Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Han har skrivit så mycket att det är svårt för en utomstående att avgöra vad han står för. Andra som har läst igenom hans verk är rätt så eniga han har ganska mörka fascistoida tankar och vill i princip utrota Ukraina ungefär som Hitler ville ha sitt lebensraum. Han har tagit stort intryck av nazistiska figurer.
Du tar väl inte andra människor på orden. Du läser väl själv? När jag pluggade i Lund brände jag igenom ett par böcker av Michel Foucault och en lång rad teoretiker och politiska figurer. Jag blev överraskad när det kom till just Foucault eftersom jag bar på fördomen att hans texter var en tråkig form av post-modernism. Jag blev förvånad att det jag läste var balanserat och att han hade intressanta samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga insikter jag inte funderat på. Jag erkänner att jag bara har läst Dugins "The Fourth Political Theory" (2009). Det finns förövrigt att tanka ned gratis online om man söker på Google. Jag kan inte säga att jag har en uppfattning om honom. Jag har läst för litet av honom. Jag hade hoppas på ett mer ingående svar av er för att öka min förståelse men jag antar att jag inte kommer få det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Filosofer som kvalitetsgranskar andra filosofers verk analyserar texten kritiskt genom att granska teorier och tänkesätt. På intet sätt betygsätter kvalitetsgranskningarna textens moralisk,politiska och konsekvenser i själva texten. Att Dugin är granskat utan och innan, betyder enbart att hans meningar håller vatten och följer logiken och lingvistiken inom filosofin. Det betyder inte att han kan skaka sig loss från ansvaret att sälja en djup förankrat politisk agenda. Fascism.
Jag efterfrågade detta;
Citat:
Du kan inte ge oss en adekvat preciserad men översiktlig akademisk kritik av Alexander Dugins teori(er) ? Trots allt är det många i tråden (i synnerhet jag) som inte har samma djup som du när det kommer till politisk sociologi, idéhistoria, politisk teori och den större statsvetenskapliga diskussionen om "Rysslands mest erkända filosofs" intellektuella produktion.
Du ger inte mig ett sådant svar men en par korta meningar där du hävdar att han fascist. Om jag frågade dig om varför du anser att han är fascist och be dig om en primärkälla som fångar något i hans akademiska (böcker och peer-review artiklar) produktion som indikerar att han är fascist skulle jag inte få något svar. Inte heller tror jag att du skulle bygga eller använda dig av idealtyp för fascism som analyserade instrument. Jag är besviken eftersom "ni" har kastat ur er tvärsäkra iakttagelser och då tänkte jag mig att ni kunde mig intressanta tankeväckande svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stizze1
Jag har läst lite översättningar av dugin , undrar om inte Svenska hade en artikel för en tid sedan,,sorglig soppa att ta del av, typ rysslands hitler
Vad är det för översättningar av Dugin du har läst och vad finner du sorgligt i dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Du är oärlig och söker dra poäng i samtalet med mrssharpangel (tror jag det var) då hon i det mesta börjar sina passager med 'Jag tror' Det är osnyggt att därefter be henne om källor för sin tro- hur i helvete gör man något sådant? Därefter är du bara raljant och i det har jag inget att säga annat än att du är raljant. Osnyggt. Du kommer inte bli mitt kel-troll.
Jag brukar inte vara raljant men den här tråden inbjuder till detta på grund av tonläget. Jag erkänner att jag var raljant. Om Mrssharpangel läser mitt svar till detta så ber jag naturligtvis om ursäkt till "hen". Jag tappade fattningen. Vad den här tråden behöver är en rejäl intellektuell höjning. Det florerar en lång rad ogrundade påståenden i tråden och människor kastar ur sig korta meningar som inte beläggs med adekvata källor. Vi behöver inte hålla med varandra om källorna. Dock bör det finnas källor för underlag för diskussionen och dess framåtskridande. Jag trodde vi som deltog i diskussionen i tråden var intresserade av finna fördjupande aspekter av den här konflikten. Tyvärr har tråden landat i en aggressiv konflikt mellan pro-rysk och pro-ukrainsk sida. Detta är för mig ointressant eftersom jag vill fördjupa mig i konflikten. Jag måste säga att kommentaren; "Osnyggt. Du kommer inte bli mitt kel-troll" var en oväntad och rätt lustig kommentar. Det är naturligtvis tråkigt att jag inte kommer bli ditt "kel-troll".