2022-08-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Visst kan han ha valt att inte utföra nåt dåd utanför Grand kanske för att det car många människor där.MP såg också en man gå bakom sina föräldrar när de lämnade Grand.
Gatuköks ägaren såg strax därefter någon gå strax bakom statsministerparet när de passerade hans gatukök.

Detta kan ju ha varit två olika personer förvisso. Vid denna iakttagelse vid gatuköket hade OP endast någon minut kvar i livet.

Hur i all sin dar skulle då SE hinna passera makarna in på Skandia stämpla ut små prata med väktare och hinna ut igen? Det kräver ju ett sprinter lopp. Varför skulle han ha så bråttom? Han skulle ju varit rejält andfådd när han stämplade ut och talade med väktarna.Inget vittne iakktog heller en sprinter löpande man på Sveavägen i sydlig riktning. Tiden är för knäpp om utstamplings tiden stämmer. Det blir oerhört svårt att få ihop. Gick SE däremot någon minut före makarna Palme från Grand så är det inte helt omöjligt.
Detta motsägs dock av Mårten.
Har du räknat på det ?
Citera
2022-08-20, 19:01
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, han är ett bra vittne under den första minuten efter skotten, av någon anledning. Men när det gäller skildringen som helhet nämner han ett flertal saker som inte kan ha hänt, eller är svåra att förstå.
Han placerar sig själv läskigt nära GM, bara någon meter ifrån, innan han stannar och "kollar klockan". Förutsatt att gärningsmannen gick Sveavägen söderut ...
LJ och AD ser en person med keps. "Keps" går ut i signalementet som tidningarna tar upp dagen efter.
PH, Anér, TP, KP, Ålandskvinnan, m.fl. Det är ett antal personer som satt luppen på just SE.
Den som gräver finner?

Det stämmer väl inte att han placerar sig någon meter ifrån. Han säger i första förhöret att han just kom ut på Sveavägen (60m) när har hörde en avgassmäll. I övriga förhör säger han 20 meter ifrån och/eller vid Götabanken när han hör en smäll. Antagligen överdriver han i senare förhör för att komma närmare och bli viktigare.

AD säger herrhatt. LJ säger möjlig keps, men ser ingen skärm!
Citera
2022-08-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Nu skriver jag from top of my head.
Om inte jag missminner mig så av de vittnen som har sett en Man bortanför David Bagares Gata så är det ingen som har likhet med SE. Ja, det skall finnas en taxichaufför som har sett en person precis framför sig. Denne säger dock att den personen såg mer ut som Pettersson. Har också för mig att denna observation togs upp först inför resningsansökan.

Om jag hade varit GM så hade jag sprungit all världens väg och sist av allt, sprungit tillbaka till jobbet eller något liknande. Vilket iofs bara bekräftar att SE verkligen var ett vittne och ingenting annat?
Även om du bevisligen varit på platsen minuterna innan mordet? Är det inte smartare att ta sig tillbaka och få kontroll och spela vittne?
Citera
2022-08-20, 19:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, han är ett bra vittne under den första minuten efter skotten, av någon anledning. Men när det gäller skildringen som helhet nämner han ett flertal saker som inte kan ha hänt, eller är svåra att förstå.

Han placerar sig själv läskigt nära GM, bara någon meter ifrån, innan han stannar och "kollar klockan". Förutsatt att gärningsmannen gick Sveavägen söderut ...

LJ och AD ser en person med keps. "Keps" går ut i signalementet som tidningarna tar upp dagen efter.

PH, Anér, TP, KP, Ålandskvinnan, m.fl. Det är ett antal personer som satt luppen på just SE.

Den som gräver finner?

Det stämmer inte alls enligt min mening. Det är snarare då man bestämt sig för honom som GM som man vill påstå precis det du gör?
Vill du vara lite mer specifik kring det som han påstår och som inte kan ha hänt?

Som sagt, är han GM så vet vi flera saker som inte kan ha hänt, men... bevisat? Knappast va?
Citera
2022-08-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det stämmer väl inte att han placerar sig någon meter ifrån. Han säger i första förhöret att han just kom ut på Sveavägen (60m) när har hörde en avgassmäll. I övriga förhör säger han 20 meter ifrån och/eller vid Götabanken när han hör en smäll. Antagligen överdriver han i senare förhör för att komma närmare och bli viktigare.

AD säger herrhatt. LJ säger möjlig keps, men ser ingen skärm!
"Kom Just ut" är tipsmottagarens nedteckning och vad det exakt menades med eller om SE specificerade mer exakt redan då vet vi inte. Dvs att om han fått chansen till mer exakt beskriva då motsäger inte det hans senare beskrivning.
Ett skott är märkligt. Skulle han precis kommit ut mellan skotten?

Hur mycket märkvärdigare är det att han skulle placera sig närmare? Han ser ändå inget mer av händelsen för det. Så vad är det han gör sig märkvärdigare med att vara 20 m från händelsen eller 60 m (63m )
Citera
2022-08-20, 19:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
"Kom Just ut" är tipsmottagarens nedteckning och vad det exakt menades med eller om SE specificerade mer exakt redan då vet vi inte. Dvs att om han fått chansen till mer exakt beskriva då motsäger inte det hans senare beskrivning.
Ett skott är märkligt. Skulle han precis kommit ut mellan skotten?

Hur mycket märkvärdigare är det att han skulle placera sig närmare? Han ser ändå inget mer av händelsen för det. Så vad är det han gör sig märkvärdigare med att vara 20 m från händelsen eller 60 m (63m )

Ja, ett skott är märkligt och med tanke på att SE även kommer med uppgiften om att det är folk på plats när han kommer fram så är det mer som talar för att han som vittne kommer senare fram till mordplatsen än vad han själv tror?
Citera
2022-08-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Även om du bevisligen varit på platsen minuterna innan mordet? Är det inte smartare att ta sig tillbaka och få kontroll och spela vittne?

Få kontroll? Hur får man kontroll över en jagande poliskår?
Citera
2022-08-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Lars Larssons säger inte i sin bok att medelvärdet skulle vara 52 år, det har du fått totalt om bakfoten. En bra bok för övrigt. Den skulle du behöva läsa så du lär dig någonting någongång.

Larsson menar att endast några fåtal vittnen sett ansiktet, eller snarare en skymt av det och att det därför inte går att åldersbestämma utifrån det. Lisbeths vittnesmål vet vi ju är undermåliga när det gäller signalementet. Hennes uppgifter är prövade, så lönlöst för dig att försöka göra poänger av det.

Som om ansiktet vore det enda sättet att åldersbestämma en person. Apropå att försöka göra poänger av nonsens.
Citera
2022-08-20, 20:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det stämmer inte alls enligt min mening. Det är snarare då man bestämt sig för honom som GM som man vill påstå precis det du gör?
Vill du vara lite mer specifik kring det som han påstår och som inte kan ha hänt?

Som sagt, är han GM så vet vi flera saker som inte kan ha hänt, men... bevisat? Knappast va?

Så du menar att samtalet med LP, språngmarschen efter poliserna och vittnets samtal med polisen, som han hörde, har hänt? Vad finns det för bevis för det? Det befintliga pekar snarare åt motsatt håll.

Att det inte, eller svårligen, kan ha hänt.

Noterade en sak häromdagen beträffande språngmarschen, polisen och vittnet...

Intervjun med FR som sändes den 6:e april 1986 [förtydliganden inom hakparentes]:

1) "Nej, då [när polisen hörde vittnen på plats] visste ingen av oss fortfarande att det var OP det gällde, så intresset hade inte hunnit skruvas upp."

2) "Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."

I den här version kommer polisen först och börjar ta uppgifter av personer på plats, och ambulansen senare (i själva verket var det två ambulanser -- SE tycks inte känna till den som visslades in).

Men såvitt känt kom väl poliserna, som tog uppgifter på plats, först några minuter efter ambulansen?

SE nämner en kvinnlig polis som pratade med den som nekade honom, och hon inkom kl. 23:27?

Det är minst två minuter efter ambulansen. Var detta var en tillfällig lapsus i stridens hetta?

Nej. Denna feluppfattning om förloppet återkommer även i "Skydd & Säkerhet", 1992:

"När jag återvände till platsen [efter att ha sprungit efter poliserna], såg jag en polisman stå en bit ut på Sveavägen och samtala med en person som -- visade det sig -- höll på att lämna signalement på mig [...] Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu 'fått hjälp' av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde hjärtmassage, och som hon till min fasa också genomförde."

Även i denna version sker det med vittnet och polisen innan ambulansen anlände.

Det går inte ihop med det KG sa, att han såg ambulansen komma in medan han sprang in i gränden?

SE kan knappast ha sett AH utföra hjärtmassage där vid kroppen, när han kom tillbaka från turen in på Tunnelgatan. Vid det laget var det väl ambulanspersonalen som jobbade med kroppen?

Hur som helst: Vid två tillfällen hävdar SE att samtalet med polismannen skedde innan ambulansen kom.

Men vilken eller vilka poliser är det då som tar uppgifter. Windén?
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-20 kl. 20:39.
Citera
2022-08-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
De är rädda för att ha fel och kanske har de även intressen i andra spår, då blir de ett problem han måste "städas" bort.
Prestige och tankar nej men fanns lösningen så nära hela tiden? HUR kunde jag missa den? Det får inte vara han.

Sedan tror jag kanske att många menar att mordet måste vara planerat och professionellt utfört inte minst med tanke på vem offret var.

Sedan finns det såklart rimliga argument mot
SE som GM. Det är en sak men att avfärda honom helt så där som många gör är felaktigt och saknar dessutom stöd i materialet.

Det är svårt att bortse från SE som GM. Tänk om svaren fanns i hans dator, som vid hans död var påslagen.

Och här är folk rädda för uppgifter som talar emot. Det måste ju vara Stickan. Flest påstådda lögner vinner! Filter/TP/MG är gud och KP/HM måste försvaras till varje pris. Prestige.
Tråden har en del att jobba på när det kommer till trovärdighet. Samtidigt fullt naturligt att teorin drar till sig nyfrälsta kappvändare.
Citera
2022-08-20, 20:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Få kontroll? Hur får man kontroll över en jagande poliskår?

Genom att lansera sig som initierat vittne OCH hitta på förklaringar för varenda tänkbar misstanke.

Vad gjorde du vid skyltfönstret? Kollade klockan.

Hur kommer det sig att LP såg dig strax efter skotten? Jag pratade med henne om gärningsmannen.

Hur kommer det sig att signalementet på dig gick ut? Jag förväxlades med mördaren när jag sprang i gränden efter poliserna.

Varför har du partiklar av OP på kläderna? Jag hjälpte till med framstupa sidoläge.
Citera
2022-08-20, 20:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Så du menar att samtalet med LP, språngmarschen efter poliserna och vittnets samtal med polisen, som han hörde, har hänt? Vad finns det för bevis för det? Det befintliga pekar snarare åt motsatt håll.

Att det inte, eller svårligen, kan ha hänt.

Noterade en sak häromdagen beträffande språngmarschen, polisen och vittnet...

Intervjun med FR som sändes den 6:e april 1986 [förtydliganden inom hakparentes]:

1) "Nej, då [när polisen hörde vittnen på plats] visste ingen av oss fortfarande att det var OP det gällde, så intresset hade inte hunnit skruvas upp."

2) "Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."

I den här version kommer polisen först och börjar ta uppgifter av personer på plats, och ambulansen senare (i själva verket var det två ambulanser -- SE tycks inte känna till den som visslades in).

Men såvitt känt kom väl poliserna, som tog uppgifter på plats, först några minuter efter ambulansen?

SE nämner en kvinnlig polis som pratade med den som nekade honom, och hon inkom kl. 23:27?

Det är minst två minuter efter ambulansen. Var detta var en tillfällig lapsus i stridens hetta?

Nej. Denna feluppfattning om förloppet återkommer även i "Skydd & Säkerhet", 1992:

"När jag återvände till platsen [efter att ha sprungit efter poliserna], såg jag en polisman stå en bit ut på Sveavägen och samtala med en person som -- visade det sig -- höll på att lämna signalement på mig [...] Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu 'fått hjälp' av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde hjärtmassage, och som hon till min fasa också genomförde."

Även i denna version sker det med vittnet och polisen innan ambulansen anlände.

Det går inte ihop med det KG sa, att han såg ambulansen komma in medan han sprang in i gränden?

SE kan knappast ha sett AH utföra hjärtmassage där vid kroppen, när han kom tillbaka från turen in på Tunnelgatan. Vid det laget var det väl ambulanspersonalen som jobbade med kroppen?

Hur som helst: Vid två tillfällen hävdar SE att samtalet med polismannen skedde innan ambulansen kom.

Men vilken eller vilka poliser är det då som tar uppgifter. Windén?

Långt inlägg med motfrågor snarare än faktiska bevis.

Samtalet med Lisbeth utifrån hur SE vet det ordagranna signalement hon återgav.
Språngmarschen kan varken bevisas eller motbevisas, men SE's uppgifter om detta kan klart falla inom möjligheternas gräns och enligt den kronologi han återger.
Likväl som vittnet, som mycket väl kan vara Delsborn som talar med Windén.

Ditt påstående att detta inte hänt är en spekulation och inte på något sätt säkerställt. Där av min kommentar.

Punkt 1 som du tar upp är precis det jag tidigare kommenterat, just det faktum att SE (redan till väktarna 23:40) verkar veta att det tagit tid att igenkänna offret.

Punkt 2 likaså en uppgift som vid det datumet inte är allmänt känt. Polisen visade ett ointresse.
Dagen efter får SE stöd för detta då både LL och Glantz omnämns.
Och vi som senare kunna läsa förhör med övriga vittnen vet att det är fler än så som upplever detta.
Rytterstål och Vallin, samt att flertalet vittnen inte tas på namn ens.

Det var alltså inte enbart piket 1230 som tog namn på vittnen utan även Windén och Söderström.
Se Windéns anmälan A1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in