2022-08-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte alls så ovanligt som du vill göra gällande. Har ena eller båda blåögda anlag så kan två brunögda få ett blåögt barn.
Två blåögda har väl däremot mindre chans/risk för ett brunögt barn .

två brunögda föräldrar kan mycket väl få både brunögda och blåögda barn. Två klart blåögda föräldrar får dock normalt bara blåögda barn, eftersom de recessiva generna som är inblandade innebär att föräldrarna har dem i dubbel upplaga.
https://kunskapsblad.com/bibliotek/artikel/read/11498-kan-tva-brunogda-fa-ett-blaogt-barn#q-0

Utseende som hår, fräknar, hudton osv är inget som direkt ärvs av föräldrarna - utan anlag som kan finnas bakåt i generationer och slå igenom.

Du har helt rätt i att två brunögda föräldrar kan få blåögda barn. Mitt uttryck "ganska låg sannolikhet" är vagt formulerat så det är en tolkningsfråga vad det innebär i sammanhanget. Vi kan formulera om det till att det är högre sannolikhet att två brunögda föräldrar får ett brunögt barn än att de får ett blåögt barn. Min poäng är att det finns en sannolikhetsfördelning för utseende hos ett barn givet föräldrarnas utseende (samt tidigare generationers utseende).

Min fråga till kvinnan vars inlägg jag svarade på var var gränsen går för när det är moraliskt motiverat för en partner att göra ett faderskapstest givet den sannolikshetsfördelningen samt barnets utseende.
Citera
2022-08-30, 11:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kostnader för jämställdhet??

Vill du dra upp det?

Det skulle inte jag göra som kvinnlig feminist...
Ja, jag gjorde ju det.
Det var liksom inte så att jag bara ramlade över datorn och råkade platta till några tangenter i lustig ordningsföljd.

Jag tycker män skall var väldigt försiktiga med att rapa jämställdhetskortet.
Att se kvinnor som boskaps som skall kontrolleras och styras är ju inget nytt direkt.
Denna fråga handlar dock främst om barnens rätt - precis som förr. Barn födda inom äktenskapet är familjens barn, tillhörigheten är familjen med de föräldrar som finns i den, ansvarat finns hos de föräldrarna - det är tanken med systemet.
Citera
2022-08-30, 11:42
Medlem
Stercoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha nej absolut inte. Vi är ju gifta och jag skulle aldrig vara otrogen. Litar han inte på sin fru så skulle jag bli sjukt besviken, ja faktiskt äcklad. Att han skulle antyda att jag särat på benen för en annan man?! Nu har vi fem barn och han har aldrig tvekat på att han är pappan tack och lov. Dessutom så är bebisar alltid lika sin pappa när de är små så det finns ju ingen tveksamhet.

Håller med att det, i ett stabilt parförhållande som varat ett tag, absolut är ett tecken på att man inte litar på sin partner och sitt förhållande om man skulle faderskapstesta sitt barn. Det sista i ditt inlägg håller jag dock inte med om; vårt barn har exempelvis inte min ögon- eller hårfärg, utan min frus färger, trots att anlagen för detta inte är dominanta. Skulle ändå inte komma på tanken att göra ett faderskapstest för det, vi har varit tillsammans/gifta över ett decennium utan historik av otrohet, så jag litar på henne och vårt förhållande.

Men visst, skaffar man barn med någon väldigt snabbt i ett förhållande, typ inom 6 månader (varför man nu skulle göra det) eller det finns klar historik av otrohet i förhållandet kan jag väl förstå att faderskapstest kan komma på fråga.
Citera
2022-08-30, 11:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuidrei
Du har helt rätt i att två brunögda föräldrar kan få blåögda barn. Mitt uttryck "ganska låg sannolikhet" är vagt formulerat så det är en tolkningsfråga vad det innebär i sammanhanget. Vi kan formulera om det till att det är högre sannolikhet att två brunögda föräldrar får ett brunögt barn än att de får ett blåögt barn. Min poäng är att det finns en sannolikhetsfördelning för utseende hos ett barn givet föräldrarnas utseende (samt tidigare generationers utseende).

Min fråga till kvinnan vars inlägg jag svarade på var var gränsen går för när det är moraliskt motiverat för en partner att göra ett faderskapstest givet den sannolikshetsfördelningen samt barnets utseende.
Det måste ju vara helt individuellt när det känns skäligt att be om faderskapstest.
Det krävs inga olikheter alls - kvinnan kan ju för all del varit med en nära anhörig till mannen.
Tvivlar han så får han väcka frågan och ta diskussionen - svårare är det inte.
Citera
2022-08-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ja, jag gjorde ju det.
Det var liksom inte så att jag bara ramlade över datorn och råkade platta till några tangenter i lustig ordningsföljd.

Jag tycker män skall var väldigt försiktiga med att rapa jämställdhetskortet.
Att se kvinnor som boskaps som skall kontrolleras och styras är ju inget nytt direkt.
Denna fråga handlar dock främst om barnens rätt - precis som förr. Barn födda inom äktenskapet är familjens barn, tillhörigheten är familjen med de föräldrar som finns i den, ansvarat finns hos de föräldrarna - det är tanken med systemet.

Det verkade synnerligen tanklöst av dig.

Se kvinnor som boskap?? Är du säker på att det inte lägger en äppelskrutt eller något på tangenterna. Det var en halmdocka värdig Merapi. Du brukar vara mer sansad.

Förlåt, men hur mycket kostar delad föräldraförsäkring samhället i förlorade skatteintäkter och bortfall av BNP?

De där faderskapstesterna kostar väl ungefär som menscertifieringen? Och då snackar vi ju inte kravet på gratis mensskydd.

För att inte nämna "jämställdhets"-myndighetens årsbudget. Den myndighetens arbete är ett provocerande jävla skämt.
Citera
2022-08-30, 11:49
Medlem
Citat:
Det måste ju vara helt individuellt när det känns skäligt att be om faderskapstest.
Det krävs inga olikheter alls - kvinnan kan ju för all del varit med en nära anhörig till mannen.
Tvivlar han så får han väcka frågan och ta diskussionen - svårare är det inte.

Jag tror vi håller med varandra till 100%.

Grunden till att jag ställde frågan var att frågeställningen i tråden var "tjejer, skulle ni acceptera att killen gör ett faderskapstest?" varpå den personen vars inlägg jag svarade på började sitt inlägg med "nej absolut inte".

Svårare än så är det inte. ;-)
Citera
2022-08-30, 11:51
Medlem
Citat:
Hur skulle det inte vara att göra ett barn faderlöst om du inte har en alternativ far att flytta ansvaret till.
Spelar ingen roll - är du osäker får du själv fatta beslut och begära test. Dra inte in alla andra i din oförmåga att framföra dina tvivel och din önskan om test. Kliv ur feghetens stövlar och ta eget ansvar.

Barnet får inte tillgång till någonting av att en förälder utesluts som biologisk. Det dyker inte upp någon annan förälder med testsvaret - så sluta med den där låtsasomtanken om barnet.
Kämpa, Micro. Kämpa! Tror du att alla vill/vågar berätta för sliddjuret att de tänker begära test? De som inte vågar av olika skäl; får de och barnet skylla sig själva då?
Är alla män stöpta i samma form? Ska vi ha ett rättvist samhälle som bygger på rättssäkerhet eller ska vissa av oss lida för att vi inte är exakt så som sliddjuren bestämt att vi ska vara? Jag vill gärna tro att du har en hjärna att tänka med, men nu är det upp till bevis.
Citera
2022-08-30, 11:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det verkade synnerligen tanklöst av dig.

Se kvinnor som boskap?? Är du säker på att det inte lägger en äppelskrutt eller något på tangenterna. Det var en halmdocka värdig Merapi. Du brukar vara mer sansad.

Förlåt, men hur mycket kostar delad föräldraförsäkring samhället i förlorade skatteintäkter och bortfall av BNP?
Berätta, hur mycket kostar det samhället att kvinnor arbetar istället för män?
Är det så ont om män att produktionen stannar om de tar ansvar sina barn på lika villkor som kvinnor?

Citat:
De där faderskapstesterna kostar väl ungefär som menscertifieringen? Och då snackar vi ju inte kravet på gratis mensskydd.
Jag vet inte ens vad du pratar om?
Mig veterligen har kvinnor i alla tider fått mens utan certifiering och jag har inte hört talas om att något sådant krav har införts.

Citat:
För att inte nämna "jämställdhets"-myndighetens årsbudget. Den myndighetens arbete är ett provocerande jävla skämt.
Jag håller med - det är ett skämt med hänsyn till hur långt vi har kvar till ett jämställt samhälle. Det borde satsas mer resurser och åtgärder borde vidtas på fler plan.
Kul att vi är överens om något.
Citera
2022-08-30, 12:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuidrei
Jag tror vi håller med varandra till 100%.

Grunden till att jag ställde frågan var att frågeställningen i tråden var "tjejer, skulle ni acceptera att killen gör ett faderskapstest?" varpå den personen vars inlägg jag svarade på började sitt inlägg med "nej absolut inte".

Svårare än så är det inte. ;-)
Jag tycker att den personen i så fall är för retorisk i sitt svar.
Känner sig pappan osäker så bör man lyssna på det - sen kan skälen till osäkerheten kanske ställa till det, men det är i så fall ett ämne som ändå hade behövt adresseras.

Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Kämpa, Micro. Kämpa! Tror du att alla vill/vågar berätta för sliddjuret att de tänker begära test? De som inte vågar av olika skäl; får de och barnet skylla sig själva då?
Är alla män stöpta i samma form? Ska vi ha ett rättvist samhälle som bygger på rättssäkerhet eller ska vissa av oss lida för att vi inte är exakt så som sliddjuren bestämt att vi ska vara? Jag vill gärna tro att du har en hjärna att tänka med, men nu är det upp till bevis.
Män som "inte vågar" få ta samma ansvar som kvinnor som inte "vågar" hävda sig gentemot sin partner. Ta diskussionen eller lev med att du är för feg -- kräv inte att min man och mina söner skall ställa upp på sånt de inte vill för att du är en fegis.

Skall alla andra män/familjer lida för att ni inte klarar av att hantera era egna liv?

Min hjärna säger att du är vuxen - bete dig som en vuxen och ta ansvar för de frågor som rör dig som en vuxen istället för att tvinga alla andra in i ett kollektivt tvång för att du är feg.
Citera
2022-08-30, 12:06
Medlem
Citat:
Berätta, hur mycket kostar det samhället att kvinnor arbetar istället för män?
Är det så ont om män att produktionen stannar om de tar ansvar sina barn på lika villkor som kvinnor?

Jag vet inte ens vad du pratar om?
Mig veterligen har kvinnor i alla tider fått mens utan certifiering och jag har inte hört talas om att något sådant krav har införts.

Jag håller med - det är ett skämt med hänsyn till hur långt vi har kvar till ett jämställt samhälle. Det borde satsas mer resurser och åtgärder borde vidtas på fler plan.
Kul att vi är överens om något.

Skatteintäkter. Män är mer produktiva ekonomiskt.

Om bara kvinnorna jobbade så skulle industri och konkurrensutsatt verksamhet stå still och vi blev panka. Nu luktar det Kuba om vad du skriver. Men vi lever inte av vård, skola och omsorg. Värt att notera.

Man har menscertifierat arbetsplatser med sedvanligt pärmbärande och revision.

Här bidrag till kvinnors organisering:

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/sok-statsbidrag/organisationer-som-har-fatt-statsbidrag/?subsidy=&year=0&isoLang=sv-SE&limit=10&page=0

Fredrika Bremer fick 1,5 MSEK... bara en grej i mängden för politisk agitation.

Där ingår förmodligen även bidrag att menscertifiera sin arbetsplats.

Nu skriver du att vi borde satsa mer resurser och åtgärder. Jag antar att allt du vill satsa riktas till ovanstående exempel.

Tror du inte män blir mer positivt inställda om de ser att man även kan diskutera de kvinnliga priviliegier som trots allt finns.

När skall vi få ett jämställt utbildningsväsende t ex?
Citera
2022-08-30, 12:12
Medlem
Citat:

Män som "inte vågar" få ta samma ansvar som kvinnor som inte "vågar" hävda sig gentemot sin partner. Ta diskussionen eller lev med att du är för feg -- kräv inte att min man och mina söner skall ställa upp på sånt de inte vill för att du är en fegis.

Skall alla andra män/familjer lida för att ni inte klarar av att hantera era egna liv?

Min hjärna säger att du är vuxen - bete dig som en vuxen och ta ansvar för de frågor som rör dig som en vuxen istället för att tvinga alla andra in i ett kollektivt tvång för att du är feg.
Det kokar ner till att du vill att kvinnor ska få luras. Varför det?
Din personliga situation är irrelevant i sammanhanget, vi lever i en nationalstat med en lagbok och här finns tydligen en ts som inte vågar.
Vad har människor att förlora på att det skulle bli obligatoriskt utan diskussion vid förlossningar?
Citera
2022-08-30, 12:13
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
tjejer: ni har fått barn ihop, allt går bra. sen säger killen en dag att han vill göra ett faderskapstest, för han vill ha det svart på vitt.

eller ännu värre: ni hittar ett brev i lådan som ni inte vet vad det är, och det visar sig vara ett pappatest han beställt.

hur reagerar ni? gör ni slut på en gång? eller är ni ok med att han kollar?

killar: skulle ni kunna tänka er att beställa ett test? har ni gjort det, med eller utan tjejens vetskap, för att sova gott om natten?

jag läste en nyhet om barn och pappor som gått hela livet utan att veta att de inte är släkt och har inte riktigt kunnat släppa det. tänk att leva ett helt liv i en lögn. jag är så säker man kan vara på att barnen är mina, men att få se papper på det och bli 100%, det hade känts lika skönt som att ha bundet elpris från förra sommaren. då behöver man aldrig någonsin fundera.

kvinnor vet med 100% säkerhet. barnet har legat i deras mage. killar däremot, vi vet inte. tycker det borde vara obligatoriskt, en rutinkoll som görs vid födseln.

Expressen eller om det var aftonbladet hade en undersökning om faderskap på 80-90-talet Där visade det sig att 35-40% av männen INTE var barnets biologiska far trots att de trodde detta själva. Det var samma siffror i sambo som såväl gifta par i den undersökningen.

Så det borde vara Lag på att båda föräldrarna skall bevisas vara just föräldrar. Speciellt nuförtiden då man ex. kan plantera in ägg från en kvinna i en annan. Barnen har en unik rättighet att få veta exakt vilka som är deras föräldrar utan att andra vuxna skall ljuga eller förändra sanningen.

I vissa lägen kan det vara extremt viktigt som vid transplantationer, medicinska utredningar, Arvsrätt och mycket annat. Att ligga på sjukhus för trasig lever och tro att ens föräldrar kan donera och de har lovat detta så visar det sig att de ljugit för dig hela livet kan skapa stora problem medicinskt som socialt.

Så entydigt JA till att alla fäder skall veta med 100% säkerhet om det är deras barn.

Tror dessutom att antalet bråk på grund av "tvivel" hos en del män skulle minska om de med säkerhet visste att de var den äkta biologiska fadern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in