2022-08-28, 19:52
  #206197
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Nyfiken på dina tankar också.

Ok, vi leker med tanken att du har rätt. ryssen vinner. Så berätta för oss hur specialoperationen tar slut och de kommande 5 åren i Ukraina, ryssland och Europa kommer se ut.

Ukraina skall upphöra som stat, alla som på något sätt stöttat, hjälpt, hållit med Ukraina skall förintas, vi pratar folkmord, förintelse, utradering av allt som på något sätt visar att Ukraina har varit en suverän stat.

Så alternativen är kämpa med bistånd från väst eller förintelse, det är bara att välja…
Citera
2022-08-28, 19:55
  #206198
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysk tvättäkta nazism i sin renaste form. Ryssarna överträffar med hästlängder ISIS.

En rysk terrorist håller upp en skalle från en ukrainsk soldat uppenbarligen har han huggit huvudet av soldaten sen kokat huvudet för att rensa från kött och hjärna, för att sedan stolt visa upp.

Fy fan för dessa ryssar:

https://twitter.com/den_kazansky/status/1563753741697916928?s=20&t=GxYJw2o87lm_JcaOX5oP6A
Kanske inte är en riktig skalle.
Citera
2022-08-28, 19:59
  #206199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det bor över 10 miljoner ryssar i ukraina, rysktalande.

Vill dom tillhöra ryzzland så kan dom flytta till Mozkva
Citera
2022-08-28, 20:02
  #206200
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Nyfiken på dina tankar också.

Ok, vi leker med tanken att du har rätt. ryssen vinner. Så berätta för oss hur specialoperationen tar slut och de kommande 5 åren i Ukraina, ryssland och Europa kommer se ut.

Artikeln är ju lite abstrakt. Den går ju ut på en kompromiss, det betyder att ryssen inte "vinner". Så lite svårt att svara på din fråga utan att veta vad kompromissen är.

F ö är finnens tänk ju kompatibelt med att kriga i lång tid. Han tror att Ryssland i sista änden är mer uthålligt än Ukraina+väst. Så om man är cynisk, kan man kriga i 5 år och sedan ta kompromissen - och ha det som strategi. Det är dock synd om ukrainierna men om de vill det så...Jag gillar inte den strategin personligen av andra skäl, men om vi ska analysera på finnens tänk så är det en väsentlig poäng.

Mao det intressanta är just det att det inte är ett "segra eller dö", och ett empiriskt resonemang istället för rättviseresonemang - ett klart steg fram i debatten som jag ser det.
Citera
2022-08-28, 20:02
  #206201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kan vi få en kommentar från Ukraina-fansen? Mycket välskriven artikel och genomtänkt. Det är bättre att optimera för en bra kompromiss än att optimera för en seger som inte blir till något, enligt mig.

Ett konkret exempel är ju att skicka hjälp som säkrar Ukrainas överlevnad och omöjliggör fullständig seger för ryssarna. Dvs mängder med Stingers, Javelins, evt fortifikationsbyggande (varför hör man aldrig om det sistnämnda? Skicka en satans massa armeringsjärn, cement, grävmaskiner eller vad de nu behöver)

(ska tillägga att jag inte är någon större fan av ovillkorad hjälp till Ukraina övht, men om man nu ska skicka som en politisk kompromiss mellan krigsentusiaster och de som är för fred mot territorium, så är detta the way to go).

Då köper du även resten av artikeln

Även detta:

"Under de sex månader som gått sedan Ryssland invaderade Ukraina har ryska strategiska misslyckanden och ukrainskt motstånd omformat kriget alltmer till ett utnötnings*krig"

"Att hålla igång kriget över tid bygger inte längre enbart på militär makt, utan också på demografisk och industriell makt. Dessutom blir folkligt stöd avgörande för fortsatt krigföring." - Helt rätt

"På dessa punkter har Ryssland en klar fördel i jämförelse med Ukraina" - Här blir det svårare och hålla med rakt av.

Sen svarare de på själva:

"Detta gör utländskt stöd till den mest kritiska faktorn för Ukraina när det gäller att utjämna styrke*förhållandena. "

Ryssarna kan inte använda sitt demografiska övertag - Deras svar korrekt "Av rädsla för att förlora folkligt stöd har Ryssland valt att inte mobilisera folket trots att det lett till personal*brist på de långa frontlinjerna

Så i slutändan handlar det om vilja 1 Rysslands vilja 2 Ukrainas vilja 3 Västs vilja och någon vill säga att de kan mäta den så är de dumma i huvudet. Jag tror Ukrainas är starkast de slåss för sin överlevnad. Det brukar ge effekt

Jag håller med om att jag tror inte Ukraina kan få tillbaks all mark. Det har jag sagt hela tiden. Speciellt Krim är en röd linje för Putin men även för andra ryska ledare och faktiskt för det ryska folket.

Men frågan är vad är en vinst för Ukraina? Överleva? Vad är en vinst för väst? Finland och Sverige till NATO? Ukraina närmar sig EU? Bloody nose för Ryssland? Ta Krim? Vad är en vinst för Ryssland? Flera rysstroll har brölat nu vinner Ryssland men jag får inte veta vad en vinst är för Ryssland. Själv tror jag Putin har maximalistiska till minimalistiska mål. De maximalistiska gick åt skogen. Minimalistiska behålla Krim och komma in i husvärmen. Det sista kommer kosta pengar.
Citera
2022-08-28, 20:04
  #206202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Kanske inte är en riktig skalle.

Då ljuger han eftersom han säger det själv.
Citera
2022-08-28, 20:06
  #206203
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Då ljuger han eftersom han säger det själv.
Dom kanske har kanibaliserat på den.
Citera
2022-08-28, 20:08
  #206204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det bor över 10 miljoner ryssar i ukraina, rysktalande.

Jo vi känner till tillfällig arbetskraftinvandring, varför har de inte flytt hem till ruzzland?
Citera
2022-08-28, 20:09
  #206205
Medlem
Starbacks avatar
Jag anseratt det är hål i huvet att frondera mot Ryssland som EU tanklöst gjorde utan minsta spår av sans eller eftertanke. Snacka om demokratiskt underskott. Utgick dom bara från att undersåtarna skulle acceptera inflation och skenande priser på i stort sett allt? Utgick dom alltså ifrån att medborgarna i skåne skulle ruinera sig på elräkningar redan innan vintern slagit till på allvar.

Gå i krig mot ett land som håller europeer varma och på gott humör. Vilka jävla ledare vi har. Vad fan hade man för sattyg för sig i Ukraina som var värt så stora uppoffringar av undersåtarna. Det är inte dom där jävla russofoberna som betalar priset för EU:s proxikrig mot Ryssland - dom som är så duktiga
på att hata - det är vi vanligt arbetande människor som får dras med konsekvenserna av EU-ledarnas häftiga rysshat. Skänka miljarder till Europas näst mest korrumperade land.

Jag anser och har ansett hela tiden att Ukraina är en Rysk intressesfär. Men jag vidhåller att jag anser att Putin är en totalitär giftmördare.
Citera
2022-08-28, 20:13
  #206206
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter

Gassforsyningen øker raskere enn ventet i Tyskland

"De tyske gasslagrene fylles raskere enn regjeringen har kunnet håpet på. Det kan gi Europas største økonomi et lite pusterom.

Lagringsnivåene var på 81,78 prosent av full kapasitet torsdag, og forventningen var at man ville nå 82,2 prosent fredag, viser en rapport som ble kunngjort søndag.

De siste ukene har Tyskland kjempet for å fylle opp lagrene sine, og arbeidet har gått bedre enn ventet. Det opprinnelige målet var at man skulle nå 75 prosent av full kapasitet innen september. Nå ligger Tyskland an til å kunne fremskynde målet for 1. oktober, som var 85 prosent, til begynnelsen av september. Innen 1. november er målet å ha oppnådd et nivå på 95 prosent av full kapasitet.

– Lagringsenhetene fylles opp raskere enn ventet, kommenterer finansminister Robert Habeck overfor Der Spiegel.

Med 100 prosent vil tysk lagringskapasitet tilsvare 256 terawattimer, som er omtrent en firedel av Tysklands årlige forbruk, ifølge bransjeforeningen Ines."
Citera
2022-08-28, 20:17
  #206207
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då köper du även resten av artikeln

Även detta:

"Under de sex månader som gått sedan Ryssland invaderade Ukraina har ryska strategiska misslyckanden och ukrainskt motstånd omformat kriget alltmer till ett utnötnings*krig"

"Att hålla igång kriget över tid bygger inte längre enbart på militär makt, utan också på demografisk och industriell makt. Dessutom blir folkligt stöd avgörande för fortsatt krigföring." - Helt rätt

"På dessa punkter har Ryssland en klar fördel i jämförelse med Ukraina" - Här blir det svårare och hålla med rakt av.

Sen svarare de på själva:

"Detta gör utländskt stöd till den mest kritiska faktorn för Ukraina när det gäller att utjämna styrke*förhållandena. "

Ryssarna kan inte använda sitt demografiska övertag - Deras svar korrekt "Av rädsla för att förlora folkligt stöd har Ryssland valt att inte mobilisera folket trots att det lett till personal*brist på de långa frontlinjerna

Så i slutändan handlar det om vilja 1 Rysslands vilja 2 Ukrainas vilja 3 Västs vilja och någon vill säga att de kan mäta den så är de dumma i huvudet. Jag tror Ukrainas är starkast de slåss för sin överlevnad. Det brukar ge effekt

Jag håller med om att jag tror inte Ukraina kan få tillbaks all mark. Det har jag sagt hela tiden. Speciellt Krim är en röd linje för Putin men även för andra ryska ledare och faktiskt för det ryska folket.

Men frågan är vad är en vinst för Ukraina? Överleva? Vad är en vinst för väst? Finland och Sverige till NATO? Ukraina närmar sig EU? Bloody nose för Ryssland? Ta Krim? Vad är en vinst för Ryssland? Flera rysstroll har brölat nu vinner Ryssland men jag får inte veta vad en vinst är för Ryssland. Själv tror jag Putin har maximalistiska till minimalistiska mål. De maximalistiska gick åt skogen. Minimalistiska behålla Krim och komma in i husvärmen. Det sista kommer kosta pengar.

Bra svar. Se mitt svar till Sektledaren, svarar även på en del av det du skriver. Jag tror inte Käihkö pratar om "vinna" för väst övht, det är utanför hans kalkyl.

Jag tror också på max-min mål för Putin, och så får man ju se vad en kompromiss skulle leda till, det kommer ju vara resultatet av förhandlingar. En del av förhandlingen kommer antagligen vara att ryssen ger tillbaka en del av vad de tagit i utbyte mot lugn och to, liksom Israel gav tillbaka hela Sinai trots att de tog det från egypterna i ett av deras krig.

En av mina käpphästar är att för världen skulle det vara en stor vinst om Ryssland INTE annekterade land (ens Krim) eftersom det motverkar "land grab wars". Men prioriteten för Ukraina är ju rimligen att inte förlora land, det är nog sekundärt för dem ifall de tappar till ett Novorussia eller till själva Ryssland. Så världen och Ukraina är här i ett motpartsförhållande i förhandlingar. Men min käpphäst är nog utopisk.

Appropå det med demografiskt övertag så har Ryssland det till viss del ändå. De har cirka 5 ggr så många psykopater, spänningssökare, fängelsekunder, folk desperata efter pengar och allt möjligt annat som "fungerar" till att använda som stormtrupper. Dessutom kan de, (liksom väst i princip) ta oljeintäkter och köpa utländska mercenaries för dem. Jag är inte säker på varför, men jag tror Väst har lite spärrar mot att ta den approachen fullt ut.
Citera
2022-08-28, 20:19
  #206208
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kiev har inte kommit många tum närmare att vända kriget under sommaren.
Ryssland har naturligtvis planerat att överfalla Ukraina i många år och var ordentligt förberedda. Det är imponerande att Ukraina hållit emot så här långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in