2022-08-20, 23:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Attack med "pepparspray" av "förmodade" ryska agenter mot albanska militärer. Albanien är med i NATO.

https://twitter.com/visegrad24/status/1561097650350575617
Citera
2022-08-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Stora delar av Rysslands militär produktion har legat i Ukraina det är vad deta igenkligen handlar om. Ryssland klarar idag inte av att göra vapen i större mängder Ukraina var soviets industri. Kärnvapen robotar gjordes där och mycket av flygplanen. Stridsvagnar vapen och ammunition. Även fartyg gjordes där. Ryssland klarar inte deta själva även om man försöker.
Ukraina lämnade Sovjetunionen 1991 vilket var för 31 år sedan. Du hävdar att Ryssland inte kan tillverka vapen i större mängder. Detta känner jag inte till och det framgår inte heller i försvarslitteraturen, peer-reviews eller i försvarspressen. Faktum är att den ryska försvarsindustrin fortfarande är mycket stor

https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Russia

...men vad vet jag.

Citat:
Jag tror dock att putin blivit inlurad i deta det kan tex vara någon bakom som vill bli president. Jag kan inte se hur Rysslands underättelse tjänst skulle göra dessa misstag om det inte är med flit.
Kan du ge oss en källa på detta påstående.

Citat:
Sedan har Ryssland rustat sin militär dom senaste åren antagligen har generaler förskingrat pengara och sakt till putin att han hade en militär i världsklass. Vilket han som vi ser inte har.
Samma med rysk utrustning mycket har upgraderats tex flygplan men tveksamt om dom blev nå bättre. Lite ny färg osv så ser dom nya ut typ. Resten av pengara har gått till lyx hus i europa.
Kan du ge oss en källa på dessa påstående.

Citat:
Samma med pantsir tex ingen bygger ett modernt luftvärn idag runt automatkanoner idag. Specielt inte om det är tänkt att ta ner robotar och drönare. Där försvann mycket pengar.
Automatkanoner är en integrerad del av de flesta arméers luftförsvar Tyskland säljer bland annat dessa Oerlikon Skyshield

Citat:
Rheinmetall Defence’s air defence division is one of the world’s foremost makers of advanced air defence systems. The company leads the global market in automatic cannon-based air defence, and is the only system supplier able to offer fire control technology, automatic 35mm cannon, integrated guided missiles and Ahead airburst ammunition, all from a single source.

https://www.army-technology.com/contractors/ground-based-air-defence/rheinmetall-1/

Citat:
Jag tror Ukraina kommer vinna deta ryska militären är mycket dåligt rustade för ett långdraget krig i ett annat land när fienden har tex himars. Samma med flygvapnet dom har stora luckor som sead förmåga dom kan inte slå ut Ukrainas luftvärn. Det gör att dom inte kan flyga men dom har inte heller vapen med precision vilket gör att dom måste flyga lågt och då blir tagna av manpads.
Kan du ge oss källor som vi kan gräva i?

Citat:
Ryssland är inlåsta nu dom har ingen möjlighet och dra sig ur deta längre även om man vill.
Ukraina kommer få mer och mer vapen hela tiden dom har obegränsat med vapen från väst och helt obegänsat med pengar. Putin kan inte använda kärnvapen för att det är en röd tråd för väst då måste nato agera och det skulle dom göra med. Ryssland tänkte köra en light version och fixa ett utsäpp radioaktivitet som kunde sprida sig över europa. Men då hade nato med varit tvingade att gå in i kriget och då hade det varit över för Rysslands del.
Återigen - det är många påståenden.

Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;

1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas

2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles

3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj

Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig. Jag utgår från att det finns eventuell disharmoni, dissonans och konsensus inom ramen för den krigsvetenskapliga diskursen. Med det skrivet hoppas jag på att du kan belysa detta. Du kan inte rekommendera oss lekmän ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.
Senast redigerad av Edgerton 2022-08-20 kl. 23:53.
Citera
2022-08-20, 23:20
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Bilbomb i Moskva just nu. Ryktas vara nån höjdare.

https://twitter.com/kamilkazani/status/1561098120506769410

Ryssnazistens Dugins dotter har elimineras. Lika äcklig som pappsen, så nice! En ryssråtta mindre!
Citera
2022-08-20, 23:22
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det någon som riskerar att bli schack matt så är det ju EU som sitter klämd mellan USA och Ryssland, framför allt den ekonomiska motorn Tyskland. Låt oss göra oss av med beroendet av USA och Ryssland och i framtiden bara handla med den absolut största framtida marknaden, asien. Ukraina, låt någon av dessa stormakter ta över landet så kan dom bråka bäst fan dom vill. Dom har tydligt visat att dom inte hör hemma i den Europeiska gemenskapen utan enbart är problem för alla som engagerar sig i dom (och ryssland vet väl det bäst vid det här laget).

Så fel man kan ha. Här borde du nog ha tänkt ett varv till.

Vad ser vi idag? Ett Ukraina som fähunden vill förstöra till varje pris.
Citera
2022-08-20, 23:24
Medlem
sektledarenIIs avatar
Så med din överlägsna kunskap fastslår du att den ryska specialoperationen går enligt plan?

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ukraina lämnade Sovjetunionen 1991 vilket var för 31 år sedan. Du hävdar att Ryssland inte kan tillverka vapen i större mängder. Detta känner jag inte till och det framgår inte heller i försvarslitteraturen, peer-reviews eller i försvarspressen. Faktum är att den ryska försvarsindustrin fortfarande är mycket stor

https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Russia

...men vad vet jag.

Kan du ge oss en källa på detta påstående.

Kan du ge oss en källa på dessa påstående.

Automatkanoner är en integrerad del av de flesta arméers luftförsvar Tyskland säljer bland annat dessa Oerlikon Skyshield

Kan du ge oss källor som vi kan gräva i?

Återigen - det är många påståenden.

Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;

1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas

2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles

3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj

Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig och där med är insatt i den eventuella disharmoni, dissonans och konsensus som råder. Du kan inte rekommendera ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.
Citera
2022-08-20, 23:25
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:

Intressant .
Är det inbördeskrig i Mordor?
Citera
2022-08-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Hans desperation och att han vänder sig och slickar arabers och MENAs och Kinas rövar nu gör det hela mer komiskt så man förstår den totala desperationen

Hade han kört Gotland före Ukraina så hade han säkert haft detta i alla fall. Ingen hade varit beredd och vi hade inte haft mycket att komma med. Nu eftersom han började i fel ände och alla är på sin vakt så kommer han inte lyckas med varken Ukraina eller sina mindre mål. Bra för oss men han måste hata sig själv över att han gav sig på den stora kakan för tidigt.
Citera
2022-08-20, 23:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Shit...Det är dottern till en av sovj... Rysslands plundarbaroners favoritfilosof (Alexander Dugin) Han har skrivit en massa kvasiintellektuell skit varför det är lämpligt att Ryssland fortsätter sina koloniala ambitioner.
Considered by some in the West to be "Putin's brain," (Wikipedia)
Senast redigerad av Opaque 2022-08-20 kl. 23:30.
Citera
2022-08-20, 23:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Du är ju efterbliven.
Det är ju ett krig om de Ryska muslimerna redan börjat bomba och invadera deras land.
Det är då Ukraina som inte gör något för att lösa det då de attackerar fienden och försvarar sitt fosterland?
Har Kiev bjudit upp till dans och Ukrainska män är offer? Ryssland fullständigt slaktas och förödmjukas av Ukraina och är inte deras döda soldater offer?
Eh, vad var det du svarade på ursprungligen, egentligen? Mitt inlägg handlade alltså om förhandlingarna inför krigsutbrottet. Under upptakten. Innan den 24 februari.

Vem är det som är efterbliven?

Kiev/Ukraina och Moskva/Ryssland krigar. Ukrainska och ryska män som dör i kriget har inte fattat beslut om detta.
Citera
2022-08-20, 23:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, näää. Atombomba? Seriöst? Starta ett nytt krig för att avleda uppmärksamheten när fullt fokus ligger på att kuva Ukraina? Det är bara Rysslands fiender som skulle gynnas av dessa två scenarion.

Det jag ser är ett Ryssland under Putin som gett sig fan på att fortsätta kriget i Ukraina, kosta vad det kosta vill. Det finns mycket de kan krama ut i stället för att börja se sig om efter köksutgången. Var finns desperationen?

Även om kriget inte alls har gått som Putin har önskat, så har han inte givit upp än. En "joker" han hoppas nog på är oenighet inom EU. Finns politiker alleredan i Tyskland som hojtar om att öppna NS2.

Nord Stream 2: FDP lawmaker slammed for suggestion to open pipeline
Wolfgang Kubicki of the FDP faced criticism from his own party and the government after proposing the opening of the Nord Stream 2 pipeline from Russia. He said there was "no sensible reason" to keep the pipeline closed

https://www.dw.com/en/nord-stream-2-fdp-lawmaker-slammed-for-suggestion-to-open-pipeline/a-62866955

Hur är det, och hur går det med Italien ?

Draghi avgick så fort som ECB höjde räntan. Nationalistiska partier i Italien är (dessvärre) som jag uppfattat mera "pro Putin". Nyval väntar och de nationalistiska partierna har gjort det bra i polls. Italien är mycket gas-beroende..

Och detta är bara augusti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Shit...Det är dottern till en av sovj... Rysslands mest erkända filosof (Alexander Dugin) Han har skrivit en massa kvasiintellektuell skit varför det är lämpligt att Ryssland fortsätter sina koloniala ambitioner.

Hahaha. Bring pengar brinn. Karma.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Shit...Det är dottern till en av sovj... Rysslands plundarbaroners favoritfilosof (Alexander Dugin) Han har skrivit en massa kvasiintellektuell skit varför det är lämpligt att Ryssland fortsätter sina koloniala ambitioner.

Stämmer det så:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in