2022-08-25, 21:47
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat

Tack för det! Jag, som de flesta andra, tycker mig direkt se att detta ÄR skumt. Men vill inte direkt avfärda detta innan jag har förstått det fullo, kan jag ha missat något, är det något fundamentalt jag nu inte har förstått? Precis som Vanja säger. Jag vill inte heller tro att Niklas och Vanja enbart har gjort detta i syfte att blåsa folk på pengar. Är den rimligaste förklaringen att även de är förda bakom ljuset? Vilken offentlig person skulle medvetet sätta hela sin trovärdighet på spel på det här sättet?

Fråga 1: är det en blåsning?
Fråga 2: är det i så fall en medveten blåsning?

Alternativt: detta är en supergrej som man bara inte får missa

Ja, vad fan vet du eller jag eller någon egentligen? Men det här är ett diskussionsforum där det är fritt fram att spekulera vilt.

Jag tänkte vidare på det där nedlåtande "dom som är emot oss förstår inte". Så gick det upp för mig att nej, det är tvärtom. Majoriteten av vanjas nft köpare är gänget som inte förstår.

Vem som helst som har och sköter ett hyfsat jobb, besitter förmåga att hushålla sina privata pengar samt har lite allmänbildning, kan förstå krypto i stort (bara läsa på wikipedia). Samma person kan också förstå att woa är, snällast uttryckt , en högriskinvestering, och lite mer krasst uttryckt, en scam.

Jag tror att woa nft köparna kan delas in i följande:

-grupp A, ett fåtal personer, som förstår att det är en högriskinvestering men som köper som en kul grej/de gillar konsten/de kör lite random kryptoinvesteringar för pengar de kan bli av med.
-grupp B, ett tiotal som är "True believers". Detta är sektdelen. De köper allt vanja säger och fantiserar om web3 metaverse framtiden där de svävar runt i bliss som gröna sjöjungfrur med rosa hår. Och allt är fint och snällt och positivt. De är utvalda, speciella, som FÖRSTÅR och vet framtiden, till skillnad från oss icke-förstående FUD normies.
-grupp C, majoriteten (90 %)?

Den stora majoritetsgruppen C består av kvinnor som är
- lågutbildade
- lågavlönade
-ensamstående med barn
-sjukskrivna
-har dåliga kontaktnät

Framförallt har de dålig ekonomi och är i en hyfsat desperat situation (pga en eller fler av ovan punkter). De kan inte ta till sig fakta om krypto eller göra en huvudräkning på huruvida det är rimligt att sälja 10 000 nfts för x antal kronor och bekosta x antal förmåner och ha x i löpande kostnader. MEN de följer vanjas blogg och vanja är en trevlig fluffig person som förekommer i alla möjliga legitima sammanhang (tidningen allers, mama, på populära poddar, i polarn och pyrets reklamkampanjer osv). Vanja säger att om man köper hennes nft för 3000 kr (som sen blev 1100, wow vad generöst av henne att sänka priset!) kommer hon, genom massa avancerad krypto teknik som man inte förstår, göra så att man kan sälja dom för 7 miljoner. Och grupp C litar på Vanja. Vilket inte är orimligt då hon är så pass offentlig, och som hon själv ofta hävdar, varför skulle hon riskera allt för att lura folk på pengar?

Min teori kring den frågan är att vanja går igenom en livskris. Hennes sambo är svårt sjuk och de har två små barn som hon får ta hand om själv, hon själv var utbränd förra året. Hon har en misslyckad karriär som popstjärna bakom sig samt en lång rad egna företag som gått runt men inte tagit någon riktig fart. Hon har visat svart/vitt tänkande och maniskhet i sin blogg i andra sammanhang. Livet blev inte som hon tänkt. Så jag tror att hon har spårat ur och befinner sig själv i grupp B. Hon tror själv på det hon säger och kör något sorts "all in race". Hon drar sig inte för att sälja in en fysisk hubb som är helt orealistisk, för hon är helt övertygad om att oavsett vad så kommer hon lyckas med sitt projekt, för hon VET OCH FÖRSTÅR att krypto/web3/metaverse är framtiden. Och så kommer hon äntligen dit hon alltid skulle, till pengar och status.

Att grupp C är majoritet av köparna förklarar också varför det är så lite aktivitet i discorden. Det är bara ett tiotal (grupp B) som hänger därinne. Det förklarar också varför det inte är mer ilska kring att fysiska hubben är inställd. Grupp C skiter i både communityt och den fysiska hubben. De vill bara casha in på pengarna som vanja lovat, så deras liv kan bli bättre. Om vanja säger att en metaversehub är bättre "för det lockar investerare" så litar grupp C på vanja.

En del i grupp C har nog redan fattat att de blivit lurade, men det är den typen av människor som lägger skulden på sig själva och skäms, och de kommer inte göra något väsen av sig.

Men grupp B däremot kommer äta vanja levande när det till slut skiter sig.
Citera
2022-08-25, 23:56
Medlem
Pragmats avatar

Oj, ja du kan ha rätt. Blir väldigt spännande att se hur det hela kommer utspela sig framöver. Jag tycker att du är saklig i dina argument och att kritiken du riktar har substans. Din klassificering av köparna är också rimlig, hoppas att det inte finns någon från grupp C som åker på en riktig smäll.

Vore intressant om någon från den ”andra sidan” ville ge sig in i diskussionen. Men de kanske är försvinnande få och hänger på andra forum än detta.
Citera
2022-08-26, 09:18
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:

Oj, ja du kan ha rätt. Blir väldigt spännande att se hur det hela kommer utspela sig framöver. Jag tycker att du är saklig i dina argument och att kritiken du riktar har substans. Din klassificering av köparna är också rimlig, hoppas att det inte finns någon från grupp C som åker på en riktig smäll.

Vore intressant om någon från den ”andra sidan” ville ge sig in i diskussionen. Men de kanske är försvinnande få och hänger på andra forum än detta.

Du kan läsa kommentarerna på vanjas blogg under inlägget, för att få en uppfattning om deras syn på saker och ting.

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/ar-nfter-och-krypto-en-scam/

T ex skriver en "Grupp B-person":

"Jag tycker att det är så mycket mer givande att hänga i discorden än scrolla i ”sociala” medier där jag ändå inte får se det jag vill se. Det ger mer mening, mer inspiration och mindre känsla av rastlöshet och att jag borde vara/göra annorlunda. I discorden är en tillräcklig, oavsett ❤️"

Varav vanja svarar:

"Vad FINT, tack! 🙏🏻 Vet att fler (inklusive jag &#129392 känner likadant."
Citera
2022-08-26, 09:46
Medlem
Pragmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Du kan läsa kommentarerna på vanjas blogg under inlägget, för att få en uppfattning om deras syn på saker och ting.

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/ar-nfter-och-krypto-en-scam/

T ex skriver en "Grupp B-person":

"Jag tycker att det är så mycket mer givande att hänga i discorden än scrolla i ”sociala” medier där jag ändå inte får se det jag vill se. Det ger mer mening, mer inspiration och mindre känsla av rastlöshet och att jag borde vara/göra annorlunda. I discorden är en tillräcklig, oavsett ❤️"

Varav vanja svarar:

"Vad FINT, tack! 🙏🏻 Vet att fler (inklusive jag &#129392 känner likadant."

Jo jag ser dem, men tycker att de får orimligt lite mothugg ändå. Finns någon lång kritisk kommentar, som verkar ha ungefär samma syn som du, i övrigt är det mest hejarop.
Citera
2022-08-26, 10:59
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Jo jag ser dem, men tycker att de får orimligt lite mothugg ändå. Finns någon lång kritisk kommentar, som verkar ha ungefär samma syn som du, i övrigt är det mest hejarop.

Vanja måste godkänna kommentarer innan de publiceras.
Citera
2022-08-26, 16:37
Medlem
Jag har köpt en och bryr mig inte om priset eller communityn lr nått. Var bara kul att det var svenskt.

Alla NFT är scam frågan är väl är man scammer om man inte ens förstår det själv?
Senast redigerad av xoxoleah 2022-08-26 kl. 16:41.
Citera
2022-08-26, 18:04
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Jag har köpt en och bryr mig inte om priset eller communityn lr nått. Var bara kul att det var svenskt.

Alla NFT är scam frågan är väl är man scammer om man inte ens förstår det själv?

Åh då är du en "Grupp A" i min teori. Men också tråkigt, jag har ingen åsikt om dig. Låt mig gissa. När woa kraschat rycker du på axlarna och går vidare. Om ethereum rusar iväg och nftcrazen får en rebirth, alltså de två osannolika men möjliga händelserna som skulle möjliggöra att woa faktiskt förverkligas enligt vanjas plan, så säljer du din tjocka sjöjungfru och köper en lyxig charterresa till dubai för pengarna (eller ett gäng andra nfts).

Det som skulle vara spännande är om en blindgalen "Grupp B person" förvillade sig in hit.

Jag skulle tro att vanjas sambo Niklas läser här inne (och han kommer avveckla MR whale kontot och börja köpa upp andrahandsmarknaden från andra konton, men riktigt bra span ändå). Jag har en vag känsla av att han egentligen är en rätt skön snubbe som skulle kunna ge vettiga svar på det man undrar över.

Att kommentera på vanjas blogg däremot ser jag ingen mening med. Hon svarar bara otrevligt på kritik, vilket för övrigt visar hennes brist på affärsmässighet:

"Vi får nog konstatera att vi ser olika på detta, och att tiden får utvisa hur framtiden blir."

Jaså, det är så man svarar en nyfiken läsare och potentiell kund när man enligt egen utsago har ett mission att "utbilda och sprida kunskap om krypto". X antal potentiella kunder läser ju också både kommentaren och svaret. Jag skulle rekommendera att vara trevlig och tillmötesgående, försöka förstå var kritiken kommer ifrån och hitta motivationen hos den potentiella köparen att ändra åsikt.
Citera
2022-08-27, 11:57
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag skulle tro att vanjas sambo Niklas läser här inne (och han kommer avveckla MR whale kontot och börja köpa upp andrahandsmarknaden från andra konton, men riktigt bra span ändå.

Japp, det har redan börjat hända. Efter att det skrevs i denna tråd om Mr Whale har han inte köpt någonting från WoA. Konstigt, han som svepte upp det mesta från andrahandsmarknaden där tidigare under många veckor.

Däremot har två nystartade konton skuttat in och handlat. Den ena heter Flower-Girlish – så att vi inte ska misstänka att det är Niklas som ligger bakom, för det är ju uppenbart en tjej!

Hur länge har de ekonomiska muskler att fortsätta så här? De mystiska investerarna skulle ju kunna lösa problemet förstås. Länge sen man hörde något om dem. Har de fortfarande semester?
Citera
2022-08-27, 14:32
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Japp, det har redan börjat hända. Efter att det skrevs i denna tråd om Mr Whale har han inte köpt någonting från WoA. Konstigt, han som svepte upp det mesta från andrahandsmarknaden där tidigare under många veckor.

Däremot har två nystartade konton skuttat in och handlat. Den ena heter Flower-Girlish – så att vi inte ska misstänka att det är Niklas som ligger bakom, för det är ju uppenbart en tjej!

Hur länge har de ekonomiska muskler att fortsätta så här? De mystiska investerarna skulle ju kunna lösa problemet förstås. Länge sen man hörde något om dem. Har de fortfarande semester?

Jaså minsann, Flower-Girlish. Jag hade satsat på nått mer diskret random och intetsägande, typ AnPgh156.

Jag har också funderat på ekonomin och det nya, deras kommande satsning i metaverse.

Vanja har skrivit att de har ca 200 000 sek i löpande månadskostnader. De sålda ca 2500 nfterna i dagens eth kurs är typ exakt 4 miljoner in. Det ger dem 20 månader. Varav de redan varit igång i typ 5. Så ca 1.5 år till i bästa fall. Men detta är väldigt översiktligt, detta spelar också in:
-de har förmodligen gjort större utlägg i uppstarten
-de gör diverse utlägg typ köper in konst till galleriet, ska dela ut presenter till sina specialare osv
-eth kursen varierar, kan gå ned eller upp, går den upp har jag ingen aning om vad skatten är för den vinsten
-jag har ingen aning om vad det blir för skatt överlag kring de där 4 miljonerna.
-vanja har nämnt att de går in med eget kapital. Förmodligen från deras "babyloonz" som de sålde av i våras. Jag har ingen aning vad de fick för det (koncept med några olika barnprogram).

Men de ska ju satsa inom metaverse nu, och jag är väldigt nyfiken på hur det ska rymmas i deras budget. Såhär skriver vanja:

"Vad gäller vår digitala Hub så tittar vi just nu på olika Metaversearkitekter att jobba ihop med för att skapa det vackraste och härligaste WoA-universumet som det bara går (för hos oss kommer det vara fokus på att HA DET GÖTT 🌻&#128150. Och jag måste säga att jag själv är golvad av vad som går att göra. Jag vet att många kan känna sig trötta på digitala events efter Corona, men jag LOVAR - detta är på en helt annan nivå. I förrgår kikade vi på en plats byggd av en arkitekt vi är intresserad av att eventuellt jobba med - och det var bara SÅ vackert. 😍 En riktig VÄRLD. Och det hade han snickrat fram på två dygn. 🙊 "

Hon har också skrivit att detta ska locka investerare.

För det första förstår jag inte vad de menar med sin metaverse öht. Den här videon säger typ exakt vad jag tycker om metaverse:
https://youtu.be/PjbFU4L9VgA
Sammanfattning: det tillför inget värde som intresserar en konsument. Det som kan tillföra värde finns redan sedan årtionden, ex mmorpg för gamers och typ, VR chat (för dom som vill ha odiskriminerat gruppsex med sina furry- och mangaskolflicksavatarer).

Jag har följande funderingar, blandat smått och stort:

-ska det vara en app, köras på PC eller webbaserat?
-kommer det förutsätta att holders ska köpa sig vr headsets? Och sensorer? Det blir en tröskel att ta sig över både ekonomiskt och användarmässigt.
-eller ska det vara kompatibelt på olika sätt
-ska de bygga/programmera eget? Jag tror knappast det, de tänker sig nog köpa en sådan tjänst av en plattform. Typ en plattform som erbjuder sig att utforma VR space för olika kunder. Finns det ens sånt idag??? Och vad kostar det??? Jag tänker att det blir engångskostnader för design. Sen löpande för support, server, uppdateringar.
-det måste bli tillräckligt attraktivt för att användas, t o m att locka in den innersta sekten bland deras holders kan bli svårt. De kan komma att stå där med en produkt som ingen utnyttjar.
-det ska se så glassigt ut att det kan användas för deras marknadsföring. Vilket egentligen är det enda riktiga syftet med metaversehuben, skapa hype.
-vad är det egentligen som är web3 med det här.

Jag tycker således att detta med en metaverse-hub verkar svårt att genomföra på ett vettigt sätt öht, och fan heller att det kommer inrymmas på deras budget om 4 miljoner.

Så ja, vart är investerarna? Eller en dramatisk uppgång i eth. Jag anar önsketänkande och glädjekalkyl, vilket ju var fallet med den fysiska hubben.

Min gissning är att vanja inte kommer att genomföra en digital hub, hon kommer stryka den i samma anda som med den en fysiska hubben.

Men om det lyckas vore det såklart väldigt spännande att följa.
Citera
2022-08-27, 19:21
Medlem
kaktusplastiks avatar
Nu är det bekräftat ang båda kontona. Smart drag av V&N! När man håller på att bli outad, outar man istället sig själv och låtsas att detta var planen hela tiden. Ur discorden:

Jag vill minnas att hon tidigare skrävlat om floor price som en indikation på att deras projekt går så bra. Varför nämnde hon inte då att de själva höll igång priset? Nej det går man ut med först när man blivit påkommen på Flashback.

Nu är det nog inte lång tid kvar till kollaps. Men det är smart att ta in folks åsikter, för då kan man ju bara säga ”vi gjorde som ni ville” när det går åt helvete.
Citera
2022-08-27, 20:08
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Nu är det bekräftat ang båda kontona. Smart drag av V&N! När man håller på att bli outad, outar man istället sig själv och låtsas att detta var planen hela tiden. Ur discorden:

Jag vill minnas att hon tidigare skrävlat om floor price som en indikation på att deras projekt går så bra. Varför nämnde hon inte då att de själva höll igång priset? Nej det går man ut med först när man blivit påkommen på Flashback.

Nu är det nog inte lång tid kvar till kollaps. Men det är smart att ta in folks åsikter, för då kan man ju bara säga ”vi gjorde som ni ville” när det går åt helvete.

Men HERRE GUD, ja, det här utspelet bekräftar ju min teori om en verklighetsfrånvänd person i livskris som spårat ur, med råge.

Såhär skrev vanja om floor price i en kommentar till en person som ifrågasatte varför det kunde säljas i andrahand:

"För de flesta projekt börjar inte andrahandsförsäljningen förrän projektet är slutsålt, men WoA skiljer sig (SÅKLART &#129392 även här. Anledningen till att folk köper är att de kanske hittat en NFT som de "klickar" mer med, eller att de är ute efter en viss typ till sin samling. Mintar man vet man ju inte vad man får, men köper man så vet man. Alt om någon är mer speciell som du skriver, det är också en anledning.

Vad gäller andrahandsvärdet så ligger vårt floor price (det billigaste man kan köpa en WoA NFT för på andrahandsmarknaden) på 0.07 vilket i dagens kurs är ca 1200 SEK. Det har legat stadigt på 0.07 vilket är extremt bra skulle jag säga. De flesta andra projekt (som inte sålt slut, men även vissa som har sålt slut) har ett avsevärt lägre andrahandspris än mintpriset. Men det har inte vi. Anledningen till det är att vi har ett guldcommunity med diamond hands som inte säljer för billigt. Om ett stort antal ägare säljer billigt så dyker floor pricet, och då upplevs hela projektet som mindre värt. Så det är väldigt bra att vårt community/våra ägare är in it for the long run, tror på det vi bygger och inte är ute efter att tjäna snabba pengar på att sälja NFTerna kvickt.

Vanligast är att floor pricet kan börja klättra först när projektet sålt slut."

Finns under detta inlägg 22 augusti:
https://vanjawikstrom.motherhood.se/me/tack-fina-mama/
(Men hon kanske kommer radera det nu)

Hon påstår ju rakt ut, utan omsvep, att det finns en vital andrahandsmarknad, av helt andra anledningar än att hon själv köper upp den.

Behöver jag ens kommentera orimligheten i att ett företag som behöver köpa upp sina egna produkter är en bra investering?
Citera
2022-08-27, 21:08
Medlem
Pragmats avatar
Hoho jaja. Ingen tvekan längre om att det är en scam, som kanske från början inte var menat som en scam, men nu är de tamej tusan rejält inmålade i ett hörn. Marknadsmanipulation och falsk marknadsföring i en salig röra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in