2022-08-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ukrainas förluster igår var astronomiska. 53 stridsvagnar och ett hundratal andra fordon. Ett okänt antal stridsflyg.

Finns det en källa på det som inte är rysk?
Citera
2022-08-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att de står och "probar" efter svagheter. Där finns inget som tyder på att de kommer att öka takten, detta håller på att utveckla sig till ett av de långsammaste krigen i modern tid. De har nog i princip fortfarande ett överläge, men de väljer att inte pressa på.

Min rationale: Om de inte haft överläge, så hade de eskalerat på något vis.
Möjliga förklaringar som inte kan uteslutas eller ordnas efter sannolikhet:
- De väntar på vintern (och diplomatiska konsekvenser när vi ser energi-konsekvenserna)
- De har haft stora förluster. Nu tränas nya soldater upp, och befintliga trupper vilar/läker.
- De har moralproblem
- De väntar på omröstningen i de olika oblasts.
- De är nöjda med den attrition de åsamkar Ukraina.

Alla dessa är i princip lika möjliga, och det kan också vara en kombination. En förklaring som jag inte tror på är HIMARS-förklaringen, att den omöjliggjort "offensiv logistik". Däremot kan den vara en delförklaring.
Ja de hoppas på splittring i EU vilket mycket väl kan ske med tanke på vilka nollor det är som bestämmer, det är svårare att splittra USA som ändå skyfflar in viktigaste vapen

Rapporteras om att 190000 ryska soldater försatta ur stridbart skick 47000 döda och resten skadade. Siffrorna stämmer nog inte 100% men det är nog förklaringen till varför det går så dåligt.

Rapporteras att ryska officerare har flytt cherson, det sköna ledarskapet motiverar säkert ryssarna till att kriga.
Citera
2022-08-30, 11:41
Medlem
Tror att ryssen insett att de inte kan ta något mer utan extrema förluster och beslutat sig för att köra mer defensivt nu i väntan på offensiven.
Det kommer bli kostsamt för Ukraina att köra offensivt också och jag tvekar om man lyckas kasta ut ryssen ur Kherson. Jag hoppas på detta men är tveksam. Det är öppen terräng och svårt att avancera.
Vi får se om västerländskt artilleri kan göra någon skillnad.
Citera
2022-08-30, 11:44
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ukrainas förluster igår var astronomiska. 53 stridsvagnar och ett hundratal andra fordon. Ett okänt antal stridsflyg.
Ljuger Ryssland idag ?
Ja.
Citera
2022-08-30, 12:08
Medlem
Enl. "västvänliga" media i Ryssland har nu ca 5.000 ryska soldater dött i Ukraina.
Citera
2022-08-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Lustigt nog kommer uppgifterna om en ukrainsk offensiv emot Kherson främst från ryska källor som "Grey zone/Wagner" och Girkin osv.
Ukraina har inte från officiellt håll påstått ad de har startat någon offensiv.

Mera lustigt: I P4 Radio igår, sa en svensk militär talesman, att Ukraina nu har inlett sin väntade motoffensiv. De har goda chanser till framgång eftersom de nu har gott om moderna vapen från Väst, enl. honom. Och vem litar inte på uppgifter från den pålitliga svenska militären?
Citera
2022-08-30, 12:29
Avstängd
Citat:
Kazakhstan har officiellt slutat exportera vapen till Ryssland:
https://www.euractiv.com/section/central-asia/news/kazakhstan-halts-arms-exports-amid-ukraine-war/

Jag tror i alla fall vapen är en flaskhals för ryssarna. De arbetar naturligtvis för högtryck med att iordningställa IFVs/MBTs. Ammunition har de. Möjligen är det dock så att de inte konkret har brist, men att de vill skapa möjligheten att fortsätta "hur länge som helst" istället för att de har ett flöde där det tar slut t ex om 12 månader. Det vore det sämsta tänkbara för ukrainsk moral.
Du bekräftar min bild. Ryssen har inte bråttom egentligen även om kriget kostar. De satsar på att "demilitarisera" ukrotrupperna undan för undan och när Ukraina tog mod till att göra ett motanfall så utnyttjar ryssen det för att slakta mer.
Ganska djävulsk strategi de använder IMO.
Jag gillar inte alls det som ryssarna gör i Ukraina om nu någon trodde det. Men tyvärr har Ukraina inte hanterat relationen realpolitiskt från början. Det är svårt att bli lyrisk över någon som begår långsamt självmord.
Kazakstan å sin sida sitter i rävsax med Ryssland.
Deras oljeledning går via ryskt territorium och regimen fick hjälp av Putin att kväsa ett uppror (orange insurgency?) i januari. Khazakstan vill inte bli utsatta för sanktioner från Väst och är därför noga med att markera utrikespolitiskt att de inte är lydstat som Belarus. I verkligheten och utan att annonsera publikt verkar de kunna exportera vapen till Putin som han vill ha. Transaktioner går inte via SWIFT 😉
Citera
2022-08-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ryssen har inte bråttom egentligen även om kriget kostar. De satsar på att "demilitarisera" ukrotrupperna undan för undan och när Ukraina tog mod till att göra ett motanfall så utnyttjar ryssen det för att slakta mer.

Vilka otroliga strateger! Att försöka döda folk som avancerar. Måste vara någon bortglömd grekisk strategi. Mind blown!

Citat:
Jag gillar inte alls det som ryssarna gör i Ukraina om nu någon trodde det.
Kunde ha lurat mig...
Citera
2022-08-30, 12:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Du bekräftar min bild. Ryssen har inte bråttom egentligen även om kriget kostar. De satsar på att "demilitarisera" ukrotrupperna undan för undan och när Ukraina tog mod till att göra ett motanfall så utnyttjar ryssen det för att slakta mer.
Jag gillar inte alls det som ryssarna gör i Ukraina om nu någon trodde det. Men tyvärr har Ukraina inte hanterat relationen realpolitiskt från början. Det är svårt att bli lyrisk över någon som begår långsamt självmord.
Deras oljeledning går via ryskt territorium och regimen fick hjälp av Putin att kväsa ett uppror (orange insurgency?) i januari. Khazakstan vill inte bli utsatta för sanktioner från Väst och är därför noga med att markera utrikespolitiskt att de inte är lydstat som Belarus. I verkligheten och utan att annonsera publikt verkar de kunna exportera vapen till Putin som han vill ha. Transaktioner går inte via SWIFT 😉

Ukrainarna liknar ju desvärre kulturellt sina storebröder riktigt mycket. Militaristiska och enormt viktigt att vara något militärt. Jag tror det är helt otänkbart för en del i deras elit att transformera Ukraina till något demilitariserat a la Costa Rica, Albanien eller liknande.

Vad är din källa på att de "smugglar" vapen/ammo till Putin?
Citera
2022-08-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Rapporteras att ryska officerare har flytt cherson, det sköna ledarskapet motiverar säkert ryssarna till att kriga.
Ge det ett par dagar så kommer pedofiltrollet Scott Ritter dyka upp i någon foliedraperad "talkshow" på youtube och förklara att officerarna sysslar med MANÖVERKRIGFÖRING och genialiskt binder upp ukrainsk trupp genom att lämna kvar banditer från DNR att leka kulfång.
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Enl. "västvänliga" media i Ryssland har nu ca 5.000 ryska soldater dött i Ukraina.
nej, däremot har man konstaterat att minst 5000 civila ukrainare har dött till följd av Rysslands anfall. Antalet stupade orcher är många gånger högre även med de mest blygsamma beräkningarna.
Citera
2022-08-30, 12:53
Avstängd
Citat:
Ukrainarna liknar ju desvärre kulturellt sina storebröder riktigt mycket. Militaristiska och enormt viktigt att vara något militärt. Jag tror det är helt otänkbart för en del i deras elit att transformera Ukraina till något demilitariserat a la Costa Rica, Albanien eller liknande.

Vad är din källa på att de "smugglar" vapen/ammo till Putin?
Indiska källor som spekulerar.
Min analys är att det logiskt kan förhålla sig på det viset när man läser i bla din länk och i andra Väst media hur insyltade Khazakstan är militärt och ekonomiskt med Ryssland.
Putin kan tillåta att Khazakstan håller en självständig utrikespolitik i utbyte mot att de ändå backar upp ryska intressen.
Jo det finns starka nationalistiska strömningar i Ukraina precis som i Ryssland, de är väldigt lika på många sätt. Storebror och lillebror.
Hur i all världen Ryssland ska kunna hantera det som blir kvar efter kriget slutar, det begriper jag inte?
Så mycket död och elände som kriget skapat kommer det att ta generationer att bearbeta.
Citera
2022-08-30, 12:56
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Vilket svammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in