Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Det stämmer inte alls enligt min mening. Det är snarare då man bestämt sig för honom som GM som man vill påstå precis det du gör?
Vill du vara lite mer specifik kring det som han påstår och som inte kan ha hänt?
Som sagt, är han GM så vet vi flera saker som inte kan ha hänt, men... bevisat? Knappast va?
Så du menar att samtalet med LP, språngmarschen efter poliserna och vittnets samtal med polisen, som han hörde, har hänt? Vad finns det för bevis för det? Det befintliga pekar snarare åt motsatt håll.
Att det inte, eller svårligen, kan ha hänt.
Noterade en sak häromdagen beträffande språngmarschen, polisen och vittnet...
Intervjun med FR som sändes den 6:e april 1986 [förtydliganden inom hakparentes]:
1) "Nej, då [när polisen hörde vittnen på plats] visste ingen av oss fortfarande att det var OP det gällde, så intresset hade inte hunnit skruvas upp."
2) "Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."
I den här version kommer polisen först och börjar ta uppgifter av personer på plats, och ambulansen senare (i själva verket var det två ambulanser -- SE tycks inte känna till den som visslades in).
Men såvitt känt kom väl poliserna, som tog uppgifter på plats, först några minuter efter ambulansen?
SE nämner en kvinnlig polis som pratade med den som nekade honom, och hon inkom kl. 23:27?
Det är minst två minuter efter ambulansen. Var detta var en tillfällig lapsus i stridens hetta?
Nej. Denna feluppfattning om förloppet återkommer även i "Skydd & Säkerhet", 1992:
"När jag återvände till platsen [efter att ha sprungit efter poliserna], såg jag en polisman stå en bit ut på Sveavägen och samtala med en person som -- visade det sig -- höll på att lämna signalement på mig [...] Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu 'fått hjälp' av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde hjärtmassage, och som hon till min fasa också genomförde."
Även i denna version sker det med vittnet och polisen innan ambulansen anlände.
Det går inte ihop med det KG sa, att han såg ambulansen komma in medan han sprang in i gränden?
SE kan knappast ha sett AH utföra hjärtmassage där vid kroppen, när han kom tillbaka från turen in på Tunnelgatan. Vid det laget var det väl ambulanspersonalen som jobbade med kroppen?
Hur som helst: Vid två tillfällen hävdar SE att samtalet med polismannen skedde innan ambulansen kom.
Men vilken eller vilka poliser är det då som tar uppgifter. Windén?