2022-08-28, 20:21
  #206209
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
(Dom förklarar även för fåren att sanktionerna mot ryssland kommer försvinna vid en fred)
Var någonstans står det att sanktionerna kommer att upphävas?

Inga storföretag kommer att flytta tillbaka till Ryssland. Det är uteslutet om inte Ryssland ändrar riktning helt och hållet. Vad gäller sanktionerna så har jag svårt att se att väst skulle tillhandahålla avancerad teknologi för tillverkning av vapen inom någon framtid överhuvudtaget. Börjar Ryssland bygga armé igen så vet man vad som är på gång.

Jag tror inget Ukraina-fan har trott något annat än ett eldupphör är en möjlig lösning. Men frågan är om Ryssland och Ukraina kommer att komma överens om vem som ska ha vad. Den tror jag tyvärr ligger långt borta. Ryssland kommer inte ge upp något land av det de tagit och Ukraina har jag svårt att se att de skulle gå med på det. Möjligen då Donbass och Krim men inget annat.
__________________
Senast redigerad av Conception 2022-08-28 kl. 20:33.
Citera
2022-08-28, 20:24
  #206210
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
Jo vi känner till tillfällig arbetskraftinvandring, varför har de inte flytt hem till ruzzland?

För att dom bor där dom bor och är Rysktalande men har blivit bombade av Ukrainas marionettregim i 8 års tid och även blivit förbjudna att tala sitt eget språk.

Ska det vara så svårt att förstå?
Citera
2022-08-28, 20:25
  #206211
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag anseratt det är hål i huvet att frondera mot Ryssland som EU tanklöst gjorde utan minsta spår av sans eller eftertanke.
Du tänker att de europeiska ledarna skulle vända bort huvudet och blunda för när orcherna från Ryssland våldtar Ukrainska barn och skjuter dem i huvudet?
När de sen invaderar Estland, ska vi blunda då också? Och Polen? Det är bara 24 mil från Ryssland till den svenska gränsen. Vad gör vi när Ivan står här och knackar på? Kanske bäst att be skolorna börja undervisa i ryska redan nu.
Citera
2022-08-28, 20:26
  #206212
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
För att dom bor där dom bor och är Rysktalande men har blivit bombade av Ukrainas marionettregim i 8 års tid och även blivit förbjudna att tala sitt eget språk.

Ska det vara så svårt att förstå?
Det är inte förbjudet att tala ryska i Ukraina och den ukrainska regeringen är demokratiskt vald.
Citera
2022-08-28, 20:26
  #206213
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssland har naturligtvis planerat att överfalla Ukraina i många år och var ordentligt förberedda. Det är imponerande att Ukraina hållit emot så här långt.

Har du någon källa på dina fantasier?

Ni förnekar att NATO/usa har rustat upp Ukraina i flera års tid.

Men påstår att Ryssland har planerat detta i flera år.

Ser du hur dumt det låter?
Citera
2022-08-28, 20:27
  #206214
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
För att dom bor där dom bor och är Rysktalande men har blivit bombade av Ukrainas marionettregim i 8 års tid och även blivit förbjudna att tala sitt eget språk.

Ska det vara så svårt att förstå?

Ljug inte.. Det har varit kålsupare från båda sidor. Inte bara synd om stackars ryssar i ukraina.
Citera
2022-08-28, 20:30
  #206215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra svar. Se mitt svar till Sektledaren, svarar även på en del av det du skriver. Jag tror inte Käihkö pratar om "vinna" för väst övht, det är utanför hans kalkyl.

Jag tror också på max-min mål för Putin, och så får man ju se vad en kompromiss skulle leda till, det kommer ju vara resultatet av förhandlingar. En del av förhandlingen kommer antagligen vara att ryssen ger tillbaka en del av vad de tagit i utbyte mot lugn och to, liksom Israel gav tillbaka hela Sinai trots att de tog det från egypterna i ett av deras krig.

En av mina käpphästar är att för världen skulle det vara en stor vinst om Ryssland INTE annekterade land (ens Krim) eftersom det motverkar "land grab wars". Men prioriteten för Ukraina är ju rimligen att inte förlora land, det är nog sekundärt för dem ifall de tappar till ett Novorussia eller till själva Ryssland. Så världen och Ukraina är här i ett motpartsförhållande i förhandlingar. Men min käpphäst är nog utopisk.

Appropå det med demografiskt övertag så har Ryssland det till viss del ändå. De har cirka 5 ggr så många psykopater, spänningssökare, fängelsekunder, folk desperata efter pengar och allt möjligt annat som "fungerar" till att använda som stormtrupper. Dessutom kan de, (liksom väst i princip) ta oljeintäkter och köpa utländska mercenaries för dem. Jag är inte säker på varför, men jag tror Väst har lite spärrar mot att ta den approachen fullt ut.

Sinai har aldrig varit en del av den storisraeliska drömmen utom hos några få. Sinai var en försvarsbuffer som inte behövdes vid fred.

Andelen tokskallar kan räknas till 5 procent av en befolkning. Ukraina har löst sitt problem att mobilisera "hela" befolkningen. Ryssarna har även andra problem på den fronten och Ukraina har sina.

Kriget kan bli långvarigt och kommer att fortsätta så länge någon av parterna tror att det är större chans att de kan förbättra sin situation än försämra den. När båda parter tror att sannolikheten är högre att det ska bli sämre än bättre, då blir det fred.

Det finns ett klassiskt problem för båda ledarna. De måste kunna sälja freden till sitt folk. Även vinster kan sluta som förluster om inte folket gillar vinsten.
Citera
2022-08-28, 20:32
  #206216
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Var någonstans står det att sanktionerna kommer att upphävas?

Inga storföretag kommer att flytta tillbaka till Ryssland. Det är uteslutet om inte Ryssland ändrar riktning helt och hållet. Vad gäller sanktionerna så har jag svårt att se att väst skulle tillhandahålla avancerad teknologi för tillverkning av vapen inom någon framtid överhuvudtaget. Börjar Ryssland bygga armé igen så vet man vad som är på gång.

Jag tror inget Ukraina-fan har trott något annat än en eldupphör är en lösning. Men frågan är om Ryssland och Ukraina kommer att komma överens om vem som ska ha vad. Den tror jag tyvärr ligger långt borta. Ryssland kommer inte ge upp något land av det de tagit och Ukraina har jag svårt att se att de skulle gå med på det. Möjligen då Donbass och Krim men inget annat.

Jag tror inte företag har flyttat direkt på grund av sanktioner. De har flyttat för att den politiska risken är för hög. Även om Putin säger "jag skojade bara" och kör hem med alla sina stridsvagnar så är skadan skedd. Inte bara litar man inte längre på Putin. Man undrar också vad för tokiga sanktioner väst kan hitta på härnäst. Jag tror faktiskt riskkapital har höjt sina avkastningskrav på alla emerging markets utanför den västliga hemisfären på grund av detta.

"Jag tror inget Ukraina-fan har trott något annat än en eldupphör är en lösning."
Det finns många som skrivit om det här inne, att det först kan hända när ryssarna är tillbaka vid jan 2022 års gräns.
Citera
2022-08-28, 20:34
  #206217
Medlem
Reimers avatar
Men attans, det verkar inte bättre än att orcherna på Krym slarvat med rökningen igen

Citat:
Fire at cape Fiolent after recent explosions

https://liveuamap.com/en/2022/28-august-fire-at-cape-fiolent-after-recent-explosions
Citera
2022-08-28, 20:34
  #206218
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Artikeln är ju lite abstrakt. Den går ju ut på en kompromiss, det betyder att ryssen inte "vinner". Så lite svårt att svara på din fråga utan att veta vad kompromissen är.

F ö är finnens tänk ju kompatibelt med att kriga i lång tid. Han tror att Ryssland i sista änden är mer uthålligt än Ukraina+väst. Så om man är cynisk, kan man kriga i 5 år och sedan ta kompromissen - och ha det som strategi. Det är dock synd om ukrainierna men om de vill det så...Jag gillar inte den strategin personligen av andra skäl, men om vi ska analysera på finnens tänk så är det en väsentlig poäng.

Mao det intressanta är just det att det inte är ett "segra eller dö", och ett empiriskt resonemang istället för rättviseresonemang - ett klart steg fram i debatten som jag ser det.

Men du anser att det är meningslöst att Ukraina gör motstånd och ser att det bara är en tidsfråga innan ryssen vinner.

Så, berätta hur du ser på de kommande 5 åren? Vad händer i Ukraina? ryssland? EU? Hur ser det ut i Europa när ryssland "vinner"?
Citera
2022-08-28, 20:37
  #206219
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte företag har flyttat direkt på grund av sanktioner. De har flyttat för att den politiska risken är för hög. Även om Putin säger "jag skojade bara" och kör hem med alla sina stridsvagnar så är skadan skedd. Inte bara litar man inte längre på Putin. Man undrar också vad för tokiga sanktioner väst kan hitta på härnäst. Jag tror faktiskt riskkapital har höjt sina avkastningskrav på alla emerging markets utanför den västliga hemisfären på grund av detta.
Nej, de har inte flyttat pga sanktioner. De har flyttat för att de inte gillar Ryssland. Så att komma tillbaka är osannolikt. Som F1-toppen sa nyligen så kommer de aldrig mer att köra tävling i Ryssland. Det är ett djärvt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Jag tror inget Ukraina-fan har trott något annat än en eldupphör är en lösning."
Det finns många som skrivit om det här inne, att det först kan hända när ryssarna är tillbaka vid jan 2022 års gräns.
Det finns de extrema på båda sidor. Men jag har fått för mig att de flesta "Ukraina-fans" ändå är sansade. Det intrycket har jag fått i varje fall.
Citera
2022-08-28, 20:38
  #206220
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men du anser att det är meningslöst att Ukraina gör motstånd och ser att det bara är en tidsfråga innan ryssen vinner.

Så, berätta hur du ser på de kommande 5 åren? Vad händer i Ukraina? ryssland? EU? Hur ser det ut i Europa när ryssland "vinner"?

Nja. Jag tänker att ryssarna och ukrainarna kan nå en kompromiss, vilken per definition betyder att ryssen (subjektivt sett från deras vinkel) inte vinner.

Själv gillar jag heller inte termen. Jag föredrar "uppnå politiska och militära mål". På det stora hela har ryssen förlorat, de står sämre om 10 år än de gjorde vintern 2021, relativt sett. Men de har antagligen fått som de ville med Ukraina & NATO, for whatever that's worth.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in