2022-08-20, 22:26
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Så du menar att man inte kan säga ”Det fega svinet är dött”? Varför inte? Hade det handlat om djuret svin så hade ju detta varit korrekt.

Låter avigt i mina öron när man talar om en människa. Någon språkvetare får hoppa in.
Citera
2022-08-22, 10:06
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag jag tycker inte att Ers nåd är något lämpligt sätt att översätta Your Honour som domartilltal på engelska. (Vilket det verkar som att du är ute efter.) Ers nåd motsvarar mer engelskans Your Grace, som är det formella tilltalet av hertigar, hertiginnor och biskopar i Storbritannien.

Påminner om en konstig grej jag har hört några gånger på engelska: His Nibs. Låter som plural, men jag fattar det som singular. Verkar som His Nibs används när man omtalar en hög person (eller flera?) – aldrig när personen tilltalas. typ Your Nibs? Nej.
Senast redigerad av JanTaliban 2022-08-22 kl. 10:09.
Citera
2022-08-22, 12:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Påminner om en konstig grej jag har hört några gånger på engelska: His Nibs. Låter som plural, men jag fattar det som singular. Verkar som His Nibs används när man omtalar en hög person (eller flera?) – aldrig när personen tilltalas. typ Your Nibs? Nej.
His Nibs är, i likhet med the Grand Poobah eller the Grand Panjandrum en skämtsam eller satirisk beteckning för en - eventuellt mest enligt egen uppfattning - högt uppsatt person. Det är alltså inte på något sätt en sanktionerad titel. Och att tilltala någon med Your Nibs rätt upp i ansiktet skulle för det allra mesta uppfattas som jävligt spydigt och ohövligt.
Citera
2022-08-22, 20:10
Medlem
MaxWalters avatar
Undrar om det i svenskt vardagsspråk anses förmätet att hänvisa till sig själv i tredje person singular (han,hon) istället för första person singular (jag).

Frågan gäller även när en person kallar sig (vi). Första person plural.
Citera
2022-08-22, 23:24
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Undrar om det i svenskt vardagsspråk anses förmätet att hänvisa till sig själv i tredje person singular (han,hon) istället för första person singular (jag).

Ja, det gör det.

Att hänvisa till sig själv i första person plural, däremot, tycker folk är vackert och respektingivande.

”Oj, är det Kungen jag talar med?”, ungefär.
Citera
2022-08-23, 20:05
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Jag vet inte om det är så vanligt att tala om sig själv i tredje person att det finns någon allmän uppfattning i frågan. Själv associerar jag det med dissociation och självömkan, och det ger mig kalla kårar längs ryggraden när jag hör personer i maktposition börja tala om sig själva i tredje person när de har utsatts för kritik. Som Mona Sahlin och den förre generaldirektören för Migrationsverket, Anders Danielsson. Folkpartisten Marit Paulsen brukade göra det också när hon tyckte riktigt synd om sig själv. Fy fan.
Citera
2022-08-23, 23:23
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
De rika de kan, som vi brukar säga i Skåne.
Citat från Tone Sjunnesson i Aftonbladet. Har förvisso bara hört det med skånskt uttal [di rige di kan]. Förekommer detta talesätt även i andra delar i Sverige, eller är det unikt skånskt?
Citera
2022-08-24, 16:29
Avslutad
Varför heter det insida lår men bredsida (fotboll)? Borde det inte heta bredsida lår eller insida fotpass? Vad heter bredsida på engelska?
Citera
2022-08-24, 17:00
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad heter bredsida på engelska?
Side-foot. (To side-foot.)
Citera
2022-08-24, 18:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Citat från Tone Sjunnesson i Aftonbladet. Har förvisso bara hört det med skånskt uttal [di rige di kan]. Förekommer detta talesätt även i andra delar i Sverige, eller är det unikt skånskt?
Känner inte igen det från mellan- eller nordsverige. Och man ska ha klart för sig att de socioekonomiska skillnaderna historiskt har varit större i Skåne än på de allra flesta håll högre upp i landet, så det är inte konstigt om ett sådant ordstäv företrädesvis förekommer i Skåne.
Citera
2022-08-25, 18:32
Avslutad
feldiagnostiserad eller fel diagnostiserad?

Hej

Fick en tanke om att diagnostisera är ett intressant ord ändå. Tror de flesta skulle stava fel på det ordet och skriva diagnotiserad. Spinner man vidare på det så undrar jag om det stavas feldiagnostiserad eller fel diagnostiserad? Ska det särskrivas eller inte?

Söker man på tex feldiagnostiserad förekommer det på Google i många sammanhang och man får ingen varning om stavfel. Men skriver jag feldiagnostiserad här på flashback så varnas jag om stavfel.

Fråga: Stavas det feldiagnostiserad eller fel diagnostiserad och varför?
Fråga 2: Är detta ett intressant ord tycker ni språk-nördar också?

Ha en fin solig dag
Citera
2022-08-25, 18:37
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Fråga: Stavas det feldiagnostiserad eller fel diagnostiserad och varför?
Fråga 2: Är detta ett intressant ord tycker ni språk-nördar också?
Utan en sekunds tvivel så är det korrekta ordet feldiagnostiserad. Annars får du säga felaktigt diagnostiserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in