde av tekniken hänger på att saker blir klara i tid och att det motsvarar särskilda individers förväntningar. Om björnarna inte är nöjda så är det helt värdelöst.

Nej, att de aldrig blir klara är bättre. För då ser produktpipelinen bättre ut,

Skulle tesla levererat saker i tid skulle varken Semi, CyTruck, Roadster, FSD osv finnas i pipen. Den skulle varit helt tom. Men eftersom de aldrig levererar så ser framtiden väldigt spännande ut! 200 iq
Citera
2022-08-31, 19:56
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooosooo
hur många vill köpa en bil för 500-1miljon för att den kan köra själv. Folk vill köra själva när jag frågar och köper hellre en sportbil för samma pengar än en ful Tesla!

Haha. Vanligheten av kommentarer som dina är en stor anledning att jag köpte Tesla-aktier från början. Ja, det finns många som vill köra själva och då helst i en sportbil. Jag håller själv på att köra MC, och inte fan vill jag ha en självkörande motorcykel - eller ens en eldriven. Det ska va manuell låda, koppling, bullrande motor och tung styrning. Liknande kan sägas för de som gillar bilkörning.

Men det är nöjessidan av det hela. En STOR majoritet av bilkörning körs inte av nöjes skull, utan av praktiska skäl. Den typen av körning vill folk helst slippa. På samma sätt som jag vill köra själv när jag tar ut hojen en söndagsmorgon vill jag gärna bli körd in till krogen/in till stan för att handla mm och slippa parkering och att serva bilen.

Hur ofta tar du själv ut bilen på en sväng bara för det är kul att köra?
Citera
2022-08-31, 20:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Haha. Vanligheten av kommentarer som dina är en stor anledning att jag köpte Tesla-aktier från början. Ja, det finns många som vill köra själva och då helst i en sportbil. Jag håller själv på att köra MC, och inte fan vill jag ha en självkörande motorcykel - eller ens en eldriven. Det ska va manuell låda, koppling, bullrande motor och tung styrning. Liknande kan sägas för de som gillar bilkörning.

Men det är nöjessidan av det hela. En STOR majoritet av bilkörning körs inte av nöjes skull, utan av praktiska skäl. Den typen av körning vill folk helst slippa. På samma sätt som jag vill köra själv när jag tar ut hojen en söndagsmorgon vill jag gärna bli körd in till krogen/in till stan för att handla mm och slippa parkering och att serva bilen.

Hur ofta tar du själv ut bilen på en sväng bara för det är kul att köra?

Jag lekte med tanken att Ooosooo kanske är smart. Att han låtsas vara helt bakom för att få Teslas aktieägare att se ut som genier så att andra blir mer bullish. Men men, man är inte särskilt begåvad om man tror att man kan påverka en aktie åt det ena eller det andra hållet här inne, sååå...
Oavsett så är det kul läsning.
Citera
2022-09-01, 09:39
Medlem
Citat:
Jag lekte med tanken att Ooosooo kanske är smart. Att han låtsas vara helt bakom för att få Teslas aktieägare att se ut som genier så att andra blir mer bullish. Men men, man är inte särskilt begåvad om man tror att man kan påverka en aktie åt det ena eller det andra hållet här inne, sååå...
Oavsett så är det kul läsning.

Hur många köper en bil för 1miljon kronor för att slippa pendla till göteborg från sthlm? Lägg av... Tesla är en fluga bland rika... som kommer dö ut.
Citera
2022-09-01, 09:41
Medlem
Citat:
Hur många köper en bil för 1miljon kronor för att slippa pendla till göteborg från sthlm? Lägg av... Tesla är en fluga bland rika... som kommer dö ut.

Och längre sträckor flyger man .... nej ni är helt ute och cyklar. Men det är väl därför Tesla bara har 1,8% av marknaden också 🤣 de siffrorna visar ju verkligen på hur många som vill ha en Tesla.... har dom funnits 7-10år nu? 🤣
Citera
2022-09-01, 09:49
Medlem
Skulle tippa på att EU inte ens kommer godkänna självkörande bilar på våra vägar... men då kan dom ju alltid börja med att sälja självkörande truckar på inhägnat område eller nått 🤣
Citera
2022-09-01, 10:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Blanka med allt du har, säg till dina kompisar att göra samma sak.
Citera
2022-09-01, 12:49
Medlem
Citat:
Blanka med allt du har, säg till dina kompisar att göra samma sak.

Du ger väldigt osunda råd i regel.

Man bör varken blanka eller långa en enskild aktie med allt man har. Kallas kass riskspridning.

Att du inte köper att det finns folk här inne som inte anser att tesla är ett hyper tech bolag som bör värderas till Price/Sales 20 får du stå för själv.
Citera
2022-09-01, 13:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du ger väldigt osunda råd i regel.

Man bör varken blanka eller långa en enskild aktie med allt man har. Kallas kass riskspridning.

Att du inte köper att det finns folk här inne som inte anser att tesla är ett hyper tech bolag som bör värderas till Price/Sales 20 får du stå för själv.

Absolut inte ett råd jag skulle vilja ge "folk". Ooosooo verkar bara så otroligt säker på sin sak och jag vill gärna stötta honom fullt ut.
Citera
2022-09-01, 13:09
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

Eller ett beslut baserat på väldigt stark övertygelse. Men absolut, bolag inom endast ett område eller investeringsinstrument som man inte har så bra koll på bör man ju absolut se till att ha bra riskspridning på.

En grej som väldigt många missar är att Tesla som aktie redan är en diversifierad investering. Du och många med dig försöker basunera ut att det bara är en biltillverkare p.g.a att pengarna just nu dras in under det paraplyt, men som sagt - det är mycket mer än så och särskilt jämfört med andra biltillverkare. Med en TSLA-aktie har du både extremt vertikalt integrerad biltillverkning, lastbilstillverkning, bilförsäljning & service, fabriksdesign, batteritillverkning, solpaneler, computer vision/AI hårdvara samt mjukvara, laddnätverk, battery storage & distribution hårdvara samt mjukvara. Och allt dessa med Elon vid rodret som gång på gång visat extrem styrka och dedikation att få grejorna att rulla.

Dessutom finns det en regional diversifiering när Tesla har fabriker på 3 kontinenter. Det finns även en rätt unik diversifiering mellan traditionellt urstarkt tillverknings/industribolag (s.k "boomer-aktie" eller "value stock") samt tech/mjukvara/framtid/tillväxt.

Vill du hellre köpa 10 andra bolag du har mycket mindre koll på med varierande kvalitet på ledning & historik, bara för att vara pappersdiversifierad?
Citera
2022-09-01, 15:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Dagens garv. Eller ja, dagens andra garv kanske.

https://twitter.com/ElectrekCo/status/1565324680751349763?t=qZKBXxbK15wseqPDtjIp0g&s=19
Citera
2022-09-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Eller ett beslut baserat på väldigt stark övertygelse. Men absolut, bolag inom endast ett område eller investeringsinstrument som man inte har så bra koll på bör man ju absolut se till att ha bra riskspridning på.

En grej som väldigt många missar är att Tesla som aktie redan är en diversifierad investering. Du och många med dig försöker basunera ut att det bara är en biltillverkare p.g.a att pengarna just nu dras in under det paraplyt, men som sagt - det är mycket mer än så och särskilt jämfört med andra biltillverkare. Med en TSLA-aktie har du både extremt vertikalt integrerad biltillverkning, lastbilstillverkning, bilförsäljning & service, fabriksdesign, batteritillverkning, solpaneler, computer vision/AI hårdvara samt mjukvara, laddnätverk, battery storage & distribution hårdvara samt mjukvara. Och allt dessa med Elon vid rodret som gång på gång visat extrem styrka och dedikation att få grejorna att rulla.

Dessutom finns det en regional diversifiering när Tesla har fabriker på 3 kontinenter. Det finns även en rätt unik diversifiering mellan traditionellt urstarkt tillverknings/industribolag (s.k "boomer-aktie" eller "value stock") samt tech/mjukvara/framtid/tillväxt.

Vill du hellre köpa 10 andra bolag du har mycket mindre koll på med varierande kvalitet på ledning & historik, bara för att vara pappersdiversifierad?

Det du nämner är absolut inte en diversifierad portfölj. 1 så har du en uppenbar key man risk och 2 en absurt uppenbar varumärkesrisk. Sitter du fullmatad i ett enskilt bolag och detta varumärke blir förstört av antingen Elon själv eller någon rasismrättegång eller va som helst så är det sjukt sårbart. Det har hänt med flertalet varumärken.

Att bolaget i fråga har en värdering som uppenbart prisar in många år av 40-60% tillväxt är självklart också en risk då marknaden för bilar i teslas prisklass inte direkt säljer som smör i lågkonjunkturer. Jag ställer mig inte emot din investering men att påstå att Tesla som enskilt bolag är en diversifiering är bara uppenbart felaktigt. tyvärr
Senast redigerad av job230ge 2022-09-01 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in