2022-08-23, 13:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Med tanke på hur otroligt dålig koll han har så är det ytterst osannolikt att han inte befann sig på platsen ja , det är svårt att komma fram till något annat. Det är en logisk och rimlig slutsats. Det går dock inte att helt utesluta att han ändå var där såklart
Om detta samtal hade ägt av rum mellan SE och LP på det vis som se beskrev så måste helt enkelt någon annan ha uppfattat det.
Nåt annat är helt omöjligt det befann sig uppåt 10 personer på platsen vid denna tidpunkt de stod tätt på denna mycket begränsade yta.

Det är omöjligt att ingen skulle hört eller lagt märke till denna konversation. Inget i materialet stödjer att detta hänt eller att SE gjort sin berömda språng marsch, iaf inte som vittne.

Om jag hittar igen mitt inlägg kan jag länka det igen absolut.

"Otroligt dålig koll", men du ger endast Lisbeth-samtalet som exempel? Det måste väl då finnas mer?

Varför måste någon annan ha uppfattat detta? Och vad vet vi egentligen?
Vi vet att ingen annan nämnt något, det är det enda.

Ett annat argument här tidigare har varit att Karin J. punktmarkerat Lisbeth och där med borde(?) ha nämnt samtalet. Karin J. nämner dock inte heller andra saker vi fått från andra uppgifter. Att Leif L. skulle ha hjälpt GS med försöken att få in Lisbeth i polisbilen. Att Lisbeth sprang ut i gatan.
Ett annat från Lampers är ljudnivån från skotten som borde gjort Lisbeth lomhörd för en tid och därmed oförmögen att föra ett samtal.

Omöjligt att samtalet ägt rum går inte att hävda anser jag.
Citera
2022-08-23, 15:10
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Med tanke på hur otroligt dålig koll ...
Om detta samtal hade ägt av rum mellan SE och LP på det vis som se beskrev så måste helt enkelt någon annan ha uppfattat det.
Nåt annat är helt omöjligt det befann sig uppåt 10 personer på platsen vid denna tidpunkt de stod tätt på denna mycket begränsade yta.

Det är omöjligt att ingen skulle hört eller lagt märke till denna konversation. Inget i materialet stödjer att detta hänt eller att SE gjort sin berömda språng marsch, iaf inte som vittne.

Om jag hittar igen mitt inlägg kan jag länka det igen absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Otroligt dålig koll", men du ger endast Lisbeth-samtalet som exempel? Det måste väl då finnas mer?

Varför måste någon annan ha uppfattat detta? Och vad vet vi egentligen?
Vi vet att ingen annan nämnt något, det är det enda.
...
Omöjligt att samtalet ägt rum går inte att hävda anser jag.

Nja, nu är det ju så att ett centralt vittne säger att LP pratar hela tiden. Vittnet säger också att LP sa att, "däråt sprang han och så reste hon sig upp och stod och pekade in mot gränden". Då måste någon förstås ha frågat. Det frågar förhörsledaren förstås inte om i förhöret.

Det är AH som är vittnet och hon hör LP "prata mycket". Och inte alls som anhängarna försöker påtala att hon skulle var helat utslagen, okontaktbar osv.
Citera
2022-08-23, 15:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Nja, nu är det ju så att ett centralt vittne säger att LP pratar hela tiden. Vittnet säger också att LP sa att, "däråt sprang han och så reste hon sig upp och stod och pekade in mot gränden". Då måste någon förstås ha frågat. Det frågar förhörsledaren förstås inte om i förhöret.

Det är AH som är vittnet och hon hör LP "prata mycket". Och inte alls som anhängarna försöker påtala att hon skulle var helat utslagen, okontaktbar osv.

Ja, även detta med att Lisbeth pekar är en uppgift som SE också kommer med.
Alternativ-förklaringen som med mycket annat är att det är "enkelt att gissa"?
Eller "läst i media", där det blir upp till oss som tvivlar att kontrollera.
Citera
2022-08-23, 15:50
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att ständigt återupprepa att man öppen är så klart inte detsamma som att vara ödmjuk inför uppgifter. Så nog har det som skrivits gått fram, därav min kommentar och mina fortsatta inlägg.
Håller alltså inte alls med det du försöker påstå.

Argumenten för att hans uppgifter skulle peka på skuld är inte på något sätt starka "heller".
Det finns med all tydlighet en rad uppgifter till stöd för SE's utsagor.

Men om man säger att SE kan vara oskyldig är man väl ödmjuk inför uppgifter? Om man däremot säger att det är omöjligt att SE är skyldig och att KP och TP borde bära foliehatt, då är man inte alls det. Men jag kan ju inte köpa uppgifter rakt av som jag tycker är åt skogen, t ex att han haft ett förtroendefullt samtal med LP.

Jag kan ge dig ett exempel vad jag tror om SE var ett vittne. Då var han inomhus när det small. Kom till mordplatsen efter 23.22.20, eller rättare sagt efter att AH hade vänt OP på rygg. Då förklaras fler saker, t ex att han inte hörde LP skrika, det var folk på plats före honom och att han inte såg det pådrag som var, alternativt inte brydde sig om att säga det i förhören. Framstupa sidoläge har han inte sett eller varit med om. Möjligen att det kan vara han som ryckte i benen, men blev avsnäst av AH. Vad tror du om att han var inomhus vid skotten och det scenariot?
Citera
2022-08-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men om man säger att SE kan vara oskyldig är man väl ödmjuk inför uppgifter? Om man däremot säger att det är omöjligt att SE är skyldig och att KP och TP borde bära foliehatt, då är man inte alls det. Men jag kan ju inte köpa uppgifter rakt av som jag tycker är åt skogen, t ex att han haft ett förtroendefullt samtal med LP.

Jag kan ge dig ett exempel vad jag tror om SE var ett vittne. Då var han inomhus när det small. Kom till mordplatsen efter 23.22.20, eller rättare sagt efter att AH hade vänt OP på rygg. Då förklaras fler saker, t ex att han inte hörde LP skrika, det var folk på plats före honom och att han inte såg det pådrag som var, alternativt inte brydde sig om att säga det i förhören. Framstupa sidoläge har han inte sett eller varit med om. Möjligen att det kan vara han som ryckte i benen, men blev avsnäst av AH. Vad tror du om att han var inomhus vid skotten och det scenariot?

Vad jag ser är det ytterst få som säger att SE GARANTERAT är mördaren, däremot att han är MISSTÄNKT. Å andra sidan finns det ganska många som VET att SE är OMÖJLIG som gärningsman. Som jag brukar säga, vad är då poängen att diskutera?
Citera
2022-08-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Då blir det ganska tajt att hinna se LJ.
Citera
2022-08-23, 18:34
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad jag ser är det ytterst få som säger att SE GARANTERAT är mördaren, däremot att han är MISSTÄNKT. Å andra sidan finns det ganska många som VET att SE är OMÖJLIG som gärningsman. Som jag brukar säga, vad är då poängen att diskutera?

Oavsett var man står så är det väl Palmeutrednings utpekade av Skandiamannen som lösningen som är grunden för att han diskuteras. Det är PU utpekandet som gör Skandiamannen intressant. Jag tycker VG och CA också är omöjliga som gm, men inte går jag in i de trådarna. De är ju inte utpekande av PU som lösningen på mordet och man/jag finner ingen anledning att lägga tid när de ändå inte är utpekade av PU. Typ.
Citera
2022-08-23, 18:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo Gunnar Wall har många förtjänster verkligen. Dock är han ju fastlåst i sitt mötes scenario som är ett hopplöst scenario Han har säkert flera böcker och annat som han vill sälja SE måste bort därmed.

Emellertid får jag inte ihop det hela med SE som både Grandman ochGM.
Det är näst intill omöjligt så länge utstämplingstiden stämmer och så länge det stämmer att som Mårten påstår mannen gick bakom statsministerparet från Grand.
Även för den som tycker att det blir svårt att få tiden att räcka till för SE:s manövrer i TP:s grandscenario, så borde det ju vara så pass mycket annat som faller på plats med den här teorin att det kunde vara värt att ompröva sina föreställningar som i så fall står i vägen. Om man t.ex. bedömer att det blir svårt för SE att hinna gå sträckan om han startar 23:15 vid bokhandeln och sedan stämplar ut 23:19, då kanske man kan tänka sig att utstämplingstiden i själva verket ligger närmare 23:19:59. Då har SE nästan fem minuter på sig att gå sträckan, snarare än de fyra minuter som TP (som har kollat upp det där) menar räcker gott och väl. Man kan också tänka sig att SE startade en eller ett par minuter innan 23:15 från bokhandeln. Det där Mårten sade om att mannen skulle ha gått efter makarna Palme söderut på Sveavägen när paren skiljdes åt, det låter inte särskilt troligt. Ingen annan hade väl sett någon som följde efter makarna Palme, och Mårten kan (som många andra) ha dragit en felaktig slutsats här utifrån sin egen och Lisbeths tidiga övertygelse om att mannen han såg vid bokhandeln var identisk med den man som några minuter senare sköt Palme. Och Mårten kunde väl knappast föreställa sig att mannen skulle ha (som i grandscenariot) tagit en tvärgata in till Luntmakargatan, passerat genom en byggnad och sedan kommit ut på Sveavägen igen en bra bit söderut. Dessutom behöver vi ju ha någon idé här om anledningen till att SE ställde in mordplanerna och gick tillbaka till jobbet, och en tänkbar sådan förklaring är väl just att han ställde in eftersom makarna Palme hade gjort sällskap med Mårten och hans flickvän en bit söderut längs Sveavägen. Hade SE stannat kvar till 23:15 och sett de här paren skiljas åt, och sett makarna Palme gå helt ensamma söderut, då kanske han hade följt efter dem för att skjuta. Just därför tycker jag att det är rimligt att tänka sig att SE ställde in och började gå tillbaka till Skandia innan paren skiljdes åt. Och sedan när han stötte på makarna Palme igen efter utstämplingen, då var de plötsligt inte längre i sällskap med Mårten och hans flickvän. Och därmed var det som tidigare hade hindrat honom från skjuta borta, och nu slog han till.
Senast redigerad av Draifos 2022-08-23 kl. 19:04.
Citera
2022-08-23, 19:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer

Kan vara killen som gjorde mun mot mun på OP som har frågat. Ersson(?) nämner att killen som var blodig runt munnen yttrade något om att någon sprungit in på Tunnelgatan. Han kanske frågade LP vid något tillfälle när de höll på med OP, hon var ju intill.

GS vittnesmål i domstolen är tydligt, LP var fullständigt hysterisk, uppriven och totalt slut.

GS lyckades inte få ett signalement av LP, men SE fick?

Ett vittne som var bland de första på plats berättar att han tog hand om LP tills polis kom till platsen. Är det inte märkligt att detta vittne inte minns att LP pratat med någon och som dessutom såg ut som SE?

Tvivlar du på GS uppfattning om LP tillstånd?
Citera
2022-08-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även för den som tycker att det blir svårt att få tiden att räcka till för SE:s manövrer i TP:s grandscenario, så borde det ju vara så pass mycket annat som faller på plats med den här teorin att det kunde vara värt att ompröva sina föreställningar som i så fall står i vägen. Om man t.ex. bedömer att det blir svårt för SE att hinna gå sträckan om han startar 23:15 vid bokhandeln, och sedan stämplar ut 23:19, då kan man väl tänka sig att utstämplingstiden i själva verket ligger närmare 23:19:59. Då har SE nästan fem minuter på sig att gå sträckan, snarare än de fyra minuter som TP (som har kollat upp det där) menar räcker gott och väl. Man kan också tänka sig att SE startade en eller ett par minuter innan 23:15 från bokhandeln. Det där Mårten sade om att mannen skulle ha gått efter makarna Palme söderut på Sveavägen när paren skiljdes åt, det låter inte särskilt troligt. Ingen annan hade väl sett någon som följde efter makarna Palme, och Mårten kan (som många andra) ha dragit en felaktig slutsats här utifrån sin egen och Lisbeths tidiga övertygelse om att mannen han såg vid bokhandeln var identisk med den man som några minuter senare sköt Palme. Och Mårten kunde väl knappast föreställa sig att mannen skulle ha (som i grandscenariot) tagit en tvärgata in till Luntmakargatan, passerat genom en byggnad och sedan kommit ut på Sveavägen igen en bra bit söderut. Dessutom behöver vi ju ha någon idé här om anledningen till att SE ställde in mordplanerna och gick tillbaka till jobbet, och en tänkbar sådan förklaring är väl just att han ställde in eftersom makarna Palme hade gjort sällskap med Mårten och hans flickvän en bit söderut längs Sveavägen. Hade SE stannat kvar till 23:15 och sett de här paren skiljas åt, och sett makarna Palme gå helt ensamma söderut, då kanske han hade följt efter dem för att skjuta. Just därför tycker jag att det är rimligt att tänka sig att SE ställde in och gick tillbaka till jobbet innan paren skiljdes åt. Och sedan när han stötte på makarna Palme igen efter utstämplingen, då var de plötsligt inte längre i sällskap med Mårten och hans flickvän. Och därmed var det som tidigare hade hindrat honom från skjuta borta, och nu slog han till.

Allt bygger på att TP har livlig fantasi. Varför skulle SE tillbaka till jobbet? För att stämpla ut?
Hade han verkligen skjutit vid Grand, hade han gått tillbaka till jobbet och stämplat ut då också?
Citera
2022-08-23, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Allt bygger på att TP har livlig fantasi. Varför skulle SE tillbaka till jobbet? För att stämpla ut?
Hade han verkligen skjutit vid Grand, hade han gått tillbaka till jobbet och stämplat ut då också?

Ja, att stämpla ut efter mordet ger ett skenbart alibi. SE kan inte ha varit vid Grand och skjutit OP innan han lämnat sin arbetsplats.
Citera
2022-08-23, 19:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
GM kunde inte veta att ingen såg hans ansikte.

Därför kan det vara bra att exponera sig för så många vittnen som möjligt på mordplatsen efter mordet.

I ett senare skede kan SE och försvararen hävda att folk blandar ihop honom med GM. De måste ha sett honom på mordplatsen efter mordet och på tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in