2022-08-30, 22:14
Medlem
Skrev tidigare om ett objekt som hade bud på 10,7 och köpt för 8 för bara några månader sedan

https://www.maklarringen.se/hus/taby/taby/lottingelund/domarringsvagen-26-cr-obj26656_1928586367

Men det finns pantbrev på nästan 12 miljoner? Hur kan det vara möjligt?

Kan säkert vara någon som köpt typ ett dödsbo och tror de kan fixa lite ytskick och göra pengar på det men hur kan de fått belåna upp det med nästan 4 miljoner mer än vad de köpte det för?
Citera
2022-08-30, 22:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Skrev tidigare om ett objekt som hade bud på 10,7 och köpt för 8 för bara några månader sedan

https://www.maklarringen.se/hus/taby/taby/lottingelund/domarringsvagen-26-cr-obj26656_1928586367

Men det finns pantbrev på nästan 12 miljoner? Hur kan det vara möjligt?

Kan säkert vara någon som köpt typ ett dödsbo och tror de kan fixa lite ytskick och göra pengar på det men hur kan de fått belåna upp det med nästan 4 miljoner mer än vad de köpte det för?

Borde väl vara ett fel i annonsen? Blivit en etta för mycket...

I allmänhet borde pantbrev > taxeringsvärde knappt ens vara tillåtet.
Citera
2022-08-30, 23:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don_carleone
Varför nämner du så ofta lyxiga villor i bra områden? Jag förstår om det är något som angår dig och din egen bostadssituation, men inte är de väl representativa för sveriges bostadsmarknad? De som inte är räntekänsliga kan säkert hålla på och buda som tidigare, men gemene svensk (ink de som bor i stockholms innerstad) är ju sjukt känslig för höjd ränta.

--

Och fan vad trött jag är på våra politiker som fegar och försöker vinna röster med elbidrag och slopade amorteringskrav. Är det inte som att de jobbar mot riksbanken? Som att de tar bort de små verktyg RB har för att dämpa inflationen? Hörde en intressant metafor på radio: står man på en fotbollsläktare och inte ser planen kan man ställa sig på en pall, det hjälper en att se. Ställer sig hela publiken på pallar hjälper det inte. Inflationen kommer bara få mer eld i brasan.

Jag har rätt dålig koll på vad som hände i Greklands kris under slutet på 00-talet (jag vet att det var strukturellt fusk på statlig nivå inblandat), så ta den här historien som just en historia - men jag snackade med min kollega som drev restaurang i Grekland 00-08. Han sa att den känslan av tillväxt som han upplevde, där folk hade pengar att spendera, kändes väldigt likt vad han upplevt i Sverige under ett decennium nu. En dag slutade folk äta ute. Eller rättare sagt - folk slutade konsumera öht. Hans påbörjade expansionsplaner vändes mot varsel, och till slut nedläggning och ekonomisk flykt till norden.

Jag går med lite liknande magkänsla. Dvs en ekonomi som är byggd på ett luftslott, en vardag där vi kunnat lajva rikare än vad vi är. Jag tror det är nu vi kommer att få betala. Men vem vet! Håller tummarna för att RB och våra fega politiker lyckas mjuklanda så gott det går. Jag känner allt för många som bara varit vuxna i l extrema lågränte-tider. De har lånat högt, värderat om lägenheten, lånat upp, känt sig rika, osv. Och inte bara privat - jag tror fan det är det sättet min egen arbetsplats lyckats expandera till vad den är idag. Så inte hoppas jag på någon krasch - men det ser fan dystert ut.
Ett slopat amorteringskrav kommer inte rädda svensk bostadsmarknad. Vi står inför en monumental energikris som inte har någon snabb lösning och ingen lösning alls om de rödgröna vinner valet. Samtidigt har vi en inflation som ser ut att öka i höst och ligga långt över 2 % målet även nästa år.
Möjligen han en rejäl lågkonjunktur pressa ned inflationen, men då kommer arbetslösheten att stiga snabbt och det kommer inte ge högre bostadspriser oavsett vad kreditkramarna tror.

Med lite ”tur” får vi både inflation och en ekonomi som backar.
Citera
2022-08-31, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Borde väl vara ett fel i annonsen? Blivit en etta för mycket...

I allmänhet borde pantbrev > taxeringsvärde knappt ens vara tillåtet.

I teorin har du rätt och jag vet faktiskt inte varför taxeringsvärdena blivit så fel, de ska ju uppdateras var tredje år så även om priser stiger borde de justeras… jag upplever det dock som att det varit mycket lägre än faktiska priser väldigt länge.

Kanske inte finns incitament till att göra riktiga värderingar då vi inte har fastighetsskatt
Citera
2022-08-31, 07:15
Medlem
https://www.svd.se/a/dngo5O/priserna-pa-bostadsratter-stiger-i-stockholm-i-augusti

Upp 3% i augusti, gissar på lika stor eller större nedgång i september.
Bakom betalvägg men budskapet är att de flesta aktörer tror att uppgången är tillfällig.
Citera
2022-08-31, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
https://www.svd.se/a/dngo5O/priserna-pa-bostadsratter-stiger-i-stockholm-i-augusti

Bakom betalvägg men budskapet är att de flesta aktörer tror att uppgången är tillfällig.

3% en augustimånad känns rättså normalt. Skulle gissa på oförändrat i september (stigande kanske 1-1,5% första halvan, som sedan sjunker tillbaka andra halvan). Sedan svagt sjunkande i Q4 fram till nyår. Detta givet väntad räntebana (2 höjningar à 0.5 pkt) och inga fundamentala politiska "räddningsaktioner" som hinner träda i kraft.
Citera
2022-08-31, 07:49
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Let the bodies hit the floor...

Let the bodies hit the floor...

Let the bodies hit the FLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR!!!!!!!!!!!!!!!!!

Media är som vanligt historielösa, bostadspriser i Sthl och Gbg (större städer överlag) sjönk mest under 90-tals krisen. Kommer vara likadant denna gång. I vissa områden i sthl sjönk det med 80%
Citera
2022-08-31, 08:22
Medlem
Citat:

Låter mer än normalt. Priserna återhämtar sig och trådens domedagsprofeter sitter som fågelholkar återigen
Citera
2022-08-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Låter mer än normalt. Priserna återhämtar sig och trådens domedagsprofeter sitter som fågelholkar återigen
Meningslöst att påstå hur utvecklingen blir, vi får vänta och se, kollar men slutpriser på hemnet ser det ut som att det går lite neråt igen.
Citera
2022-08-31, 08:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Gäller att vara först ut med info nu för att få flest klick av BLTs och domedagshyresrunkarna! Augusti är ju inte ens över än och de måste ha lagt lite tid på att sammanställa datan, så antar att de missat två eller kanske tre dagar av månaden.

Men det är väl rätt klart att priserna studsat lite uppåt i augusti efter kraftiga fall i juli. Dock är volymen precis som de skriver ner 25-30% och utbudet på rekordnivåer. Räntehöjning på ingång i september (BLTs har eventuellt räknat med 25p) och sen kommer vintern med höga elkostnader. Vid årsskiftet kommer BRFer höja sina avgifter. Finns ungefär ingenting som talar för att några priser ska fortsätta upp, förutom att svensken är en genomkorkad BLT då.
Citera
2022-08-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Chefsekonomen hos Danske Bank, som står för statistiken, låter inte särskilt optimistisk:

”Mäklarfirman Bjurfors ser prisuppgången i augusti som en möjlig vändning. Kan prisfallet ändå vara över?
– Det kan jag inte tänka mig. Om vi nu bara har sett början på ränteuppgången, så kommer det svida ordentligt för hushållen i december. Då börjar det här slå ut i full blom samtidigt med skenande elpriser och annat. Det är inga bra ingredienser för bostadspriser, det är en giftig cocktail, säger Michael Grahn.”
Citera
2022-08-31, 08:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
De flesta ligger nog någonstans mellan dessa ytterligheter. Faktiskt inte hört någon som bara brytt sig om kassaflödet, men några som tänker som kurt-sune.

Jag förstår inte hur man inte kan tänka på något annat sätt. En bostad är en bostad. Det är något man bor i för att man behöver en sådan på ett visst ställe.

I populära områden med bra skolor kommer det aldrig någonsin att bli någon rea. Tvärtom kommer det bara att bli huggsexa om de få bostäder som finns.

Om priserna skulle gå ner kommer det inte att gynna förstagångsköpare heller, eftersom de också kommer vara påverkade av samma faktor som lett till prissänkningen. Förmodligen ännu mer påverkade än personer som varit inne på marknaden i några årtionden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in