2022-08-30, 13:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Yrkesvalet avgör det mesta av löneskillnaden och det vet du mycket väl. Vi har lika lön för lika arbete.

Det har att göra med kostnader för jämställdhet att göra. Du snålar med säg 50 MSEK och tycker det är för mycket pengar.

Så visar jag pengaflödena åt andra hållet över rena skitsaker som att hålla igång det jävla Fredrika Bremerförnundet med skattepengar.

Menscertfieringar för att ge genusvetare konsultjobb.

En massa jävla hittepåjobb i allmänhet, som en hel myndighet, bara för att ge kvinnor jobb efter att de pluggat något som inte gör dem anställningsbara.
Ok - ingen koppling alls till faderskapstest med andra ord.
Citera
2022-08-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok - ingen koppling alls till faderskapstest med andra ord.

Så vi återgår till grundfrågan:

Så varför vill du inte gå med på mitt förslag?

Då anförde kostnaden. jag pekar på annat i jämställdhetsarbetet som kostar mängder med kosing.
Citera
2022-08-30, 13:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Det kostar ganska mycket att föda upp ett barn i pengar tid och energi. En man som önskar att sprida sina gener vidare förlorar jävligt mycket på att ovetandes ta hand om andras avkomma. Men det tycker du är helt ok?

Du är ärlig i alla fall. Det handlar inte om barnets rätt -- utan om mannen, vad han kan tänkas vilja och förlora.
Då får den mannen helt enkelt be om ett test utan att dra in alla andra.

Citat:
Det är väl ändå mannen som ska kontrolleras och hans eventuella inblandning? Det har inget med kvinnan att göra.
Så du tror att kvinnan stoppar ett frö i en burk, odlar det och kommer med burken under armen till BB för att de skall hjälpa till att skruva av locket??

Eller hur tänker du dig att en test på vem som avlat ett barn INTE har med kvinnan att göra?

Citat:
Att män som litar på sina fruar/partners till 100% ändå kan bli bedragna är en sorglig sanning.
Att män är sådana veklingar att de själva inte törs ta upp det med kvinnan och be om test -- det är en sorglig historia.

Citat:
Obligatoriska faderskapstest borde lyftas politiskt. Tack för att du övertygade mig
Det har man gjort och det kom ingenstans eftersom det ett för stort intrång på människors integritet, samt att nyttan inte skulle överväga skadan.
Citera
2022-08-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Håller med att det, i ett stabilt parförhållande som varat ett tag,
Tycker man att paret borde ha haft sådana diskussioner.

Citat:
absolut är ett tecken på att man inte litar på sin partner och sitt förhållande om man skulle faderskapstesta sitt barn.
Samma sak med äktenskapsförord eller hur. En man får inte ha några krav eller förväntningar över huvud taget på en kvinna för att det är kvinnohat och så kan vi inte ha det.

Citat:
Men visst, skaffar man barn med någon väldigt snabbt i ett förhållande,
Så kanske man inte har alla indianer i kanoten eller så har man hamnat i fällan och borde då vara extra noga med att testa.

Citat:
typ inom 6 månader
"Jag är gravid i åttonde månaden, du ska bli pappa!"

Citat:
(varför man nu skulle göra det) eller det finns klar historik av otrohet i förhållandet kan jag väl förstå att faderskapstest kan komma på fråga.
Nja, snarare det finns en klar historik av att mannen är otrogen för att alla män är svin. För att bekräfta mitt floskel har jag just hittat på att män som är otrogna mot sin tjej kan få med sig en en annan mans sperma i förhuden och på så sätt råka befrukta kvinnan med en annan mans spermier för att kvinnor kan per definition inte vara otrogna.
Citera
2022-08-30, 13:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Så vi återgår till grundfrågan:

Så varför vill du inte gå med på mitt förslag?

Då anförde kostnaden. jag pekar på annat i jämställdhetsarbetet som kostar mängder med kosing.
Jag har redan besvarat den frågan.
Citera
2022-08-30, 13:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du verkar lite trög. Det finns sjukdomar och problem som är genetiska. Har ex. en förälder celiaki eller dylikt så är det viktigt barnet inte får något gluten det första året. Har ena föräldern en rhesus blodtyp och den andra en annan så kan det bli komplikationer. Det finns alla möjliga anledningar att den biologiska fadern skall vara känd innan födseln, inte när det börjar osa problem.

Det är nog du som är lite okunnig.

RH-faktor testar man hos mamman. Är mamman RH-negativ så behandlas barnet automatiskt som det har en RH-positiv pappa.

Jag har aldrig hört talas om att barn till glutenintoleranta ska behandlas som de kommer bli glutenintoleranta, då har jag ändå ett glutenintolerant syskon med flera barn.
Citera
2022-08-30, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har celiaki i familjen - det du fått lära dig på grundkursen stämmer inte.
Ett DNA prov på BB gör inte ett skvatt skillnad ur den aspekten. Och barn skall introduceras försiktigt för gluten före ett år års ålder.

Källa? Ett DNA prov som visar vem som är fadern ger en möjlighet att avgöra om barnet har genetiska anlag från fadern jo. Det är precis så det fungerar. Jag har studerat biologi och du har uppenbarligen inte det.

Citat:
Man förutsätter inte att barnet har det för att föräldern har det. Diagnos sker individuellt.

Nej men man ska förutsätta att barnet KAN ha det.

Citat:
När det gäller övriga sjukdomar som kan vara ärftliga så är det inget som det testas för vid ett DNA-test för faderskap -- vare sig på barnet eller fadern.

Men det SKA det för att det är fördelaktigt för barnet. Vi skiter i att mamman inte gillar det, det handlar inte om hennes känslor här utan om barnets bästa.
Citera
2022-08-30, 13:57
Medlem
Citat:
Jag har redan besvarat den frågan.

Det är för dyrt ja....

Vilket är småaktigt med tanke på miljardrullningen på spinnsidan.

Men jag förstår, det där om jämställdhet är en charad. Det handlar om kvinnomakt.
Citera
2022-08-30, 13:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man borde väl kunna ta detta test lite i smyg?
Citera
2022-08-30, 13:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har aldrig hört talas om att barn till glutenintoleranta ska behandlas som de kommer bli glutenintoleranta, då har jag ändå ett glutenintolerant syskon med flera barn.

Nej förstår det, okunnigheten kring celiaki är enorm. Celaki är inte glutenintolerans, celiaki är en total inkomptablitet med gluten som orsakar permanenta skador på kroppen om man får i sig gluten.
Citera
2022-08-30, 14:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är nog du som är lite okunnig.

RH-faktor testar man hos mamman. Är mamman RH-negativ så behandlas barnet automatiskt som det har en RH-positiv pappa.

Eftersom du är så jävla kunnig så förstår du säkert den här texten på engelska också:

https://www.nhs.uk/conditions/rhesus-disease/
Citera
2022-08-30, 14:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har pluggat biologi. Det är från grundkursen. Lär dig om genetiska sjukdomar, recessiva anlag etc. Du kan ärva sjukdomar som ligger latent på ex. bara faderns sida men som inte dök upp i varken din biologiska far eller din farfar.

Du måste ju inse att alla människor bär på alla möjliga anlag för allt möjligt obekvämt, det är bara vissa få som är väldigt viktiga att veta. De flesta som vet vem deras föräldrar är vet ändå inte om anlagen. Som du säger kan de vara osynliga i generationer.

Är det alltså ett helspektrumtest av hela genomet hos båda föräldrarna du efterfrågar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in