Citat:
Tack för det! Jag, som de flesta andra, tycker mig direkt se att detta ÄR skumt. Men vill inte direkt avfärda detta innan jag har förstått det fullo, kan jag ha missat något, är det något fundamentalt jag nu inte har förstått? Precis som Vanja säger. Jag vill inte heller tro att Niklas och Vanja enbart har gjort detta i syfte att blåsa folk på pengar. Är den rimligaste förklaringen att även de är förda bakom ljuset? Vilken offentlig person skulle medvetet sätta hela sin trovärdighet på spel på det här sättet?
Fråga 1: är det en blåsning?
Fråga 2: är det i så fall en medveten blåsning?
Alternativt: detta är en supergrej som man bara inte får missa
Tack för det! Jag, som de flesta andra, tycker mig direkt se att detta ÄR skumt. Men vill inte direkt avfärda detta innan jag har förstått det fullo, kan jag ha missat något, är det något fundamentalt jag nu inte har förstått? Precis som Vanja säger. Jag vill inte heller tro att Niklas och Vanja enbart har gjort detta i syfte att blåsa folk på pengar. Är den rimligaste förklaringen att även de är förda bakom ljuset? Vilken offentlig person skulle medvetet sätta hela sin trovärdighet på spel på det här sättet?
Fråga 1: är det en blåsning?
Fråga 2: är det i så fall en medveten blåsning?
Alternativt: detta är en supergrej som man bara inte får missa
Ja, vad fan vet du eller jag eller någon egentligen? Men det här är ett diskussionsforum där det är fritt fram att spekulera vilt.
Jag tänkte vidare på det där nedlåtande "dom som är emot oss förstår inte". Så gick det upp för mig att nej, det är tvärtom. Majoriteten av vanjas nft köpare är gänget som inte förstår.
Vem som helst som har och sköter ett hyfsat jobb, besitter förmåga att hushålla sina privata pengar samt har lite allmänbildning, kan förstå krypto i stort (bara läsa på wikipedia). Samma person kan också förstå att woa är, snällast uttryckt , en högriskinvestering, och lite mer krasst uttryckt, en scam.
Jag tror att woa nft köparna kan delas in i följande:
-grupp A, ett fåtal personer, som förstår att det är en högriskinvestering men som köper som en kul grej/de gillar konsten/de kör lite random kryptoinvesteringar för pengar de kan bli av med.
-grupp B, ett tiotal som är "True believers". Detta är sektdelen. De köper allt vanja säger och fantiserar om web3 metaverse framtiden där de svävar runt i bliss som gröna sjöjungfrur med rosa hår. Och allt är fint och snällt och positivt. De är utvalda, speciella, som FÖRSTÅR och vet framtiden, till skillnad från oss icke-förstående FUD normies.
-grupp C, majoriteten (90 %)?
Den stora majoritetsgruppen C består av kvinnor som är
- lågutbildade
- lågavlönade
-ensamstående med barn
-sjukskrivna
-har dåliga kontaktnät
Framförallt har de dålig ekonomi och är i en hyfsat desperat situation (pga en eller fler av ovan punkter). De kan inte ta till sig fakta om krypto eller göra en huvudräkning på huruvida det är rimligt att sälja 10 000 nfts för x antal kronor och bekosta x antal förmåner och ha x i löpande kostnader. MEN de följer vanjas blogg och vanja är en trevlig fluffig person som förekommer i alla möjliga legitima sammanhang (tidningen allers, mama, på populära poddar, i polarn och pyrets reklamkampanjer osv). Vanja säger att om man köper hennes nft för 3000 kr (som sen blev 1100, wow vad generöst av henne att sänka priset!) kommer hon, genom massa avancerad krypto teknik som man inte förstår, göra så att man kan sälja dom för 7 miljoner. Och grupp C litar på Vanja. Vilket inte är orimligt då hon är så pass offentlig, och som hon själv ofta hävdar, varför skulle hon riskera allt för att lura folk på pengar?
Min teori kring den frågan är att vanja går igenom en livskris. Hennes sambo är svårt sjuk och de har två små barn som hon får ta hand om själv, hon själv var utbränd förra året. Hon har en misslyckad karriär som popstjärna bakom sig samt en lång rad egna företag som gått runt men inte tagit någon riktig fart. Hon har visat svart/vitt tänkande och maniskhet i sin blogg i andra sammanhang. Livet blev inte som hon tänkt. Så jag tror att hon har spårat ur och befinner sig själv i grupp B. Hon tror själv på det hon säger och kör något sorts "all in race". Hon drar sig inte för att sälja in en fysisk hubb som är helt orealistisk, för hon är helt övertygad om att oavsett vad så kommer hon lyckas med sitt projekt, för hon VET OCH FÖRSTÅR att krypto/web3/metaverse är framtiden. Och så kommer hon äntligen dit hon alltid skulle, till pengar och status.
Att grupp C är majoritet av köparna förklarar också varför det är så lite aktivitet i discorden. Det är bara ett tiotal (grupp B) som hänger därinne. Det förklarar också varför det inte är mer ilska kring att fysiska hubben är inställd. Grupp C skiter i både communityt och den fysiska hubben. De vill bara casha in på pengarna som vanja lovat, så deras liv kan bli bättre. Om vanja säger att en metaversehub är bättre "för det lockar investerare" så litar grupp C på vanja.
En del i grupp C har nog redan fattat att de blivit lurade, men det är den typen av människor som lägger skulden på sig själva och skäms, och de kommer inte göra något väsen av sig.
Men grupp B däremot kommer äta vanja levande när det till slut skiter sig.
känner likadant."