Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Kommer du ihåg när du själv räknade på hur mycket som strålade ut från kroppen:
Då var det inte tal om något σ(T1^4-T2^4). Du får bestämma dig hur du räknar, inte hoppa från en metod till en annan och sen försöka jämföra resultaten.
Men du kan ju verkligen inte det här. σT^4 ger inte det som överförs, bara mängden kroppen strålar enligt sin temperatur.
Här har du källa på att σT^4 är formeln för effekten på strålningen från en kropp, och att σ(T1^4-T2^4) är korrekt formel för
värmeöverföring mha strålning.
” If the hot object is radiating energy to its cooler surroundings at temperature Tc, the net radiation loss rate takes the form”
P=eσA(T^4-Tc^4)
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/stefan.html#c2
Det är exakt samma formel som jag har gett dig, men i förenklingens namn så utelämnar jag emissivitet och area eftersom det inte påverkar riktningen på flödet ändå.
Jag märker att du hänger upp dig på ordet ”netto”. Netto är den enda överföring av värme som finns. Det som inte är netto kan inte påverka temperatur, det uppfyller inte definitionen av värme, och inga ekvationer inkluderar någon annan överföring än netto. Det finns inga sammanhang i värmelära där man räknar instrålad energi från den kallare kroppen som ett tillskott till den varmare kroppen.
Båda formlerna finns där överst på sidan.
Jag inser att du är helt okunnig på detta eftersom du inte redan visste det.
Citat:
Alla kroppar strålar ut enligt Plancks strålningslag, och råkar denna strålning träffa en varmare kropp överför den likafullt energi. Vart skulle den annars ta vägen?
Ska vi ta definitionen för energi igen då.
Citat:
Energi:
”energy, in physics, the capacity for doing work. It may exist in potential, kinetic, thermal, electrical, chemical, nuclear, or other various forms.
There are, moreover, heat and work—i.e., energy in the process of transfer from one body to another. ”
https://www.britannica.com/science/energy
Överföring av energi kan bara ske i två former, värme eller arbete. Arbete innefattar sådant som elektricitet, friktion, tryckförändringar etc.
Du hävdar inte att din påstådda energiöverföring från atmosfären är arbete, eller hur? Då kan vi utesluta det. Då finns bara värme kvar, eller hur?
Det känns som att en repetition av definitionen värme är på sin plats.
Citat:
I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”. Detta är en av grundstommarna i termodynamik/värmelära och det är exempelvis därför det blir kallare i ett stekhett rum på sommaren när du öppnar fönstret. Om temperaturen utanför fönstret är lägre kommer energi att transporteras från rummet till utsidan i formen värme.
Värme kan transporteras på olika vis:
Strålning, vilket exempelvis sker från solen.
Ledning, via direkt kontakt, som från ett element till luften.
Strömning, som exempelvis sker när en kastrull värms upp.
https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/
Som du ser är värme energi som överförs från hög temperatur till låg. Det finns inga undantag annat än om energiöverföringen består av arbete.
Atmosfären är 33 grader kallare än jordytan. Alltså kan ingen värme överföras från atmosfären vilket betyder att inte heller någon
energi kan överförs.
Jag har med lättförståeliga källor motbevisat varenda argument du har kommit med.
Du försökte invända att pga att det är strålning så skulle det vara undantaget principen:
energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare
Men då inkluderade jag lite mer ur källan där man tydligt ser att strålning är inkluderat.
Sedan försöker du prata om energi istället, ytterligare ett begrepp du inte har koll på, och då får du en källa på att energi i överföring är antingen arbete eller värme. Och inget du säger om ”instrålning” från atmosfären uppfyller den definitionen.
Du påstod att σ(T1^4-T2^4) att inte är rätt formel för att visa takten för värmeöverföring, nu fick du en källa som motbevisar det.
Inser du att du inte kan det här? Du ska nog hålla dig till andra klimattrådar som inte har ämnet växthuseffekten. Här är det ju fysiken som är fokus.
Citat:
Har du månne läst för mycket av Claes Johnson?
Jag känner till honom men jag minns inte ens hans vinkel på det hela.