Återkom om ett par månader får vi se om du fortfarande har rätt.
Nivån har iaf redan vänt nedåt och jag hittar inget annat år som skulle ha en "dubbeltopp" som det krävs för att den ökande trenden ska fortsätta.
Förresten, ser du jättedippen i grafen när hela världen slutade flyga, när transporterna i princip stannade av och kineserna började låsa in miljontals människor pga covid?
Nivån har iaf redan vänt nedåt och jag hittar inget annat år som skulle ha en "dubbeltopp" som det krävs för att den ökande trenden ska fortsätta.
Förresten, ser du jättedippen i grafen när hela världen slutade flyga, när transporterna i princip stannade av och kineserna började låsa in miljontals människor pga covid?
Nu var ju toppen jag avsåg ett månadsvärde för feb 2022, men det gick alltså över ditt huvud? Förlåt, jag borde ha insett att det var för svårt för dig/er.
Man kan se att isen smält i lika hög hastighet förr, men inte under en lika lång sammanhängande period som i nutid. Hur säker är man på att den moderna perioden inte kommer att vända likt tidigare perioder av snabbt smältande is. De tidigare har ju varit övergående?
En sak jag lärt mig av "klimatforskare" som alltid citeras i media är att allt som har att göra med klimatet beror på "klimatkrisen" och klimatförändringar. Kallt eller varmt, nederbörd eller torka,... det beror alltid på klimatförändringar.
I sak har de inte fel, klimatet förändras alltid. Ibland är det varmt, ibland är det kallt, ibland regnar det, ibland inte. Men de vill skapa panik och manipulera människor och det är så uppenbart. Här är senaste exemplet. Bränder i Kalifornien, beror naturligtvis på klimatförändringar. Inte på att det finns miljontals människor i området och att många beter sig oansvarigt, grillar, kastar fimpar eller skräp i den torra kaliforniska naturen...
En sak är säker: bränder beror inte på klimatförändringar. Man vill få människor att tro det, att Jorden blivit så het att det bokstavligen börjat brinna... Man säger det inte öppet men det är bilden man vill förmedla. "Our Earth is literally on fire!!" som unga gretaider påstår. Facepalm.
Jättebrand slukar lyxhus värda 100 miljoner i USA
KALIFORNIEN
En jättebrand har tvingat hundratals människor att fly sina lyxiga strandvillor i Orange County i Kalifornien, USA.
Elden – som fått namnet ”Kustbranden” – har redan slukat ett 20-tal kåkar som är värda uppåt 100 miljoner kronor.
Enligt forskarna ligger klimatförändringar bakom extremvädret.
...
Tecken på klimatförändringar
Los Angeles Times beskriver branden som ”det senaste tecknet på de dramatiska effekter som klimatförändringar och torka har för brandfaran i Kalifornien”.
Enligt tidningen understryker branden risken för bränder som pågår året runt i delstaten. De flesta skogsbränder sprids med vindar från den heta öknen, men här är det i stället frågan om starka vindar från Stilla havet under en av Kaliforniens ”svala” perioder.
Forskare har under lång tid lyft fram extremvädret i USA, däribland se senaste årens bränder i Kalifornien, som exempel på klimatförändringar i områden som är varma och torra och som blivit torrare med åren samtidigt som nederbörden minskat.
Senast redigerad av stone_sleeper 2022-05-13 kl. 04:49.