2022-08-22, 19:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Skämtar du.
Tidpunkten. Han var på väg hem från jobbet.
Färdriktningen. Han var på väg hem från jobbet.
Det är väl ingen som sagt att han inte var där.

Signalementet. Ingen mordplatsvittne säger att de sett gm som en ljusfryntlig 52åring, i vinterrock, halsduk, stor gubbkeps. Ingen. Tvärtom, 35-40år, mörkhårig. hårda ansiktsdrag.
Löpstilen. KP/HM båda huvudvittnen, LJ,YN, säger att löpstilen påminner om CP. Flera vittnen säger lunkande, lufsande, elefantlik. Så långt från Engström som man kan komma.
Diskrepanser. Det får man alltid om man förhör mer än ett(1) vittne. Ännu mer om förhören kommer långt efteråt.

Försvarstalen. Herregud.
Angrepp på andra vittnen. Ja han har i ett privat brev påtalat deras ev. brister. Ock?
Specialkunskaper om vapen. Special...jo han gjorde typ lumpen 30 år tidigare.

Precis som KP/HM så har du ingenting, mer än ett låst tunnelseende.

Svar: Nej.

Han drog passerkortet kl. 23:19, enligt utredning dagen efter. Han befann sig cirka 20 meter bakom paret när det small, enligt egen utsago. Hade han inte stannat till för att kolla klockan också?

Hur nära var han egentligen före skyltfönstret. Flåsade han Tensonmannen eller OP i nacken?

Han var eventuellt på väg mot bussarna på Odenplan, men vände av någon anledning om.

Tensonmannen, som NF ser, och mannen på Tunnelgatan, som LJ ser, skulle kunna vara SE.

LJ är den ende som ser gärningsmannen utan att det är trafik, motljus och annat störande. Han är dessutom beredd på att observera. Hans beskrivningar gör det inte orimligt att det är SE.

Den löpstil som LJ skildrar påminner om SE:s. Inledningsvis kan hala skor på underlaget ha påverkat.

Diskrepanserna reser en uppsjö frågor som borde ha fått ett svar: Var jackan/rocken mörkblå? Hur länge pratade han med väktarna, om ens alls? Vad hade han för typ av keps? Var han ut något och när? O.s.v.

Ja, det kallas för genus judiciale, försvarstal, när man bemöter en anklagelse: den om signalementet.

Inte bara i ett privat brev, utan även offentligt, i tidningen "Skydd & säkerhet".

Och han hörde på ljudet att det var ett lättare vapen än det som Holmér antog.

Ja, vi ser ljuset i tunneln. Vi har tillräckligt för att kämpa vidare med gott mod.
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-22 kl. 19:07.
Citera
2022-08-22, 19:27
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Haha du är för rolig du, SE har noll koll som Bhjs redogjort för, finns inget som tyder på att han är ett sent vittne, däremot finns det mycket som tyder på att han är gärningsmannen

Det finns ingenting med substans. Att ni här inte har nått det förstår jag. Den beryktade presskonferensen visade med tydlighet att inte ens tre års intensiv utredning gav något. Ingenting. Man undrar då verkligen hur man då fortfarande kan tro, som många här, att Engström skulle vara skyldig.
Citera
2022-08-22, 19:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Återigen bara dravel och påståenden utan ett endast konkret argument.
Har "ibland inslag av genus judiciale"... Jösses!

Du kan ju inte ens stå rakryggat för dina påståenden.
Låt mig gissa att du läst någon annans påstående och apar efter utan kontrollera.

Nej, det är jag själv som ligger bakom den slutledningen.

Vad andra säger kan vara intressant, men framför allt utgår jag ifrån originalkällorna, d.v.s. förhören.

Budskapen i Skandiamannens försvarstal är:

1. Jo, jag sprang i gränden, men det var efter poliserna.

2. Jo, mitt signalement blev framlagt för en polis på platsen, men jag stod ju precis intill -- så det kan inte vara jag som är gärningsmannen.
Citera
2022-08-22, 21:09
Bannlyst
Citat:
Det finns ingenting med substans. Att ni här inte har nått det förstår jag. Den beryktade presskonferensen visade med tydlighet att inte ens tre års intensiv utredning gav något. Ingenting. Man undrar då verkligen hur man då fortfarande kan tro, som många här, att Engström skulle vara skyldig.

Han matcher signalementet, hatar palme ljuger och saknar alibi, tvärtom så är SE spåret de enda som har någon substans
Citera
2022-08-22, 21:54
Medlem
Citat:
Den frågan kan ställas till alla vittnen. typ IM, varför såg du inte AB? YN, varför såg du inte den flyende mannens ansikte? AD varför såg du inte LJ i gränden? Varför såg inte AB när makarna passera honom?(på en meters håll) Varför såg du inte om gm hade rock eller halvlång täckjacka kan man ställa till alla vittnen, varför såg du inte?

Det beror på var man har fokus. Vad man minns. (även var Engström befann sig på den breda trottoaren har betydelse) Det beror också på vilka frågor man får i förhör.
Bortförklaringar. Berätta hur du exakt tänkt dig scenariot.
Citera
2022-08-22, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Så du ansar att det scenariot är fullt möjligt? Det är ju oerhört tidsmässigt snävt i princip omöjligt om ut stämplingstiden stämmer iaf.Dst finns inte nån rimlig förklaring till varför SE skulle ju a springa tillbaka från Grand till kontoret igen.Han måste ha varit så andfådd då dessutom, vilket inte någon väktare säger nåt om.

Presentera gärna dina tankar och hur du får ihop detta scenario
Skulle SE stämplat ut INNAN han gick till Grand ja då blir det ju annat, men det tyder ju inget på.
Jag skulle nog säga, efter att ha satt mig in i det här, att Thomas Petterssons grandscenario är det klart mest troliga av de hittills föreslagna händelseförloppen. Sedan det där med att Gunnar Wall hade invändningar om att SE skulle ha haft svårt att hinna med det här, det hade nog mest att göra med att Petterssons mer rättframma grandscenario krockade med Walls egna teorier om mörkläggningar och Walkie-Talkies.
Senast redigerad av Draifos 2022-08-22 kl. 22:47.
Citera
2022-08-23, 02:20
Medlem
Citat:
Det gjorde han ju när han fick veta att det varit en rekonstruktion utan att han fått vara med.
Vi har ingen aning om han verkligen ville vara med. Även om han skulle gjort sen där språng marschen trots att inget tyder på det så stämmer den inte i tid ambulansen anlände när poliserna sprang iväg SE sprang ju minst en minut senare enligt utsagan. Det går inte ihop oavsett

Skulle han ha gjort språngmarschen i rapport som GM? Varför sa AH att GM hade snygg kropp? Visst var SE smalare i kroppen än ansiktet men snygg kropp? Hur kommer ni runt det?
Citera
2022-08-23, 06:54
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Han matcher signalementet, hatar palme ljuger och saknar alibi, tvärtom så är SE spåret de enda som har någon substans

Tungt tungt. Men att han hatar Palme är nog bara det en överdrift. Ogillar är mer troligt. Skärskådar man vad han säger händer på mordplatsen så ser det ut som alibi argumentet också faller. Signalementet stämmer inte alls. Min avatar så ser du var signalementet drar åt för håll.
Citera
2022-08-23, 07:00
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bortförklaringar. Berätta hur du exakt tänkt dig scenariot.

Scenariot om Engström skrev jag ett inlägg om igår. (som du till och med svarade på)

Menar du att jag ska lösa mordet fullständigt. Då hamnar vi i en annan tråd.
Citera
2022-08-23, 08:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
INGENTING är konstigt i hans berättelse??
Herregud inget nästan går ju ihop han har så dålig koll på vad som skedde på platsen så att det är näst intill uteslutet att han var där under de första minuterna efter mordet.
Tycker påståendet är en rejäl överdrift och att det är snarare tvärtom.

Citat:
Hans beskrivning av LPs beteende stämmer inte alla han säger t.ex att hon var tacksam för all hjälp medan hon i själva verker försökte knuffa bort de som hjäkpte maken,

Att Lisbeth får förtroende för en äldre man och pekar ut flyktväg likväl som nämner GM's signalement är en självklar möjlighet.
Argumenten att Lisbeth några minuter senare på LAC-bandet är i upplösningstillstånd utesluter på inget sätt detta samtal o.s.v. Eller att hon försökte putta bort Hage.

Citat:
SE uppgav ibland att en ung grabb och en ung filcka var framme för att hjälps OP. inland uppger han att det var två unga flickor som var framme o.s.v, Han förefaller inte ens veta detta.

Ett bra exempel på när vi försöker misstänkliggöra uppgifter.
Leif L. verkar tydligen inte heller veta detta? Han nämner 2 flickor, likväl som Bengt Palm.
Jan A. nämner inget alls om livräddande åtgärder, inte heller Delsborn.
Jan-Åke S verkar tydligen inte veta att Hage gav hjärtmassage. Han nämner bara konstgjord andning.
O.s.v.

Citat:
Läs min genomgång pm varför SE inte förefaller varit på platsen strax efter mordet. Jag postade den ja i vintras tror jag.
Att någon efter att ha läst denna ändå tror att SE befann sig på platsen gör mig lite orolig över vissa FB skribenter tanke förmåga faktiskt,

Du får gärna länka ditt tidigare inlägg.

Jag skulle nog vilja påstå att om man inte ser möjligheten att SE kunnat befinna sig på mordplatsen efter skotten så är det oroande, men samtidigt kanske signifikativt här inne.
Citera
2022-08-23, 10:38
Bannlyst
Citat:
Tungt tungt. Men att han hatar Palme är nog bara det en överdrift. Ogillar är mer troligt. Skärskådar man vad han säger händer på mordplatsen så ser det ut som alibi argumentet också faller. Signalementet stämmer inte alls. Min avatar så ser du var signalementet drar åt för håll.

Signalementet stämmer väl,kompakt kropp med kort hals blå täckjacka som HO säger är hans klädsel keps och handledsväska, de han har rätt på angående mordplatsen är saker som stått i media alternativt är lätta att gissa sig till så något alibi finns inte för SE hur gärna ni förnekare än vill ha det
Citera
2022-08-23, 10:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vi har ju dels utlägget om ett vs två skott under tjuvjakt, som togs upp nyligen, men framför allt det som står i PH:s andra PM, att han kunde höra på ljudet att det var ett lättare vapen än tidigare antaget, och att han kunde namnge förslag på vapen. Även i "Skydd & säkerhet" flexar han sina kunskaper. PH misstänkte att han var reservofficer.

Skott under tjuvjakt och vad det säger om saken har jag missat.

I PM:et uppges att SE menar att mordvapnet
knappast kan ha varit en S&W, då en så grovkalibrig ”pistol” skulle ha genererat en kraftigare smäll. SE ska vidare ha ”nämnt” två vapentyper han kände till från sin militärtjänstgöring. Inga förslag. Att någon som gjort värnplikten kan nämna två vapentyper och kallar en revolver för pistol indikerar kanske inte ”specialkunskap”? Försvaret hade för övrigt tjänstepistoler och inga revolvrar vad jag känner till (flygvapnet undantaget).

I Skydd & Säkerhet berättar SE att han hade använt ett mindre och smidigare vapen än GM gjorde. Vet inte heller om detta indikerar ”specialkunskap”. Det är väl ganska uppenbart för många att en stor cowboy-revolver är kanske inte vad man hade valt om man planerade att skjuta statsministern på stan. Han menar också att vapnet kunde döda en elefant. Nja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in