Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Kan vi få en kommentar från Ukraina-fansen? Mycket välskriven artikel och genomtänkt. Det är bättre att optimera för en bra kompromiss än att optimera för en seger som inte blir till något, enligt mig.
Ett konkret exempel är ju att skicka hjälp som säkrar Ukrainas överlevnad och omöjliggör fullständig seger för ryssarna. Dvs mängder med Stingers, Javelins, evt fortifikationsbyggande (varför hör man aldrig om det sistnämnda? Skicka en satans massa armeringsjärn, cement, grävmaskiner eller vad de nu behöver)
(ska tillägga att jag inte är någon större fan av ovillkorad hjälp till Ukraina övht, men om man nu ska skicka som en politisk kompromiss mellan krigsentusiaster och de som är för fred mot territorium, så är detta the way to go).
Då köper du även resten av artikeln
Även detta:
"Under de sex månader som gått sedan Ryssland invaderade Ukraina har ryska strategiska misslyckanden och ukrainskt motstånd omformat kriget alltmer till ett utnötnings*krig"
"Att hålla igång kriget över tid bygger inte längre enbart på militär makt, utan också på demografisk och industriell makt. Dessutom blir folkligt stöd avgörande för fortsatt krigföring." - Helt rätt
"På dessa punkter har Ryssland en klar fördel i jämförelse med Ukraina" -
Här blir det svårare och hålla med rakt av.
Sen svarare de på själva:
"Detta gör utländskt stöd till den mest kritiska faktorn för Ukraina när det gäller att utjämna styrke*förhållandena. "
Ryssarna kan inte använda sitt demografiska övertag - Deras svar korrekt "Av rädsla för att förlora folkligt stöd har Ryssland valt att inte mobilisera folket trots att det lett till personal*brist på de långa frontlinjerna
Så i slutändan handlar det om vilja 1 Rysslands vilja 2 Ukrainas vilja 3 Västs vilja och någon vill säga att de kan mäta den så är de dumma i huvudet. Jag tror Ukrainas är starkast de slåss för sin överlevnad. Det brukar ge effekt
Jag håller med om att jag tror inte Ukraina kan få tillbaks all mark. Det har jag sagt hela tiden. Speciellt Krim är en röd linje för Putin men även för andra ryska ledare och faktiskt för det ryska folket.
Men frågan är vad är en vinst för Ukraina? Överleva? Vad är en vinst för väst? Finland och Sverige till NATO? Ukraina närmar sig EU? Bloody nose för Ryssland? Ta Krim? Vad är en vinst för Ryssland? Flera rysstroll har brölat nu vinner Ryssland men jag får inte veta vad en vinst är för Ryssland. Själv tror jag Putin har maximalistiska till minimalistiska mål. De maximalistiska gick åt skogen. Minimalistiska behålla Krim och komma in i husvärmen. Det sista kommer kosta pengar.