2022-08-22, 20:16
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedeflyer
Du he ej gjort fel! Själv skulle jag vilja köpa en VW ID-4 GTX. Fossilbilar är helt ute…beroende av Putins old school fossila bränslen! Elektriska bilar, tysta och inga avgaser. Bygg ut kärnkraften, köp en elbil!
Putin? Har du koll på varifrån bensin/diesel kommer ifrån? Tror du att det är en "agenda" bakom detta? Vi lever en omställning. Just i detta nu bränns det 75 tusen liter i timmen på Karlshamns verket. Olja som inte producerats i Sverige. För att leverera el till svenska företag Tesla-hyrare.
Citera
2022-08-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Eh så du köpte elbil och bor inte i hus med solpaneler?

Kör billigast med hybrid. Hybrid teknologin är det bästa av två världar.

Dumt att ladda elbilen med solpaneler. Du säljer såklart solelen dyrt på dagen och laddar elbilen från nätet billigt på natten.

Inatt t.ex. kostade elen t.ex. 3.2 öre.
Citera
2022-08-22, 20:23
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Fy fan vad jag älskar min Renault Laguna diesel just nu , årsm 2010 med 27000 mil, 0 kr i avbetalning.

Det som behövs köpas till blir en dieselgenerator till villan över vintern men bara som en försäkring

ifallifall.
Klimatsmart att bibehålla en "liten", något äldre modell. Problem har vi nu i Sverige och andra länder då folket väljer att byta bil vart tredje år. Volvo byggde bilar fram till modellen 740 med tanken att de skulle vara i princip körbara mellan 25-30 år! Saab hade ännu längre tidsperiod på modellen 95(93). Det finns ännu Saab från 90-talet som rullar. Inte så snabbt, men allt beror på hur brottom hen har..
Citera
2022-08-22, 20:23
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag körde 250 mil i juli och gjorde av med 371kWh
Jag pyntade 2.20kr/kWh i juli.
Det blir 3.27kr/milen.

Och din elbils värde minskade den månaden med 10 000 kr (även batteri som slits), eller? Kanske 7000 kr mer än en fossildriven bil?

Värdeminskn o bränsle 250 mil i elbil:
10000/250 +3.27 = 31.27kr/mil.
Dito fossildrivet:
3000/250 +(säg)14 = 26 kr/mil.

Korkat tro eldrivna bilar inte emitterar CO2 och är mer miljövänliga än direktfossildrivna men propaganda lurar ju majoriteter...

Når ts Norrland inom inte alltför många dygn med leksakens räckvidd, var tips att sälja den där vettigt, men knappast lätt med tanke på fasta kostnaderna...
Senast redigerad av ankademiker 2022-08-22 kl. 20:48.
Citera
2022-08-22, 20:24
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Dumt att ladda elbilen med solpaneler. Du säljer såklart solelen dyrt på dagen och laddar elbilen från nätet billigt på natten.

Du kör såklart tim-pris via vilken app?
Citera
2022-08-22, 20:26
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZCpkFLW
Get woke go broke. Skyll dig själv som köpte meme-bilen för att det var inne.

Baserad och fossilpillad.
Citera
2022-08-22, 20:30
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Du kör såklart tim-pris via vilken app?

Skulle alla ha elbilar (vilket inte kommer att ske, halva mänskligheten inte idioter) och ladda dem på natten stiger elpriset även då. Nordpool-priset i elområde 4 är detta dygn över 450 öre hela dygnet*:
https://elspot.nu/dagens-spotpris/timpriser-pa-elborsen-for-elomrade-se4-malmo

* Efter bland annat elcertifikat, energiskatt och moms torde pris närma sig 10 kr/kWh.
Senast redigerad av ankademiker 2022-08-22 kl. 20:35.
Citera
2022-08-22, 20:32
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg

Helt enig. Fy fan vad jag skrattar åt alla fjantar som föll för propagandan.

Du menar att elbil för dyrt för alla? Tänk en vända till så förstår du den stora fördelen med elbil för vissa.
Citera
2022-08-22, 20:35
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS

Vet inte vilket elområde du bor i, men en trend sista veckorna i SE4 har ju varit att elpriset inte sjunker på natten längre, det börjar hända titt som tätt i SE3 också, så att ladda billigt på natten är ingen självklarhet längre i SE3 och SE4.
Citera
2022-08-22, 20:37
Medlem
goofers avatar
Ni får tacka miljöpartiet, först lurade de många att köpa elbilar sen höjde de elpriset 300%.
Allt för att betala för den massinvandring de förespråkar.

Och kom ihåg nu i valet om tre veckor att en röst på S C eller V ger miljöpartiet 4 år till att förstöra svenskars ekonomi, vi har snabbt gått från ett rikt land till att nu knappt få något över på lönen när el och annan energi kostar flera 100 % mer.

Må djävulen ta alla miljöpartister!
Citera
2022-08-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Jag betalar kanske 13 kr milen för min diesel Volvo, inga lån cash. Vad kostar ett lån på en vettig elbil? Finns inte en chans att det är mer lönsamt med en elbil för 700,000 kontra bättre beg vilvo xc70

Du kan ju inte jämföra äpplen med päron. Vem kör en Volvo XC70 frivilligt år 2022..
Citera
2022-08-22, 20:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
* Efter bland annat elcertifikat, energiskatt och moms torde pris närma sig 10 kr/kWh.

Med såna elpriser kommer alla med lite mark i södra Europa sälja solel till svenskar. Helt orimligt m.a.o.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in