Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Tycker att frågan borde vara helt okontroversiell, vi vet att 1-2 procent av alla faderskap är felaktigt fastställda. Bland alla andra standardtest som genomförs på nyfödda borde ett DNA-test vara standard. På det sättet kan vi garantera att faderskapet fastställs på ett korrekt sätt, något som borde vara en självklarhet i ett modernt rättssamhälle som det svenska. Detta handlar ju inte bara om faderns rättigheter och skyldigheter utan också om barnets rätt till sina biologiska föräldrar.
Exakt så tänker jag också. Dessutom finns det ju genetiska sjukdomar att ta hänsyn till. Lite dumt om ett barn blir sjukt och läkarna frågar i sin utredning om en viss sjukdom finns i släkten.
Barn har fan rätt till sitt genetiska arv!
Fäder har rätt att veta svart på vitt hur det ligger till. Tycker snarare att det är tramsigt av massa kvinnor att förenkla problemet med "aaamen jag skulle ju aldrig...." eller "om du inte litar på henne är det ditt problem.". Nu är det ju bevisligen så att 170000 har litat på kvinnan och säkert inte känt anledning att misstro. Barnen och männen skall sota för att kvinnan kan börja spela kränkt.
Förstår inte alls vad alla kvinnor som motsätter sig detta är rädda för.
Sen är det ju så att det är inte supercharmigt att på bb när kvinnan ligger nyförlöst att där och då börja gaffla om "att jag skriver inte på ett skit utan faderskapstest". Det skulle som du skriver ske helt odramatiskt och rutinmässigt.