2022-08-28, 21:38
Medlem
Kiddieoxos avatar
Den ryske propagandisten/medieprofilen Dmitry Litovkin har dött av nånting, förmodligen för högt alkohol intag , hoppas att stressen börjar få dem att supa ihjäl sig.

https://oopstop.com/cause-of-death-of-military-journalist-dmitry-litovkin-became-known/
Citera
2022-08-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
För att dom bor där dom bor och är Rysktalande men har blivit bombade av Ukrainas marionettregim i 8 års tid och även blivit förbjudna att tala sitt eget språk.

Ska det vara så svårt att förstå?

ja, eftersom ruzzland startade kriget 2014,
varje gång jag har varit i Ukraine efter 2014 har det gått jättebra att prata ruzzka, i kiev och västra delarna
Citera
2022-08-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag skulle vilja tillägga att detta helt utgår från hur kriget går på ukrainskt territorium inklusive Krim. Men kriget har redan spillt över till Ryssland. Ukraina har ingen orsak att acceptera krig på sitt territorium utan att anfalla ryskt. När Ukraina får färre prioriterade mål på ockuperat område och när de närmar sig den ryska gränsen så kommer flygbaser, luftförsvar, militärförläggningar att slås ut även på den ryska sidan (I än högre grad än nu). Även broar och järnvägar. Sådant är krigets dynamik. Det är aldrig bara åt ett håll utan det sprider sig. Krig kan sällan kontrolleras utan får sitt eget liv. Ryssland tappade kontrollen över händelseutvecklingen redan efter en vecka! Då kanske Ryssland tvingas till att mobilisera värnpliktiga bara för att värna sitt eget territorium. Propagandan att kriget gäller Rysslands överlevnad kommer plötsligt bli sann. Krim kanske inte blir viktigast längre när flygvapen och luftvärn slås ut så att Ryssland blir helt oskyddat från luftangrepp från Ukraina och potentiellt NATO. Redan tar Ryssland hem luftvärnsrobotar från Syrien. Den speciella operationen är inte det längre utan hotar Ryssland självt.

Problemet om Ukraina anfaller Moder Ryssland så riskerar vi att Ryska folket mobiliserar som en man. Då har Ryssland plötsligt tillgång till miljoner motiverade personer.

NATO kommer aldrig attackera Ryssland om inte Ryssland attackerar NATO först. Inte ens säkert väst kommer godkänna större attacker på ryskt territorium och då faller Ukraina ihop
Citera
2022-08-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Den ryske propagandisten/medieprofilen Dmitry Litovkin har dött av nånting, förmodligen för högt alkohol intag , hoppas att stressen börjar få dem att supa ihjäl sig.

https://oopstop.com/cause-of-death-of-military-journalist-dmitry-litovkin-became-known/
Ps Bukspottkörtelinflammation som ledde till organsvikt och lunginflammation Ds
Citera
2022-08-28, 22:17
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du missförstår mig. Jag ser sanktioner som ett specialfall av politisk risk. Dvs det är inte så att så fort sanktionerna försvinner så kommer 100% av bolagen tillbaka omedelbart.

100%?

Ta McDonalds som bara ett exempel. Varför tror du de sålde alla sina restauranger? För att de kommer komma tillbaka? Inte så länge Putin lever i vart fall och inte på många många årtionden!

Så sluta drömma och jag tog bara ett exempel så du kan ha förmågan att förstå.
Citera
2022-08-28, 22:18
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ps Bukspottkörtelinflammation som ledde till organsvikt och lunginflammation Ds
Bukspottskörtelinflammation är ju en vanlig komplikation av den ryska vodka dieten.
Förhoppningsvis super de extra hårt där borta.
Citera
2022-08-28, 22:20
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag håller med om att jag tror inte Ukraina kan få tillbaks all mark. Det har jag sagt hela tiden. Speciellt Krim är en röd linje för Putin men även för andra ryska ledare och faktiskt för det ryska folket.

Men frågan är vad är en vinst för Ukraina? Överleva? Vad är en vinst för väst? Finland och Sverige till NATO? Ukraina närmar sig EU? Bloody nose för Ryssland? Ta Krim? Vad är en vinst för Ryssland? Flera rysstroll har brölat nu vinner Ryssland men jag får inte veta vad en vinst är för Ryssland. Själv tror jag Putin har maximalistiska till minimalistiska mål. De maximalistiska gick åt skogen. Minimalistiska behålla Krim och komma in i husvärmen. Det sista kommer kosta pengar.
Förlåt mig klippningen- det är just dessa två passager i din postning jag vill ge tankar kring...

Zelensky har sagt att Krim skall återgå till Ukraina- det är i denna stund stulet och ockuperat av Ryssland så det finns ingen som helst reson i att Krim skall förvaltas av annan än Ukraina. Krim är ukrainsk territorium och erkänt av världen som just sådan. All rysk makt skall ut ur Ukraina innan en fredsförhandling med skadeståndsanspråk och allt annat som följer med skriftandet om fred ens kan påbörjas, hela djävla Luhansk och Donetsk skall tömmas på rysk överhet.

Så där har jag läst att de ukrainska villkoren ligger inför en eventuellt kommande fred. Sanktioner mot Ryssland- då ganska timida, lades redan vid det ryska intåget av Krim (2014) och dessa nuvarande sanktioner kommer sannolikt inte lättas förrän Krim är återbördat i fullgott skick. Jag har svårt tro att ukrainska medborgare- med alla deras uppoffringar, all sorg och förstörelse- låter sig nöjas med mindre än att Ryssland i skam och mangrant lämnar deras land för att aldrig någonsin komma åter.
Citera
2022-08-28, 22:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
100%?

Ta McDonalds som bara ett exempel. Varför tror du de sålde alla sina restauranger? För att de kommer komma tillbaka? Inte så länge Putin lever i vart fall och inte på många många årtionden!

Så sluta drömma och jag tog bara ett exempel så du kan ha förmågan att förstå.

Jag tror McD tycker där är för hög politisk risk, ja. Politisk risk är också risk för bojkotter av konsumenter i väst. Jag vet inte varför du tror att jag drömmer, antagligen för att du inte läst diskussionen.
Citera
2022-08-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Förlåt mig klippningen- det är just dessa två passager i din postning jag vill ge tankar kring...

Zelensky har sagt att Krim skall återgå till Ukraina- det är i denna stund stulet och ockuperat av Ryssland så det finns ingen som helst reson i att Krim skall förvaltas av annan än Ukraina. Krim är ukrainsk territorium och erkänt av världen som just sådan. All rysk makt skall ut ur Ukraina innan en fredsförhandling med skadeståndsanspråk och allt annat som följer med skriftandet om fred ens kan påbörjas, hela djävla Luhansk och Donetsk skall tömmas på rysk överhet.

Så där har jag läst att de ukrainska villkoren ligger inför en eventuellt kommande fred. Sanktioner mot Ryssland- då ganska timida, lades redan vid det ryska intåget av Krim (2014) och dessa nuvarande sanktioner kommer sannolikt inte lättas förrän Krim är återbördat i fullgott skick. Jag har svårt tro att ukrainska medborgare- med alla deras uppoffringar, all sorg och förstörelse- låter sig nöjas med mindre än att Ryssland i skam och mangrant lämnar deras land för att aldrig någonsin komma åter.

Ukraina har minst att säga i frågan. Det är väst som bestämmer. Väst har i princip redan erkänt Krim, som ryskt genom att reagera ganska mjukt 2014. Så det beror på hur folket i EU (Tyskland och Frankrike) reagerar över vintern. Men Ryssland kommer få betala kulor. Och om Jag var Ukraina så skulle jag låta Luhansk gå. men kräva donetsk kvar
Citera
2022-08-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ett problem är att många inte tror på att Ryssland kommer hålla avtalet. Därför kommer några länder scora utrikespolitiska poäng på att vara säkerhetsgaranter. Exempelvis Kina, Turkiet och Israel (tre länder Ryssland inte vill gruffa med) agerar säkerhetsgaranter och har någon form av trupper där som stödjer Ukraina vid behov. Förhoppningsvis har Ryssland inte Kherson, då är väst-Ukraina mycket lättare att försvara. Ryssland har ett tak på hur stora svarta-havs-flottstyrkor de kan ha.

Ukraina är delvis demilitariserat och det är begränsat hur stor armé de får ha. Vilket är bra, det motverkar också en neonazi-aktig militaristisk kultur.

I bästa fall (som sagt) är de territorier som Ukraina förlorat nu ett land, NovoRussia, som är internationellt erkänt. Det får inte enas med varken Ukraina eller Ryssland på 50 år. (tekniskt komplicerat här hur man löser att det inte bara är ett låtsasland).

Baltikum är med i NATO som vanligt (och det är en del av förhandlingarna att ryssarna accepterar detta). Finland & Sverige får man se vad som händer med. Möjligen kan de användas som förhandlings-bitar, komplicerad detalj och man vet inte helt vad turken gör.

Väst-Ukraina påbörjar resan mot EU men det tar mer än 5 år.

Det är vad jag ser i det scenariet.

Det måste väl ändå vara ryssland arme som måste begränsas i storlek.
Ska någon utfästa säkerhetsgarantier för Ukraina måste det vara USA med amerikansk trupp och flyg på plats i Ukraina.
Den överväldigande majoriteten i den du kallar NovoRussia vill tillhöra Ukraina. Varför skulle de tvingas bli ett eget land mot sin vilja?
Citera
2022-08-28, 22:42
Medlem
Enligt nyheter på Ukrinform nu ikväll skall det ha hörts explosioner och också gevärseld i norra delen av ockuperade Melitopol.

Det skall ha varit så höga ljud att det hörts också i angränsande byar och samhällen.

Motståndsrörelsen verkar ha vuxit men det är svårt att bedöma exakt vad som händer.
Citera
2022-08-28, 22:49
Medlem
Citat:
Förtydligade, de ska naturligtvis betala skadestånd (återuppbyggnad). I praktiken tror jag man löser mycket av det med olja/gas.

EUs tillit till Ryssland är borta så den intäkten kommer försvinna för evigt. Hur skall Putin hitta kunder som kompenserar det enorma bortfallet, är frågan.

Tilliten till Ryssland är väck för låång tid framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in