2022-02-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Du har inte följt tråden speciellt noggrant men har en klar bild av vem som reagerar på vad? Gå tillbaka och läs gräsis inlägg från början av tråden. Han har från första början vänt skulden mot B, långt innan hon hittades (ett modus operandi han haft i trådar med kvinnliga offer i uppemot 10 år enligt dom som följt honom). Det har förstärkts multipelt varje gång han hittat ett halmstrå att greppa, som att hon lämnade barnen i Polen när hon flyttade till Sverige, att hon hade p-piller i handväskan, att en anonym trådpostare ska ha fått en bild visad till sig där C påstått att B gett honom näsblod och sist men inte minst att barnen vittnat om att även B kunde vara berusad i hemmet.

Allt detta anser denne med fåtalet anhängare bevisa att B var en hemsk människa samtidigt som det påtalas hur synd det är om C, att han svartmålas, trots att även han lämnat sina barn i Polen, flera oberoende vittnat om att han länge varit våldsam och gränslös inklusive de barn som bodde med honom, faktiska bilder på en blåslagen B, att han erkänt att han orsakat hennes död och att han sitter häktad på sannolika skäl för hennes mord.

Denne med entourage försöker vecka efter vecka förmedla allehanda ursäkter för varför det finns förmildrande omständigheter om nu C - mot förmodan - lagt ett finger på B; Bilderna på henne är fejkade, hon anmälde honom för hot och misshandel för att jävlas, hon ansökte om ensam vårdnad för att jävlas, alla hennes anhöriga är partiska och ljuger för att skydda henne, det var någon annan som mördade henne, det var hennes älskare, hon snubblade på något och slog ihjäl sig själv, hon började och det var självförsvar, hon var en sådan bitch så det vore inte konstigt om det brast för C vilket det absolut inte har gjort, att han undanhöll hennes placering i månader var chock om det inte var den mystiske andre mördaren som avslöjade det, C erkände för att han var chockad fast att det inte var han, han har missförstått vad han erkänner, tolken har tolkat fel och om det trots allt går till en fällande dom så har ju rättsväsendet haft fel förut och alla som påstår något i motsats till något av detta är feministiska kacklande hönor.

Du tycker inte att något av det i senaste stycket förtjänar en motreplik? Om du inte ser problemet med det här så är du en del av problemet.
Hellre det än att alla skribenter i tråden bildar en pakt och ensidigt dömer den misstänkte till livstid genom en häxjakt process.
En sån stämning skulle inte vara så kul. Det har funnits trådar som ingen vågade säga ett ord om BO.
Sjävklart skriver man nånting då ska det vara på ett respektfullt sätt. Annars ser jag inga problem med att tänka utanför boxen och komma med nya teorier.
Risken med tunnelseendet är att man inte lägger märke till en del viktiga avgörande faktorer.
Citera
2022-02-05, 22:51
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vad tror du om denna intressanta info? Finns ju inget som emotsäger det.

Arcenciels uppgifter är mycket intressanta, känns genuina och kom tidigt i tråden. Nedanstående citat från Lawline väcker dock några frågor. Arcenciels nämner vid något tillfälle att Cs DNA bör finnas i polisens register (insinuerat pga våldtäkt). Om det nu stämmer, om han våldtog någon som polisanmälde det så kunde han antingen pekas ut eller inte. Kunde han pekas ut så gick det uppenbarligen inte till åtal, eftersom vi inte fått upp det här som en tidigare dom, och i så fall ska hans DNA ha raderats ur registret. Kunde han inte pekas ut så kan DNA-profilen finnas kvar. Om så är fallet tycker jag polisen bör ha upptäckt det vid det här laget. Undrar om det i så fall skulle hanteras som ett separat fall eller bakas in i det här?

"Register över DNA-profiler från misstänkta och dömda, samt register över fingeravtryck och signalementsuppgifter: /.../ Utgångspunkten är att dessa typer av personuppgifter inte får sparas längre än nödvändigt (2 kap. 12§ första stycket, polisdatalagen). Vad gäller uppgifter i DNA-registret, ska dessa i huvudregel tas bort senast när uppgifterna om den registrerade, tas bort i belastningsregistret (4 kap. 7§ första stycket polisdatalagen). Uppgifter i spårregistret (register över spår när gärningsmannen är okänd) gallras vanligtvis efter 30 år (4 kap. 7§ andra stycket polisdatalagen)."

Källa: https://lawline.se/answers/finns-jag...isens-register
Citera
2022-02-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hellre det än att alla skribenter i tråden bildar en pakt och ensidigt dömer den misstänkte till livstid genom en häxjakt process.
En sån stämning skulle inte vara så kul. Det har funnits trådar som ingen vågade säga ett ord om BO.
Sjävklart skriver man nånting då ska det vara på ett respektfullt sätt. Annars ser jag inga problem med att tänka utanför boxen och komma med nya teorier.
Risken med tunnelseendet är att man inte lägger märke till en del viktiga avgörande faktorer.
Det är ingen häxjakt. Men att komma med sagor och svartmåla en död kvinna man överhuvudtaget inte har nån kännedom om, är inte ok. Vi vet inte vad som hände, men faktum är att av de 14 kvinnor som mördades 2021, av sina ex, eller blivande ex, blev ca 70% misshandlade i relationen. Och de blir dödade när de är på väg att lämna relationen. Vi har en hel del som pekar på att det är så även i detta fall. Nej du. Kalla det inte häxjakt. Hade vissa här kommit med realistiska funderingar, "teorier", utan att kräkas över offret så hade man kunnat acceptera tänket som "utanför boxen". Men det går faktiskt inte.
Citera
2022-02-05, 23:03
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Håller absolut med om att en balanserad, nyanserad diskussion är den bästa. Nu blir jag osäker på om du avser just denna tråden eller talar mer generellt, men att påstå att det bedrivs en häxjakt av den person som sist såg offret i livet och som erkänt ha orsakat hennes död är precis ett sådant förskönande av MGM som det reageras emot.
Citera
2022-02-05, 23:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Arcenciels uppgifter är mycket intressanta, känns genuina och kom tidigt i tråden. Nedanstående citat från Lawline väcker dock några frågor. Arcenciels nämner vid något tillfälle att Cs DNA bör finnas i polisens register (insinuerat pga våldtäkt). Om det nu stämmer, om han våldtog någon som polisanmälde det så kunde han antingen pekas ut eller inte. Kunde han pekas ut så gick det uppenbarligen inte till åtal, eftersom vi inte fått upp det här som en tidigare dom, och i så fall ska hans DNA ha raderats ur registret. Kunde han inte pekas ut så kan DNA-profilen finnas kvar. Om så är fallet tycker jag polisen bör ha upptäckt det vid det här laget. Undrar om det i så fall skulle hanteras som ett separat fall eller bakas in i det här?

"Register över DNA-profiler från misstänkta och dömda, samt register över fingeravtryck och signalementsuppgifter: /.../ Utgångspunkten är att dessa typer av personuppgifter inte får sparas längre än nödvändigt (2 kap. 12§ första stycket, polisdatalagen). Vad gäller uppgifter i DNA-registret, ska dessa i huvudregel tas bort senast när uppgifterna om den registrerade, tas bort i belastningsregistret (4 kap. 7§ första stycket polisdatalagen). Uppgifter i spårregistret (register över spår när gärningsmannen är okänd) gallras vanligtvis efter 30 år (4 kap. 7§ andra stycket polisdatalagen)."

"Infon" om DNA hängde jag upp mig på, eftersom det var väldigt oklart var det sparades, om det var på sjukhuset ,hos polisen eller någon annan stans.
Citera
2022-02-05, 23:26
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
796 sidor och en miljon visningar om detta fallet. Orkar givetvis inte ta mig igenom allt men vill ändå besvära er med en fråga.

Eftersom man vet var kvinnan är, man vet vem som bragt henne om livet. Sticker detta fallet ut på något sätt? Vad gör att intresset för just det här fallet är så pass högt?

Varför så här stort Flashbackintresse, någon som kan skriva några faktorer?

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
+1
En mycket bra beskrivning av tråden. Någon frågade tidigare efter det. Om hen läser detta, ger det en klar bild.

Här kommer en länk om HurManVetInte är intresserad och inte själv snubblar på den:
(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20
Citera
2022-02-05, 23:29
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Infon" om DNA hängde jag upp mig på, eftersom det var väldigt oklart var det sparades, om det var på sjukhuset ,hos polisen eller någon annan stans.

Nu är jag okunnig i hur det fungerar, men om en undersökning görs på sjukhus till följd av en misstänkt våldtäkt så är det väl ändå polisens register DNA-profilen sparas i?

Tyckte den här var informativ om olika DNA-register:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polisens_DNA-register
Citera
2022-02-05, 23:33
Medlem
Nedan är ett par citerade inlägg från arcenciels. Upp till var och en att bedöma trovärdigheten. Själv tror jag att arcenciels har viss insyn i vad C har gjort tidigare. Men får inte riktigt ihop det här med att polisen har hans dna. Det måste ju ha inkommit en anmälan och han därefter blev topsad? Att det inte räckt till åtal då tycker jag är märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Men hans DNA finns i polisens register för ett övergreppsbrott han begått. Prescibtionstiden för det övergreppet har inte gått ut. När de nu tar hans DNA i samband med detta nu med Beatka kommer det att bli rättegång även för det gamla.

[quote=arcenciels|77422586]Det ska vara Rättpsyk utan Polis, KK & Rättscentrum som vid tiden för brottet låg på baksidan av SUS Blocket Lund.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
DNA. Polisen sa att om han/de gjorde ett nytt brott i Sverige, och åkte fast för det, skulle även detta tidigare ärende komma att gå till rättegång.
Citera
2022-02-05, 23:44
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nedan är ett par citerade inlägg från arcenciels. Upp till var och en att bedöma trovärdigheten. Själv tror jag att arcenciels har viss insyn i vad C har gjort tidigare. Men får inte riktigt ihop det här med att polisen har hans dna. Det måste ju ha inkommit en anmälan och han därefter blev topsad? Att det inte räckt till åtal då tycker jag är märkligt.

Om det är frågan om en våldtäkt så är det väl många våldtäktsfall som läggs ner? Ord mot ord etc.?
Citera
2022-02-05, 23:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu är jag okunnig i hur det fungerar, men om en undersökning görs på sjukhus till följd av en misstänkt våldtäkt så är det väl ändå polisens register DNA-profilen sparas i?

Tyckte den här var informativ om olika DNA-register:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polisens_DNA-register
Jag har ingen aning om var, hur och delvis varför DNA sparas, men jag har svårt för att tro att det sparas på sjukhuset, vilket ts skrev i något inlägg. I ett annat skrev han polisen. Och om jag inte minns fel skrev han även rättsmedicinen. Det kan vara felskrivning och osäkerhet men det gjorde mig fundersam.
Citera
2022-02-05, 23:54
Medlem
Citat:
Om det är frågan om en våldtäkt så är det väl många våldtäktsfall som läggs ner? Ord mot ord etc.?

Ja, det är sant. Men att polisen skulle återuppta det gamla övergreppsäreendet om han åkte dit igen får jag inte ihop. Om polisen inte anhöll honom för första äreendet och saknade hans dna skulle jag begripa. Men enligt arcenciels hade dom hans dna redan då.
Citera
2022-02-06, 00:46
Medlem
Drooids avatar
Citat:

Med reservation för att jag missuppfattar dig. Vad jag vet så rensar polisen aldrig ut DNA bevis från begångna brott. Åtminstone inte så länge de inte är uppklarade.
Däremot så rensas DNA från misstänkta som som blir avförda.
I det här fallet så har C blivit anhållen och daktad.
Polisen har garanterat tagit hans DNA igen, de har rätt att ta det.
https://polisen.se/SysSiteAssets/dok...h-daktning.pdf
Det skulle förvåna mig om de inte har kört det mot sina register. Kanske även mot andra länders register.
Har han gjort sig skyldig till andra allvarliga brott så lär det utredas. Om dessa tas upp i samma rättegång skulle jag gissa på är om åklagaren tycker att dessa andra brott kan ha en betydelse för det han misstänks för nu.

PS. Jag lyckades skriva ett helt inlägg utan ett enda frågetecken? DS.
Senast redigerad av Drooid 2022-02-06 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in