2022-08-28, 21:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Naturligtvis har de flyttat p.g.a. sanktioner!
Vad får dig att tro annat, jag har varit inblandat i avveckling i Ryssland och det har helt och hållet att göra med sanktioner. Absolut ingenting annat när det gäller teknisk industri

Om du har ett alternativt sätt att få delar och utrustning till Ryssland kommer du att bli mångmiljonär på mindre än en timme.
Det är så trist med dessa kvasispekulationer där folk tror att de resonerar lite förnuftigt och kunnigt på ett forum och nästan får det till en sanning.

Jag tror du missförstår mig. Jag ser sanktioner som ett specialfall av politisk risk. Dvs det är inte så att så fort sanktionerna försvinner så kommer 100% av bolagen tillbaka omedelbart.
Citera
2022-08-28, 21:12
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag skulle vilja tillägga att detta helt utgår från hur kriget går på ukrainskt territorium inklusive Krim. Men kriget har redan spillt över till Ryssland. Ukraina har ingen orsak att acceptera krig på sitt territorium utan att anfalla ryskt. När Ukraina får färre prioriterade mål på ockuperat område och när de närmar sig den ryska gränsen så kommer flygbaser, luftförsvar, militärförläggningar att slås ut även på den ryska sidan (I än högre grad än nu). Även broar och järnvägar. Sådant är krigets dynamik. Det är aldrig bara åt ett håll utan det sprider sig. Krig kan sällan kontrolleras utan får sitt eget liv. Ryssland tappade kontrollen över händelseutvecklingen redan efter en vecka! Då kanske Ryssland tvingas till att mobilisera värnpliktiga bara för att värna sitt eget territorium. Propagandan att kriget gäller Rysslands överlevnad kommer plötsligt bli sann. Krim kanske inte blir viktigast längre när flygvapen och luftvärn slås ut så att Ryssland blir helt oskyddat från luftangrepp från Ukraina och potentiellt NATO. Redan tar Ryssland hem luftvärnsrobotar från Syrien. Den speciella operationen är inte det längre utan hotar Ryssland självt.

Snackas ju om att ryZZarna kommer få rejäla materiella problem om kriget fortsätter. Deras industriella kapacitet räcker inte till för att fortsätta hur länge som helst.

Dessutom får Ukraina ett tekniskt övertag ju fler vapensystem från väst de får.

Så inte orimligt ryzzen kommer hamna i riktigt svårt läge när Ukraina tagit tillbaka sitt territorium.
Citera
2022-08-28, 21:14
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ett problem är att många inte tror på att Ryssland kommer hålla avtalet. Därför kommer några länder scora utrikespolitiska poäng på att vara säkerhetsgaranter. Exempelvis Kina, Turkiet och Israel (tre länder Ryssland inte vill gruffa med) agerar säkerhetsgaranter och har någon form av trupper där som stödjer Ukraina vid behov. Förhoppningsvis har Ryssland inte Kherson, då är väst-Ukraina mycket lättare att försvara. Ryssland har ett tak på hur stora svarta-havs-flottstyrkor de kan ha.

Ukraina är delvis demilitariserat och det är begränsat hur stor armé de får ha. Vilket är bra, det motverkar också en neonazi-aktig militaristisk kultur.

I bästa fall (som sagt) är de territorier som Ukraina förlorat nu ett land, NovoRussia, som är internationellt erkänt. Det får inte enas med varken Ukraina eller Ryssland på 50 år. (tekniskt komplicerat här hur man löser att det inte bara är ett låtsasland).

Baltikum är med i NATO som vanligt (och det är en del av förhandlingarna att ryssarna accepterar detta). Finland & Sverige får man se vad som händer med. Möjligen kan de användas som förhandlings-bitar, komplicerad detalj och man vet inte helt vad turken gör.

Väst-Ukraina påbörjar resan mot EU men det tar mer än 5 år.

Det är vad jag ser i det scenariet.

Ok, skadestånd? Sanktioner?
Citera
2022-08-28, 21:18
Medlem
Nyheter på "flash Ukraine twitter", bland annat:

1) En kemisk fabrik i Makiivka, Donetsk region, står i brand.

2) Det brinner också nära Sevastopol.

Jag vet inte om branden nära Sevastopol är den tidigare rapporterade branden i Cape Fiolent, där det hörts explosioner.
Citera
2022-08-28, 21:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ok, skadestånd? Sanktioner?

Det är en sån sak som jag tror är parametrar i en förhandling. Ryssland kan få betala lite skadestånd och få mycket territorium, mycket sanktioner och mycket territorium, etc...

Vissa sanktioner kommer nog att kvarstå i lång tid hursomhelst. Vi kommer också att se en rustning i hela öst- och centraleuropa. Tysken har vaknat. På lång sikt blir det en game-changer. Ser man på riktigt lång sikt håller det inte att EU har så lite kärnvapen som det har heller...Vilket EU-land blir först med taktiska kärnvapen? Frankrike hade förr i tiden.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-28 kl. 21:22.
Citera
2022-08-28, 21:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Ni förnekar att NATO/usa har rustat upp Ukraina i flera års tid.

Men påstår att Ryssland har planerat detta i flera år.

Ser du hur dumt det låter?
Det låter inte rimligt att ryssarna är så oerhört korkade att de bara plötsligt får en fix idé att invadera sitt grannland och sedan gör det på impuls. Visst, det är tydligt för alla att ryssar är oerhört korkade, men så dumma är de faktiskt inte. Du kan nog vara säker på att detta började planeras för länge sedan. Ryssen invaderade Krim och Donbass för åtta år sedan. De har nog planerat den här invasionen i åtminstone ett decennium.
Citera
2022-08-28, 21:22
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Det är en sån sak som jag tror är parametrar i en förhandling. Ryssland kan få lite skadestånd och mycket territorium, mycket sanktioner och mycket territorium, etc...

Vissa sanktioner kommer nog att kvarstå i lång tid hursomhelst. Vi kommer också att se en rustning i hela öst- och centraleuropa. Tysken har vaknat. På lång sikt blir det en game-changer. Ser man på riktigt lång sikt håller det inte att EU har så lite kärnvapen som det har heller...Vilket EU-land blir först med taktiska kärnvapen?

Va? Ska ryssland få skadestånd, för vad?

Mitt första resonemang kring dina svar är att det är mycket fördelar för ryssland. Ska de få igenom detta krävs nog att de tar hela Ukraina. Tror jag.
Citera
2022-08-28, 21:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Va? Ska ryssland få skadestånd, för vad?

Mitt första resonemang kring dina svar är att det är mycket fördelar för ryssland. Ska de få igenom detta krävs nog att de tar hela Ukraina. Tror jag.

Förtydligade, de ska naturligtvis betala skadestånd (återuppbyggnad). I praktiken tror jag man löser mycket av det med olja/gas.
Citera
2022-08-28, 21:26
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Förtydligade, de ska naturligtvis betala skadestånd (återuppbyggnad). I praktiken tror jag man löser mycket av det med olja/gas.

ok, tack för svar.
Citera
2022-08-28, 21:27
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ska de återuppliva alla 1000- tals de mördat bombat ihjäl och våldtagit till döds också?
Senast redigerad av Draken55 2022-08-28 kl. 21:34.
Citera
2022-08-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
fp

Även om det är en felpost så är det inte fel att jag svarar. Branden i en kemisk fabrik kan ju bero på att Ukraina siktat på vapenlager eller ammunitionslager, möjligen någon oljedepå. Jag har bara en känsla av att Ukraina inte slösar på ammunitionen.
Citera
2022-08-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ett problem är att många inte tror på att Ryssland kommer hålla avtalet. Därför kommer några länder scora utrikespolitiska poäng på att vara säkerhetsgaranter. Exempelvis Kina, Turkiet och Israel (tre länder Ryssland inte vill gruffa med) agerar säkerhetsgaranter och har någon form av trupper där som stödjer Ukraina vid behov. Förhoppningsvis har Ryssland inte Kherson, då är väst-Ukraina mycket lättare att försvara. Ryssland har ett tak på hur stora svarta-havs-flottstyrkor de kan ha.

Ukraina är delvis demilitariserat och det är begränsat hur stor armé de får ha. Vilket är bra, det motverkar också en neonazi-aktig militaristisk kultur.

I bästa fall (som sagt) är de territorier som Ukraina förlorat nu ett land, NovoRussia, som är internationellt erkänt. Det får inte enas med varken Ukraina eller Ryssland på 50 år. (tekniskt komplicerat här hur man löser att det inte bara är ett låtsasland).

Baltikum är med i NATO som vanligt (och det är en del av förhandlingarna att ryssarna accepterar detta). Finland & Sverige får man se vad som händer med. Möjligen kan de användas som förhandlings-bitar, komplicerad detalj och man vet inte helt vad turken gör.

Väst-Ukraina påbörjar resan mot EU men det tar mer än 5 år.

Det är vad jag ser i det scenariet.

Vad är ryssland under den psykotiske dvärgen i kreml om inte "en neonazi-aktig militaristisk kultur"?

putain förlorade när den första soldaten gick över gränsen, eller rättare sagt 2014, då the Russian–Ukrainian Friendship Treaty" var gällande. I avtalet garanterades Ukraina (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Oavsett om putain lyckas mörda hela Ukrainska folket

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in