2022-08-30, 15:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte min logik... fortfarande ett citat från 1177 .... och förklaringar som kommer med lite mer i bagaget än en grundkurs i biologi.

Sorry. Du har fel -- två Rh+ kan få ett barn med Rh-

Men det är väldigt liten chans och chansen att två Rh+ kan få flera barn med Rh- är skrattretande liten.
Citera
2022-08-30, 15:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nu vet jag ju vad som påverkar i mina linjer, jag gissar inte att det hoppar mellan generationer.

Jo det hoppar alltid mycket eftersom kvinnans arvsgenetik är förbestämd från födseln.

Här kan du läsa mer:

https://www.nature.com/scitable/topicpage/mendelian-genetics-patterns-of-inheritance-and-single-966/
https://en.wikipedia.org/wiki/Atavism
https://www.popsci.com/transposon-reproduction-nurse-cell/
Citera
2022-08-30, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är väldigt liten chans och chansen att två Rh+ kan få flera barn med Rh- är skrattretande liten.
Det bör vara lika stor eller lika liten möjlighet varje gång .. Vad skulle skilja menar du?
Citera
2022-08-30, 15:17
Medlem
Självklart ska man göra faderskapstest. Det borde inte vara något att fundera på. Skulle nog göra många förhållanden en tjänst om man kunde lägga ner att fundera på den biten. Nu är jag man men tror att hade jag varit kvinna och fått barn så hade det väl varit skönt att veta att mannen aldrig kommer ifrågasätta faderskapet. Är ju annars lätt att det blir tjafs för småsaker och kan tänka mig att det kan eskalera lättare om man inte har sånt här svart på vitt.
Citera
2022-08-30, 15:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo det hoppar alltid mycket eftersom kvinnans arvsgenetik är förbestämd från födseln.

Här kan du läsa mer:

https://www.nature.com/scitable/topicpage/mendelian-genetics-patterns-of-inheritance-and-single-966/
https://en.wikipedia.org/wiki/Atavism
https://www.popsci.com/transposon-reproduction-nurse-cell/
Det bör väl mäns också vara ... eller menar du att mäns genetik ändrar sig efter födseln?

Edit
I så fall är det ju helt värdelöst med faderskapstest.
Citera
2022-08-30, 15:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Rätten kan också neka att upplösa faderskapet med hänvisning till barnets bästa.

Är det inte barnets bästa att få lära känna sin biologiska far under sin uppväxttid? Är det inte barnets bästa att känna till om den biologiska fadern har anlag för genetiska sjukdomar som alkoholism, schizofreni etc som kan få avgörande betydelse för barnets framtid? Om fadern har anlag för alkoholism skall barnet hålla sig borta från alkohol. Om fadern har anlag för schizofreni skall barnet hålla sig borta från psykedelia. Det är självklara fördelar för barnet som du vill ta ifrån dem helt förbehållslöst och du har inga argument för det annat än ditt känsloregister.

Helt jävla patetiskt.

1. Alla män skall kräva faderskapstest förbehållslöst.
2. Det är barnets rättighet att känna till sin biologiska far.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Självklart ska man göra faderskapstest. Det borde inte vara något att fundera på. Skulle nog göra många förhållanden en tjänst om man kunde lägga ner att fundera på den biten. Nu är jag man men tror att hade jag varit kvinna och fått barn så hade det väl varit skönt att veta att mannen aldrig kommer ifrågasätta faderskapet. Är ju annars lätt att det blir tjafs för småsaker och kan tänka mig att det kan eskalera lättare om man inte har sånt här svart på vitt.
Då är det ju bara att göra det -- inget hindrar dig idag heller.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det bör väl mäns också vara ... eller menar du att mäns genetik ändrar sig efter födseln?

Mäns arvsmassa ändrar sig efter födseln ja, den ändras hela tiden.
Citera
2022-08-30, 15:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det bör vara lika stor eller lika liten möjlighet varje gång .. Vad skulle skilja menar du?

Menar du att det är lika stor chans att få färg i poker varje gång du spelar om du spelar flera partier i sträck?
Citera
2022-08-30, 15:21
Medlem
Citat:
?????
Nej, jag har inte pratat om för dyrt.
Jag har pratat om att andra inte skall tvingas till tester i ett totalitärt system för att du är en fegis som inte törs ta upp frågan med din fru/sambo/mamman

Jo, det gjorde damen faktiskt.

Man har självklart rätt att avstå, vaddå totalitärt... nu är du där med halmdockor igen...

Var skaver skon?
Citera
2022-08-30, 15:22
Medlem
Det sägs att en av femtio inte har den far dom tar för givet är deras biologiska far, så beställ test med gott samvete
Senast redigerad av A.Stalker 2022-08-30 kl. 15:25. Anledning: Fel
Citera
2022-08-30, 15:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är det inte barnets bästa att få lära känna sin biologiska far under sin uppväxttid? Är det inte barnets bästa att känna till om den biologiska fadern har anlag för genetiska sjukdomar som alkoholism, schizofreni etc som kan få avgörande betydelse för barnets framtid? Om fadern har anlag för alkoholism skall barnet hålla sig borta från alkohol. Om fadern har anlag för schizofreni skall barnet hålla sig borta från psykedelia. Det är självklara fördelar för barnet som du vill ta ifrån dem helt förbehållslöst och du har inga argument för det annat än ditt känsloregister.

Helt jävla patetiskt.

1. Alla män skall kräva faderskapstest förbehållslöst.
2. Det är barnets rättighet att känna till sin biologiska far.
Nej, det kan man verkligen inte alltid påstå att det är. Det finns många barn som borde fått slippa känna sina biologiska föräldrar -- men tråden handlar inte om det.

Det poppar inte upp en biologisk far ur testet om det är någon annan. Trodde du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in