Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag vet faktiskt inte vad Ryssland kommer att göra. Det jag hävdar är att Ryssland vinner på strategisk nivå inom ramen för SMO men att de inte vinner på taktisk nivå. Om Ryssland mot all förmodan skulle största regimen i Kiev så skulle Ryssland få hantera gerillakrigare vilket i slutändan skulle leda till Ryssland måste dra sig ur på samma sätt som Sovjet och USA drog sig ur Afghanistan. Jag är rätt övertygad om att Ryssland har funderat på detta. Om Ryssland nöjer sig med Donbas samt landbron till Krim och sedan annekterar dessa kanske saker och ting säkert fungera men om de planerar att ta hela Ukraina kan de inte hålla Ukraina på sikt. Givet vad vi har sett så ser det inte ut som om Ryssland har ambitionen att ta Ukraina men endast en mindre del av landet. Jag vet som sagt inte. Vidare har jag fan ingen aning om vad som sker på marken i Ukraina. Det är de stora penseldragen som är intressant för mig och inte så mycket om Ukraina tar tillbaka en by eller två.
Vad som är klart är att när vintern kommer (till och med tankesmedjan UI sade detta för flera veckor sedan) så kommer USA och EU:s vilja att fortsätta stödja Ukraina minska markant. Förhoppningsvis kommer vi se seriösa förhandlingar som avslutar det här kriget men som sagt. Vad vet jag. Västvärlden har öst ned ned prestige i den här konflikten och så har även Ryssland - i ett krig som hade kunnat undvikits om diplomati praktiserats från första stunden.
Citat:
Vidare har jag fan ingen aning om vad som sker på marken i Ukraina. Det är de stora penseldragen som är intressant för mig och inte så mycket om Ukraina tar tillbaka en by eller två.
Haha, jag önskar att fler kunde säga samma sak.
Kriget hade kanske kunnat undvikas, men det tycks mig som viljan saknades. Min egen uppfattning är att kriget som kulmen på den utdragna konflikten i östra Ukraina kan ha varit ofrånkomligt eller tom. "nödvändigt", både för Ukraina och Ryssland. Från de krigförande parterna gjordes inga seriösa ansträngningar. Redan i höstas var det så pass uppenbart vad som väntade runt knuten att ingen kan ha missat det. I Washington och London visste man också. Vad gjorde man? Jo, man tog kontakt med Zelensky och sa, här, det här är vad vi har på ryssarna och deras invasionsplaner — du gör som du vill. I februari for Zelensky och åkte skidor. När han kom hem fick han rådet att lämna Ukraina och sätta sig i säkerhet. Det gjorde han inte. I stället: "Kom då. Kom då. Fan, muckar'u, eller?"
Det ligger prestige i detta. I USA har uppfattningen funnits att kriget är välkommet i det att det tär på Ryssland. I Ukraina vill man sätta ryssen på plats, en gång för alla. Och i Ryssland slåss man för sitt oberoende, för en ny alternativ världsordning, för att sätta sig i respekt, för sin överlevnad politiskt —
Detta är i grund och botten en uppblåst gränskonflikt som antagit jättelika proportioner.
Kriget som sådant är inte större än en lång rad andra som utkämpats under 1900-talet, men insatserna är ovanligt höga och mytbildningen stark.