2022-08-21, 00:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Rysslands terror slår tillbaka mot dem själva.
Dugin är en av upphovsmännen till våldtäkterna och massmorden i Ukraina. Eftersom han dragit igång ryssarnas massmord av barn så har han säkert redan räknat med att hans egna barn ska stryka med. Han ser överraskad ut på klippet, men det är nog bara tidpunkten som varit höljd i dunkel för honom.
Citera
2022-08-21, 00:51
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sätter min femma på att det är nån fraktion inom FSB. Det är säkert interna strider nu. Känns kontraproduktivt att UA skulle ligga bakom. Dom är för smarta för att göra nått sånt.
Eller "Ryska federationens yttre underrättelsetjänst".
De kanske inte gillar Rasputins som har genvägar till tsarens öra.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-21 kl. 00:53.
Citera
2022-08-21, 00:56
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Att döda dottern först är ett bättre sätt att utrota deras gener också.

Mer logiskt är en provokation.
Usa går hårt åt ryssen nu på Krim.

Så nu väntar vi på att Putin m.f.l börjar gå bannanas i Ukraina.

Åtgärder och motåtgärder, krigets eviga dans.
Citera
2022-08-21, 00:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, du har en tydlig poäng — och det är, som jag ser att du senare skriver, bara augusti än...

Är tämligen på det klara med att det ingår i Putins strategi att så split i EU. Tyskarna har redan fått många européer förbannade med sin "senfärdighet". Ja, du har ju sett hur det ser ut i den här tråden. "Tyskjävlar!" Ja, jävla nazist-tyskar. Och detta är helt enligt plan för Moskva. Med sådana fiender/vänner... och det kan nog ta sig i vinter.

På ett sätt visar Ryssland vägen mot en annan, oviss politisk ordning. Tänk det gamla Europa. Inte 1648, men kanske 1914. Tror inte precis att den drygt halvsekelgamla freden på kontinenten är hotad, men kanske att EU skälver och skakar vid ingången till det nya året. Hur ska vi hantera Ryssland? Hur ställer vi oss till Ukraina? Var sitter gaskranarna någonstans, nu igen? Kom det inte någon rapport nu i dagarna som pekar på att det militära stödet till Ukraina ebbat ut lite, redan nu?

Kriget kommer att hålla över vintern iallafall (om inte än kupp skulle ske i Ryssland, vilket jag inte tror sker inom minst 12 månader. Putins grepp om makten är för hård).

Jo, Putin hoppas på splitt inom EU.., och "någon" vinst inom den tiden kommer han även att få som jag ser det. Vilket.., det vet jag inte men en vinst kommer han att få (vintern blir lång). Dock blir det knappast den avgörande vinsten han behöver.

Innan vintern, kommer hösten. Får se om Tyskarna sväljer sitt beska piller, och låter sina kärnkraftverk gå.. Det är första hållplatsen innan vintern.
Citera
2022-08-21, 01:03
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Är tämligen på det klara med att det ingår i Putins strategi att så split i EU. Tyskarna har redan fått många européer förbannade med sin "senfärdighet". Ja, du har ju sett hur det ser ut i den här tråden. "Tyskjävlar!" Ja, jävla nazist-tyskar. Och detta är helt enligt plan för Moskva.
Eh.. tror du blandat ihop den här tråden med en av dina fantasier om rysk världsdominans. EU står extremt enade, och det är knappast Tyskland vi står enade emot, utan pedofilnationen Ryssland.
Citera
2022-08-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Han har skrivit så mycket att det är svårt för en utomstående att avgöra vad han står för. Andra som har läst igenom hans verk är rätt så eniga han har ganska mörka fascistoida tankar och vill i princip utrota Ukraina ungefär som Hitler ville ha sitt lebensraum. Han har tagit stort intryck av nazistiska figurer.
Du tar väl inte andra människor på orden. Du läser väl själv? När jag pluggade i Lund brände jag igenom ett par böcker av Michel Foucault och en lång rad teoretiker och politiska figurer. Jag blev överraskad när det kom till just Foucault eftersom jag bar på fördomen att hans texter var en tråkig form av post-modernism. Jag blev förvånad att det jag läste var balanserat och att han hade intressanta samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga insikter jag inte funderat på. Jag erkänner att jag bara har läst Dugins "The Fourth Political Theory" (2009). Det finns förövrigt att tanka ned gratis online om man söker på Google. Jag kan inte säga att jag har en uppfattning om honom. Jag har läst för litet av honom. Jag hade hoppas på ett mer ingående svar av er för att öka min förståelse men jag antar att jag inte kommer få det.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Filosofer som kvalitetsgranskar andra filosofers verk analyserar texten kritiskt genom att granska teorier och tänkesätt. På intet sätt betygsätter kvalitetsgranskningarna textens moralisk,politiska och konsekvenser i själva texten. Att Dugin är granskat utan och innan, betyder enbart att hans meningar håller vatten och följer logiken och lingvistiken inom filosofin. Det betyder inte att han kan skaka sig loss från ansvaret att sälja en djup förankrat politisk agenda. Fascism.
Jag efterfrågade detta;

Citat:
Du kan inte ge oss en adekvat preciserad men översiktlig akademisk kritik av Alexander Dugins teori(er) ? Trots allt är det många i tråden (i synnerhet jag) som inte har samma djup som du när det kommer till politisk sociologi, idéhistoria, politisk teori och den större statsvetenskapliga diskussionen om "Rysslands mest erkända filosofs" intellektuella produktion.

Du ger inte mig ett sådant svar men en par korta meningar där du hävdar att han fascist. Om jag frågade dig om varför du anser att han är fascist och be dig om en primärkälla som fångar något i hans akademiska (böcker och peer-review artiklar) produktion som indikerar att han är fascist skulle jag inte få något svar. Inte heller tror jag att du skulle bygga eller använda dig av idealtyp för fascism som analyserade instrument. Jag är besviken eftersom "ni" har kastat ur er tvärsäkra iakttagelser och då tänkte jag mig att ni kunde mig intressanta tankeväckande svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag har läst lite översättningar av dugin , undrar om inte Svenska hade en artikel för en tid sedan,,sorglig soppa att ta del av, typ rysslands hitler
Vad är det för översättningar av Dugin du har läst och vad finner du sorgligt i dem?

Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Du är oärlig och söker dra poäng i samtalet med mrssharpangel (tror jag det var) då hon i det mesta börjar sina passager med 'Jag tror' Det är osnyggt att därefter be henne om källor för sin tro- hur i helvete gör man något sådant? Därefter är du bara raljant och i det har jag inget att säga annat än att du är raljant. Osnyggt. Du kommer inte bli mitt kel-troll.
Jag brukar inte vara raljant men den här tråden inbjuder till detta på grund av tonläget. Jag erkänner att jag var raljant. Om Mrssharpangel läser mitt svar till detta så ber jag naturligtvis om ursäkt till "hen". Jag tappade fattningen. Vad den här tråden behöver är en rejäl intellektuell höjning. Det florerar en lång rad ogrundade påståenden i tråden och människor kastar ur sig korta meningar som inte beläggs med adekvata källor. Vi behöver inte hålla med varandra om källorna. Dock bör det finnas källor för underlag för diskussionen och dess framåtskridande. Jag trodde vi som deltog i diskussionen i tråden var intresserade av finna fördjupande aspekter av den här konflikten. Tyvärr har tråden landat i en aggressiv konflikt mellan pro-rysk och pro-ukrainsk sida. Detta är för mig ointressant eftersom jag vill fördjupa mig i konflikten. Jag måste säga att kommentaren; "Osnyggt. Du kommer inte bli mitt kel-troll" var en oväntad och rätt lustig kommentar. Det är naturligtvis tråkigt att jag inte kommer bli ditt "kel-troll".
Senast redigerad av Edgerton 2022-08-21 kl. 01:59.
Citera
2022-08-21, 01:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Eh.. tror du blandat ihop den här tråden med en av dina fantasier om rysk världsdominans. EU står extremt enade, och det är knappast Tyskland vi står enade emot, utan pedofilnationen Ryssland.

Även om jag är "pro Ukraina", så måste jag nog säga att Tyskland är en besvikelse. En mycket stor besvikelse.
Citera
2022-08-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du tar väl inte andra människor på orden. Du läser väl själv? När jag pluggade i Lund brände jag igenom ett par böcker av Michel Foucault och en lång rad teoretiker och politiska figurer. Jag blev överraskad när det kom till just Foucault eftersom jag bar på fördomen att hans texter var en tråkig form av post-modernism. Jag blev förvånad att det jag läste var balanserat och att han hade intressanta samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga insikter jag inte funderat på. Jag erkänner att jag bara har läst Dugins "The Fourth Political Theory" (2009). Det finns förövrigt att tanka ned gratis online om man söker på Google. Jag kan inte säga att jag har en uppfattning om honom. Jag har läst för litet av honom. Jag hade hoppas på ett mer ingående svar av er för att öka min förståelse men jag antar att jag inte kommer få det.

Jag efterfrågade detta;

Du ger inte mig ett sådant svar men en par korta meningar där du hävdar att han fascist. Om jag skulle fråga dig varför han är fascist och be dig om en primärkälla som fångar något i hans akademiska (böcker och peer-review artiklar) som indikerar att han är fascist skulle jag inte få något svar. Inte heller tror jag att du skulle bygga eller använda dig av idealtyp för fascism som analyserade instrument. Jag är besviken eftersom "ni" har kastat ur er tvärsäkra iakttagelser och då tänkte jag mig intressanta svar.

Vad är det för översättningar av Dugin du har läst och finner du sorgligt i dem?

Jag brukar inte vara raljant men den här tråden inbjuder till detta på grund av tonläget. Jag erkänner att jag var raljant. Om Mrssharpangel läser mitt svar till detta så ber jag naturligtvis om ursäkt till "hen". Jag tappade fattningen. Vad den här tråden behöver är en rejäl intellektuell höjning. Det florerar en lång rad ogrundade påståenden i tråden och människor kastar ur sig korta meningar som inte beläggs med adekvata källor. Vi behöver inte hålla med varandra om källorna. Dock bör det finnas källor för underlag för diskussionen och dess framåtskridande. Jag trodde vi som deltog i diskussionen i tråden var intresserade av finna fördjupande aspekter av den här konflikten. Tyvärr har tråden landat i en aggressiv konflikt mellan pro-rysk och pro-ukrainsk sida. Detta är för mig ointressant eftersom jag vill fördjupa mig i konflikten. Jag måste säga att kommentaren; "Osnyggt. Du kommer inte bli mitt kel-troll" var en oväntad och rätt lustig kommentar. Det är naturligtvis tråkigt att jag inte kommer bli ditt "kel-troll".
fanns en rätt bra text om Dugin i SvD den 29 april i år, du Kan ev hurts den på nätet, det sorgliga i det hela är att karln är fascist, o vad det verkar stort
Inflytande på Putin, med alla dess följdverkningar
Citera
2022-08-21, 01:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Vilken utveckling, magkänslan säger inbördes utrensning och att målet främst var pappsen. Kan väll egentligen inte föra mig med vassare argumentation än så i detta nu. Om invasionen föranletts av ohälsosamt mycket beaktande för Dugins livsåskådning vilket det tämligen frekvent påstås kanske det inte är långsökt att tro somliga i ryska toppen är försumbart imponerade över avkastningen som denna visdom givit dem sex månader in i special-operationen.
Citera
2022-08-21, 01:45
Medlem
BonerBatmans avatar
Det finns nog tillräckligt många som är emot kriget i Ryssland att något sådant här bara vara en fråga om när. Att det är en fråga om en Ukrainsk operation är föga troligt. Inte mycket man vinner på detta direkt.
Citera
2022-08-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Hade han kört Gotland före Ukraina så hade han säkert haft detta i alla fall. Ingen hade varit beredd och vi hade inte haft mycket att komma med. Nu eftersom han började i fel ände och alla är på sin vakt så kommer han inte lyckas med varken Ukraina eller sina mindre mål. Bra för oss men han måste hata sig själv över att han gav sig på den stora kakan för tidigt.
Ja det ligger något i det du säger.
Men för vad? Det är den stora frågan. Ukraina har verkligen ingenting. Förstört sitt land har muslim, mena och kinesälskaren putin gjort
Citera
2022-08-21, 02:01
Medlem
Citat:
Eh, vad var det du svarade på ursprungligen, egentligen? Mitt inlägg handlade alltså om förhandlingarna inför krigsutbrottet. Under upptakten. Innan den 24 februari.

Vem är det som är efterbliven?

Kiev/Ukraina och Moskva/Ryssland krigar. Ukrainska och ryska män som dör i kriget har inte fattat beslut om detta.

Du är den efterblivna. Tror du kriget startade den 24e februari?😂😂😂😂😂😂😂
Vet du inte det varit krig sedan typ 2015 när Ryssland helt oprovocerat tog hela Krim?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in