Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Bra svar. Se mitt svar till Sektledaren, svarar även på en del av det du skriver. Jag tror inte Käihkö pratar om "vinna" för väst övht, det är utanför hans kalkyl.
Jag tror också på max-min mål för Putin, och så får man ju se vad en kompromiss skulle leda till, det kommer ju vara resultatet av förhandlingar. En del av förhandlingen kommer antagligen vara att ryssen ger tillbaka en del av vad de tagit i utbyte mot lugn och to, liksom Israel gav tillbaka hela Sinai trots att de tog det från egypterna i ett av deras krig.
En av mina käpphästar är att för världen skulle det vara en stor vinst om Ryssland INTE annekterade land (ens Krim) eftersom det motverkar "land grab wars". Men prioriteten för Ukraina är ju rimligen att inte förlora land, det är nog sekundärt för dem ifall de tappar till ett Novorussia eller till själva Ryssland. Så världen och Ukraina är här i ett motpartsförhållande i förhandlingar. Men min käpphäst är nog utopisk.
Appropå det med demografiskt övertag så har Ryssland det till viss del ändå. De har cirka 5 ggr så många psykopater, spänningssökare, fängelsekunder, folk desperata efter pengar och allt möjligt annat som "fungerar" till att använda som stormtrupper. Dessutom kan de, (liksom väst i princip) ta oljeintäkter och köpa utländska mercenaries för dem. Jag är inte säker på varför, men jag tror Väst har lite spärrar mot att ta den approachen fullt ut.
Sinai har aldrig varit en del av den storisraeliska drömmen utom hos några få. Sinai var en försvarsbuffer som inte behövdes vid fred.
Andelen tokskallar kan räknas till 5 procent av en befolkning. Ukraina har löst sitt problem att mobilisera "hela" befolkningen. Ryssarna har även andra problem på den fronten och Ukraina har sina.
Kriget kan bli långvarigt och kommer att fortsätta så länge någon av parterna tror att det är större chans att de kan förbättra sin situation än försämra den. När båda parter tror att sannolikheten är högre att det ska bli sämre än bättre, då blir det fred.
Det finns ett klassiskt problem för båda ledarna. De måste kunna sälja freden till sitt folk. Även vinster kan sluta som förluster om inte folket gillar vinsten.