2022-08-23, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Nej men det är vad en del tror var tanken och då påvisade jag orimligheten i det.

"Ett sätt jag kan komma undan är att smyga in genom bakdörren som personalen på LaCarterie använder, smyga mig förbi kamera och de två väktarna som befinner sig inne på Skandia. Sen gå hem helt öppet"
Citera
2022-08-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Oavsett var man står så är det väl Palmeutrednings utpekade av Skandiamannen som lösningen som är grunden för att han diskuteras. Det är PU utpekandet som gör Skandiamannen intressant. Jag tycker VG och CA också är omöjliga som gm, men inte går jag in i de trådarna. De är ju inte utpekande av PU som lösningen på mordet och man/jag finner ingen anledning att lägga tid när de ändå inte är utpekade av PU. Typ.

Varför då inte kontakta de ansvariga för utpekandet? Intressant att du fortsätter hävda att en friad person är den skyldige. På tal om etik och moral.
Citera
2022-08-23, 21:07
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan vara killen som gjorde mun mot mun på OP som har frågat. Ersson(?) nämner att killen som var blodig runt munnen yttrade något om att någon sprungit in på Tunnelgatan. Han kanske frågade LP vid något tillfälle när de höll på med OP, hon var ju intill.

GS vittnesmål i domstolen är tydligt, LP var fullständigt hysterisk, uppriven och totalt slut.

GS lyckades inte få ett signalement av LP, men SE fick?

Ett vittne som var bland de första på plats berättar att han tog hand om LP tills polis kom till platsen. Är det inte märkligt att detta vittne inte minns att LP pratat med någon och som dessutom såg ut som SE?

Tvivlar du på GS uppfattning om LP tillstånd?

Ersson? hmmm. Nyligen sa ni "anhängare" att LP inte var kontaktbar. Hur ska ni ha det?

GS var själv i chock, enligt honom själv. GS kan ju inte heller veta hur LP var under de första tre fyra minuterna. Och som Engström säger så upplevs nog GS som brysk mot LP. Hur kunde Engström veta det om han inte var där?

AH säger att LP pratar mycket/hela tiden iaf första minuterna. AH säger att LP säger och pekar ut vägen var gm tog vägen. Hur kunde Engström veta det om han inte var där?
Senast redigerad av niokilometer 2022-08-23 kl. 21:14.
Citera
2022-08-23, 21:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför skulle SE tillbaka till jobbet? För att stämpla ut?
Exakt. Som några här redan har varit inne på (tror det var 'problem2020' som först kom på det) så var SE:s plan troligen att först skjuta Palme och därefter stämpla ut från jobbet (det perfekta mordet).
Citat:
Hade han verkligen skjutit vid Grand, hade han gått tillbaka till jobbet och stämplat ut då också?
Ja, det här förklarar i så fall också varför SE dagen efter tjatade på han som skötte systemet för in- och utpasseringar på Skandia (Bergström) om utstämplingstiden, och att SE ville ha kontrollen över den. Eftersom det nu hade skitit sig, och SE hade skjutit Palme efter utstämplingen, så fick plan B bli att i stället försöka senarelägga utstämplingstiden med en eller ett par minuter.
Senast redigerad av Draifos 2022-08-23 kl. 21:24.
Citera
2022-08-23, 21:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om SE var Grandmannen och startade efter så kan han inte följt efter makarna Palme många sekunder. Han måste då omedelbart ha korsat Sveavägen. Ett sånt scenario tar ca 2 min och 21 sek till garagedörren på baksidan om man går lite halvraskt utan att anstränga sig - provmätt två gånger med två olika klockor. Till dörren mitt på Skandiahusets baksida tar det 2 min 51 sek.
Låter rimligt. Man undrar ju varifrån Gunnar Wall hade fått det där om att SE skulle ha behövt springa för att hinna.
Citera
2022-08-23, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ersson? hmmm. Nyligen sa ni "anhängare" att LP inte var kontaktbar. Hur ska ni ha det?

GS var själv i chock, enligt honom själv. GS kan ju inte heller veta hur LP var under de första tre fyra minuterna. Och som Engström säger så upplevs nog GS som brysk mot LP. Hur kunde Engström veta det om han inte var där?

AH säger att LP pratar mycket/hela tiden iaf första minuterna. AH säger att LP säger och pekar ut vägen var gm tog vägen. Hur kunde Engström veta det om han inte var där?

Kalla inte mig anhängare bara för att jag inte stänger några dörrar.

Vad Engström säger om GS är inte relevant så länge ingen visar att SE var där. Åtminstone kan vi inte veta om GS var brysk mot LP.

SE visste kanske inte, han var kanske inte där, eller så återvände han som GM till brottsplatsen.

AH påstår väl i två domstolar att LP var okontaktbar.

Kan du berätta när AH påstår att LJ pekar ut flyktvägen?
Citera
2022-08-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Ett sätt jag kan komma undan är att smyga in genom bakdörren som personalen på LaCarterie använder, smyga mig förbi kamera och de två väktarna som befinner sig inne på Skandia. Sen gå hem helt öppet"

Jaa då funkar det
Citera
2022-08-23, 21:34
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kalla inte mig anhängare bara för att jag inte stänger några dörrar.

Vad Engström säger om GS är inte relevant så länge ingen visar att SE var där. Åtminstone kan vi inte veta om GS var brysk mot LP.

SE visste kanske inte, han var kanske inte där, eller så återvände han som GM till brottsplatsen.

AH påstår väl i två domstolar att LP var okontaktbar.

Kan du berätta när AH påstår att LJ pekar ut flyktvägen?

VA. Det är väl verkligen relevant vad Engström säger om GS. Det kan ju visa om han var där. Och det gör det ju. När han säger att GS var brysk mot LP.

Tror du på det att em mördare inför fullt med vittnen återvänder till mordplatsen.

AH säger det i sitt långa förhör i april -86. Att LP pratar mycket och bl.a säger och pekar ut vägen gm tog. Precis som Engström säger.
Citera
2022-08-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Exakt. Som några här redan har varit inne på (tror det var 'problem2020' som först kom på det) så var SE:s plan troligen att först skjuta Palme och därefter stämpla ut från jobbet (det perfekta mordet).

Ja, det här förklarar i så fall också varför SE dagen efter tjatade på han som skötte systemet för in- och utpasseringar på Skandia (Bergström) om utstämplingstiden, och att SE ville ha kontrollen över den. Eftersom det nu hade skitit sig, och SE hade skjutit Palme efter utstämplingen, så fick plan B bli att i stället försöka senarelägga utstämplingstiden med en eller ett par minuter.

I Cluedos värld ja.
Citera
2022-08-23, 21:54
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Låter rimligt. Man undrar ju varifrån Gunnar Wall hade fått det där om att SE skulle ha behövt springa för att hinna.

Rimligt? Det är fakta. Mätt två gånger med två olika klockor. Sen har väl också TP gjort tidsmätning.

Det är nog någon annan än Wall som mätt tokigt via Google-maps initialt och sen har det blivit en sanning. Eller så bluffar man, vilket inte skulle förvåna mig. I vilket fall har man totalsågat TPs uttalande om att det tar ca 4 min till stämpelklockan, 23.15-23.19 utan större ansträngning.
Citera
2022-08-23, 22:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
VA. Det är väl verkligen relevant vad Engström säger om GS. Det kan ju visa om han var där. Och det gör det ju. När han säger att GS var brysk mot LP.

Tror du på det att em mördare inför fullt med vittnen återvänder till mordplatsen.

AH säger det i sitt långa förhör i april -86. Att LP pratar mycket och bl.a säger och pekar ut vägen gm tog. Precis som Engström säger.

Att SE påstår att GS var brysk mot LP bevisar inte att SE var på platsen innan GS anlände.

Finns det någon mer än SE som vittnar om att GS var brysk mot LP?

Jag måste inte tro för att lämna öppet för möjligheten, tycker du det är roligt är det så.

Är det eventuellt så att förhörsledaren lägger orden i munnen på AH, kan du citera lite mer än vad AH säger?

Att SE säger precis vad AH säger är kanske anledningen till att någon i uniform besökte AH, det var nödvändigt att AH stod fast vid sin berättelse som SE i sin tur bygger sin berättelse på?
Citera
2022-08-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det är jag själv som ligger bakom den slutledningen.

Vad andra säger kan vara intressant, men framför allt utgår jag ifrån originalkällorna, d.v.s. förhören.

Budskapen i Skandiamannens försvarstal är:

1. Jo, jag sprang i gränden, men det var efter poliserna.

2. Jo, mitt signalement blev framlagt för en polis på platsen, men jag stod ju precis intill -- så det kan inte vara jag som är gärningsmannen.

Så klart är det du som står för den slutledningen.
Är det dina argument för ett försvarstal? Jösses!
Märker du inte själv hur tunt det är?
Vad skulle du själv ha anfört om du nu sprungit efter några poliser kommit tillbaka och hört någon som lyft några av dina klädesplagg för en polis. När du momentet tidigare hört det sannolikt bästa vittnet talat om annat signalement på gärningsmannen?

Ni lider av Skandia-sjukan allihop ta mej fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in