2022-08-22, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jaså? Har du någon motivering till denna anklagelse eller är det ytterligare bara en helt lösryckt och random sak du påstår, likt hur du i den andra klimattråden ville pressa in osäkerhet där den inte är påkallad av några rationella skäl eller bevis? Där du inte ens ville definiera hur eller när denna osäkerhet ska tillämpas. (re: man ska inte "blint tro på klimatmodeller") Du ville att bara ha en osäkerhet och ett tvivel för sakens själva skull. Du ville alltså, som det verkade, undergräva och så tvivel om vetenskaplig kunskap.

Inlägget du svarade på var riktat till MatchDiamonds, vilken kanske vid en snabb överblick kan verka seriös. Det är ju trots allt vetenskapliga ord som 'termodynamik', 'värmeöverföring', och till och med några matematiska formler. Men MatchDiamonds är antingen helt oseriös, eller helt ute och cyklar. Att CO2 driver uppvärmningen är liksom ett faktum. Att påstå att denna teori är felaktig på ett grundläggande plan är ett helt otroligt extraordinärt påstående, med extraordinärt långtgående implikationer om det vore sant.

Det man som läsare får fråga sig är alltså: vilka har rätt? Historiens samtliga forskare som har arbetat med klimatförändringar i typ hundra år, eller MatchDiamonds som med sin högstadiefysik försöker bevisa att de har fel?
Åter en vägg av substanslösa ord. Du kan se ditt eget inlägg som bevis på ditt substanslösa svammel. Är det någon som påstått att CO2 inte är en växthusgas?
Citera
2022-08-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det handlar snarare om att mindre värme lämnar jordytan. Som förklarats för dig kan värme spontant överföras endast från ett varmare till ett kallare medium.
Så bortsett från ordvalet håller du helt med om att det är så här växthuseffekten fungerar, och att CO2 kan göra jorden varmare?
Citera
2022-08-22, 14:27
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Åter en vägg av substanslösa ord. Du kan se ditt eget inlägg som bevis på ditt substanslösa svammel. Är det någon som påstått att CO2 inte är en växthusgas?

MatchDiamonds har droppat ur sig såna här grejer. Hen kör lite snarlik taktik som du gör. Att påstå något väldigt felaktigt/tvivelaktigt, men ibland utan att säga det direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Börja med att titta på vad vetenskapen säger om co2-halt och temperatur, innan du ger dig på global medeltemperatur.

Principen att koldioxid kan höja temperatur måste först bekräftas i kontrollerad miljö innan man kan hävda att koldioxid kan höja temperaturen på en planet. Det har fortfarande inte visats ett enda experiment där koldioxid höjer temperatur.

Citat:
Klimat och väder är inte olika saker. Klimat är väder över tid, det är samma sak med olika tidsspann.

Citat:
Nej, klimatmodellerna klarar inte ens av att modellera moln.
Senast redigerad av anomalign 2022-08-22 kl. 14:31.
Citera
2022-08-22, 14:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så bortsett från ordvalet håller du helt med om att det är så här växthuseffekten fungerar, och att CO2 kan göra jorden varmare?
Jag tänker inte ge mig in i någon evighetsdiskussion om HUR växthuseffekten fungerar med några som uppenbart inte förstår grundläggande fysik. Växthuseffekten är en förutsättning för livet på jorden som vi känner det. Utan den skulle jorden vara djupfryst.
Citera
2022-08-22, 14:41
Medlem
Talespins avatar
https://www.friatider.se/1100-forskare-deklarerar-det-finns-ingen-klimatkris

Citat:
Under ledning av den norske Nobelpristagaren Ivar Giæver har mer än 1.100 vetenskapsmän och forskare undertecknat en deklaration som varnar för att klimatforskningen är ett område som blivit baserat på personlig övertygelse och politiska agendor snarare än egentlig vetenskap.

Det finns ingen klimatkris.

Ni klimatmuppar kan spotta ut sojamjölken och börja leva i verkligheten nu.
Citera
2022-08-22, 14:45
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin

Ännu en sån där namninsamling med namn på "forskare" som vid närmare granskning visar sig vara antingen senildementa pensionärer eller random ingenjörer?
Citera
2022-08-22, 14:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin

Jag hittade en blogg som går igenom några av namnen på en tidigare version av listan. Det är ju som förväntat.

https://www.globalpolitics.se/500-forskarna-protesterar-mot-ipcc-i-upprop-till-fn/
Citera
2022-08-22, 15:03
Medlem
Citat:
Jag tänker inte ge mig in i någon evighetsdiskussion om HUR växthuseffekten fungerar med några som uppenbart inte förstår grundläggande fysik. Växthuseffekten är en förutsättning för livet på jorden som vi känner det. Utan den skulle jorden vara djupfryst.

Vad är i så fall din invändning?
Citera
2022-08-22, 15:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vad är i så fall din invändning?
Invändning mot vad?
Citera
2022-08-22, 15:06
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag hittade en blogg som går igenom några av namnen på en tidigare version av listan. Det är ju som förväntat.

https://www.globalpolitics.se/500-forskarna-protesterar-mot-ipcc-i-upprop-till-fn/

Jag litar nog betydligt mer på dessa personer än idioter som Rockström

Sluta vara klimatbliven och börja leva i verkligheten.
Citera
2022-08-22, 15:21
Medlem
Citat:
Invändning mot vad?

Som jag uppfattade det diskuterade du Xenonens fysik i en diskussion om växthuseffekten. Jag uppfattade att du menade att något var fundamentalt fel där. Men då jag såg att ni i stort verkade överens, undrar jag om du skulle kunna precisera var er uppfattning om fysiken skiljer, och vad det i så fall ger för skillnad?
Citera
2022-08-22, 16:09
Medlem
Citat:
Om du anser det kanske det snarare är MatchDiamond du borde ta diskussionen med eftersom han hävdar att CO2 i atmosfären kyler jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in