Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-22, 00:41
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Oj, tiden går fort, men mintningen av fula giffar med överviktiga kärringar går desto trögare. 2382/5000 mintade, varav 67 ligger ute till försäljning (skynda fynda en creative för endast 0.4eth!). Ethereum-priset har spikat och mintpriset är i skrivande stund 1600 kr, vilket är mer än barnbidraget på 1250 kr. Attans!
Communityn har dock moved on och nu är det istället fokus på att använda sin giffar och vad kan man då hitta för användningsområden? Jo - att trycka sinn gif på tygpåsar och kaffemuggar så klart!
Citera
2022-07-27, 10:12
Medlem
Katciu88s avatar
Jag har följt bloggaren i fråga sporadiskt ett antal år och när hennes nftprojekt drog igång har jag varit helt hooked. Det är väldigt spännande att följa den här scammen i realtid. Här är mina observationer hittills:

-löftet om den fysiska lokalen i Stockholm som ska inrymma yogastudio, co working, lounge, etc. Det har hela tiden använts som den största av hennes selling points. Det var många som ifrågasatte genomförandet av lokalen men hon har alltid hävdat att hon har en ekonomisk kalkyl på det. När de sänkte priset till 1100 sek istället för 3000 sek fortsatte hon hävda att lokalen var genomförbar. Numer har hon gått ut med att den fysiska lokalen är "pausad" på obestämd tid pga ekonomiska skäl. Men hennes lojala anhängare verkar knappt ifrågasätta detta. Några sorgliga kommentarer i discorden "men jag sålde ju in projektet till mina kompisar pga fysiska lokalen" och "jag övertalade min man att vi skulle köpa nfterna pga tillgång till lokalen". Jag undrar själv hur detta ens kan vara tillåtet, jag hade krävt pengarna tillbaka och typ, anmält till konsumentverket? För någon dag sedan släpptes poddavsnitt med ptfia där Vanja säljer in nfterna med den fysiska lokalen. Jag fattar att poddavsnittet spelades in för en månad sen, men eftersom infon som förmedlas inte längre stämmer borde inte avsnittet släppas??? Eller revideras? Sjukt oseriöst är det.

-varken vanja eller hennes sambo Niklas har några tekniska meriter. Men Vanja säljer stenhårt in "web3" och blockkedjan som den revolutionerande framtiden. Alla kommer tvingas in i web3 vare sig man vill eller inte. Tekniken är revolutionerande. Fomo fomo fomo...

-projektet säljs in med ett större "mission", precis som mlms. Överlag är det fascinerande hur mlm möter krypto i det här projektet, i en ohelig förening. Genialiskt, och fruktansvärt elakt, hur detta säljs in hos kvinnor. Vanjas övergripande mission är att "få in kvinnor i kryptovärlden". Vita heteromän tjänar massa pengar på krypto och det är orättvist. Kvinnor ska också ha sin del av den oändliga kakfesten och "forma web3 som definitivt är framtiden". Genialiskt att mata in kvinnor i krypto som nytt foder åt kryptovalarna, när det börjar ta slut på "cryptobros".

- projektet marknadsförs också med att de ska skänka pengar till me forskning. "Välgörenhetskortet"

-vanja hävdar att de är nya på marknaden och tidiga. Att de är först i norden osv. Jag tycker att det är fullkomligt löjligt då krypto hållit på i mer än 10 år och nfts i ett flertal år. Jag kan ha fel men nft känns redan som något som kommit och gått.

-kritik bemöts av Vanja vanligen med "du förstår inte vad det är vi vill skapa. Folk är så skeptiska för att det här är så nytt"

- mängder av absurda jämförelser som ska legitimera nfterna. Det är precis som aktier (herregud... Så många fel att jag inte vet var jag ska börja. Aktier har substans, och faller under hård reglering mestadels till köparnas fördel etc etc). Det är som att köpa en väska (???). Det är som att ha ett ica kort. Det är som en Håkan Hellström konsert. Suck.

-en del kommentarer på bloggen har ifrågasatt klimataspekten. Det bemöts med att etherium ska gå över till proof of stake. Och lite allmänna "whataboutism" argument. Väldigt skenheligt då vanja självklart till ytan är med på pk-klimat-tåget. Om vanja verkligen brydde sig om miljöpåverkan kunde hon ha valt en annan blockkedja som redan är proof och stake. Men hon har valt ethereum för att den är det säkraste kortet till att håva in pengarna. Sen finns det massor att spekulera i hur ethereum ska klara övergången till proof of stake, ur alla möjliga aspekter. Jag personligen tror inte att det kommer hända. Men detta sopas såklart helt under mattan i vanjas fluff fluff verklighet.

-vanjas sambo Niklas, som är den tekniska hjärnan i projektet, är enligt utsago svårt sjuk i ME. Han är 5% av sitt gamla jag och har knappt energi att umgås med deras barn. Han ligger mest i en säng hela dagarna osv. Fruktansvärt om det stämmer. Men jag får inte ihop det med att han sedan de startade nft projektet varit aktivt drivande i genomförandet. Det var genom hans "kontakter på internet" som det startade. Jag tycker att det är skumt, hur ska dom ha det, är han svårt sjuk borde han inte kunna driva ett sådant här projekt.

-de mystiska investerarna. Från början tänkte vanja släppa 10 000 nfts. Numer är 5000 vigda åt "investerare". Innan mint lät det som att det var "done deal" att investerare skulle köpa. Men efter mint kom en kommentar i förbifarten att investerarna "tagit semester och att det ska fortsätta förhandlas i augusti". Min gissning är att det funnits lösa kontakter och dessa kommer vara helt döda i höst. Om det verkligen var en intressant investering skulle intressenter inte gå på semester, de skulle slå till direkt. Förmodligen tappade de intresset när crypto kraschade under maj.

-det ständiga lovordandet kring "communityt". Jag har varit inne i discorden men jag fattar inte grejen. Det är som en familjelivschat ungefär. Verkar vara 5-10 aktivt skrivande. Varav minst 2 är anställda "social media managers" som alltså får betalt för att hålla uppe aktiviteten. Fullkomligt menlöst.

-precis som med mlms får medlemmarna absolut inte uttrycka "negativitet". Det så kallade communityt präglas definitivt av toxisk positivitet och minsta lilla yttrade kritik urskuldas genomgående. "Jag vill inte sprida FUD men kanske att jag nog tycker att... Men jag älskar absolut projektet och tycker att det här är fantastiskt!"

-det desperata legitimeringen av nft köpen bland medlemmarna. Wow, du har tryckt upp en väska med din alidia karaktär. Det var värt 1100 sek x Y antal nfts. ???

Detta blev en lång rörig utläggning men jag behövde skriva av mig om detta. En riktig soppa hela grejen, men väldigt fascinerande i hur det utspelas. Mlm möter krypto möter sekt typ.

Jag gissar på en långsam död av projektet som slutar med att vanja drar korten
"Det var marknadens fel, vi rår inte för att det kraschade"
"Jag blev utbränd och Niklas ME förvärrades, det är synd om mig snyft snyft"

Sen är jag orolig för eventuella efterdyningar att psykiskt instabila personer som gått på det överhypade försäljningssnacket "man ska köpa 4-5 st och de kommer vara värda 7 miljoner så säljer man av några stycken obs obs ingen ekonomisk rådgivning". Vanja har trots allt familj med i bilden.
Citera
2022-07-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag har följt bloggaren i fråga sporadiskt ett antal år och när hennes nftprojekt drog igång har jag varit helt hooked. Det är väldigt spännande att följa den här scammen i realtid. Här är mina observationer hittills

....

Ja, stämmer de där punkterna lutar jag också åt att det låter scammigt. Som du säger, multilevel marketing meets crypto/NFT. Känner igen stilen väldigt mycket från diverse MLM-orgier.

Scam i upplägget är dock inget direkt hinder för att denna digitala konst eventuellt bibehåller eller ökar i värde, om kollektionen blir populär. Den som definitivt säger att det "kommer att krascha" kan få äta upp detta i backspegeln.
Citera
2022-07-27, 19:29
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
-löftet om den fysiska lokalen i Stockholm som ska inrymma yogastudio, co working, lounge, etc. Det har hela tiden använts som den största av hennes selling points. Det var många som ifrågasatte genomförandet av lokalen men hon har alltid hävdat att hon har en ekonomisk kalkyl på det. När de sänkte priset till 1100 sek istället för 3000 sek fortsatte hon hävda att lokalen var genomförbar. Numer har hon gått ut med att den fysiska lokalen är "pausad" på obestämd tid pga ekonomiska skäl.

Snygg genomgång! Ja, det finns verkligen många märkligheter i detta projekt. Nyheten om att lokalen på Södermalm läggs på is kom förra veckan, dolt bland en mängd snömos om web3 och metaverse.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanja-World of Alidia
We have listened to our community and thought carefully about how we can create a space that introduces and onboards women and newcomers to web3 in a way that is accessible for ALL

✨A DIGITAL WoA HUB in the metaverse checks all our boxes

✨We have decided to put our plans for a physical WoA Hub on hold as we see more opportunities and benefits with going digital!

✨We are stepping into the future and offering our members a true web3 metaverse experience

Det blir alltså inte coworking och yoga i en fin lokal på Södermalm - brudarna får istället inhandla 3D-glasögon och rulla ut yogamattan hemma i vardagsrummet. Kanske kommer man i framtiden kunna använda sin WoA-NFT som avatar i the metaverse? Det blir en snygg samling barbamammamermeids i lotusställning...

Hemsidan är också uppdaterad:

Citat:
WoA Hub
This is where the magic happens! The WoA Hub is our digital clubhouse and NFT gallery where our members can explore the exciting new world of web3. The WoA Hub will host art exhibitions, workshops, concerts, networking events - all of which will be accessible at our very own space in the Metaverse. The WoA Hub is set to open in Q4 of 2022.

En tanke är annars att brudarna kan skaffa sig Minecraft och där bygga sin "hub", odla, ha husdjur osv. Blir hursom spännande att följa utvecklingen.
Senast redigerad av MittNyaSaliv 2022-07-27 kl. 19:44.
Citera
2022-07-27, 21:50
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja, stämmer de där punkterna lutar jag också åt att det låter scammigt. Som du säger, multilevel marketing meets crypto/NFT. Känner igen stilen väldigt mycket från diverse MLM-orgier.

Scam i upplägget är dock inget direkt hinder för att denna digitala konst eventuellt bibehåller eller ökar i värde, om kollektionen blir populär. Den som definitivt säger att det "kommer att krascha" kan få äta upp detta i backspegeln.

Ja det är nog inte frågan om en klassisk "rug pull". Jag tror att Vanja vill och försöker att göra projektet framgångsrikt. Men sedan har hon gått för långt med "fake it until you make it". Den fysiska hubben var ju skamlöst falsk marknadsföring, jag fattar inte att hon kommer undan med det. Men hon kanske får arga dms som man ju inte får ta del av. Hon borde också kunna åka fast på någon konsumentlag.

Sen är ju resten av försäljningsknepen hon använder i någon sorts gråzon.

Jag tror också att hon är genuint verklighetsfrånvänd när det kommer till cryptovärlden. Hon tror själv till stor del på det hon säger. Sen drar hon med sig massa följare in i dimman, hon briljerar som predikant.

Jag dömer ut projektet men ja, jag kan absolut ha fel. Krypto och nfts är väldigt oförutsägbart. Och det här projektet tickar ju alla boxar för hur man lyckas med en nft kollektion (en influenser med en stor och lovande följarskara, den extrema hypen, de anställda social media managers som trissar upp communityt, några förvirrade influenserkollegor som hoppat på tåget som first followers etc). Kanske vanjas naiva hopp om att etherium ska rusa iväg upp igen infrias?

Men annars har hon ju bara fått in drygt 2-3 miljoner. Ca 10 pers har arbetat mer eller mindre heltid med detta i ett par månader. Jag antar att det ska ske en beskattning på vinsten också. Det är ingen jättepott kvar att återinvestera i projektet och sätta fyr på det.

Vanja var också nära utbrändhet förra året så det känns tveksamt att hon kommer orka med att rodda det här i längden. Jag får känslan av att hon satt sig ordentligt i skiten med det här.

Hur ska det gå? Vänta och se
Citera
2022-07-28, 08:50
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Snygg genomgång! Ja, det finns verkligen många märkligheter i detta projekt. Nyheten om att lokalen på Södermalm läggs på is kom förra veckan, dolt bland en mängd snömos om web3 och metaverse.

Det blir alltså inte coworking och yoga i en fin lokal på Södermalm - brudarna får istället inhandla 3D-glasögon och rulla ut yogamattan hemma i vardagsrummet. Kanske kommer man i framtiden kunna använda sin WoA-NFT som avatar i the metaverse? Det blir en snygg samling barbamammamermeids i lotusställning...

Hemsidan är också uppdaterad:

En tanke är annars att brudarna kan skaffa sig Minecraft och där bygga sin "hub", odla, ha husdjur osv. Blir hursom spännande att följa utvecklingen.

Du skriver det som ett skämt men Minecraft är faktiskt ingen dålig idé. Men är det web3? Måste det ingå 3dglasögon för att kvalificera?

VR yoga som din sjöjungfru är också ett bra uppslag. Jag tycker faktiskt konsten är helt ok i projektet. Hon som gjort den är duktig och hyfsat framgångsrik. Kollektionen har en egen vibe. Färgerna är väl sammansatta och väldigt trendiga. Det kommer vara lite av vanjas räddning när projektet dött "Ni fick iaf ett fint konstverk".

Men sen är jag så kräsen att jag ändå tycker att de är alltför generiska för att endast konsten ska vara värd 1100 sek. De är också lite i "big corporate art" stilen.

Sen spyr jag verkligen på att vanja ska framhäva en feministvinkel att det är tjocka damer på konsten. Särskilt med tanke på att hon själv är pinnsmal och lägger stora pengar på sitt utseende för att vara konventionellt attraktiv (smink, hudbehandlingar, frisör etc). Lev som du lär då och gå upp 50 kg om du tycker att det är så fantastiskt?

Feminister skjuter sig själva i foten när de tar hem sådana triviala poänger. Det finns många legitima feministiska frågor därute, särskilt i u världen (skolgång för flickor t ex), kanske ägna energi åt dem istället för att hävda er med tjocka jpegfigurer?
Citera
2022-08-09, 11:14
Medlem
boolas avatar
Högst underhållande att läsa fler inlägg som speglar mina tankar kring denna scam som är WoA. Jag uppmärksammade det först när min fru som har läst bloggen i flera år började fråga mig om NFT:er och pekade mig i bloggens riktning och därefter har jag följt inläggen och kommentarerna i bloggen kring WoA likt att bevittna en olycka, jag vill inte se det men jag kan inte titta bort.

Det står varje enskild människa fritt att spendera sina pengar hur man helst behagar och om man vill bränna sitt socialbidrag på cigaretter och Red Bull för att sedan gråta ut i Lyxfällan så är det upp till var och en. Men det som är vedervärdigt med projektet WoA är hur det marknadsförs mot kvinnor vilket gissningsvis är den klart överrepresenterade målgruppen för bloggen tillsammans med hela "Kom och var med i bästa tjejgänget"-känslan som skall förmedlas - "Vi gör det här tillsammans, kom och var min kompis så länge du betalar avgiften 1100 kr". Säkerligen många ensamma kvinnor som har ryckts med på grund av viljan att vara med i en gemenskap och således också spenderat sina surt förvärvade slantar i vad som kort och gott är ett renodlat klassiskt bondfångeri - en digital version av snake oil. När jag först läste om den fysiska lokalen i Stockholm förstod jag direkt att det aldrig kommer bli av och nu har det också föga förvånande "pausats". Hade jag kunnat få tillgång till en gemensam kontorsyta i centrala Stockholm för en engångskostnad på 1100 kr hade jag utan några som helst tvivel köpt en av dessa digitala sumobrottare.

Som andra i tråden också har konstaterat har det också utvecklats till en klassisk sekt där de som har köpt in sig i detta bedrägeri vill validera sina efterköpstankar genom att försvara projektet och attackera alla med en kritisk fråga. När det utannonserades att avgiften var sänkt var det flera i kommentarerna som berömde grundarna för deras generösa insats i ett ansträngt världsläge. Jag såg en i kommentarerna som hade ställt högst rimliga frågor kring den ekonomiska modellen för projektet och blivit attackerad som troll av andra medlemmar i Discorden.

Andra fantastiska inlägg kring projektet från grundaren har varit att hon sätter sitt och sambons goda rykte på spel i och med detta projektet och det är då en garant för att projektet kommer lyckas och de kommer att ge allt. Samt att köpa NFT:er är som att köpa aktier.. Att ens få använda sig av sån retorik borde vara brottsligt.

Verkligen ett avskyvärt projekt och ett fullskaligt bedrägeri.
Senast redigerad av boola 2022-08-09 kl. 11:27.
Citera
2022-08-24, 16:16
Medlem
Nu har Vanja släppt ett försvarstal på sin blogg https://vanjawikstrom.motherhood.se/...rypto-en-scam/

Jag måste säga att det är ganska effektivt att påstå att vi inte förstår. För jag känner ju själv att det är just det jag inte gör. Jag förstår inte syftet med att köpa NFT från detta "företag", som ju Vanja själv säger är ett NFT-projekt är. Hur skiljer sig detta från att köpa t.ex. ett medlemskap i en klubb där man får ett litet konstverk på köpet? Förutom då att visa utlovade fördelar av klubben har lagts på is.

Jag är genuint intresserad av förstå charmen med NFT. Finns det någon som är så insatt som Vanja påstår sig vara som kan förklara om det här är lurendrejeri eller inte?
Citera
2022-08-24, 21:28
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Nu har Vanja släppt ett försvarstal på sin blogg https://vanjawikstrom.motherhood.se/...rypto-en-scam/

Jag måste säga att det är ganska effektivt att påstå att vi inte förstår. För jag känner ju själv att det är just det jag inte gör. Jag förstår inte syftet med att köpa NFT från detta "företag", som ju Vanja själv säger är ett NFT-projekt är. Hur skiljer sig detta från att köpa t.ex. ett medlemskap i en klubb där man får ett litet konstverk på köpet? Förutom då att visa utlovade fördelar av klubben har lagts på is.

Jag är genuint intresserad av förstå charmen med NFT. Finns det någon som är så insatt som Vanja påstår sig vara som kan förklara om det här är lurendrejeri eller inte?

Mm det är för att bloggen bloggbevakning postade ett inlägg om vanjas scam igår. Massor av vettiga kommentarer finns att läsa också.

https://nyheter24.se/bloggbevakning/...rld-of-alidia/

Vanjas svar på tal orkar man knappt läsa. Jag citerar:

"Alla vi som arbetar i World of Alidia är ödmjuka inför att det vi gör är nytt, och att många inte förstår."

Det storhetsvansinne man är inne i, för att ha mage att uttrycka sig på det sättet, är inte att leka med.

Sen är det massa blanda korten hej vilt, vanja verkar inte alls fatta att kritiken är riktad specifikt mot hennes scam, inte mot nfts, krypto eller blockkedjetekniken som helhet. Sen avfärdar hon bloggbevakning med att det är en otrevlig skvallersajt och det är bara "missförstånd och felaktigheter".

Jag såg i discorden att vanja vädjade efter medhåll bland sina sektmedlemmar... Några tappra kämpar är inne i bland kommentarerna på bloggbevakning. Men de hugger på små detaljer och låtsas inte om elefanterna rummet:

-vanja levererade inte den största uspen, fysiska hubben
-inga workshops eller events i sikte
-försäljningen står i princip helt stilla, med undantag för ett par andrahandsförsäljningar i veckan som bara är möjliga för att ethereum har gått upp i värde sen minten.

Sen stör jag mig personligen enormt på det ständiga hävdandet att de sålt 50 %.... de har sålt ca 24 %, till en tredjedel av tänkt pris.

För den som vill ha crypto och nft grundligt förklarat rekommenderar jag youtubevideon
https://youtu.be/YQ_xWvX1n9g

För ett mer finansinriktat perspektiv är Youtubern Patrick Boyle bra, men han har ingen heltäckande video. Han har en bra playlist för krypto dock:

https://youtube.com/playlist?list=PL...jQpkjSxYxgGJF-
Citera
2022-08-24, 23:31
Medlem
Rätt uppenbart att paret enbart drivs av att tjäna pengar, tyvärr på andras bekostnad i det här fallet.

Finns en köpare "Mr_Whale_" på opensea som köper upp tjockis-bilderna för 70% av mintpriset, troligen för att undvika att NFT:n totalkraschar.

Oddset 1.01 att det är Vanja & Niklas som står bakom den användaren.

https://opensea.io/collection/world-of-alidia/activity
Citera
2022-08-25, 08:11
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Rätt uppenbart att paret enbart drivs av att tjäna pengar, tyvärr på andras bekostnad i det här fallet.

Finns en köpare "Mr_Whale_" på opensea som köper upp tjockis-bilderna för 70% av mintpriset, troligen för att undvika att NFT:n totalkraschar.

Oddset 1.01 att det är Vanja & Niklas som står bakom den användaren.

https://opensea.io/collection/world-of-alidia/activity

Wow, jag tror att du har rätt. Har undrat över hur floor price kan vara så förhållandevis högt. Om man mintar en helt ny har man ju chansen att få en specialare med tillgång till presenter och så vidare. Ändå har de gamla, ordinära sålt för nästan samma pris som nya. Har undrat så vilka det är som handlar, men nu ser jag ju, det är bara en person som handlar. Och vem kan det vara?

Om man kollar på Mr_Whale_s historik ser man att hen dels har fått NFT:er från Niklas konto helt gratis, dels gett NFT:er till WoA Gallerys konto helt gratis. Utöver det handlat som en galning på WoAs andrahandsmarknad. Här kan man se hens historik: https://opensea.io/Mr_Whale_?tab=activity

Om detta är deras konto kan man inte längre prata om att Vanja och Niklas är naiva och gör sitt bästa. Då är det solklart att de för köparna bakom ljuset och, precis som du säger, försöker undvika panikförsäljning från alla innehavare. Jag undrar hur många fler plånböcker de dribblar med?
Citera
2022-08-25, 17:07
Medlem

Tack för det! Jag, som de flesta andra, tycker mig direkt se att detta ÄR skumt. Men vill inte direkt avfärda detta innan jag har förstått det fullo, kan jag ha missat något, är det något fundamentalt jag nu inte har förstått? Precis som Vanja säger. Jag vill inte heller tro att Niklas och Vanja enbart har gjort detta i syfte att blåsa folk på pengar. Är den rimligaste förklaringen att även de är förda bakom ljuset? Vilken offentlig person skulle medvetet sätta hela sin trovärdighet på spel på det här sättet?

Fråga 1: är det en blåsning?
Fråga 2: är det i så fall en medveten blåsning?

Alternativt: detta är en supergrej som man bara inte får missa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in