2022-08-08, 22:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vet inte var man får dessa illusioner ifrån men faktum är att EU kollektivt ger ca 50 miljarder Euro varje år i bistånd till andra länder. Utöver detta ger även enskilda länder bistånd till andra länder (Sverige ger ca 50 miljarder SEK årligen till projekt utomlands)

Det finns kapital att lösa vinterns kris, det gör det. Frågan är bara hur det kommer att lösas och vad det kommer att kosta.

De som minns oljekrisen i oktober 1973 vet att sådant går fort. Det var senaste gången vi hade ransonering i Sverige på vissa basvaror men det hade löst sig till tidigt 1974 och allting var över. Då var Sverige mycket fattigare än vad vi är nu.

Sant. Sverige var fattigare då. Men politikerna var mer kapabla, folket mer enat, och färre stod utanför samhället och arbetsmarknaden.
Citera
2022-08-08, 22:48
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Det finns inga bevis på det. Jag håller med dig också om att det låter osannolikt. De hade inte gått att dölja.

Nej, och det hade nog inte gått att göra rent logistiskt
Citera
2022-08-08, 23:00
Avstängd
https://www.aljazeera.com/news/2022/8/8/russian-weapons-in-ukraine-powered-by-western-parts-rusi
"Russian weapons recovered in Ukraine contained more than 450 foreign-made components, think-tank says.
Russia is currently working to find new routes to secure access to Western microchips, according to RUSI. Many components are sold through distributors operating in Asia, such as Hong Kong, which acts as a gateway for electronics making their way to the Russian military or companies acting on its behalf, RUSI found."

Intressant att den ryska vapenindustrin är så beroende av microchips från USA, Taiwan mfl
Hittills har det funnits kryphål i handelsvägarna främst i Asien men frågan är då om det går att täppa till helt?
Citera
2022-08-09, 01:28
Medlem
Som svar på Topic verkar det inte gå Rysslands väg just nu överhuvudtaget. Tvärstopp och inga nya framsteg!
Citera
2022-08-09, 02:29
Medlem
Om man sammanfattar vad ryssland försökt göra och det magra resultatet samt att ryssland desperat försöker rekrytera fångar, kriminella legosoldater och tvinga lokalbefolkning till kriget säger hur dåligt det går och förlusternas storlek.

Ryssland försökte ta Kiev men misslyckades totalt.
Citera
2022-08-09, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det ryktas att deras spacemarines kommer få Zircon först av alla någon gång år 2476.

Eller med andra ord: nej det kommer inte att hända nej.

Jag är ganska säker på att det kommer hända och då är Ukraina och västvärlden körda.
Citera
2022-08-09, 05:42
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag är ganska säker på att det kommer hända och då är Ukraina och västvärlden körda.
Då kan du ju berätta exakt hur många Zircon Ryssland har producerat hittills om du är så insatt.
Berätta även hur många som produceras varje månad.
Citera
2022-08-09, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Då kan du ju berätta exakt hur många Zircon Ryssland har producerat hittills om du är så insatt.
Berätta även hur många som produceras varje månad.

För Ukraina så räcker det med en 30 Zircon missiler med rätt laddning så är det slut på hela Ukraina. VX-gas har jag hört är ganska effektivt från filmen "the rock"
Citera
2022-08-09, 06:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, och vi tror inte heller på några hjältedåd vid Snake island eller sagorna om hjälteinsatser vid Hostomels flygplats.

Hur många gånger tänker du upprepa samma halmgubbe? Jag har inte ifrågasatt att ryssarna råkade ut för stora förluster.

Det som är intressant är däremot att du påstår dig veta hur det såg ut med dom ukrainska förlusterna men sedan ljuger om källa till det och sedan gissar att siffrorna var låga baserat på din uppfattning om hög ukrainsk moral.

Har du inte något mer intressant att komma med så får du nog prata med någon annan för jag börjar tröttna på dina cirkulera inlägg.
Vad exakt är det vi diskuterar då?

1) Jag säger att Ukrainska förluster var lägre än Rysslands runt slaget i norr. Detta grundar jag på dels att Ryssland har uppgett lägre uppgifter på Ukrainska förluster än vad (oberoende?) uppgifter från Pentagon anger döda Ryska soldater. Också det faktumet att gängse uppfattning hos militära experter att ryska manövrar runt Kyiv var skrattretande dåliga vilket då också innebär onödiga förluster. Anfallande styrkor med dålig taktik har alltid högre förluster än försvarande. Även om taktiken på båda sidor skulle vara någorlunda bra så innebär anfall vanligtvis också större förluster för anfallande part.

Är det var du opponerar dig emot?

Länkar till rysk nyhetsmedia som också säger att taktiken initialt var usel men att då självklart lyckades Ryssland hålla nere sina förluster genom expertis. Något som går att diskutera såklart. Men kärnan i artikeln är ändå att taktiken sög inledningsvis.
https://www.mk.ru/politics/2022/06/03/rossiya-pomenyala-taktiku-na-ukraine-pochemu-snizilis-voennye-poteri.html

Du känner säkert till Oryx men jag länkar till den med. Den visar stor skillnad mellan förstört ryskt och ukrainskt material inledningsvis i kriget. Jag har för mig att vi kunde räkna förstörda ryska stridsfordon i hundratalet bara efter de första dagarna. Jag vet att jag själv blev ganska så chockad inledningsvis hur Ryssland bara tillät fler och fler bli förstörda.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Senast redigerad av Conception 2022-08-09 kl. 06:41.
Citera
2022-08-09, 06:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
https://www.aljazeera.com/news/2022/8/8/russian-weapons-in-ukraine-powered-by-western-parts-rusi
"Russian weapons recovered in Ukraine contained more than 450 foreign-made components, think-tank says.
Russia is currently working to find new routes to secure access to Western microchips, according to RUSI. Many components are sold through distributors operating in Asia, such as Hong Kong, which acts as a gateway for electronics making their way to the Russian military or companies acting on its behalf, RUSI found."

Intressant att den ryska vapenindustrin är så beroende av microchips från USA, Taiwan mfl
Hittills har det funnits kryphål i handelsvägarna främst i Asien men frågan är då om det går att täppa till helt?
Har det äntligen gått upp för dig att det är så? Många av dina gelikar har argumenterat emot detta.

Som svar på din fråga så påstår jag att simpel elektronik går säkert inte att täppa till helt. Exempelvis elektronik från miniräknare och dylikt som vi finner i Orlan-10 exempelvis. Men snackar vi avancerad elektronik så är det helt kört.

Detta enormt tydliga faktum att T-14 Armata inte finns i förband fast enligt rysk produktion skulle finnas 2300st till år 2020 pekar jättetydligt på detta. Rysk militär industri har inte resurser att ens tillverka en liten del av dem som fungerar.
Citera
2022-08-09, 09:52
Avstängd
Citat:
Har det äntligen gått upp för dig att det är så? Många av dina gelikar har argumenterat emot detta.

Som svar på din fråga så påstår jag att simpel elektronik går säkert inte att täppa till helt. Exempelvis elektronik från miniräknare och dylikt som vi finner i Orlan-10 exempelvis. Men snackar vi avancerad elektronik så är det helt kört.

Detta enormt tydliga faktum att T-14 Armata inte finns i förband fast enligt rysk produktion skulle finnas 2300st till år 2020 pekar jättetydligt på detta. Rysk militär industri har inte resurser att ens tillverka en liten del av dem som fungerar.

Produkter hittar alltid vägar till en resursstark köpare.
Det är en minoritet av världens länder som blockerar handel med Ryssland så det kommer att finnas mellanhänder. Till större besvär och högre kostnad. Men produkterna kommer fram förr eller senare.
Ett bra exempel är handelsblockaden mot rysk olja till G7 eller "Väst": rysk olja exporteras till en rad andra länder som i sin tur exporterar olja vidare till "Väst" (till en högre kostnad än om vi importerat direkt från källan)
I en globaliserad värld som vi lever i numera fungerar det egentligen inte med sanktioner om bara en del av världen deltar. I synnerhet inte om det riktas mot stora råvaruproducenter.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-09 kl. 09:55.
Citera
2022-08-09, 09:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Produkter hittar alltid vägar till en resursstark köpare.
Det är en minoritet av världens länder som blockerar handel med Ryssland så det kommer att finnas mellanhänder. Till större besvär och högre kostnad. Men produkterna kommer fram förr eller senare.
Ett bra exempel är handelsblockaden mot rysk olja till G7 eller "Väst": rysk olja exporteras till en rad andra länder som i sin tur exporterar olja vidare till "Väst".
I en globaliserad värld som vi lever i numera fungerar det egentligen inte med sanktioner om bara en del av världen deltar. I synnerhet inte om det riktas mot stora råvaruproducenter.
Jo, olja och "dumma" produkter är inte omöjligt att de hittar en väg.

Högteknologiskt gör det inte då allting är öronmärkt. Det vet du om du jobbat på en industri som tillverkar högteknologiska prylar. Allting som kommer in går att spåras till exakt ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in