2022-08-22, 20:46
Medlem
donald12s avatar
Ja, nu börjar elpriset vara högt även på natten o då blir det dyrt ladda även med timpris.
Vänta bara till vintern är här så kommer vi få se priser på det dubbla.

Finns inget som kan fixa det här problemet de närmaste åren. Danskar o Tyskar kommer köpa all el de kan från Sverige under överskådlig tid.

Det enda som kan rädda oss är att nån grupp helt enkelt saboterar kablarna till kontinenten.

På nordpool utan skatt ,moms, överföring....

Min 4 650,75
Max 6 914,74
Average 5 768,23
Peak 6 119,10
Citera
2022-08-22, 20:46
Medlem
Bolshiess avatar
Det är en av världens bästa familjebilar genom tiderna, någon här får gärna motbevisa mig. Du kan ju va ärlig med ditt bil innehav så kan vi diskutera utifrån det.
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Du kan ju inte jämföra äpplen med päron. Vem kör en Volvo XC70 frivilligt år 2022..
Citera
2022-08-22, 20:48
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Dumt att ladda elbilen med solpaneler. Du säljer såklart solelen dyrt på dagen och laddar elbilen från nätet billigt på natten.

Inatt t.ex. kostade elen t.ex. 3.2 öre.

Elen kostade 4.65 innan moms, skatt, överföring inatt.

Blir ju 7 kr typ när det var som billigast.

Min 4 650,75
Max 6 914,74
Average 5 768,23
Peak 6 119,10
Citera
2022-08-22, 20:49
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Du kan ju inte jämföra äpplen med päron. Vem kör en Volvo XC70 frivilligt år 2022..

Ganska många som gillar bra pålitliga bilar. Kör själv en XC70 2006a, den bara går och går och har ingen värdeminskning. 50000 mil. Var i princip gratis i inköp jämfört med en radiostyrd tesla. Den är också skönare att köra än alla elbilar jag prövat, stolarna är gudomliga, jag kan lasta mer och den är inte det minsta påverkad av snöstormar eller kyla. Startar alltid och jag behöver aldrig stå i elstolpekö som en bög.

Jag behöver heller inte oroa mig för något elnät när jag är ute i den goa vildmarken långt från din sossestad. Överlag 100 gånger bättre än en töntig svennetesla som får motorstopp så fort en snöflinga faller från skyn. Dessutom ser den bättre ut än alla elbilar på marknaden. Visa mig en elKOMBI som slår det för samma pris per mil. Vad kostar en Tesla X? 1 mille? Och den är ändå sämre än en gammal XC70.
Senast redigerad av solstrålar 2022-08-22 kl. 21:01.
Citera
2022-08-22, 20:56
Medlem
Citat:

Varför skulle man inte göra det? Skulle ta den alla dagar i veckan framför en elbil.
Citera
2022-08-22, 21:00
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Jag betalar kanske 13 kr milen för min diesel Volvo, inga lån cash. Vad kostar ett lån på en vettig elbil? Finns inte en chans att det är mer lönsamt med en elbil för 700,000 kontra bättre beg vilvo xc70

Du får väl ändå ta med din kostnad för bilen? Även om du inte har några lån så kostar bilen att äga i värdeminskning och inköp. Ibland kan det vara mer värt att ta lån för en del av bilens värde än att punga ut allt direkt. Men ja du har rätt i att du inte kommer kunna åka i en elbil för 13kr/mil med alla kostnader inräknade.

Hur pålitligt är det att köpa en begagnad elbil som har 10 år på nacken? Då hade jag hellre valt en fossildriven.
Citera
2022-08-22, 21:06
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Skulle alla ha elbilar (vilket inte kommer att ske, halva mänskligheten inte idioter) och ladda dem på natten stiger elpriset även då. Nordpool-priset i elområde 4 är detta dygn över 450 öre hela dygnet*:
https://elspot.nu/dagens-spotpris/timpriser-pa-elborsen-for-elomrade-se4-malmo

* Efter bland annat elcertifikat, energiskatt och moms torde pris närma sig 10 kr/kWh.
Om "världen", (det vill säga alla icke-olje-producerande länder och regioner), skulle kunde komma överens om att det faktiskt kan gå att bli oberoende av Mena, US, RUS, ja då skulle kärnkraften ha en framtid!

Nu pratar Mikael Damberg om kärnkraft?
Vart tog bidrag till kommuner och enskilda medborgare vad avser solpaneler vägen?
MP? Solen?

Sverige är av hävd ett land som bara kan se en lösning åt gången, och den lösningen kommer alltid att vara beroende av vad Aftonbladet och Expressen skriver. Inte vad kunskapen säger om hur vi tillgodoser vår gemensamma energiförsörjning.
Det vore intressant med en "energiminister" med åtminstone 15 hp inom området.
Men det finns knappast inom något parti längre.
Citera
2022-08-22, 21:11
Medlem
boonies avatar
Tesla verkar sälja som smör iaf.
Citera
2022-08-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Om "världen", (det vill säga alla icke-olje-producerande länder och regioner), skulle kunde komma överens om att det faktiskt kan gå att bli oberoende av Mena, US, RUS, ja då skulle kärnkraften ha en framtid!

Nu pratar Mikael Damberg om kärnkraft?
Vart tog bidrag till kommuner och enskilda medborgare vad avser solpaneler vägen?
MP? Solen?

Sverige är av hävd ett land som bara kan se en lösning åt gången, och den lösningen kommer alltid att vara beroende av vad Aftonbladet och Expressen skriver. Inte vad kunskapen säger om hur vi tillgodoser vår gemensamma energiförsörjning.
Det vore intressant med en "energiminister" med åtminstone 15 hp inom området.
Men det finns knappast inom något parti längre.

Bästa är när vi har en invandrare som energiminister.

Araberna är ju kända för sina skarpa sinnen.
Citera
2022-08-22, 21:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?
Ja just nu finns det två begagnade id3 till salu i hela Sverige på blocket. En annons från 13:juli och en från i torsdags.
Båda handlar om att ta över leasingkontrakt. Så trollmor behöver nog inte känna någon panik direkt.
Citera
2022-08-22, 21:23
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med såna elpriser kommer alla med lite mark i södra Europa sälja solel till svenskar. Helt orimligt m.a.o.

O ja, då överföringsinfrastruktur saknas lär Italiens bönder, sporrade av framtida vinst, kravla upp till alperna och lägga kablar och reglerteknik att integrera i den befintliga inftastrukturen redan i september.

Problemet att solen lyser mindre på vintern och inte på natten är visst klimatförnekande att ta upp men löser teknik-killen Bolund!
Citera
2022-08-22, 21:24
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boonie
Tesla verkar sälja som smör iaf.
Jajamen. Alla våra bekanta som bor i Stockholms innerstad antingen redan Leasar en Tesla-vessla lr vill börja göra det.

Dessa fina företrädare för den välbeställda Mede klassen har alla enkelt råd med det.

Det är tillgången på nya Tesla-bilar att leasa, som är den trånga sektorn.

Vi ska' bju' på en hemlighet. Här i Värdegrundens kvarter där alla är för HBTQIA+- & Mångfald, är för stark invandring och är för Miljön och är emot Rasism och emot "Högern", så är att ha el-bil ett socialt måste. Ett villkor.

Skall du här komma nå'n vart i arbetskarriär, i sociala sammanhang och i kärlek, så har du inte fossilbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in