Citat:
Ursprungligen postat av
AlbusPercival
Varit väldigt tyst ifrån Rysskt sida idag, har man valt att ta någon slags paus eller dylikt?
Vilken stad fokuserar man mest på just nu? Tyckker mig se mer aktivitet i närheten av Mykolaiv då man avancerat frammåt där, hade för mig att nästa stad som skulle tas var Bakhmut?
Vet någon om tjejenerna fortfarande är aktiva inom kriget inte sett några videos på dom på flera veckor nu
Jag tror att de står och "probar" efter svagheter. Där finns inget som tyder på att de kommer att öka takten, detta håller på att utveckla sig till ett av de långsammaste krigen i modern tid. De har nog i princip fortfarande ett överläge, men de väljer att inte pressa på.
Min rationale: Om de inte haft överläge, så hade de eskalerat på något vis.
Möjliga förklaringar som inte kan uteslutas eller ordnas efter sannolikhet:
- De väntar på vintern (och diplomatiska konsekvenser när vi ser energi-konsekvenserna)
- De har haft stora förluster. Nu tränas nya soldater upp, och befintliga trupper vilar/läker.
- De har moralproblem
- De väntar på omröstningen i de olika oblasts.
- De är nöjda med den attrition de åsamkar Ukraina.
Alla dessa är i princip lika möjliga, och det kan också vara en kombination. En förklaring som jag inte tror på är HIMARS-förklaringen, att den omöjliggjort "offensiv logistik". Däremot kan den vara en delförklaring.