Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-23, 15:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du vet inte ett skit. Du har dessutom helt fel när det gäller utvecklingen av globala väderrelaterade förluster. Jag har tagit reda på detta nu och dessa har minskat svagt i relation till BNP mellan 1990-2017. Källa: Roger Pielke, 2019, "Tracking progress on the economic costs of disasters under the indicators of the sustainable development goals". Environmental Hazards 18:1, 1-6

Det är lögn. Kostnaderna ökar med mellan 5-10% per år och BNPn ökar inte med motsvarande. Dessutom är inte alla kostnader medtagna i kalkylerna heller.

Det här är historiken bara från USA: https://www.publicpower.org/periodical/article/growing-cost-disasters
Citera
2022-08-23, 15:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
All koldioxid har samma absorptionsband. Hålen sitter på samma ställe. Ökad koldioxidhalt
ger inte ökad absorption (utom lite i absorptionsbandens kanter där absorptionen inte är
helt mättad).

Men nästan 100% av koldioxiden är på väldigt marknära nivå, d.v.s inte så mycket högt upp i atmosfären så det är irrelevant. Det ger dessutom ett ökat termobariskt tryck eftersom det är tyngre än syre och vattenånga.
Citera
2022-08-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
All koldioxid har samma absorptionsband. Hålen sitter på samma ställe. Ökad koldioxidhalt
ger inte ökad absorption (utom lite i absorptionsbandens kanter där absorptionen inte är
helt mättad).
Du missar att den där absorberade fotonen snart återutsänds igen och kan absorberas många gånger på väg från marken ut i rymden. Ju mer CO2, desto svårare får då energin att ta sig ut.
Citera
2022-08-23, 15:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är lögn. Kostnaderna ökar med mellan 5-10% per år och BNPn ökar inte med motsvarande. Dessutom är inte alla kostnader medtagna i kalkylerna heller.

Det här är historiken bara från USA: https://www.publicpower.org/periodical/article/growing-cost-disasters
USA är knappast hela världen. Och du får väl säga det till Lennart Bengtsson i så fall. Du vet han som är professor i dynamisk meteorologi, har varit chef för European Centre for Medium-Range Weather Forecasts och Max Planck Institute for Meterology och International Space Sciene Institute. För jag tog källan från hans bok "Vad händer med klimatatet", reviderad upplaga 2021.
Senast redigerad av Karman 2022-08-23 kl. 15:38.
Citera
2022-08-23, 15:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
USA är knappast hela världen. Och du får väl säga det till Lennart Bengtsson i så fall. Du vet han som är professor i dynamisk meteorologi, har varit chef för European Centre for Medium-Range Weather Forecasts och Max Planck Institute for Meterology och International Space Sciene Institute. För jag tog källan från hans bok "Vad händer med klimatatet", reviderad upplaga 2021.

Han behöver väl räkna igen då. Bara bortfallet från ex. världsfisket är någonting som är uppe i 80 miljarder USD om året nu även om det också eventuellt inkluderar överfiske men är svårt att säga vad som är vilket.
Citera
2022-08-23, 16:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Han behöver väl räkna igen då. Bara bortfallet från ex. världsfisket är någonting som är uppe i 80 miljarder USD om året nu även om det också eventuellt inkluderar överfiske men är svårt att säga vad som är vilket.
Klart det handlar om utfiskning till största del. Har du något som helst bevis för att minskat fiskebestånd beror på förändrat klimat?

Och det är just det jag menar; nu skylls allt på klimatet och CO2 har blivit allt eländes enda förklaringsmodell. Det gör att andra problem glöms bort eller förvärras.
Citera
2022-08-23, 17:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Klart det handlar om utfiskning till största del. Har du något som helst bevis för att minskat fiskebestånd beror på förändrat klimat?

Och det är just det jag menar; nu skylls allt på klimatet och CO2 har blivit allt eländes enda förklaringsmodell. Det gör att andra problem glöms bort eller förvärras.

Det finns mängder med bevis för att koldioxidnivån minskar fiskebeståndet, för vissa arter betydligt mer än andra. Jag har postat det många gånger här i tråden.

Vidare så finns det också andra saker som du heller inte tar med i analysen. Ex. blir vi dummare av ökad koldioxidhalt. Det är också någonting som kostar pengar. Men det tar du inte hänsyn till för det är skitsamma fram tills att hela planeten är lika jävla hjärndöd som dig.
Citera
2022-08-23, 17:18
Medlem
Citat:
Det finns mängder med bevis för att koldioxidnivån minskar fiskebeståndet, för vissa arter betydligt mer än andra. Jag har postat det många gånger här i tråden.
Sen har vi Henrys lag. Varmare vatten kan lösa mindre syre.
Citera
2022-08-23, 18:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sen har vi Henrys lag. Varmare vatten kan lösa mindre syre.
Och koldioxid för den delen. När temperaturen i haven kommer ikapp kanske vi inte kan räkna med en proportionellt sett lika stor sänka?
Sedan har vi även försurningen.

I mina ögon är detta med påverkan på haven och de marina livsförutsättningarna något som sällan belyses. Varken i vetenskaplig litteratur (kan dock ha missat det) eller i mer populär media. En risk som verkar förbises i mångt och mycket.

Det går ju några tiopotenser snabbare nu, men annars är likheterna med perm-trias många.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25859043/

https://www.britannica.com/science/Permian-extinction
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-23 kl. 18:07.
Citera
2022-08-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och koldioxid för den delen.
Koldioxid är betydligt mer komplicerat eftersom större delen inte finns som löst gas utan som HCO3- eller CO3--. Man kan gå tillbaka till Revelle och Bolin som utredde att det innebar att haven kunde ta upp ca tio gånger mindre av vårt CO2 än man tidigare tänkt sig.
Citat:
När temperaturen i haven kommer ikapp kanske vi inte kan räkna med en proportionellt sett lika stor sänka?
Sedan har vi även försurningen.
Det tar några tusen år för vattnet i haven att cirkulera mellan djuphaven och ytan så det är en långsam process. Ett problem som jag inte sett mycket om är att haven inte är i jämvikt utan det sker ständigt en transport av kol från ytan till botten genom dött organiskt material. Lyckas vi utrota allt mer liv i haven saktas den processen in, och jag såg en gång en siffra att utan den skulle haven utgasa CO2 så halten i atmosfären ungefär dubblades.
Citat:
Det går ju några tiopotenser snabbare nu, men annars är likheterna med perm-trias många.
Förhoppningsvis stannar det vid något som mer liknar PETM, om än någon tiopotens snabbare.
Citera
2022-08-23, 18:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Varför började då uppvärmningen 1850?

Här är ett diagram som tydligt visar uppvärmning och solaktivitet.

https://climate.nasa.gov/ask-nasa-climate/2910/what-is-the-suns-role-in-climate-change/

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Detta evinnerliga tjat om konsensus. Över 1100 forskare och andra insatta menar något helt annat. Inte att vi inte påverkar klimatet men att det inte finns någon klimatkris.
För att få sitt namn med på lista måste en meritförteckning mailas till organisationen med motiv varför man vill skriva på.

https://clintel.org/about-us/

Jag har redan kommenterat den där namninsamlingen. Den säger faktiskt ingenting om klimatforskningen, eftersom en försvinnande liten del av de som har skrivit på har någon koppling till den. De är istället random personer som tycker om saker de inte riktigt begriper. Många av huvudnamnen på listan, de som klassas som "ambassadörer", de har kopplingar till olje- och kolindustri och/eller dessa industriers olika lobby- och opinionsbildningsinstitut, och de har alltså en mycket klar bias i frågan (utan för den sakens skull ha nödvändiga kvalifikationer att uttala sig i den).

I korthet kan man säga att listan är en skräplista som inte säger någonting meningsfullt alls, mer än att av världens miljontals individer med någon form av akademisk examen har drygt tusen varit dumma nog att skriva på denna lista.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Bara för att du upprepar lögnen blir den inte sann.
"Studierna" är värdelösa.

Har du över huvud taget läst och satt dig in i hur dessa studier genomförts och vilken metodik som använts?
Jag är övertygad om att du inte har det. Hade du gjort det hade du förstått att metodiken och därmed slutsatsen är gravt felaktig.

Men du kanske tror att någon forskare verkligen har suttit och läst 50000 studier...

Du föreställer dig som vanligt att allting som inte kommer från random skumma bloggar och youtubekonton är fusk, och allt är en konspiration som har kokats ihop av rymdödlorna för att lura oss alla.
Citera
2022-08-23, 18:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Koldioxid är betydligt mer komplicerat eftersom större delen inte finns som löst gas utan som HCO3- eller CO3--. Man kan gå tillbaka till Revelle och Bolin som utredde att det innebar att haven kunde ta upp ca tio gånger mindre av vårt CO2 än man tidigare tänkt sig.

Det tar några tusen år för vattnet i haven att cirkulera mellan djuphaven och ytan så det är en långsam process. Ett problem som jag inte sett mycket om är att haven inte är i jämvikt utan det sker ständigt en transport av kol från ytan till botten genom dött organiskt material. Lyckas vi utrota allt mer liv i haven saktas den processen in, och jag såg en gång en siffra att utan den skulle haven utgasa CO2 så halten i atmosfären ungefär dubblades.

Förhoppningsvis stannar det vid något som mer liknar PETM, om än någon tiopotens snabbare.
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in