Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag håller med om att jag tror inte Ukraina kan få tillbaks all mark. Det har jag sagt hela tiden. Speciellt Krim är en röd linje för Putin men även för andra ryska ledare och faktiskt för det ryska folket.
Men frågan är vad är en vinst för Ukraina? Överleva? Vad är en vinst för väst? Finland och Sverige till NATO? Ukraina närmar sig EU? Bloody nose för Ryssland? Ta Krim? Vad är en vinst för Ryssland? Flera rysstroll har brölat nu vinner Ryssland men jag får inte veta vad en vinst är för Ryssland. Själv tror jag Putin har maximalistiska till minimalistiska mål. De maximalistiska gick åt skogen. Minimalistiska behålla Krim och komma in i husvärmen. Det sista kommer kosta pengar.
Förlåt mig klippningen- det är just dessa två passager i din postning jag vill ge tankar kring...
Zelensky har sagt att Krim skall återgå till Ukraina- det är i denna stund stulet och ockuperat av Ryssland så det finns ingen som helst reson i att Krim skall förvaltas av annan än Ukraina. Krim är ukrainsk territorium och erkänt av världen som just sådan. All rysk makt skall ut ur Ukraina innan en fredsförhandling med skadeståndsanspråk och allt annat som följer med skriftandet om fred ens kan påbörjas, hela djävla Luhansk och Donetsk skall tömmas på rysk överhet.
Så där har jag läst att de ukrainska villkoren ligger inför en eventuellt kommande fred. Sanktioner mot Ryssland- då ganska timida, lades redan vid det ryska intåget av Krim (2014) och dessa nuvarande sanktioner kommer sannolikt inte lättas förrän Krim är återbördat i fullgott skick. Jag har svårt tro att ukrainska medborgare- med alla deras uppoffringar, all sorg och förstörelse- låter sig nöjas med mindre än att Ryssland i skam och mangrant lämnar deras land för att aldrig någonsin komma åter.