2022-08-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även för den som tycker att det blir svårt att få tiden att räcka till för SE:s manövrer i TP:s grandscenario, så borde det ju vara så pass mycket annat som faller på plats med den här teorin att det kunde vara värt att ompröva sina föreställningar som i så fall står i vägen. Om man t.ex. bedömer att det blir svårt för SE att hinna gå sträckan om han startar 23:15 vid bokhandeln och sedan stämplar ut 23:19, då kanske man kan tänka sig att utstämplingstiden i själva verket ligger närmare 23:19:59. Då har SE nästan fem minuter på sig att gå sträckan, snarare än de fyra minuter som TP (som har kollat upp det där) menar räcker gott och väl. Man kan också tänka sig att SE startade en eller ett par minuter innan 23:15 från bokhandeln. Det där Mårten sade om att mannen skulle ha gått efter makarna Palme söderut på Sveavägen när paren skiljdes åt, det låter inte särskilt troligt. Ingen annan hade väl sett någon som följde efter makarna Palme, och Mårten kan (som många andra) ha dragit en felaktig slutsats här utifrån sin egen och Lisbeths tidiga övertygelse om att mannen han såg vid bokhandeln var identisk med den man som några minuter senare sköt Palme. Och Mårten kunde väl knappast föreställa sig att mannen skulle ha (som i grandscenariot) tagit en tvärgata in till Luntmakargatan, passerat genom en byggnad och sedan kommit ut på Sveavägen igen en bra bit söderut. Dessutom behöver vi ju ha någon idé här om anledningen till att SE ställde in mordplanerna och gick tillbaka till jobbet, och en tänkbar sådan förklaring är väl just att han ställde in eftersom makarna Palme hade gjort sällskap med Mårten och hans flickvän en bit söderut längs Sveavägen. Hade SE stannat kvar till 23:15 och sett de här paren skiljas åt, och sett makarna Palme gå helt ensamma söderut, då kanske han hade följt efter dem för att skjuta. Just därför tycker jag att det är rimligt att tänka sig att SE ställde in och började gå tillbaka till Skandia innan paren skiljdes åt. Och sedan när han stötte på makarna Palme igen efter utstämplingen, då var de plötsligt inte längre i sällskap med Mårten och hans flickvän. Och därmed var det som tidigare hade hindrat honom från skjuta borta, och nu slog han till.

Förvirrade inlägg som vanligt från din sida.
Han gav alltså upp(enligt Filter-teorin). Gick tillbaka till jobbet men gick bakvägen ändå, för att?
Stämplade ut, snackade lite... nämnde att han hade lite bråttom till Tunnelbanan..
Gick ut på Sveavägen, men gick norrut mot Odenplan och simsalabim mötte han statsministern!?!

Rätt roligt hur du försöker försvara och hålla fast vid de mest otroliga uppgifterna bara för att ha något eget att spela med. Så många som vill ha en egen story med Stickan. Jisses!
Citera
2022-08-23, 23:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vad skulle du själv ha anfört om du nu sprungit efter några poliser kommit tillbaka och hört någon som lyft några av dina klädesplagg för en polis. När du momentet tidigare hört det sannolikt bästa vittnet talat om annat signalement på gärningsmannen?

Kul sammanfattning. Jag skrattade mig dubbelvikt.

Momentet tidigare? Språngmarschen var 3-4 minuter efter skotten och det påstådda samtalet med LP.

Varför gick han inte fram till GS, eller sa till Windén, om det signalement som hade framkommit?

Innan patrullen gav sig av ... Om han nu ändå på något sätt visste om att de saknade signalement.

Och hur kunde vittnet ta fel på GM och SE, när SE sprang först 3-4 minuter efter skotten?

Tror knappast att AD skulle göra en sån missbedömning, om det nu var han som var "supervittnet".

Nej, det här håller inte. Skandiamannens försvarstal krackelerar från topp till tå.
Citera
2022-08-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kul sammanfattning. Jag skrattade mig dubbelvikt.

Momentet tidigare? Språngmarschen var 3-4 minuter efter skotten och det påstådda samtalet med LP.

Varför gick han inte fram till GS, eller sa till Windén, om det signalement som hade framkommit?

Innan patrullen gav sig av ... Om han nu ändå på något sätt visste om att de saknade signalement.

Och hur kunde vittnet ta fel på GM och SE, när SE sprang först 3-4 minuter efter skotten?

Tror knappast att AD skulle göra en sån missbedömning, om det nu var han som var "supervittnet".

Nej, det här håller inte. Skandiamannens försvarstal krackelerar från topp till tå.

Klart du skrattar när argumenten tar slut! Kan nästan höra hur falskt det lät eftersom du inte ens svarade på frågan.

En stark teori behöver inte sån retorik. (Vilket nog mopspanaren myntat)

Ja hur kunde vittnena ta fel på GMs signalement, med tanke på hur vittnesuppgifterna skiljer sig från mordplatsen?!? Helt otroligt va? Du verkar inte ha läst mer än Stickans uppgifter uppenbarligen!

Det är dina anklagelser som krackelerar och inget annat.
Citera
2022-08-24, 00:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Klart du skrattar när argumenten tar slut! Kan nästan höra hur falskt det lät eftersom du inte ens svarade på frågan.

Ja hur kunde vittnena ta fel på GMs signalement, med tanke på hur vittnesuppgifterna skiljer sig från mordplatsen?!? Helt otroligt va? Du verkar inte ha läst mer än Stickans uppgifter uppenbarligen!

Ta då och förklara hur "supervittnet", som MOP-spanaren tror är AD, kunde förväxla SE med GM.

3-4 minuter efter skotten, när språngmarschen ägde rum.

Det finns inget som tyder på att AD trodde att GM dröjde sig kvar i 3-4 minuter på platsen.

Och om "supervittnet" var någon annan än AD, varför skulle han då tro att GM sprang efter poliserna.

Logiken är inte direkt glasklar, varken i Skandiamannens försvarstal eller bland hans forumadvokater.
Citera
2022-08-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Oavsett var man står så är det väl Palmeutrednings utpekade av Skandiamannen som lösningen som är grunden för att han diskuteras. Det är PU utpekandet som gör Skandiamannen intressant. Jag tycker VG och CA också är omöjliga som gm, men inte går jag in i de trådarna. De är ju inte utpekande av PU som lösningen på mordet och man/jag finner ingen anledning att lägga tid när de ändå inte är utpekade av PU. Typ.
Det är din ingång i tråden. Du är ensam om den hållningen i tråden i princip.

Det stora majoriteten vill veta om det går att dra några nya slutsatser.

Ingen är intresserad av nån som gång på gång upprepar referenser till PU.

Ingen är heller intresserad av upprepade snack om att SE är omöjlig som GM eller Är ett vittne.

Du vill inte veta mer. Det vill en stor majoritet i tråden.
Citera
2022-08-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja självklart hade man satt tilltro till ett mordplatsvittne som första veckan i mars sagt "där är mördaren". Speciellt om en person som säger sig ha varit nära mordet.
Vilket vittne skulle han vara orolig för?
Citera
2022-08-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Ett sätt jag kan komma undan är att smyga in genom bakdörren som personalen på LaCarterie använder, smyga mig förbi kamera och de två väktarna som befinner sig inne på Skandia. Sen gå hem helt öppet"
Det finns ingen dörr på baksidan som le Carrie använde.
Citera
2022-08-24, 05:37
Bannlyst
Kul att SE har så många forumadvokater men ta bara det att han säger att han har förväxlats med GM, bara det är misstänkt nog för att jag om jag var polis skulle gå till botten med honom, sen har vi andra omständigheter dessutom som gör honom misstänkt
Citera
2022-08-24, 07:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ta då och förklara hur "supervittnet", som MOP-spanaren tror är AD, kunde förväxla SE med GM.

3-4 minuter efter skotten, när språngmarschen ägde rum.

Det finns inget som tyder på att AD trodde att GM dröjde sig kvar i 3-4 minuter på platsen.

Och om "supervittnet" var någon annan än AD, varför skulle han då tro att GM sprang efter poliserna.

Logiken är inte direkt glasklar, varken i Skandiamannens försvarstal eller bland hans forumadvokater.

Nu är väl inte frågan till mig, men jag tror så klart inte att AD förväxlade GM med SE.
Om någon nu ens kan tro det.
Det hela handlar om hur SE uppfattade situationen dels mot bakgrund av det som Lisbeth sagt till honom innan och dels det faktum att rock och (från Delsborn även hatt) beskrivs.

Att SE kan ha uppfattat det som att hans signalement är enligt min mening inte alls märkligt utifrån uppgifterna i materialet.
Citera
2022-08-24, 08:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Vet inte om jag uttryckt mig precis så, men det är åt det hållet i.a.f.
Den bör kunna stå på egna ben utan retorisk hjälp eller för den delen osäkra uppgifter i flera led. O.s.v.
Ex. TP's utsvävningar om måndagen den 3/3, påstådda lögnen om utstämplingstiden i TR/HR eller bekännelsebreven.
Här har jag väl fått uppfattningen att de flesta i tråden ändå släppt dessa.
Citera
2022-08-24, 08:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men om man säger att SE kan vara oskyldig är man väl ödmjuk inför uppgifter? Om man däremot säger att det är omöjligt att SE är skyldig och att KP och TP borde bära foliehatt, då är man inte alls det. Men jag kan ju inte köpa uppgifter rakt av som jag tycker är åt skogen, t ex att han haft ett förtroendefullt samtal med LP.

Jag kan ge dig ett exempel vad jag tror om SE var ett vittne. Då var han inomhus när det small. Kom till mordplatsen efter 23.22.20, eller rättare sagt efter att AH hade vänt OP på rygg. Då förklaras fler saker, t ex att han inte hörde LP skrika, det var folk på plats före honom och att han inte såg det pådrag som var, alternativt inte brydde sig om att säga det i förhören. Framstupa sidoläge har han inte sett eller varit med om. Möjligen att det kan vara han som ryckte i benen, men blev avsnäst av AH. Vad tror du om att han var inomhus vid skotten och det scenariot?

Nej, bara för att man säger sig vara det ena eller det andra så betyder det så klart inte man per automatik "är det".
Men jag håller så klart med om att man inte ska köpa saker man tycker är åt skogen utan i så fall argumentera för varför.

Gällande TP så bör han nog bekläs med en foliehatt.
Podd-avsnitten med Granskarna som granskar, tyckte jag var rätt bra även om det ibland blev lite rörigt.
Flera argument mot Wall, men framförallt Borgnäs träffar även TP och MG, men dessa nämndes inte alls vilket gjorde att trovärdigheten för "Granskarna"(AC och PW) tyvärr sjönk.
Det blev mer ett förtroende-spel där motståndare till SE-teorin skulle göras ned.
Citera
2022-08-24, 08:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu är väl inte frågan till mig, men jag tror så klart inte att AD förväxlade GM med SE.
Om någon nu ens kan tro det.
Det hela handlar om hur SE uppfattade situationen dels mot bakgrund av det som Lisbeth sagt till honom innan och dels det faktum att rock och (från Delsborn även hatt) beskrivs.

Att SE kan ha uppfattat det som att hans signalement är enligt min mening inte alls märkligt utifrån uppgifterna i materialet.
Anders D berättade att han hade sett en man i lång mörk rock. Tror du att det var SE han hade sett? Eller tror du att han hade sett SE:s dubbelgångare, dvs. mannen som såg ut som SE och som strax efter mordet skall ha setts hoppa in i en Opel som försvann i hög fart? Eller tänker du dig att Anders D såg en helt annan och tredje person, och som hade lång mörk rock precis som SE och hans dubbelgångare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in